Miksiköhän ihan älykkäätkin ihmiset uskovat johonkin tiettyyn uskontoon kuten esim. kristinusko?
Ihmettelen eniten miksi jotkut uskovat juuri tiettyyn uskontoon ja tiettyyn "kirjaan" kuten esim. Raamattuun.
Kommentit (371)
Siksi, koska saan siitä rauhaa ja hyvää oloa.
Ja mukavaa yhteisöllistä tekemistä seurakunnassa: ruokakassien jakoa, lasten 10-synttäreiden pitämistä, laulua, soittoa, saunailtoja jne...
Seurakunta tarjoaa ystävyyden, lähimmäisen rakkauden, laupeuden ja anteeksiannon yhteisön. Se on ainakin minulle kristinuskon tärkein ilmentymä. Uskonasiat jokainen kokee omassa yksityisyydessään ja omalla tavallaan. Raamattu, kirkolliset toimitukset ja juhlat ovat ulkoinen viitekehys. Toisille ne ovat tärkeitä, toisille eivät. Minulle on myös tärkeää harjoittaa hyväntekeväisyyttä yhteisössäni ja siksi maksan mielelläni kirkollisveroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tiede ei osaa selittää mitä esim. sielu tai tietoisuus on.
Tiede ei myöskään osaa selittää mikä on hfjslfhdndixhsndlf. Tuo on sellainen näkymätön puu mikä kasvaa eri paikkoihin ja sen oksilla istuu klovneja. Määrittele sielu.
Sielu on elävän olennon käsitys omasta olemassaolostaan.
Koska tarpeeksi älykäs ihminen ymmärtää, ettei voi ymmärtää kaikkea vain älyn avulla. Suomalaisista filosofeista esim. Tuomas Nevanlinna on kirjoittanut ihan tämän vuoden aikana siitä, miten ateismi on älyllisesti helpoin elämänkatsomus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei ole ”oikeasti” älykäs.
Uskonto on maallistuneille kristityille suuressa määrin subjektiivinen asia.
On äärimmäisen lapsellista ihmetellä miksi joku uskoo johonkin "satuhahmoihin"
Se kertoo nimenomaan siitä "älykkyydestä" Eli kaltaiseltasi "uskovaisen" kritisoijalta puuttuu itseltään kyky hahmottaa asioita.
Hahmotapa tämä: Jos olisit syntynyt muslimivanhemmille, kommenttisi olisi sama, mutta olisit muslimi.
Mä en ymmärrä mitä mun muslimina pitäisi olla tuosta allekirjoittamatta?
Koen kristittyjen ja juutalaisten maailmankatsomuksen suhteellisen lähellä omaa katsomustani olevaksi. Samaan Jumalaan uskotaan kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kertoo nimenomaan siitä "älykkyydestä" Eli kaltaiseltasi "uskovaisen" kritisoijalta puuttuu itseltään kyky hahmottaa asioita.
Hahmotapa tämä: Jos olisit syntynyt muslimivanhemmille, kommenttisi olisi sama, mutta olisit muslimi.
Koen kristittyjen ja juutalaisten maailmankatsomuksen suhteellisen lähellä omaa katsomustani olevaksi. Samaan Jumalaan uskotaan kuitenkin.
Et tietenkään ymmärrä, kun luit väärin.
Muotoilen uudestaan: Jos olisit syntynyt hinduvanhemmille, kommenttisi olisi sama, mutta olisit hindu.
Vierailija kirjoitti:
Koska tarpeeksi älykäs ihminen ymmärtää, ettei voi ymmärtää kaikkea vain älyn avulla.
Saisiko vielä esimerkkejä näistä asioista, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
niinuskonsen kirjoitti:
Vaikka et uskoisi Jumalaan uskot kuitenkin moniin muihin asioihin joita et näe etkä voi todistaa.
Ja sitten esimerkkejä näistä, kiitos. Ja mielellään sellaisia missä et sotke sanan ”usko” eri merkityksiä (faith/belief) keskenään.
Esim. logiikan ja matematiikan lait tai se, että muilla ihmisillä on tietoisuus. Millä tieteellisellä kokeella voit todistaa nuo uskomasi asiat?
Vierailija kirjoitti:
Koska tarpeeksi älykäs ihminen ymmärtää, ettei voi ymmärtää kaikkea vain älyn avulla. Suomalaisista filosofeista esim. Tuomas Nevanlinna on kirjoittanut ihan tämän vuoden aikana siitä, miten ateismi on älyllisesti helpoin elämänkatsomus.
Pitääkö elämänkatsomuksen olla vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niinuskonsen kirjoitti:
Vaikka et uskoisi Jumalaan uskot kuitenkin moniin muihin asioihin joita et näe etkä voi todistaa.
Ja sitten esimerkkejä näistä, kiitos. Ja mielellään sellaisia missä et sotke sanan ”usko” eri merkityksiä (faith/belief) keskenään.
Esim. logiikan ja matematiikan lait tai se, että muilla ihmisillä on tietoisuus. Millä tieteellisellä kokeella voit todistaa nuo uskomasi asiat?
Logiikkan ja matematiikan voin todistaa laskemalla ja päättelemällä, samoin kuin voin aivan hyvin olettaa muiden ihmisten oleva tietoisia ilman mitään uskonnollista uskoa. (Juurihan pyysin sinua olemaan sotkematta näitä keskenään, mutta ei, oli liian vaikea tehtävä uskikselle se.)
Tietoisuuden testaamiseen löytyy myös muistaakseni ainakin 12 erilaista yleisesti tieteessä käytettyä koetta, kuten esim. Turingin koe ja Käänteinen Turingin koe.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Tuomas Nevanlinna olisi minkäänlainen auktoriteetti tässä asiassa? Kuka vaan voi kirjoittaa mitä vaan. Ei se tee asiasta totta.
Mä ihmettelen miksi niin moni älykäs ateistina itseään pitävä ihminen uskoo, että elämme jonkinlaisessa simulaatiossa. Minusta se ei juuri eroa Raamatun luomiskertomuksesta, jos joku hikinen koodarinörtti onkin Jumalan sijaan luonut tämän todellisuutemme.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen miksi niin moni älykäs ateistina itseään pitävä ihminen uskoo, että elämme jonkinlaisessa simulaatiossa. Minusta se ei juuri eroa Raamatun luomiskertomuksesta, jos joku hikinen koodarinörtti onkin Jumalan sijaan luonut tämän todellisuutemme.
No en ole kyllä koskaan kuullut kenenkään vakavissaan uskovan noin.
https://www.iltalehti.fi/digi/a/2016060221667749
Elon Musk uskoo ainakin, ja aikas moni muukin.
Vierailija kirjoitti:
No ei usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei usko.
Aha. No se on sit just niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei usko.
Aha. No se on sit just niin.
Kyllä.
Koska on kiva ulkoistaa vastuut. Saa seesteisyyden tunteen, kyvyn antaa anteeksi niin itselleen kuin muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään ymmärrä, kun luit väärin.
Muotoilen uudestaan: Jos olisit syntynyt hinduvanhemmille, kommenttisi olisi sama, mutta olisit hindu.
Sun tarvitsi muuttaa kommenttiasi koska yleistietosi taso on niin heikkoa ettet tiennyt että kristityt ja muslimit uskoo samaan Jumalaan.
Kannattaisi tietää edes yksinkertaisimmat perusasiat siitä mitä niin suuna päänä arvostelee.
No eihän psykologin tarvitse olla keskivertoa älykkäämpi. En vähättele heitä, mutta huippuälykkäitä on erittäin vähän.