Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soija-allerginen keliaakikko-vegaani

Vierailija
15.12.2018 |

Tällainen ilmottautui alkuvuoden häihin vieraaksi (miehen ystävän avec). Apua. Millä ihmeellä selviän tarjoiluista kunnialla? D: Tarkoitus oli tehdä kaikki tarjoilut itse, mutta tässä joutuu kyllä turvautumaan varmaan konditorian puoleen. On siis pienehköt häät, ei lämmintä ruokaa vaan runsas suolainen pöytä ennen makeita. Mutta onko hölmöä, jos yhdelle on täysin erilaiset tarjoilut?

Kommentit (162)

Vierailija
161/162 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän kyseinen henkilö syö normaalisti? Löytyykö valmista gluteenitonta leipää noilla rajoitteilla? Tai mitään muuta valmista?

Kyllä löytyy. Esim. Moilas gluteeniton sämpylä. Myydään pakasteena. Ja on hyvää, vaikkei juuri sitä kysyttykään.

moilas Sisältää luonnonkumia ja selluloosaa. Ei kuulosta syötävältä vaikka olisi kuinka gluteenitonta ja soijatonta ja vegaanista.

Jos mä olisin moniallerginen, en varmaan jaksaisi kohkata mistään sallituista lisäaineista. Mitä vaikeampi löytää sopivaa syötävää, sitä vähemmän nirsoilen pikkuasioiden suhteen.

Ripuli ja vatsanväänteet eivät välttämättä ole "pikkuasia" tai nirsoilua. 

Nyt ymmärsit minut aivan väärin. Tarkoitin pikkuasioista nirsoilulla esim. tuota kommenttia ”sisältää luonnonkumia ja selluloosaa. Ei kuulosta syötävältä”. Sopivalla syötävällä totta kai tarkoitan sellaista, mistä EI tule ripulia ja vatsanväänteitä tai muitakaan oireita.

Vai tarkoititko nyt, että luonnonkumista ja selluloosasta myös tulee joillekin vatsaoireita? Jos tulee, en tietenkään pidä sitä pikkuasiana enkä nirsoiluna, vaan silloin se ei tietenkään ole kyseiselle henkilölle sopivaa syötävää.

Pointtini oli, että mitä moniallergisempi olen, sitä vähemmän minua hetkauttaa sellaiset sallitut lisäaineet, joista minulle ei tule oireita.

Varmasti kumista ja selluloosasta tulee vatsanväänteita, johan sen järkikin sanoo! Ei me olla mitään rottia, minkä maha sulattaa vaikka betonikokkareita. Ja jos jo valmiiksi allergioita ja keliakia, niin riski siihen että vatsa reagoi aineisiin mitkä eivät ole ravintoa, kasvaa luonnollisesti.

Ihmettelen aina, että miten ihmiset laittavat kaikkea suuhunsa. Miltä kuulostaisi vaikkapa styrox kuulat leivän seassa? Tai vaikkapa majavan anaalirauhasista eristetty uute? Jälkimmäistä ainakin on tuoteselosteissa tullut vastaan, joten lukekaahan ne tuoteselosteet ja antakaa elintarviketehtaiden pitää tunkkinsa niiden osalta, mitkä eivät ole syötäväksi kelpaavaa!

Mä oon kyllä sujuvasti vedellyt gluteenittoman leivän seassa ksantaanikumia, eikä ole tullut vatsanväänteitä. Ksantaanikumia laitan jopa itsekin taikinaan, kun leivon gluteenitonta leipää.

Vierailija
162/162 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kieltäisin tulemasta tai tarjoilisin hälle pelkkää parsakaalia. V*tun ituhippi allergikko voi hakea omat ruokansa muualta.

Jos sen parsakaalin leikkaa dipattaviksi paloiksi ja tarjoilee sen kanssa hummusta ja/tai muita sopivia dippejä, söisin mielelläni. Joskus muuten keliaakikot tuovatkin omat ruokansa muualta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme