Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksiköhän ihan älykkäätkin ihmiset uskovat johonkin tiettyyn uskontoon kuten esim. kristinusko?

Vierailija
16.12.2018 |

Ihmettelen eniten miksi jotkut uskovat juuri tiettyyn uskontoon ja tiettyyn "kirjaan" kuten esim. Raamattuun.

Kommentit (371)

Vierailija
81/371 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöllinen vika ihmiskunnan aivoissa. Mielisairaudet eivät katso ihmisen älykkyyttä.

Vierailija
82/371 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

se Fayina kirjoitti:

Tulin uskoon kesken yksinhuoltajabiletysvuosieni, lyhyesti kerrottuna eräs tuttavani uskoi enkeleihin, ja karkotteli niiden avulla "pahoja henkiä" pois kotoaan, sanoi että voisi karkotella myös minun kotoani.. no siitäpä sitten seurasi jotain mitä on vaikea sanoiksi kuvailla, seuraava yö oli aivan kamala, näin asioita joita en voinutkaan ajatella näkeväni, asuntoni muuttui sellaiseksi kauhukammioksi että missään ei ollut enää järkeä, ja nyt jos joku sanoo tähän että entä jos näin unta? ei, en ollut yksin, yritin epätoivoisesti suojata kauhuissa olevaa tytärtäni sylissäni. Uskovan äidin opetukset mielessäni huusin lopulta epätoivon ja paniikin syövereissä Jeesusta avukseni, ja lopulta Hän tuli. Hän hiljensi ja rauhoitti koko asuntomme, Hän teki kaikesta tyyntä, Hän vei ne pahat henget pois riehumasta, Hän pelasti meidät. Olin silti shokissa.Seuraavana aamuna soitin äidilleni, ja hän selitti näistä "enkeleistä" ja kuullessaan mitä kaverini oli tehnyt hän oli kauhuissaan että kaverini oli sellaisia asioita kutsunut minun kotiini ja luokseni, tai saanut minutkin kutsumaan koska itse olin ns. "rukouksen " suorittanut.  Tämän jälkeen äitini raamattupiirin naiset auttoivat minua monessa asiassa eteenpäin ja auttoivat ymmärtämään näitä henkijuttuja ja koko elämäni muuttui Jeesuksen astuttua elämääni,kertaheitolla, eikä se ollut helppoa tai iloista, se oli raadollista ja tuskaista, oli ahdistavaa nähdä maailma eri tavalla mitä sen oli nähnyt, oli ahdistavaa tuntea ihmisistä se paha tai nähdä heissä ne pahat henget ja heidän tuleva kamala tulevaisuutensa. Kauppareissut pelkästään olivat alkuun aivan kamalia ja ahdistavia. Silmäni väkivät eri tavalla, korvani kuulivat eri tavalla, ei siinä ollut mitään tekemistä uskon kanssa, ei auttanut vaikka olisin sulkenut silmät, tai olisin halunnut nähdä niinkuin ennen näin.  Tyttäreni rakastaa Jeesusta, hän on auttanut tytärtäni muissakin asioissa, hän vei myös pahat unet kokoaan pois vuosia sitten :) Nyt vuosien jälkeen, edelleen välillä ahdistaa tietoisuus asioista joita eksyneet eivät tiedosta tai tajua tulevasta, ja moni muu asia, mutta tarpeen vaatiessa Jeesus antaa rauhaa,voimaa ja uskoa <3 

Höpöhöpö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/371 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä uskontotieteellinen näkökulma kysymykseen: https://www.areiopagi.fi/2017/09/areiopagin-podcast-02-uskonto-luonnoll…

Vierailija
84/371 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamatun tarinat ei olis selvinny tuhansia vuosia, jollei niissä olis jotain.

Raamattu olis uskottavampi, jos jätettäisiin ne ihmeteot pois. Sinänsä 10 käskyä on hyvä ohjenuora.

Vierailija
85/371 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, he ovat tulleet siihen tulokseen, että Raamattu on totta, kun ovat tutkineet asioita.

Vierailija
86/371 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

se Fayina kirjoitti:

Tulin uskoon kesken yksinhuoltajabiletysvuosieni, lyhyesti kerrottuna eräs tuttavani uskoi enkeleihin, ja karkotteli niiden avulla "pahoja henkiä" pois kotoaan, sanoi että voisi karkotella myös minun kotoani.. no siitäpä sitten seurasi jotain mitä on vaikea sanoiksi kuvailla, seuraava yö oli aivan kamala, näin asioita joita en voinutkaan ajatella näkeväni, asuntoni muuttui sellaiseksi kauhukammioksi että missään ei ollut enää järkeä, ja nyt jos joku sanoo tähän että entä jos näin unta? ei, en ollut yksin, yritin epätoivoisesti suojata kauhuissa olevaa tytärtäni sylissäni. Uskovan äidin opetukset mielessäni huusin lopulta epätoivon ja paniikin syövereissä Jeesusta avukseni, ja lopulta Hän tuli. Hän hiljensi ja rauhoitti koko asuntomme, Hän teki kaikesta tyyntä, Hän vei ne pahat henget pois riehumasta, Hän pelasti meidät. Olin silti shokissa.Seuraavana aamuna soitin äidilleni, ja hän selitti näistä "enkeleistä" ja kuullessaan mitä kaverini oli tehnyt hän oli kauhuissaan että kaverini oli sellaisia asioita kutsunut minun kotiini ja luokseni, tai saanut minutkin kutsumaan koska itse olin ns. "rukouksen " suorittanut.  Tämän jälkeen äitini raamattupiirin naiset auttoivat minua monessa asiassa eteenpäin ja auttoivat ymmärtämään näitä henkijuttuja ja koko elämäni muuttui Jeesuksen astuttua elämääni,kertaheitolla, eikä se ollut helppoa tai iloista, se oli raadollista ja tuskaista, oli ahdistavaa nähdä maailma eri tavalla mitä sen oli nähnyt, oli ahdistavaa tuntea ihmisistä se paha tai nähdä heissä ne pahat henget ja heidän tuleva kamala tulevaisuutensa. Kauppareissut pelkästään olivat alkuun aivan kamalia ja ahdistavia. Silmäni väkivät eri tavalla, korvani kuulivat eri tavalla, ei siinä ollut mitään tekemistä uskon kanssa, ei auttanut vaikka olisin sulkenut silmät, tai olisin halunnut nähdä niinkuin ennen näin.  Tyttäreni rakastaa Jeesusta, hän on auttanut tytärtäni muissakin asioissa, hän vei myös pahat unet kokoaan pois vuosia sitten :) Nyt vuosien jälkeen, edelleen välillä ahdistaa tietoisuus asioista joita eksyneet eivät tiedosta tai tajua tulevasta, ja moni muu asia, mutta tarpeen vaatiessa Jeesus antaa rauhaa,voimaa ja uskoa <3 

Hei sinulle. Minulla on yllättävän samanlainen kokemus itselläni.. Yleensä en puhu uskostani ihmisille jotka vaikuttavat vihamielisiltä, mutta minulle jeesus ilmestyi samankaltaisessa elämäntilanteessa, juuri kun olin melkein menettänyt toivon. Helvetin demonit ja pahuuden ilmestykset on nähty seinillä, pahuuden enkelit ovat levittäneet siipensä asuntoni kattoon.. Kaikki tämä katosi, kun annoin sydämeni jeesukselle ja antauduin hänen minulle antamaan kohtaloon.. Täällä ihmiset eivät ymmärrä uskoa ja jeeusksen voimaa, mutta on erityislaatuisen upeata, että sinä ymmärrät.

Vierailija
87/371 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinnöllinen vika ihmiskunnan aivoissa. Mielisairaudet eivät katso ihmisen älykkyyttä.

Karrikoiden näin. Dawkinssin mukaan se on evoluution tuotosta, että ihminen on altis tällaisille vaikutteille, koska ihmisen selviämisessä on ollut oleellista, että heimon edellistä sukupolvea uskotaan sokeasti, kun neuvovat, että "älä syö tätä kasvia tai suututa leijonaa". Sama ominaisuus saa uskonnot säilymään ihmiskunnassa.

Vierailija
88/371 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tiede ei osaa selittää mitä esim. sielu tai tietoisuus on.

Vierailija
89/371 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No naiset ainakin tuppaavat uskoa kaikkea yliluonnollista ja humpuukia, syytä en tiedä. Hopeavedet, rokottamattomuus, horoskoopit, menevät samaan laariin. Uskovista miehistä en tiedä, kun en tunne yhtäkään.

Vierailija
90/371 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en liene mikään nero, mutta lienen keskivertoa älykkäämpi, olen matemaattis-luonnontieteellisen alan korkeakoulutettu. Tässä on perustelu, miksi minä uskon korkeampaan voimaan, enkä ole ateisti.

Minusta on epäuskottavaa, että elämä olisi kehittynyt tällaiseen muotoon sattumanvaraisesti. Ajattelen, että merkityksellinen DNA-järjestelmä ei voi olla syntynyt ilman tietoisuutta. DNA-koodi on kaiken lisäksi hyvin optimoitua ollakseen sattuman tuotosta. Joskus kuulin jonkun sanovan, että epätodennäköisestäkin tulee varsin mahdollista, kun "yrityskertoja" on äärettömän monta. Aikaväli maapallomme alkuilmakehän ja ensimmäisen eliön välillä on kuitenkin niin lyhyt, että minusta on epäuskottavaa, että siinä ajassa DNA-järjestelmä ja elämä olisivat syntyneet sattumanvaraisesti. Ilmakehä on ollut maapallon elämän syntymisen edellytys.

Onhan kyseessä myös periaatteellinen ongelma. Ensimmäiseen alkumonistujaan (joka lähti lisääntymään ja siitä elämänmuodot alkoivat kehittyä) on täytynyt olla koodattuna oma perimänsä, ja tällä alkumonistujalla on pitänyt lisäksi olla kyky siirtää tämä koodi eteenpäin. Miten tuo kyky välittää symbolista tietoa eteenpäin on voinut syntyä tyhjästä? Miten ylipäätänsä tämä symbolinen käännös eliöiden "rakennusohjeeksi" on syntynyt?

Itse pidän ateisteja ajattelumaailmaltaan jopa ehkä vähän yksinkertaisina, mutta niin moni ateistikin varmasti pitää minua.

Minun on taas vaikea uskoa että on yksi ihminen tai ihmisen kaltainen olento tai jokin täysin ihmisestä erillinen olento on luonut tämän kaiken. Uskottavampaa olisi enemmänkin jokin ryhmä tai lajike olentoja, jotka ovat huomattavasti älykkäämpiä kuin ihmiset. Muutenkaan uskonnollisesta näkökulmasta että luodaan maapallo jotta voidaan testata ovat ihmiset pahoja ja hyviä, on vähintäänkin omituinen tapa viettää aikaa. Tietoisuudesta puheenollen niin ihmiselläkin on alitajunta, jonka toiminnasta emme ole täysin tietoisia. Eli kaiken älyllisen ei tarvitse olla tietoista. Enemmän minusta tuntuu että aliarviot ympäröivää maailmaa ja sen tiedostamatonta älykkyyttä. Sitä että ehkä se älykkyys ei olekaan jokin yksi asia/olento vaan kokonaisuus.

Vierailija
91/371 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tiede ei osaa selittää mitä esim. sielu tai tietoisuus on.

Tiede ei myöskään osaa selittää mikä on hfjslfhdndixhsndlf. Tuo on sellainen näkymätön puu mikä kasvaa eri paikkoihin ja sen oksilla istuu klovneja. Määrittele sielu.

Vierailija
92/371 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

se Fayina kirjoitti:

Hienoa, upea todistus. Alussa, kun ihminen ei vielä tunne Jumalaa, Hän saattaa antaa meille mitä ihmeellisempiä todistuksia olemassaolostaan ja niiden kokeminen on sekä ihanaa, että joskus myös pelottavaa, kun emme vielä tunne Häntä.

Kun sitten opimme tuntemaan Hänet, Hän tasoittaa polkumme, kun kuljemme Sanalle kuuliaisina ja Häneen luottaen. Ja sitten Hän alkaa johdattaa meitä rauhansa kautta.

Kun sydämessämme on suuri rauha, tiedämme tekevämme asioita Hänen tahdossaan, taas rauhattomuus sydämessä tarkoittaa, ettei sitä asiaa pidä tehdä.

Vierailija
93/371 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullapa on tutkitusti korkeampi älykkyysosamäärä kuin suurella osalla Mensalaisista, ja olen silti uskovainen. Ehkäpä ap ymmärtäisi paremmin, jos olisi huippuälykäs. Kun on riittävästi kapasiteettia, voi analysoida riittävän monesta kulmasta ja sitten ymmärtää, miksi älykäskin uskoo.

Mutta itse pidän todennäköisenä, että on joku ihmistä suurempi voima. Uskon myös tieteeseen, eikä se ole ristiriidassa uskontoni kanssa mielestäni mitenkään. Ihminen ei ole koskaan ollut niin fiksu että tietäisi kaikesta kaiken, eikä ole vieläkään. 

Tietenkään korkea älykkyysosamäärä ei takaa sitä että kukaan olisi oikeassa,  ei uskova eikä ateisti.

Skannaa paperit missä sun ÄO tulee ilmi ja linkitä tänne. Puhut paljon älykkyydestäsi, joten haluamme todisteet.

En. Mistäs tietäisit että paperi edes olisi minun? 

Lisäksi tekemäni testi ei ollut viihteellinen, siitä ei saa sellaista diplomia mitä vaikka mensan testistä. Joutuisin ottamaan printscreenit omastakannasta tai pyytämään psykologilta todistuksen.

Jaha. Tämä selittikin kaiken siitä millaisen testin olet tehnyt todistaaksesi ylivertaisen älykkyytesi. Kai sinä älykkäänä ihmisenä tiedät, että se sun psykologin todistus on märän pierun arvoinen? Olen tehnyt samat testit ja kriteereilläsi olen myös yli-ihminen.

Voit ottaa printscreenin omakannasta tai olla ottamatta. Se ei todista mitään. Tosin, jos luulisit, että se jotain todistaisi olisit jo ottanut sieltä kuvan etkä selittäisi tekosyitä. Parin napin painaminen onkin niin vaikea asia kaltaisellesi älykölle.

En nyt tiedä ollaanko tehty ihan samaa testiä. Luulen, että sinä olet suorittanut sen palikkatestin jolla poliisitkin testataan, eli jos saa neliön neliön muotoiseen reikään ja ympyrän ympyrän muotoiseen, on älykäs. Jos saa palikat vääriin reikiin, on taas voimakas.

Luulen ettet oo tehnyt ihan samaa testiä mitä minä. Jos olisit, tietäisit kyllä että sillä pääsee mm. mensaan jos lähettää todistuksen ja se on yleisimmin käytössä oleva psykologien käyttämä testi. Lääketiede ja psykologia pitävät testiä pätevänä. Mutta tietenkin on aina joku oman elämänä änkyrä, joka on eri mieltä. Koska eihän nyt joku vauvapalstalla kirjoitteleva voi olla fiksumpi!

Juu siinä testissä oli myös palikkatestejä, mutta ei tuollaisia lelutestejä. :) Jos olisit oikeasti sen testin tehnyt tietäisit kyllä mitä kaikkea siihen kuuluu etkä vain pilkaten arvuuttelisi. Änkyrä voin olla, mutta niin olet sinäkin. Et jaksa sanoa mitään arvokasta saati edes yritä todistella. Kaikki on mutta, mutta, mutta.

Etkö tajunnut noin selvää vittuilua? :DDDDDDD

Ei, en ole änkyrä. Minä tiedän oman älykkyysosammääräni, minä tiedän että testi on lääketieteen hyväksymä ja tiedän, että monta osiota oli. Anteeksi jos et siis tajunnut edellisen viesitn ensimmäistä kappaletta vittuiluksi. Olet varmaan sitä porukkaa, jolle kerrottaessa ÄO:n olevan yli 100 se kuulostaa isolta numerolta.

Et ole kuitenkaan riittävän älykäs, että tajuaisi olla vääntämättä täällä anonyymien kanssa.

Vierailija
94/371 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut Mensan testeissä korkeat pisteet, mutta uskon Jumalaan. Ihminen tarvitsee lohdutusta ja turvaa. Usko antaa sitä. Itselleni on myös tärkeää, että yllättävän kuoleman kohdatessa saan kaikki töppäilyni anteeksi. Usko on myös auttanut näkemään muut ihmiset vajavaisten ja herkkiä ihmisinä.

Vierailija
95/371 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta itse pidän todennäköisenä, että on joku ihmistä suurempi voima.

Miksi pidät todennäköisenä sellaista mistä ei ole mitään havaintoja tai todisteita eikä sitä voi mitenkään loogisesti perustella?

Ajattele, että löydät metsästä hylätyn talon. Vaikka sinulla ei olisi mitään havaintoja talon rakentajasta, et sanoisi, ettei talon rakentajaa ole (ollut) olemassa. Osaisit päätellä rakentajan talon olemassaolosta.

Vierailija
96/371 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta itse pidän todennäköisenä, että on joku ihmistä suurempi voima.

Miksi pidät todennäköisenä sellaista mistä ei ole mitään havaintoja tai todisteita eikä sitä voi mitenkään loogisesti perustella?

Ajattele, että löydät metsästä hylätyn talon. Vaikka sinulla ei olisi mitään havaintoja talon rakentajasta, et sanoisi, ettei talon rakentajaa ole (ollut) olemassa. Osaisit päätellä rakentajan talon olemassaolosta.

Kyllä. Tiedätkö miksi? Siksi, koska meillä ei ole ainuttakaan havaintoa luonnossa muodostuneesta tai syntyneestä talosta, mutta meillä on aivan tolkuttomasti havaintoja ihmisten rakentamista taloista.

Kun vuorostasi katselet niitä metsän puita, niin kenellekään ei tule mieleen että joku olisi rakentanut ne puut. Tai kivet. Tai linnut ja muut metsän eläimet. Koska me tiedämme että ne syntyvät ihan luonnollisin keinoin. Ihan ilman että kukaan luo tai rakentaa niitä.

Vierailija
97/371 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se usko on istutettu lapsesta asti. Silloin se juurtuu niin, että ei järkeilemälläkään lähde. Mitä luulet, miksi kristittyjen lapsista tulee kristittyjä ja muslimien lapsista muslimeja?

Jos lapsi kasvatettaisiin siten, että vain kerrottaisiin eri ihmisten uskovan maailmassa moniin jumaliin, mutta todisteita ei olisi yhdestäkään ja lapsi saisi itse päättää vasta aikuisena, että mihin yhteisöön haluaisi liittyä tai olla liittymättä, niin paljonko liittyjiä olisi?

Vierailija
98/371 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten ei ole ”oikeasti” älykäs.

Uskonto on maallistuneille kristityille suuressa määrin subjektiivinen asia.

On äärimmäisen lapsellista ihmetellä miksi joku uskoo johonkin "satuhahmoihin"

Se kertoo nimenomaan siitä "älykkyydestä" Eli kaltaiseltasi "uskovaisen" kritisoijalta puuttuu itseltään kyky hahmottaa asioita.

Vierailija
99/371 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten ei ole ”oikeasti” älykäs.

Uskonto on maallistuneille kristityille suuressa määrin subjektiivinen asia.

On äärimmäisen lapsellista ihmetellä miksi joku uskoo johonkin "satuhahmoihin"

Se kertoo nimenomaan siitä "älykkyydestä" Eli kaltaiseltasi "uskovaisen" kritisoijalta puuttuu itseltään kyky hahmottaa asioita.

Hahmotapa tämä: Jos olisit syntynyt muslimivanhemmille, kommenttisi olisi sama, mutta olisit muslimi.

Vierailija
100/371 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eläissäni tavannut älykästä uskovaista. Ne ovat toisensa poissulkevia piirteitä.