Laitoin tonnin naapurin postiluukusta nimettömänä. Leskeksi jäänyt yh, nyt alkoi mietityttää tuleeko paha vai hyvä mieli
Ei tunneta sen kummemmin, mutta jotain aina jutustellaan kadulla nähdessämme. Lapset on todella kivoja.
Olen pannut merkille, että lapsilla aina siistit vaatteet, mutta äiti kulkenut samoissa talvikengissä ja -takissa jo viidettä vuotta.
Tarkoitus vilpittömästi tukea, mutta jääkö vähän inhottava olo kuitenkin? Kun ei tiedä, mistä raha on peräisin?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kulkenut samassa tavitakissa neljä vuotta ja tavikengätkin on jo kuusi vuotta vanhat. Pitää varmaan ostaa uusi takki ettei kohta ala tulemaan avustuksia luukusta. Vähän ärsyttää tuollainen luokittelu. Minulla ei ole yhtään velkaa ja säästössä on yli 300000 euroa, mutta vaatteet ei vaan ole se tärkein asia elämässäni. Minulla on niin paljon mielenkiinnon kohteita, että tuntuu ettei aika riitä kaikkeen, ja uusien vaatteiden osto ei ole se ykkösasia.
Ei välttämättä mikään positiivinen yllätys olisi tuollainen säälitonni. Mielestäni pitäisi todella tietää kuka sitä rahaa todella tarvitsee kun niitä avustuksia alkaa jakelemaan.
Olen nainen, käjikaben yleensä kommentoi ikävästi sa seksuaalisuuteen liittyen, mutta ja kyllä sinun jutustasi tulee niiden vanha katkera rusina. Koeta avata ajatustasi ja empatiakykysi ovea.
En haluaisi ottaa vastaan noin suurta summaa tuntemattomalta, epäilidin, että juttuun liittyy jotain omituista. Tulisin varmaan ihan vainoharhaiseksi. 100 e ja joulukortti vielä menettelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kulkenut samassa tavitakissa neljä vuotta ja tavikengätkin on jo kuusi vuotta vanhat. Pitää varmaan ostaa uusi takki ettei kohta ala tulemaan avustuksia luukusta. Vähän ärsyttää tuollainen luokittelu. Minulla ei ole yhtään velkaa ja säästössä on yli 300000 euroa, mutta vaatteet ei vaan ole se tärkein asia elämässäni. Minulla on niin paljon mielenkiinnon kohteita, että tuntuu ettei aika riitä kaikkeen, ja uusien vaatteiden osto ei ole se ykkösasia.
Ei välttämättä mikään positiivinen yllätys olisi tuollainen säälitonni. Mielestäni pitäisi todella tietää kuka sitä rahaa todella tarvitsee kun niitä avustuksia alkaa jakelemaan.Olen nainen, käjikaben yleensä kommentoi ikävästi sa seksuaalisuuteen liittyen, mutta ja kyllä sinun jutustasi tulee niiden vanha katkera rusina. Koeta avata ajatustasi ja empatiakykysi ovea.
Tämäpä hauskasti sanottu: empatiakyvyn ovea. Kyllähän ihminen, joka ei päivitä vaatevarastoa, on poikkeus. Minusta tämän aloittajan teko oli hyvä ja jos raha toki tiukalla, hyvinkin merkitsevä voi olla äidille. Onhan siinä se mahdollisuus, että saaja ihmettelee...mutta sanoisin kyllä, että jos joku mun tarpeeseen pistäis rahaa pyytämättä, olisin iloinen ihmettelystäni huolimatta.
Kerro, ap, vielä sukupuolesi.
Konttoristako kävit rahan nostamassa. Suurin seteli on viiden sadan arvoinen.
Pienempiä seteleitä jos käytit, melkoisen nipun olet saanut luukusta tunkea.
Pidän silti avustamisen ajatuksesta. Itsekin voisin joskus jotain vastaavaa. Pienemmillä summilla ja vaikka sitten useammalle.
Jos oikeasti laitoit rahan niin hyvä, älä murehdi.
Rahaa voi todellakin laittaa pienempinä vaikka 100 € seteleinä, tuolle edeltävälle vinkiksi.
Jos itse olisin saanut, olisi kyllä iloinen, tietysti ihmetellä pitäisi kuka noin paljon antaa. Jos viesti on mukana, niin se helpottaa, että tietää, ettei ole ollut vahinko.
Hienoa, että jotakin autetaan, eri ihmiset kaipaavat erilaista apua, joku rahaa, toinen turvaa, joku pientä apua, joku keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiotuloni on n.80000 ja pääomatuloni n.45000 ja olen kahden lapsen velaton leskiäiti. Tässä on ollut vähän jotain muutakin, kun ostaa itselleen uusia vaatteita.
Minuun otettiin yhteyttä sosiaalitoimesta, että lapseni on ollut mukana joulupuukeräyksessä ja minä saisin tulla noutamaan lapsille paketteja ja ruokakassin. Kerroin tilanteeni, ja että haluan lahjoittaa nuo edelleen mutta se ei ollutkaan niin yksinkertaista. Nyt mulla on käsissäni tonni, joulupaketteja ja ruokakassi.
Sama täällä. Ystävälliset ei kovin läheiset naapurit eivät tajua, että perhe saa kohtalaisen hyvää perhe-eläkettä, isä jättä hulppeat henkivauutusrahat ja sijoituksia, perheen kuukausitulot ovat nettona lähes 6000 e. En ole koskaan hakenut mitään taloudellista apua, mutta joka joulu joku muistaa meidän perheen ja saadaaan joulukori, lapsille villasukkia ja leluja sekä rahaa. Ei todellakaan tarvita!
Tää on jotenkin niin tyypillistä. Joku haluaa muistaa, syystä jota ei tiedetä ja siitä harmistutaan, koska ei ole tarvetta.
Jos ei ole tarvetta, niin laita lahja kiertoon jonnekin missä se tulee tarpeeseen. Problem solved.
Jotenkin tuntuu kummalta, että omasta vapaasta tahdosta joku haluaa antaa lahjan tai auttaa ja siitä kiukutellaan, joko niin ettei tarvita, ei kehtaa ottaa apua vastaan tai mä tarvitsisin ennemmin kuin muut. Asiaan tyytyväistä ei helposti löydä, joku aina pielessä. Liekö tää sitä suomalaista luonteenpiirrettä..?
Lahjoittaminen ei ole niin yksikertaista, kun te luulette. Silloin kun vanhemmalle syntyyn tilivelvollisuus maistraattiin lapsen omaisuudesta lähes kaikkeen joutuu pytämään lupaa maistraatilta.
Selvä 🙄 . Hyvää joulua joka tapauksessa sinnekin.
Olin vuosia sitten yh ja rahat olivat välillä vähissä. Nykyisin lapset aikuisia ja pärjäävät hyvin ammateissaan. Jos silloin joku olisi laittanut tuhat euroa postilaatikkoon olisin varmaan pelästynyt ja miettinyt kauhuissani onko tapahtunut jokin virhe tai mitä tämä oikeasti tarkoittaa ja vaatiiko joku jatkossa jotain vastalahjaa.. Tuhat euroa on kuitenkin suuri summa. Ihmisten suhtautuminen on niin vaihtelevaa, joku on tyytyväinen eikä mieti asiaa enempää, toinen saattaa pelätä mitä tämä tarkoittaa.
Ehkäpä juttusi onkin satua, haluat vain lueskella ihmisten reaktioita joulutarinaasi ;)
Joo, mä kanssa jaan muutamille köyhille naapureille setelinippuja (viisi- tai kymppitonnisia), mutta koska haluan pysyä nimettömänä hyväntekijänä enkä kaipaa mitään kiitoksia niin kerron vain nyt täällä tuhansille tuntemattomille asiasta. Ajattelin myös että iltapulumagaziineja voisi kiinnostaa juttu näinkin isoilla summilla pelaavasta hyväntekijästä. Mutta siis ei tehdä tästä mitään juttua.
Leskeksi jäänyt yh, jotain outoa tuossa on. Kuinka yh voi jäädä leskeksi. Periaatteessa yh:ksi voi joutua leskeksi jäätyään, mutta tuossa on käynyt toisinpäin.
Joo, tajuan, että on provotrollaus.
Ei kai ne, jotka oikeasti auttavat ihmisiä, koe tarpeellisesksi kailottaa asiasta täällä.
Vierailija kirjoitti:
Pidän silti avustamisen ajatuksesta. Itsekin voisin joskus jotain vastaavaa. Pienemmillä summilla ja vaikka sitten useammalle.
Sinäpä se sherlock olet! En kyllä tiedä onko esimerkiksi viiden 200 € setelin laittaminen kirjekuoreen isokin työ? Sinusta ilmeisesti 5 on melkoinen nippu.
Kaitpa ap tietää,että naapuri tarvitsee oikeasti rahaa.Ei se muutaman vuoden vanha takki kerro mitään,jos on siisti.
Itse olen aina tarvittaessa ostanut uffen tasarahapäiviltä tyylikkäitä vaatteita. TänäänKin lähden kaupungille ja puen ylleni n 20v sitten ostetun puoliturkin( ei aito).Muutaman kerran vuosien varrella on joku tuttu todennut ,että onpa hyvän näköinen turkki,mistä olet ostanut.En kerro.Toki edustusvaatteet ovat uusiakin. Nettovarallisuus on puoli mijoonaa ja käytän sitä siihen mihin haluan.
Vierailija kirjoitti:
Leskiäitihän ei koskaan ole köyhä. Hän saa eläkkeen miehestään hautaan asti, sekä lapset saavat ainakin 21.vuotiaiksi myös hyvät eläkkeet isästään, tai niin kauan kunnes valmistuvat ammattiin. Lisäksi hänelle jää koko yhteinen omaisuus, jota ei jaeta kuten avioero tapauksissa.
Siis leski ei ole köyhä eikä rahan tarpeessa. , eronnut yksinhuoltajaäit useimmiten on, riipuen miten paljn yhteistä omaisuutta on ollut ja miten se on jaettu. Ja tietenkin millaiset elatusmaksut isä kykenee/suostuu maksamaan ja kuinka paljon isä osallistuu lasten kuluihin sekä käykä yh-äiti töissä.
Joten hukkaan meni aloittajan rahat, ei le köyhä äiti kyseessä. Aloittaja tuskin on tuon leken kaikkia kenkiä nähnytkään, tai sitten tykkää pitää aina samoja. Kyse ei ole etteikö varaa uusiin olisi.
Useimmiten leskellä myös jo uusi mies oven kahvassa roikkumassa. Varallisuuus vetää puoleensa, ainakin onnenonkijoita, ja näin eläen saattaa köyhyyskin astua jossain vaiheessa kuvioihin.
Toiseksi, provohan aloitus onkin.
Leskiäitien tilanne vaihtelee hyvin paljon. Jos mies on ollut kuollessaan hyväpalkkaisessa työssä, on täysin mahdollista, että äiti ja lapset saavat yhteensä 3000-4000 euroa kuukaudessa perhe-eläkettä työeläkelaitokselta ja siihen vielä päälle lapsilisät yksinhuoltajakorotuksineen (sama pätee toki leski-isänkin kohdalla silloin, kun hyvää palkkaa saanut äiti on kuollut).
Mutta jos isänei ollut ennen kuolemaansa töissä eikä ollut muutenkaan ehtinyt juuri kerryttää eläkettä, jäävät äiti ja lapset Kelan perhe-eläkkeen varaan. Se on korkeimmillaankin äidille ja parille lapselle yhteensä muutaman satasen kuussa.
Toivottavasti ilahtuu rahasta. Itse saattaisin suuttua tuollaisesta, kun ei tiedä mistä rahat on tulleet. Luultavasti pelkäisin, että vahingossa tiputettu.
Joskus luin joltain foorumilta tapauksesta, jossa jonkun postiluukkuun joku tuo säännöllisesti rahaa kirjekuoressa. Koitin löytää tätä viestiä googlesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tonni ole kuin 20 kpl 50 euron seteleitä. Sen saa yhdellä kerralla pankkiautomaatilla käydessä nostettua nopeasti. Kolme nostoa pitää tehdän. Eikä se 20 seteliä ole kirjekuoressa minkään paksu nippu!
Olisin iloinen lahjasta, vaikka onhan se noloa jos on niin näkyvästi köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Ajatus on hieno, mutta tiedätkö lesken oikeasti tarvitsevan rahaa? Leskiäitikin voi olla taloudellisesti hyvässä tilanteessa, jos mies on ennen kuolemaansa ollut hyväpalkkaisessa työssä. Siinä tapauksessa leskeneläke voi olla aika hyväkin. Silloin tuntuisi aika hämmentävältä saada avustus tuntemattomalta lahjoittajalta.
Minä tienaan yli 5000 euroa kuukaudessa, omistan puolet velattomasta omakotitalosta hyvällä alueella ja lisäksi minulla on kuusinumeroinen summa sijoituksia. Siitä huolimatta talvitakkini on noin 5 vuotta vanha (ostettu aikoinaan Haloselta satasella), ja olen itse vaihtanut siihen vetoketjun, kun vanha meni rikki. Talvikenkäni ovat noin 10 vuotta vanhat. Tosin juuri totesin, että joudun varmaan välipäivinä ostamaan uudet, kun kantapäissä on jo selvät reiät. Minulla olisi kyllä varaa ostaa vaikka minkälaiset muotivaatteet, mutta inhoan vaateostoksilla käyntiä.
Toki tässä kaupassa käydessä näkee aikamoisia autoja välillä: Porscheja ja Ferrareita.
"Ovatko naapurustosi tulot suurempia kuin sinulla? Ylen kone kertoo, miten alueellasi ansaitaan ja maksetaan veroa
Espoon Westendissä asuvien keskimääräiset tulot olivat jälleen koko maan suurimmat, 56 000 euroa vuodessa, kertoo Verohallinto."
Jos haluat, niin toki voit vielä laittaa jonkin selvennyksen, Että se on ihan vilpitön ja pyyteetön joululahja koko perheelle... Aikuisille ja lapsille. Eikä siinä ole mitään taka-ajatuksia .
Osaat kyllä. Aina voi selventää asioita.