Soija-allerginen keliaakikko-vegaani
Tällainen ilmottautui alkuvuoden häihin vieraaksi (miehen ystävän avec). Apua. Millä ihmeellä selviän tarjoiluista kunnialla? D: Tarkoitus oli tehdä kaikki tarjoilut itse, mutta tässä joutuu kyllä turvautumaan varmaan konditorian puoleen. On siis pienehköt häät, ei lämmintä ruokaa vaan runsas suolainen pöytä ennen makeita. Mutta onko hölmöä, jos yhdelle on täysin erilaiset tarjoilut?
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen ruokavaliovalinta. On varmaan tottunut siihen, että valmista sopivaa ruokaa ei saa mistään, jos ei itse tee. Kauankohan tuollaista ruokavalioa jaksaa orjallisesti noudattaa ennen kuin alkaa kyllästyttää se ainainen itse kokkaus ja rajallinen ruokavalikoima?
Vegaanius on valinta, muu ei. Olen soijalle allerginen keliaakikko (meitä on näköjään yllättävän paljon?) ja kasvissyöjä. Käytän siis munia ja maitotuotteita, ilmankin pärjäisin hyvin mutta rakastan juustoja. Melkein 20 vuotta takana, ei kyllästytä muka rajallinen ruokavalikoima tai itse kokkaaminen. Usko tai älä, syön ongelmitta myös ravintoloissa. Yleensäkin ruokavalioni on suurin ongelma ulkopuolisille.
En minä sanonutkaan mitään sinun ruokavaliostasi, vaan vegaanisesta vastaavasta eli jos sinulta jäisi pois vielä munat ja maitotuotteetkin. Uskon kyllä, että ravintoloista saa soijatonta gluteenitonta lihatonta ruokaa. Mutta sinä tiedät paremmin, saako ravintoloissa soijatonta gluteenitonta lihatonta ruokaa, jossa ei myöskään saa olla munia eikä maitotuotteita?
Kuten sanoin, pärjäisin hyvin ilman munia ja maitoakin. Munia käytän vain leivonnassa, maitotuotteita pääasiassa juustoina. Ja jos ravintoloiden listalta ei löydy valmista annosta, niitä voidaan yleensä muokata hieman, onnistuu myös vegaaniseksi.
Ok, kiitos tiedosta. Sinulla on varmaan tähän aiheeseen liittyen enemmän kokemusta kuin monella muulla, joten mitä sinä suosittelet ap:lle?
Mitä ap aikoo tarjota muille vieraille?
Ei ole sanonut asiasta muuta kuin ”ei lämmintä ruokaa vaan runsas suolainen pöytä ennen makeita”.
Eli mahdollisesti esimerkiksi salaatteja, kenties kylmiä kaloja ja lihoja? Silloin tietysti vihersalaatti sellaisenaan, ilman juustoja, krutonkeja yms. Käy kaikille. Jos muille on vaikkapa joku lihaa sisältävä pastasalaatti, sen lisäksi vegaaninen, gluteeniton, soijaton riisipohjainen salaatti, mitä tietysti kaikki saavat syödä. Kalojen ja lihojen rinnalle vegaaniruuaksi porkkala. Tai jos tarjolla on suolaisia piirakoita, niin erityisruuaksi vaikka gluteenitonta leipää hummuksen ja jonkun muun kasviksen kanssa.
Ymmärrän kyllä, että noin moni rajoite iskee paniikin päälle, mutta oikeasti se ei ole ollenkaan vaikeaa.
Gluteenitonta ja laktoositonta kasvisruokaa syövänä olisin hyvin otettu, jos gluteenittomat tuotteet olisi sijoitettu erikseen "tavallisista" ruoista. Buffetissa seuraan aina tuskastuneena, kun kanssaruokailijat lappavat esim vihersalaattia lautaselleen ronskisti niin että tarjoilu-otinta hierotaan lautasella olevaan lihaan ja gluteenia sisältäviin ruokiin. Saa kyllä miettiä kaksi kertaa mitä uskaltaa laittaa suuhunsa ilman että pian on maha pyöreä kuin pallo.
Olisiko tästä syystä hyvä, jos keliaakolle tarkoitetut ruuat eivät olisi häissä tarjolla buffetissa, vaan ne esim. tarjoiltaisiin suoraan hänen pöytäänsä?
Tosi hyviä ehdotuksia on tullut. Erityisesti suolaisen puolen suhteen. Sopivia valmistuotteitakin on mainittu.
Makeasta puolesta kysyisin, onko vieraissa muita erityisruokavalioisia? Jos on odotettavissa, että erityisruokavalion jälkiruokia syödään vain yksi annos, ei ehkä kannata alkaa leipomaan tai tilaamaan kokonaista erikoiskakkua, joka voi olla tavallista hintavampikin. Jos päättää tilata leipomosta tai pitopalvelusta tms., kannattaa ehkä tilata vain yksi leivos tai muu vieraan ruokavalioon sopiva makea tuote.
Mutta voi sen yhden erikoisruokavaliovieraan tarjoilut hoitaa ilman tilaamistakin. Voi vaikka ostaa kaupasta suolaiseksi tarjottavaksi Vuohelan herkun sienipiiraan ja ehkä sopivan gluteenittoman sämpylänkin ja lisäksi buffetpöytään kaikille sopivaa vihersalaattia erillisine kastikkeineen ja muine lisukkeineen. Ja sen salaatin välittömään läheisyyteen ei mitään gluteenituotteita, jottei gluteenia päädy salaattiin. Mieluiten järjestys niin, että gluteenituotteet otetaan vasta paljon myöhemmin kuin gluteenittomat tuotteet. Gluteenittomat tuotteet kannattaa pitää suljetussa alkuperäispakkauksessaan mahdollisimman pitkään.
Jälkiruuaksi voi tarjoilla erityisruokavaliovieraalle suoraan pöytään kauniin jäätelöannoksen sopivista aineksista. Jäätelöksi valitaan tällöin yhtä tai useampaa vegaanista soijatonta jäätelöä. Soijaton vegaaninen jäätelö voi olla tehty riisistä, kookoksesta, manteleista, hasselpähkinöistä tai cashewpähkinöistä. Voi myös olla sorbetti tai mehujää. Keliaakikkoa ei haittaisi, vaikka tarjoiltaisiin sopiva tikkujäätelö tai mehujää avaamattomassa pakkauksessaan. Silloin hänen ei tarvitsisi huolehtia, onko siihen vahingossa mennyt gluteenipölyä tai -murua.
Tässä on lista vegaanisista jäätelöistä, jäätelönkastikkeista ja mehujäistä: http://www.vegaanituotteet.net/herkut/jaatelot/
Osassa noista on soijalesitiiniä, joten tuoteseloste on tietenkin tutkittava ennen ostopäätöstä. Keliaakikolle voi olla mieltä huojentavaa nähdä tuoteseloste omin silmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisipa mielenkiintoista nähdä soija-allergisen keliaakikkovegaanin ruokalista vaikkapa viikon ajalta, miksei pidemmältäkin. Päivittäin joko riisiä tai perunaa papujen, herneiden tai linssien kanssa? Lisäksi vihannekset, siemenet, pähkinät, öljyt. Ei käy pasta, seitan eikä tofu. Eikä soijakerma. Onkohan kaurakerma gluteenitonta? Käyköhän kookoskerma?
Mutta juhlatarjoilut. Kuulostaa haastavalta. Ja miten hintapuoli?
Tuli nälkä pelkästa ajatuksesta. Täytyy laittaa nakit kiehumaan ja tehdä bataattimuusi kermalla ja voilla.
Soija-allerginen keliaakikkovegaani taas ei varmaan voi syödä minkäänlaista nakin näköistä. Muusiin laittaisi nesteeksi öö... riisijuomaa?
Ootte hassuja. Ei välttämättä kaupasta naa mitään "nakinnäköistä" sopivaa, mutta kyllä hyvän pottu-/bataattimuussin ja sapuskan saa :) esim. Falafelpyörykät vaikka jonkin kastikkeen kanssa. Ja esim. se bataattimuussi, johon kasvisöljyä/margariinia ja yrttejä + ehkä loraus kookoskermaa tai itsetehtyä manteli- tai cashewpähkinäkermaa (tai kaupan kaurakermaa, jos se sopii keliakiasta huolimatta). Ja jos välttämättä haluaa, ne falafelit voi pyöritellä vaikka nakkien mallisiksi...Voivoi kyllä vegaaniruokia soijattomana jaa gluteenittomana saa tehtyä vaikka millaisia herkullisia.
Lohdullista kuulla että jollakin muullakin noin vaikea ruokavalio. 😁
Kerran oli tilaisuus hotellilla jossa pullakahvit, mun pulla oli korvattu viipaleella greippiä. 😂
Ei se niin vakavaa ole, tärkein että huomioitu.
Vierailija kirjoitti:
Kaurakerma ja -maito ei sovi keliaakikolle.
Jäin miettimän miksi tämä henkilö, jolla on jo ollut kaksi isoa ruokarajoitetta, on halunnut vielä vapaaehtoisesti rajoittaa syömisiään lisää ryhtymällä vegaaniksi. Ruokailut kodin ulkopuolella ovat tälle ihmiselle todella vaikeita.
No jospa vaikka ne eläinsuojeluasiat tai ympäristöasiat ajavat pienien hankaluuksien edelle? Eikä kaikki koe niin vaikeksi jos monesti ei kyläpaikassa voi syödä tarjottavia. Omassa normiarjessa kyllä tavallisesti pärjää ihan hyvin, vaikka olisikin ruokarajoitteita. Usein on niin, että niitä muita ihmisiä tuntuu asia haittaavan enemmän kuin sitä erilaisella ruokavaliolla olevaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen ruokavaliovalinta. On varmaan tottunut siihen, että valmista sopivaa ruokaa ei saa mistään, jos ei itse tee. Kauankohan tuollaista ruokavalioa jaksaa orjallisesti noudattaa ennen kuin alkaa kyllästyttää se ainainen itse kokkaus ja rajallinen ruokavalikoima?
Vegaanius on valinta, muu ei. Olen soijalle allerginen keliaakikko (meitä on näköjään yllättävän paljon?) ja kasvissyöjä. Käytän siis munia ja maitotuotteita, ilmankin pärjäisin hyvin mutta rakastan juustoja. Melkein 20 vuotta takana, ei kyllästytä muka rajallinen ruokavalikoima tai itse kokkaaminen. Usko tai älä, syön ongelmitta myös ravintoloissa. Yleensäkin ruokavalioni on suurin ongelma ulkopuolisille.
En minä sanonutkaan mitään sinun ruokavaliostasi, vaan vegaanisesta vastaavasta eli jos sinulta jäisi pois vielä munat ja maitotuotteetkin. Uskon kyllä, että ravintoloista saa soijatonta gluteenitonta lihatonta ruokaa. Mutta sinä tiedät paremmin, saako ravintoloissa soijatonta gluteenitonta lihatonta ruokaa, jossa ei myöskään saa olla munia eikä maitotuotteita?
Kuten sanoin, pärjäisin hyvin ilman munia ja maitoakin. Munia käytän vain leivonnassa, maitotuotteita pääasiassa juustoina. Ja jos ravintoloiden listalta ei löydy valmista annosta, niitä voidaan yleensä muokata hieman, onnistuu myös vegaaniseksi.
Ok, kiitos tiedosta. Sinulla on varmaan tähän aiheeseen liittyen enemmän kokemusta kuin monella muulla, joten mitä sinä suosittelet ap:lle?
Ei ole sanonut asiasta muuta kuin ”ei lämmintä ruokaa vaan runsas suolainen pöytä ennen makeita”.
Eli mahdollisesti esimerkiksi salaatteja, kenties kylmiä kaloja ja lihoja? Silloin tietysti vihersalaatti sellaisenaan, ilman juustoja, krutonkeja yms. Käy kaikille. Jos muille on vaikkapa joku lihaa sisältävä pastasalaatti, sen lisäksi vegaaninen, gluteeniton, soijaton riisipohjainen salaatti, mitä tietysti kaikki saavat syödä. Kalojen ja lihojen rinnalle vegaaniruuaksi porkkala. Tai jos tarjolla on suolaisia piirakoita, niin erityisruuaksi vaikka gluteenitonta leipää hummuksen ja jonkun muun kasviksen kanssa.
Ymmärrän kyllä, että noin moni rajoite iskee paniikin päälle, mutta oikeasti se ei ole ollenkaan vaikeaa.
Gluteenitonta ja laktoositonta kasvisruokaa syövänä olisin hyvin otettu, jos gluteenittomat tuotteet olisi sijoitettu erikseen "tavallisista" ruoista. Buffetissa seuraan aina tuskastuneena, kun kanssaruokailijat lappavat esim vihersalaattia lautaselleen ronskisti niin että tarjoilu-otinta hierotaan lautasella olevaan lihaan ja gluteenia sisältäviin ruokiin. Saa kyllä miettiä kaksi kertaa mitä uskaltaa laittaa suuhunsa ilman että pian on maha pyöreä kuin pallo.
Olisiko tästä syystä hyvä, jos keliaakolle tarkoitetut ruuat eivät olisi häissä tarjolla buffetissa, vaan ne esim. tarjoiltaisiin suoraan hänen pöytäänsä?
Mahdollisimman huomiota herättämätön tarjoilu on aina paras, koska yleensä vieruskaverit alkavat heti supatuksen ja kaikkea erilaista aina arvostellaan ja irvistellään. Mistä se on muuten tullut, että keliaakikkoja ynnä muita eri ruokavaliota noudattavia kohdellaan yleensä nirppanokkina? Eikö tajuta, että tarkka ruokavalio johtuu sairaudesta eikä nirppanokkaisuudesta tai huomionhakuisuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän kyseinen henkilö syö normaalisti? Löytyykö valmista gluteenitonta leipää noilla rajoitteilla? Tai mitään muuta valmista?
Kyllä löytyy. Esim. Moilas gluteeniton sämpylä. Myydään pakasteena. Ja on hyvää, vaikkei juuri sitä kysyttykään.
moilas Sisältää luonnonkumia ja selluloosaa. Ei kuulosta syötävältä vaikka olisi kuinka gluteenitonta ja soijatonta ja vegaanista.
Näytä minulle valmis gluteeniton leipä, jonka kaikki ainesosat kuulostavat syötävältä. Gluteenin tilalle yleensä tarvitaan jotain, mitä en muuten söisi.
Hiirillä tehtiin sellainen tutkimus, missä toiselle ryhmälle annettiin aamiasmuroja "corn flakes" ja toiselle ryhmälle annettiin syötäväksi maissimurojen paketteja. Arvatkaa kumpi hiiriryhmä eli pidempään? Se, joka söi niitä pahvipaketteja... tuosta selluloosan syömisetä tuli mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän kyseinen henkilö syö normaalisti? Löytyykö valmista gluteenitonta leipää noilla rajoitteilla? Tai mitään muuta valmista?
Kyllä löytyy. Esim. Moilas gluteeniton sämpylä. Myydään pakasteena. Ja on hyvää, vaikkei juuri sitä kysyttykään.
moilas Sisältää luonnonkumia ja selluloosaa. Ei kuulosta syötävältä vaikka olisi kuinka gluteenitonta ja soijatonta ja vegaanista.
Näytä minulle valmis gluteeniton leipä, jonka kaikki ainesosat kuulostavat syötävältä. Gluteenin tilalle yleensä tarvitaan jotain, mitä en muuten söisi.
Hiirillä tehtiin sellainen tutkimus, missä toiselle ryhmälle annettiin aamiasmuroja "corn flakes" ja toiselle ryhmälle annettiin syötäväksi maissimurojen paketteja. Arvatkaa kumpi hiiriryhmä eli pidempään? Se, joka söi niitä pahvipaketteja... tuosta selluloosan syömisetä tuli mieleen.
Tuossa valossa ei kuulosta pahalta selluloosat leivän seassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkkiä? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olisin moniallerginen, en varmaan jaksaisi kohkata mistään sallituista lisäaineista. Mitä vaikeampi löytää sopivaa syötävää, sitä vähemmän nirsoilen pikkuasioiden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olisin moniallerginen, en varmaan jaksaisi kohkata mistään sallituista lisäaineista. Mitä vaikeampi löytää sopivaa syötävää, sitä vähemmän nirsoilen pikkuasioiden suhteen.
Ripuli ja vatsanväänteet eivät välttämättä ole "pikkuasia" tai nirsoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisipa mielenkiintoista nähdä soija-allergisen keliaakikkovegaanin ruokalista vaikkapa viikon ajalta, miksei pidemmältäkin. Päivittäin joko riisiä tai perunaa papujen, herneiden tai linssien kanssa? Lisäksi vihannekset, siemenet, pähkinät, öljyt. Ei käy pasta, seitan eikä tofu. Eikä soijakerma. Onkohan kaurakerma gluteenitonta? Käyköhän kookoskerma?
Mutta juhlatarjoilut. Kuulostaa haastavalta. Ja miten hintapuoli?
Kyllä sitä oppii itse huomaamaan hyvin nopsasti, millaisia ruokia sitten voi laittaa. Eihän tuo edes ole niin rajoittavaa loppujen lopuksi. Tuntuu vain hankalalta siksi, jos on itse tottunut käyttämään toisenlaisia reseptejä ja raaka-aineita ja niiden yhdistelmiä, ettei tule heti mieleen mitä kaikkea voikaan tehdä.
Itse hankkisin varmaankin suolaisiin (helppoutta ajatellen myös) jotakin seuraavista: gluteeniton leipä, yrttiölyä, tahini. tapas-tyyppisiä snaksejä säilykkeenä: aurinkokuivattuja tomaatteja, oliiveja, riisitäytteisiä viininlehtikääryleitä. Hummusta/marinoituja papuja, kesäkurpitsaa/munakoisoa paistettuna ja maustettuna, annosvuoassa sieni-kookoskermalisuke, perussalaatti, perunasalaattia (peruna, suolakurkku, mausteita, oljyä tai kookoskermaa).
Vaikka sitten makeaksi se ostokakkupala/mikä tahansa muu leivos tai torttu mikä löytyy kriteereillä. Kaikkea noita tapaksia ei tarvi, osa riittää. (Noita viininlehtikääryleitä kyllä suosittelen.) Ja se yksi kakkupala tms. leivos riittää makeaksi.
Muuten vähän listaa, mitä hän voi käyttää:
peruna, juurekset, vihannekset, hedelmät, marjat, kuivatut hedelmät, avokado (mm. cuacamole), riisi, siemenet, pähkinät, maapähkinävoi, tahini, oliivi, suolakurkut, oljyt, aurinkokuivatut tomaatit, kookoskerma, erilaiset pavut, linssit, idut, versot, merilevä, sienet.
Kyllä noistakin jo monenmoista ruokaa vääntää. patoja, kastikkeita, keittoja, pihvejä, uunivuokia, muita uuniruokia, wokkeja..Myös ruokaisat salaatit hyviä. Ei sitä tarvi välttämättä keitetty riisi ja papukastike linjalla päivästä toiseen mennä. Erilaisten mausteiden ja yrttien maailma on suuri myös. Papuruokiin sopii hyvin mm. intialaistyyppiset mausteet, jotka edistävät myös ruoansulatusta, kuten juustokumina, korianteri, kurkuma ... Pavuista saa edellisten lisäksi vielä tehtyä mm myös: Falafel, hummus, pihvit, pyörykät, kun yhdistää papuihin eri vihanneksia, eri mausteita... kokista se on kiinni.
Itse sekasyöjänä kyllästyn palkokasveihin todella helposti. Yhden palkokasviruuan jos teen kuukaudessa niin enempää ei huvita. Eikö soijaton gluteeniton vegaani koskaan kyllästy palkokasveihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ymmärsit minut aivan väärin. Tarkoitin pikkuasioista nirsoilulla esim. tuota kommenttia ”sisältää luonnonkumia ja selluloosaa. Ei kuulosta syötävältä”. Sopivalla syötävällä totta kai tarkoitan sellaista, mistä EI tule ripulia ja vatsanväänteitä tai muitakaan oireita.
Vai tarkoititko nyt, että luonnonkumista ja selluloosasta myös tulee joillekin vatsaoireita? Jos tulee, en tietenkään pidä sitä pikkuasiana enkä nirsoiluna, vaan silloin se ei tietenkään ole kyseiselle henkilölle sopivaa syötävää.
Pointtini oli, että mitä moniallergisempi olen, sitä vähemmän minua hetkauttaa sellaiset sallitut lisäaineet, joista minulle ei tule oireita.
Olen kasvissyönnistä kiinnostunut sekasyöjä. Minusta tämä ketju on hyvin mielenkiintoinen ja opettavainen. Kiitos kaikille. Jatkakaa :)
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvissyönnistä kiinnostunut sekasyöjä. Minusta tämä ketju on hyvin mielenkiintoinen ja opettavainen. Kiitos kaikille. Jatkakaa :)
Samat sanat täältä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain sivupöydällä tarvittaessa nimellä varustettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ymmärsit minut aivan väärin. Tarkoitin pikkuasioista nirsoilulla esim. tuota kommenttia ”sisältää luonnonkumia ja selluloosaa. Ei kuulosta syötävältä”. Sopivalla syötävällä totta kai tarkoitan sellaista, mistä EI tule ripulia ja vatsanväänteitä tai muitakaan oireita.
Vai tarkoititko nyt, että luonnonkumista ja selluloosasta myös tulee joillekin vatsaoireita? Jos tulee, en tietenkään pidä sitä pikkuasiana enkä nirsoiluna, vaan silloin se ei tietenkään ole kyseiselle henkilölle sopivaa syötävää.
Pointtini oli, että mitä moniallergisempi olen, sitä vähemmän minua hetkauttaa sellaiset sallitut lisäaineet, joista minulle ei tule oireita.
Varmasti kumista ja selluloosasta tulee vatsanväänteita, johan sen järkikin sanoo! Ei me olla mitään rottia, minkä maha sulattaa vaikka betonikokkareita. Ja jos jo valmiiksi allergioita ja keliakia, niin riski siihen että vatsa reagoi aineisiin mitkä eivät ole ravintoa, kasvaa luonnollisesti.
Ihmettelen aina, että miten ihmiset laittavat kaikkea suuhunsa. Miltä kuulostaisi vaikkapa styrox kuulat leivän seassa? Tai vaikkapa majavan anaalirauhasista eristetty uute? Jälkimmäistä ainakin on tuoteselosteissa tullut vastaan, joten lukekaahan ne tuoteselosteet ja antakaa elintarviketehtaiden pitää tunkkinsa niiden osalta, mitkä eivät ole syötäväksi kelpaavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain sivupöydällä tarvittaessa nimellä varustettuna.
Kouluissa ja sairaaloissa olen muuten nähnytkin, että erityisruuat ovat aivan eri paikassa hyvin merkittyinä.
Mä kieltäisin tulemasta tai tarjoilisin hälle pelkkää parsakaalia. V*tun ituhippi allergikko voi hakea omat ruokansa muualta.
Kiintoisa idea. Googlella löytyi: https://www.gurmee.net/2017/10/12/vegesushi-ei-olekaan-vaikeaa/
Muuten vaikuttaisi ap:n vieraalle sopivalta, mutta soijakastike pitäisi jättää pois. Jääkö maku vajaaksi ilman sitä? Keliaakikolle sushiriisinkin on oltava sellaista, joka ei ole ollut kosketuksissa gluteeniviljoihin missään vaiheessa.