Oma MeToo -kokemuksesi.
Kerro oma MeToo -kategorian alle mahtuva oikeasti ahdistava häirintätapaus, jossa valta-asetelma on ollut epäsymmetrinen, etkä ole voinut asiaa mielestäsi kuuluttaa kylillä, pelossa siitä että urasi vaarantuisi siitä.
Minulla on muutamakin, mutta kerron vasta kohta...
Kommentit (336)
Juhani vihelti perään pikkujouluissa! SIKA.
- Päiväkoti-ikäisenä kaksi reilut kuusi vuotta vanhempaa lasta koskettelivat alapäätäni käsin/peniksellä ja tunkivat kieltä kurkkuun leikin varjolla. Toisen kohdalla tämä oli toistuvaa ja pitkäaikaista. Koin tehneeni jotain pahaa enkä kertonut aikuisille, mutta juoksin näitä ihmisiä pakoon ja yritin vältellä. Aloin itkeä päiväkotiin mennessä, vaikka aiemmin pidin kyseisestä paikasta.
- Teini-iässä työkaveri tuli jatkuvasti iholle, työnsi käsiään haaroihini ja varasti puhelimeni, koska halusin tilanteesta pois. Itkin vessassa, jonne onnistuin livahtamaan häneltä. Poikaystävän reaktio oli hyvin laimea, äitini nauroi "pojat on poikia". En kertonut muille.
- Parikymppisenä majoitin luonani yliopiston ulkomaalaista tutkijaa yhden yön ja ei siitäkään hyvää seurannut. Hän puristi rintaani niin lujaa, että huusin. Hinkkasi alapääni turvonneeksi ja vereslihalle. Hiustukkoja lähti päästä ja päänahka aristi monta viikkoa eteenpäin. Olkavarsissa mustelmia kiinni pitämisestä. Koko tuon ajan käskin ja anelin lopettamaan, mutta ei, enhän oikeasti sitä haluaisi! Kunhan kiusoittelen. Yritti työntää vehjettään suuhuni, mutta ei onneksi väkipakolla lähtenyt kokeilemaan.
Ei ole ihme kyllä traumoja jäänyt, mutta on mukava kuunnella isältä vitsejä me too -kampanjan naurettavuudesta ja miesten demonisoimisesta.
Ex-appi lähenteli kun olimme heillä joulunvietossa. Satuttiin samaan aikaan keittiöön ja siinä sitten yritti. Olin 23 ja täysin hölmistyin tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
- Päiväkoti-ikäisenä kaksi reilut kuusi vuotta vanhempaa lasta koskettelivat alapäätäni käsin/peniksellä ja tunkivat kieltä kurkkuun leikin varjolla. Toisen kohdalla tämä oli toistuvaa ja pitkäaikaista. Koin tehneeni jotain pahaa enkä kertonut aikuisille, mutta juoksin näitä ihmisiä pakoon ja yritin vältellä. Aloin itkeä päiväkotiin mennessä, vaikka aiemmin pidin kyseisestä paikasta.
- Teini-iässä työkaveri tuli jatkuvasti iholle, työnsi käsiään haaroihini ja varasti puhelimeni, koska halusin tilanteesta pois. Itkin vessassa, jonne onnistuin livahtamaan häneltä. Poikaystävän reaktio oli hyvin laimea, äitini nauroi "pojat on poikia". En kertonut muille.
- Parikymppisenä majoitin luonani yliopiston ulkomaalaista tutkijaa yhden yön ja ei siitäkään hyvää seurannut. Hän puristi rintaani niin lujaa, että huusin. Hinkkasi alapääni turvonneeksi ja vereslihalle. Hiustukkoja lähti päästä ja päänahka aristi monta viikkoa eteenpäin. Olkavarsissa mustelmia kiinni pitämisestä. Koko tuon ajan käskin ja anelin lopettamaan, mutta ei, enhän oikeasti sitä haluaisi! Kunhan kiusoittelen. Yritti työntää vehjettään suuhuni, mutta ei onneksi väkipakolla lähtenyt kokeilemaan.
Ei ole ihme kyllä traumoja jäänyt, mutta on mukava kuunnella isältä vitsejä me too -kampanjan naurettavuudesta ja miesten demonisoimisesta.
Kerro sille joskus nämä jutut. Vaikka se on kyllä vaikeeta. Mutta jonkun herätyksen nää tarvis.
Pavel kirjoitti:
"Valkoritari" - katos Ylilaudan miesasialiikkeen nörttiluuserit ovat tuoneet jo oman terminologiansa ABC't tähän keskusteluun.
Ei, kyllä tässä on kyse siitä, että mulla ei ole koskaan ollut ongelmia naisten kanssa. Ne on pitäneet musta ja mä niistä. Silloin on vaikea kokea tuollaista perustavanlaatuista alemmuudentunnetta, mitä sulla selkeästi on. Mä olen kanssa nyrkkeillyt 12 vuotiaasta asti ja olen aika hyvännäköinen ja suht tikissä kondiksessa. Eli laivadiskossa on arvon daamia tullut enemmän kuin yhden kerran käsikopeloimaan mitä pääsiäisylläriä sieltä haarovälistä löytäis. Olen hymyillen vain siirtänyt käden sivuun ja nauranut frendien kanssa.
Nainen ei oo fyysisesti samalla viivalla miehen kanssa - tämä on itsestäänselvyys. End of story. Lopettakaa miesasialiikkeen elämässä häviäjät jo toi kiljuminen ja nipotus. Se että te olette huonoja miehiä, ei tarkoita että me kaikki muutkin ollaan.
Valkoritaruus loistaa sussa kaukana. Ahdistelijaukkomiehen elkeet: luulee olevansa vastustamaton, joten ei edes tajua ahdistelevansa, haukkii muita miehiä heidän heikkoudesta, ja osaa kyllä olla lipevä.
End of story, ja mot todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena kesötyöntekijänä esimies kouri toistuvasti.
Satunnaisia juttuja vaikka kuinka paljon. Vaikka se, kun olin opiskelija, ja bussissa vanhempi mies tunki kätensä jalkoväliini.
Ja hänen nimensä ei ollut ahmed.
Nimeä en tiedä, mutta ulkonäöstä päätellen en oleta, että oli. Minun nuoruuteni oli 80-90-luvuilla, ja silloin oli maan tapa, että nuoria naisia kourittiin ja käytiin käsiksi. Harvan nimi oli tuolloin Ahmed.
Vierailija kirjoitti:
Huom! O ulun lapsirakkaat m a t u t ei kuulu metoon piiriin. Pekka on pahempi, se tuijottaa jopa.
Pekka on se, joka on useammin käynyt suomalaisnaiseen käsiksi. Ihan kunnolla. Pekka myös tåppaa naisen kun sille päälle sattuu.
Valitettavasti me naiset tiedämme, että kun rinnat kasvaa n 12 v alkaen, suomalainen mies ahdistelee. Hyvin moni, vaikka ei kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom! O ulun lapsirakkaat m a t u t ei kuulu metoon piiriin. Pekka on pahempi, se tuijottaa jopa.
Pekka on se, joka on useammin käynyt suomalaisnaiseen käsiksi. Ihan kunnolla. Pekka myös tåppaa naisen kun sille päälle sattuu.
Valitettavasti me naiset tiedämme, että kun rinnat kasvaa n 12 v alkaen, suomalainen mies ahdistelee. Hyvin moni, vaikka ei kaikki.
Juuri näin. Omissa ahdistelukokemuksissa kaikki, ovat olleet hopea/vaaleatukkaisia, supisuomalaisia, ällöttävän rumia miehiä. Hyi helvetti, kun edes ajattelee...
Vaikka kuinka haluaisit tehdä tähän jonkun rodullisen yhteyden, niin aika vaikea sitä on ainakaan itseni nähdä. Ellei nyt sitten mongoloidin sisäsiittoiset geenit omaava suomalaismies ole jokin rotu.
Lähdin yksin baarista kotiin ja perään lähti turkkilainen mies (Tiedän, että oli turkkilainen, koska hän ja hänen kaverinsa tarjosivat minulle ja kaverilleni juomat baarissa ja juttelimme hetken samassa pöydässä). Mies yritti ottaa kädestä kiinni ja kaulailla. En uskaltanut lähteä kävelemään oikeaan suuntaan, jotta hän ei tietäisi missä asun. Sitten kohdalle tuli rehevöitynyt tyhjä tontti, johon mies veti minut kädestä ja laski housut. En muista tönäisinkö miestä, mutta hyvin liukkaasti lähdin pois tilanteesta, mutta mies juoksi minut kiinni ja pyysi numeroa. Näppäilin puhelimeen random numeron ja jatkoin matkaa. Mies yritti heti soittaa numeroon ja huusi jotain vielä perään, mutta onneksi ei enää juossut taas. Loppumatkan vilkuilin koko ajan taakse. Onneksi en nähnyt miestä enää koskaan.
Kaverini lähti hieman minua ennen omaan kotiinsa. Jäin vielä itse vessaan. En tiedä mikä sai miehen tekemään noin, koska baarissa hän ei yrittänyt mitään enkö itse ollut kiinnostunut siinä mielessä hänestä.
Baarissa siististipukeutunut suomalainen mies tuli vaatimaan, että hän haluaisi saada biljardipöydän käyttöönsä. Ilmoitin, että pelaamme vielä jonkin aikaa. Hetken kuluttua mies tuli kuiskuttelemaan korvaan, että nyt on aika, tai muuten hän ja hänen kaverit seuraavat suo kotiin saakka. En antanut, ja täytyy myöntää, että lähdin taksilla pois baarista.
T. mies
Keski-ikäsiset naiset ovat humalassa kaikkein pahimpia. Kokemuksia on: baaritiskillä naisporukka oli päättänyt porukassa kopeloida, kaikki viisi mimmiä menivät ohi persauksiani puristellen. Voinko huutaa MEETOO en en todellakaan. Olen vain tavallinen kivakroppainen nuori mies. Mutta en jotenkaan kestä noita vanhempia mimmejä joille "ei kiitos" ei kelpaa vastaukseksi. Ovat tottuneet (ehkö nössön aviomiehen kanssa) että EI ei kelpaa vastaukseksi. Mulla on omanikäiseni kaunis urheilullinen daami kotosalla odottamassa poikien saunaillan jälken. Ihanat rouvat pliis, ootte kyllä ihania, mutta jättkäkää minut rauhaan :-) Ja herättäkää noilla kaikilla aksöneillä se sohvannurkassa torkkuva aviomies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juopunut nainen puhui rivoja ja puristi etumustani. Olin tuolloin 23-vuotias ja nainen vähintään 40.
(olen siis mies)7
Ja koet että olet valta-asetelmallisesti ollut asemassa, jossa et olisi kyennyt puolustamaan itseäsi?
Selvä... Aikamoinen vässykkä olet kyllä ollut 23 vuotiaana.
Niinhän kaikki naiset ovat. Oppisivat sanomaan ei, mutta kun ei...
Oppia sanomaan ei mille? Ei seksuaaliselle häirinnälle? Sanon sen siis nyt: EI SEKSUAALISELLE HÄIRINNÄLLE! There, I said it. Olenko nyt turvassa?
404 not found kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittävä tarina mat upatja.
Kuule, Suomestakin löytyy ihan kunnollisia miehiä, kaikki eivöt ole kaltaisiasi ääliöitä. Ja vaikka oma mies on kunnollinen suomalainen mies, voin silti suoraan kertoa, että minua ahdistelleet ovat myös olleet suomalaisia.
404 not found kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisti myös silmään. Suomalaiset lähes poikkeuksetta uskoo kun sanoo ei kiinnosta. Nämä hieman värittyneemmät ei.
Kun olin lapsi, auto ajoi eteeni suojatiellä. Mies avasi oven ja otti elimensä käteensä. Olin pyörällä ja poljin karkuun, auto seurasi. Jäin suht vilkkaalle tielle ajelemaan edestakaisin, ennen kuin kyllästyi. Hän pörräsi siinä ympärillä risteyksestä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Omissa ahdistelukokemuksissa kaikki, ovat olleet hopea/vaaleatukkaisia, supisuomalaisia, ällöttävän rumia miehiä. Hyi helvetti, kun edes ajattelee...
Vaikka kuinka haluaisit tehdä tähän jonkun rodullisen yhteyden, niin aika vaikea sitä on ainakaan itseni nähdä. Ellei nyt sitten mongoloidin sisäsiittoiset geenit omaava suomalaismies ole jokin rotu.
Säälittävä negronussija, ei iske tarinasi. Onko ahmedin lerssi koskaan jäänyt kitlalakeesi muuten kiinni?
Hae lisää kaljaa jos on vielä kelacardilla pätäkkää
Vierailija kirjoitti:
404 not found kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisti myös silmään. Suomalaiset lähes poikkeuksetta uskoo kun sanoo ei kiinnosta. Nämä hieman värittyneemmät ei.
No ei kyllä usko. Eikä niitä edes kiinnosta. Suomalainen mies ahdistelee ja huutelee 12-v tytöille, joilla on rinnat. Ei mitään muuta kuin ahdistellukseen. Mille sinä siinä ei sanoisit? Sehän on pelkkää vallankäyttöä ja nöyryyttämistä.
Vuosia sitten yöjunaa odotellessa menin tuopilliselle viereiseen karaokebaariin. Siellä semmoinen keski-ikäinen karaokepuuma päätti tervehtiä nuorta miestä ottamalla kasseista tiukan otteen, puristamalla ja kysyten "mitä kuuluu?" mairea hymy naamalla. Siinä nyt olin juttelevinani, kumosin tuopin nopeasti alas ja menin odottamaan junaa asemalle.
Tästä keskustelin tuttavien kanssa ekan kerran kun MeToo tuli jutuksi, puolet naisista motkotti että en saa valittaa koska olen syntynyt mieheksi, puolet sanoi että tuo tapaus täytti seksuaalisen ahdistelun tunnusmerkit vaikka ei se nyt sinänsä mitään traumoja aiheuttanut, olihan se epämukavaa.
Onko ketään kehopositiivista ahisteltu?