Miksiköhän ihan älykkäätkin ihmiset uskovat johonkin tiettyyn uskontoon kuten esim. kristinusko?
Ihmettelen eniten miksi jotkut uskovat juuri tiettyyn uskontoon ja tiettyyn "kirjaan" kuten esim. Raamattuun.
Kommentit (371)
Mitä enemmän tietää muista uskonnoista, sitä paremmalta kristinusko tuntuu. Se on ainoa, jossa Jumala tekee jotain ihmiselle; muissa uskonnoissa ihmisen täytyy tehdä ja uhrata jotain jumalalle. Väsätä savijumalia ja roudata niitä ympäri kaupunkia, räjäyttää itsensä kappaleiksi ja tappaa viattomia.
Elämässä ollut niin paljon vastoinkäymisiä, että koen Jumalan ihmeenä sen, että olen yhä hengissä. Olen ollut pienestä lähtien uskossa lukuunottamatta teini-iän ateistivaihetta.
Ja älykäskin kuulemma olen testien mukaan. Mutta ei usko ole älystä kiinni, se on nimenomaan uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys osamääräni on yli 140. Minulla on korkeakoulututkinto ja opiskelu on aina ollut erittäin helppoa.
Olen perehtynyt eri tieteenaloihin laajasti. Mielestäni meidän tietämyksemme maailmankaikkeudesta on hyvin vähäistä ja rajoittunutta. Ihmisen usko omaan ylivertaisuuteensa suhteessa esimerkiksi tutkia maailmankaikkeutta saati matkustaa siinä ja hankkimaamme tietoon on suuruudenhullua. Jo se lähtökohta, että vain se voi olla olemassa, jonka ma vajavaisilla aisteillamme ja tekniikallamme pystymme havaitsemaan, on todella hölmö.
Minun uskoni ei riitä siihen, että kaikki on syntynyt pelkästä aineesta ja energiasta räjähdyksen seurauksena. Paljon loogisempaa ja vähemmän uskoa vaativaa on ajatella, että aina on ollut aineen ja energian lisäksi informaatio eli äly, joka on käyttänyt ainetta ja energiaa hyväkseen luodakseen jotain.
Missä on sanottu, että ihminen ajattelee olevansa jotenkin ylivertainen? Me olemme vain tarpeeksi älykkäitä osataksemme ihmetellä maailmaa ja tutkia sen syntymekanismeja. Aistimme ovatkin rajalliset ja sen takia olemme kehittäneet tekniikkaa avuksemme. Silti voi olla, että jotkut asiat eivät koskaan selviä täydellisesti. Minusta silti kannattaa yrittää ja miksi ei, koska olemme luonnostamme uteliaita ja sen ansiosta olemme päässeet pois luolista.
Minusta ei ole loogista olettaa että tähän tarvittaisiin jokin erillinen ja tarpeeton äly, kun kyse on todennäköisesti ihan luonnollisista ja autonomisista ilmiöistä. Materia ja energia räjähtelee ja asettuu paikoilleen fysiikan lakien mukaisesti ja todennäköisesti toistaa jonkinlaista sykliä loputtomiin. Vähän kuten vaikkapa veden kierto maapallolla. Paljon vaikeampaa on selittää kaikkivoivan älyn syntyminen tyhjästä ja sen motivaatio toiminnalleen.
Ihmiset uskovat erilaisiin asioihin.
Joku uskoo rahaan, toinen ulkonäköön, kolmas hengellisyyteen, neljäs ystäviin ja viides kulttuuriin.
Mitä sillä on merkitystä, mihin uskoo, kunhan on tyytyväinen ja onnellinen eikä vahingoita ketään?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen eniten miksi jotkut uskovat juuri tiettyyn uskontoon ja tiettyyn "kirjaan" kuten esim. Raamattuun.
Koska tämä maailma on älykkäästi suunniteltu.
Vierailija kirjoitti:
Mä en koe ketään ihmistä kovin pitkälle ajatteluaan vieneenä, joka pystyy edelleen uskomaan ateistiseen maailmankuvaan, jossa jotain on syntynyt ei-mistään, ei-minkään luomana. Lisäksi moraalilta, tarkoitukselta, ja ihmisen perimmäiseltä identiteetiltä tippuu pohja.
Hyvin moni ns. maailman silmissä älykkö on uskossa, ja jos uskaltaa tehdä sen että nöyrtyy elävän Jumalan edessä niin kyllä Hän sen totuuden avaa kelle vaan.
Sinusta kuulostaa älykkäältä uskoa näkymättömään taikaolentoon, joka on syntynyt tyhjästä ja päättänyt huvikseen luoda universumin ihan omin kätösin? Aika perustason antropomorfismia, ihmismieli ei osaa kuvitella mitään muuta kuin että kaiken täytyy olla jonkin hänenkaltaisensa tekemää.
Onko sinun moraalisi ja identiteettisi jonkun muun ohjaamaa? Oletko moraalinen vain siksi, että muuten joku yläkerrasta rankaisee? Sinulla itselläsi ei ole omatuntoa tai empatiaa tai vastavuoroisuuden käsitettä muiden ihmisten suhteen? Siinä tapauksessa toivon, että jatkat uskomista. Pelottaa ajatella mitä tekisit jos uskosi loppuisi..
Kaikki uskovaiset ovat vajaaälyisiä, aivopestyjä lampaita, jotka terrorisoivat toisia ihmisiä uskonnollaan 24/7 kulkien paikasta toiseen tuputtamassa sitä paskaansa muille.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän tietää muista uskonnoista, sitä paremmalta kristinusko tuntuu. Se on ainoa, jossa Jumala tekee jotain ihmiselle; muissa uskonnoissa ihmisen täytyy tehdä ja uhrata jotain jumalalle. Väsätä savijumalia ja roudata niitä ympäri kaupunkia, räjäyttää itsensä kappaleiksi ja tappaa viattomia.
Elämässä ollut niin paljon vastoinkäymisiä, että koen Jumalan ihmeenä sen, että olen yhä hengissä. Olen ollut pienestä lähtien uskossa lukuunottamatta teini-iän ateistivaihetta.
Ja älykäskin kuulemma olen testien mukaan. Mutta ei usko ole älystä kiinni, se on nimenomaan uskoa.
Kyllä kuule raamatussa on ihan tarpeeksi niitä jumalan hirvittäviä tekoja ja vaatimuksia alaisilleen. Niistä vaan ei haluta puhua, ne sivuutetaan ja luetaan vain niitä kivoja kohtia uudesta testamentista.
Sivuseikka mihin uskoo. Pääasia mitä siitä uskoo ja miten sitä uskoaan elämässä toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
En tunne YHTÄKÄÄN älykästä ihmistä joka USKOO johonkin uskontoon, noi ovat jo itsessään toisen vastakohtia, sen sijaan tunnen hyvinkin rikkaita ihmisiä jotka kerää uskonnon avulla tyhmiltä rahat mutta itse he eivät kyllä usko mihinkään....vaikka antavan niin ehkä ymmärtää mutta syy on raha....ei taivaspaikka
Asian voi kääntää toisinkin päin, vähäinen on älyn lahja, jos ei pysty tai suostu ymmärtämään vanhoja raamatun tarinoiden viisautta. Niiden pohjalle on rakennettu länsimainen vapaa, demokraattinen ja ylivoimaisesti paras yhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne YHTÄKÄÄN älykästä ihmistä joka USKOO johonkin uskontoon, noi ovat jo itsessään toisen vastakohtia, sen sijaan tunnen hyvinkin rikkaita ihmisiä jotka kerää uskonnon avulla tyhmiltä rahat mutta itse he eivät kyllä usko mihinkään....vaikka antavan niin ehkä ymmärtää mutta syy on raha....ei taivaspaikka
Asian voi kääntää toisinkin päin, vähäinen on älyn lahja, jos ei pysty tai suostu ymmärtämään vanhoja raamatun tarinoiden viisautta. Niiden pohjalle on rakennettu länsimainen vapaa, demokraattinen ja ylivoimaisesti paras yhteiskunta.
On siellä jotain ihan fiksujakin yksittäisiä ajatuksia lähinnä Jeesuksen puheissa, mutta onneksi nykyinen demokraattinen yhteiskunta perustuu enemmän antiikin kreikkalaisiin ajatusmaailmoihin (joista koko demokratia on lähtöisin) yhdistettyinä myöhempään valistuksen aikaan ja arvoihin, jossa siirryttiin uskomuksista tieteeseen ja järkeen. Oikeastaan juuri teokratiasta luopuminen on se ydinkysymys, joka meidän vapaat yhteiskuntamme nykyään erottaa ahdasmielisistä muslimimaista ja muista. Raamatussahan puhutaan vielä esimerkiksi orjuudesta ja miten orjia tulisi kohdella. Naistenkin asema on siellä selkeästi miehelle alisteinen. Että sellaista yhteiskunnan pohjaa sieltä.
Itse tunnen yllättävän monia älykkäitä ihmisiä jotka uskoo johonkin uskontoon tai jumalaan tai hengelliseen voimaan. Ehkä suunnilleen 50-50 on tuntemissani älykkäissä, korkeasti koulutetuissa ihmisissä että onko agnostikkoja tai ateisteja tai jollain tapaa uskovia.