Mieheni kotona äiti tekee kaiken
Olemme menossa mieheni vanhempien luokse syömään. En tunne heitä hyvin, pari-kolme kertaa olen käynyt heillä kylässä. Omassa kotonani olen tottunut siihen, että jokainen tekee osansa. Vaivaannun ihan älyttömän paljon, kun olen heillä käymässä. Perheen äiti tekee kaiken, siis ihan kaiken. On käynyt kaupassa, laittanut ruuat, kattanut kauniisti ja myöskin tiskaa. Muut istuvat sohvalla, kukaan ei kysy voiko auttaa.
Olen aika ujo ja haluaisin auttaa, mutta jotenkin en ymmärrä tuota kuviota. Tuntuisi oudolta, että perhe makaisi sohvalla, mukaanlukien mieheni ja minä "vieraana" häärisin apuna keittiössä. Tuntuisi tungettelevalta. Eikö heistä tilanne tunnu mitenkään kummalliselta?
Kommentit (148)
En minäkään haluaisi miniää keittiööni häsläämään ku vieraana on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä miehen koti se nyt enää on?
Niin ja tähän, itse käytän puheessa sanaa "koti" myös ihmisten lapsuudenkodeista. Tuntuu luontevalta, ainakin omat vanhempani sanovat aina että on yhä minunkin kotini. Mutta makuasioita. :)
-Ap
Lapsuuden kodista puhuessani käytän termiä "kotona kotona".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Yleensä kun vieraita tulee , niin perheen nainen järjestää kaiken. Normi käytäntö.
Ilmeisesti sinäkin lasket perheenjäsenet vieraiksi?
Kyllä silloin on vieraana kun kylään mennään. Ei teidän ole tarkoitus olla siellä kuin kotonanne. Vaikka miehen vanhemmilla olettekin.
Maassa maan tavalla, mutta todella vaikea sisäistää. Minusta tuntuisi aika kylmältä ja kovalta, jos vanhemmat laskisivat minut niin vieraaksi, että olisi outoa puuhata yhdessä keittiössä.
Mielestäni on kiva käytäntö perheen kesken esimerkiksi siivota yhdessä jäljet, menee nopsempaan ja pääsemme pikemmin nauttimaan toistemme seurasta.
-Ap
Tässä tapauksessa sinä olet vain miniä.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän minua ihmetyttää siis, miksei perheen mies tai lapset kukaan auta millään tavalla, tai vuorottele keskitysvastaavana. Minähän siinä olen eniten vieras, muut ovat samaa perhettä.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tähän, itse käytän puheessa sanaa "koti" myös ihmisten lapsuudenkodeista. Tuntuu luontevalta, ainakin omat vanhempani sanovat aina että on yhä minunkin kotini. Mutta makuasioita. :)
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mä kyllä kanssa sanoisin että Me (miehen nimi) autetaan
Päättäisit miehesi puolesta? Varmaan kannattaisi keskustella miehen kanssa ennen kuin alkaa muuttaa toisen perheen ikiaikaisia roolikuvioita.
Tottakai siitä pitäisi puhua etukäteen. Mutta minä en olisi suhteessa miehen kanssa, joka ei suostuisi keittiöhommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Yleensä kun vieraita tulee , niin perheen nainen järjestää kaiken. Normi käytäntö.
Ilmeisesti sinäkin lasket perheenjäsenet vieraiksi?
Kyllä silloin on vieraana kun kylään mennään. Ei teidän ole tarkoitus olla siellä kuin kotonanne. Vaikka miehen vanhemmilla olettekin.
Maassa maan tavalla, mutta todella vaikea sisäistää. Minusta tuntuisi aika kylmältä ja kovalta, jos vanhemmat laskisivat minut niin vieraaksi, että olisi outoa puuhata yhdessä keittiössä.
Mielestäni on kiva käytäntö perheen kesken esimerkiksi siivota yhdessä jäljet, menee nopsempaan ja pääsemme pikemmin nauttimaan toistemme seurasta.
-Ap
Tässä tapauksessa sinä olet vain miniä.
Kyllä, mutta siis ihmettelen miksei perhe toimi yhdessä. Tuntuu oudolta, kun yksi passaa ja muut istuu. (Jopa kehtaavat välillä vaatia parempaa palvelua. :D ) -Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Tää on kyllä ihan hyvä, erottaa paremmin mistä puhuu. -Ap
En voi rehellisesti sanoa että mäkään autan mun äitiä. Jos se pyytää apua juu kyllä mä jeesaan, mutta kun se itse kutsuu kylään että saan huilata vähäsen pikkulapsi hässlingistä niin ihan tyytyväisenä istahdan sohvaan laiskottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän minua ihmetyttää siis, miksei perheen mies tai lapset kukaan auta millään tavalla, tai vuorottele keskitysvastaavana. Minähän siinä olen eniten vieras, muut ovat samaa perhettä.
-Ap
Ei ole suomessa tapana. Tapana on että nainen hoitaa vieraiden kestityksen ja kodin yleensäkin.
Vierailija kirjoitti:
En voi rehellisesti sanoa että mäkään autan mun äitiä. Jos se pyytää apua juu kyllä mä jeesaan, mutta kun se itse kutsuu kylään että saan huilata vähäsen pikkulapsi hässlingistä niin ihan tyytyväisenä istahdan sohvaan laiskottelemaan.
Ei kai siinä, jos on varma että se on äidille ok. Mutta voishan sitä kysyä "Tarviko apua?" ja jos toinen ei tarvi, voi sitten hyvällä omalla tunnolla mennä sohvalle lekottelemaan. :)
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän minua ihmetyttää siis, miksei perheen mies tai lapset kukaan auta millään tavalla, tai vuorottele kestitysvastaavana. Minähän siinä olen eniten vieras, muut ovat samaa perhettä.
-Ap
Ei ole suomessa tapana. Tapana on että nainen hoitaa vieraiden kestityksen ja kodin yleensäkin.
En ole itse muualla törmännyt tuollaiseen tapaan suvussani, kuin isovanhemmilla ja heilläkin aina joku lapsista/lapsenlapsista tiskasi ja autettiin välillä. Ei ole koko Suomen yleinen tapa, kuin ehkä vanhemmalla väellä? Tai jossain tietyssä Suomen kolkassa?
Toisaalta, oma äitini teki uraa joten tuskin olisi ehtinyt olla kodinhengetär.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohteliaasti voi kysyä, kohteliaasti voi myös vastata jos ei apua halua ja kohteliasta on noudattaa vastaajan toivetta.
Noin! Yhdellä sanalla *kohteliaisuus* kaikki ongelmat pois. Käyttäytykää, ihmiset, älkääkä olko negatiivisia loukkaantujia.En pitäisi sitä kohteliaisuutena, jos vieras tarjoaisi apua minun keittiössäni. Jotenkin vaan liian vierasta minulle... Vieras on vieras, joka on kutsuttu paikalle nauttimaan isäntäväen antimista. Kohteliasta on esimerkiksi saapua kutsuttuun aikaan paikalle, kehua ja kiittää ruuasta jne.
En toki loukkaannu, jos joku minulle apua tarjoaa, mutta olisin ihmeissäni, koska oletan, että vieraat tulevat vieraina ja ainoa, joka auttaa/tekee osansa on mieheni.
En minäkään kovin mielelläni ota muita hääräämään keittiöön jos olen vieraita pyytänyt vaikka syömään. Pääsyy on se, että se "apu" yleensä vain hankaloittaa homman hoitamista. Minulla on vaatimattomasti sanoen yleensä homma aika hyvin hanskassa ja esivalmisteltuna. Auttajalle sen sijaan pitää näyttää mistä löytyy veitsi, missä on leikkuulauta, mitä komponentteja tähän ruokalajiin kuuluikaan, miten ne pitää pilkkoa, mistä päin pakastinta löytyy joku ruokaan kuuluva juttu, mistä löytyy sopiva kulho tälle ruokalajille, mistä löytyy ottimet ja vastailla kysymyksiin onko tätä nyt riittävästi ja onko tätä vatkattu tarpeeksi. Pöydän kattajalle on näytettävä ja selostettava missä yläkaapissa on lautaspino, montako lautasta mihinkin pöytään, mitä ruokailuvälineitä tarvitaan, mitkä lasit laitetaan. Nämä hommat on vaan niin nopea hoitaa itse omassa kodissansa turhia säätämättä.
En missään oloissa käyttäydy marttyyrina, tykkään vaan hoitaa asiat ilman sählinkiä ja päästä nopeammin itsekin vieraiden kanssa seurustelemaan. Jos sitten tarvitsen apua, pyydän sitä ihan reippaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Vain jossain ihan täysin sivistymättömissä junttiperheissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Ööh? Se, ettei ole teidän perheessänne tapana, ei tarkoita että koskisi koko Suomea. Oletko sattunut huomaamaan, että kotimaasi on perin moderni kotitöiden jakamisen sun muun suhteen. :D Emme asu Venäjällä.
Ihan tuttu kuvio sekä minun että mieheni lapsuudenkodista. Ei meilläkään kotona miesväki koskaan tehnyt mitään. Joulunpyhät meni sohvilla makoillessa. Minä tyttönä sain kutsun osallistua tiskaamiseen tai sipulin pilkkomiseen. Mieheni lapsuudenkodissa äitinsä teki myös aina kaiken yksin. Kävi kaupassa, teki ruuat, tarjoili ne pöytään, hoiti tiskit. Minua on joskus suututtanut, kun hän tekee edelleen nelikymppiselle miehelleni voileivätkin valmiiksi.
Meillä anoppi nakittaa tiskaamiset ja muut juhlissa miniälle, vaikka oma samassa taloudessa asuva aikuinen tytär näpyttelee kännykkää vieressä, ja miniällä pienet lapset vahdittavana. Aikuisen poikansa taas lähettää sillä välin ulkoiluttamaan laiskan tyttärensä koiraa. Anoppi painuu kaikkensa antaneena tupakalle, eikä vahdi lapsia.
Minä tein pojalle aina kaiken.
Nyt avovaimo sanoo että poikani tekee hänelle kaiken. Naisella on ruoka valmiina kun tulee illalla töistä.
Hyvin on esimerkki toiminut, kehuin poikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tuttu kuvio sekä minun että mieheni lapsuudenkodista. Ei meilläkään kotona miesväki koskaan tehnyt mitään. Joulunpyhät meni sohvilla makoillessa. Minä tyttönä sain kutsun osallistua tiskaamiseen tai sipulin pilkkomiseen. Mieheni lapsuudenkodissa äitinsä teki myös aina kaiken yksin. Kävi kaupassa, teki ruuat, tarjoili ne pöytään, hoiti tiskit. Minua on joskus suututtanut, kun hän tekee edelleen nelikymppiselle miehelleni voileivätkin valmiiksi.
Tämä on kyllä epäreilua, jos lapsia kohdellaan eritavalla sukupuolen mukaan! Kuulostaa omaan korvaani todella erikoiselta ja vanhanaikaiselta meiningiltä. Ehkä olenkin ollut onnekas. Veljet kyllä joutui myös perunoita kuorimaan, tiskaamaan ja vessoja pesemään. :D Ja jotenkin outoa kohdella aikuista kuin lasta, eikö ole melkein jo vittuilun puolelle menevää. :D
Eri asiahan se on jos aikuinen ihminen nauttii vaikkapa kestityksestä ja omasta halustaan iloiten haluaa homman hoitaa. :) Mutta lapsille tuollainen on jo tylyä. :/
-Ap
-Ap