Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soija-allerginen keliaakikko-vegaani

Vierailija
15.12.2018 |

Tällainen ilmottautui alkuvuoden häihin vieraaksi (miehen ystävän avec). Apua. Millä ihmeellä selviän tarjoiluista kunnialla? D: Tarkoitus oli tehdä kaikki tarjoilut itse, mutta tässä joutuu kyllä turvautumaan varmaan konditorian puoleen. On siis pienehköt häät, ei lämmintä ruokaa vaan runsas suolainen pöytä ennen makeita. Mutta onko hölmöä, jos yhdelle on täysin erilaiset tarjoilut?

Kommentit (162)

Vierailija
121/162 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin pitäisi tietää mitä muille on tulossa, sitten voisi keksiä mahdollisimman hyvin niihin sopivat eritystarjoilut.

Niin ja jos mukana on muita keliaakikkoja, soijattomia tai vegaaneja, heille tietysti sama tarjoilu.

Vierailija
122/162 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin pitäisi tietää mitä muille on tulossa, sitten voisi keksiä mahdollisimman hyvin niihin sopivat eritystarjoilut.

Niin ja jos mukana on muita keliaakikkoja, soijattomia tai vegaaneja, heille tietysti sama tarjoilu.

Ja jos mukana on vielä maito- tai kananmuna-allergisiakin, heillekin sama tarjoilu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/162 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen ruokavaliovalinta. On varmaan tottunut siihen, että valmista sopivaa ruokaa ei saa mistään, jos ei itse tee. Kauankohan tuollaista ruokavalioa jaksaa orjallisesti noudattaa ennen kuin alkaa kyllästyttää se ainainen itse kokkaus ja rajallinen ruokavalikoima?

Vegaanius on valinta, muu ei. Olen soijalle allerginen keliaakikko (meitä on näköjään yllättävän paljon?) ja kasvissyöjä. Käytän siis munia ja maitotuotteita, ilmankin pärjäisin hyvin mutta rakastan juustoja. Melkein 20 vuotta takana, ei kyllästytä muka rajallinen ruokavalikoima tai itse kokkaaminen. Usko tai älä, syön ongelmitta myös ravintoloissa. Yleensäkin ruokavalioni on suurin ongelma ulkopuolisille.

En minä sanonutkaan mitään sinun ruokavaliostasi, vaan vegaanisesta vastaavasta eli jos sinulta jäisi pois vielä munat ja maitotuotteetkin. Uskon kyllä, että ravintoloista saa soijatonta gluteenitonta lihatonta ruokaa. Mutta sinä tiedät paremmin, saako ravintoloissa soijatonta gluteenitonta lihatonta ruokaa, jossa ei myöskään saa olla munia eikä maitotuotteita?

Kuten sanoin, pärjäisin hyvin ilman munia ja maitoakin. Munia käytän vain leivonnassa, maitotuotteita pääasiassa juustoina. Ja jos ravintoloiden listalta ei löydy valmista annosta, niitä voidaan yleensä muokata hieman, onnistuu myös vegaaniseksi.

Ok, kiitos tiedosta. Sinulla on varmaan tähän aiheeseen liittyen enemmän kokemusta kuin monella muulla, joten mitä sinä suosittelet ap:lle?

Mitä ap aikoo tarjota muille vieraille?

Vierailija
124/162 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa ihmeessä sieltä konditoriasta, aika säätöä on jos alat kaupasta etsiä kun et ole asioista muutenkaan ilmeisesti hirveän hyvin perillä. Itse joudun välttämään sekä gluteenia että maitoa ja siinäkin on jo tekemistä kun yrittää löytää leivontapakasteista syötävää. Leivistä kyllä käy useampi mutta muuten surkeat vaihtoehdot. Kaikki keliaakikot eivät voi edes käyttää kauraa, joten kannattaa ottaa selvää miten vieraasi tapauksessa. 

Vierailija
125/162 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen ruokavaliovalinta. On varmaan tottunut siihen, että valmista sopivaa ruokaa ei saa mistään, jos ei itse tee. Kauankohan tuollaista ruokavalioa jaksaa orjallisesti noudattaa ennen kuin alkaa kyllästyttää se ainainen itse kokkaus ja rajallinen ruokavalikoima?

Vegaanius on valinta, muu ei. Olen soijalle allerginen keliaakikko (meitä on näköjään yllättävän paljon?) ja kasvissyöjä. Käytän siis munia ja maitotuotteita, ilmankin pärjäisin hyvin mutta rakastan juustoja. Melkein 20 vuotta takana, ei kyllästytä muka rajallinen ruokavalikoima tai itse kokkaaminen. Usko tai älä, syön ongelmitta myös ravintoloissa. Yleensäkin ruokavalioni on suurin ongelma ulkopuolisille.

Vegaanina oleminen alkaa lähiaikoina olemaan järkevä terveysteko, koska lihaan pumpataan niin paljon antibiootteja, lisäaineita ja eläimet joutuvat syömään sopimatonta rehua joka on tehty ties mistä luujauhoista ja geenimuunnellusta soijasta ja maissista ja ihminen ravintoketjun huipulla sitten kerää nämä kaikki myrkyt omaan kehoonsa.

Suomesta ei ole vaikeaa löytää lihaa, jota mainostetaan antibioottivapaana ja GM-vapaana.

Vierailija
126/162 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wau. Sä oot varmasti hyvä kokki. Mitkä on sun bravuuriruuat?

Tiedä siitä hyvästä, mutta itse tykkään kyllä kokkailuistani. Tänään söin makaronilaatikkoa, missä oli munamaidon tilalla tomaattikastiketta. Kastike sisälsi tomaattimurskan lisäksi paprikaa, porkkanaa, sipulia, kikherneitä ja paljon basilikaa. Valtavan hyvää ja kaiken lisäksi vegaanista, tai olisi ollut jos en olisi laittanut annoksen päälle parmesaania.

Olet siis myös keliaakikko? Mikä gluteeniton makaroni sun mielestä on paras makaronilaatikkoon? Oletko kokeillut parmesaanin sijaan ravintohiivahiutaleita tai niiden ja pähkinöiden seosta ”pähkinäparmesaania”?

Käytän yleensä Pirkan gluteenitonta makaronia.

Pähkinäparmesaani kuulostaa kivalta, täytyy pistää mieleen.

Vierailija
127/162 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko avautua gluteeniasioista näin joulun alla. Tiesittekö, että puuroriisissäkin (myllynparas) on gluteenia? Ei ole ihmisen elämä helppoa, kun gluteenia tungetaan joka paikkaan ja suurin osa tuotteista sisältää gluteenia piilotetuissa muodoissa, nekin tuotteet, joista ei tule heti ajatelleeksi, että voisivat sitä myrkkyä sisältää. Myös suurin osa suklaista on pilattu gluteenilla ja soijalla.

Kyllä tiesin. Jos gluteeniviljaa käyttävän firman tuotteessa ei lue gluteeniton, se todennäköisesti ei ole gluteeniton.

Vierailija
128/162 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä sanonutkaan mitään sinun ruokavaliostasi, vaan vegaanisesta vastaavasta eli jos sinulta jäisi pois vielä munat ja maitotuotteetkin. Uskon kyllä, että ravintoloista saa soijatonta gluteenitonta lihatonta ruokaa. Mutta sinä tiedät paremmin, saako ravintoloissa soijatonta gluteenitonta lihatonta ruokaa, jossa ei myöskään saa olla munia eikä maitotuotteita?

Kuten sanoin, pärjäisin hyvin ilman munia ja maitoakin. Munia käytän vain leivonnassa, maitotuotteita pääasiassa juustoina. Ja jos ravintoloiden listalta ei löydy valmista annosta, niitä voidaan yleensä muokata hieman, onnistuu myös vegaaniseksi.

Ok, kiitos tiedosta. Sinulla on varmaan tähän aiheeseen liittyen enemmän kokemusta kuin monella muulla, joten mitä sinä suosittelet ap:lle?

Ei ole sanonut asiasta muuta kuin ”ei lämmintä ruokaa vaan runsas suolainen pöytä ennen makeita”.

Vierailija
129/162 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lähtisin suoraan pyytämään apua pitopalvelusta. Tuossa on jo niin monta rajoitetta että en osaisi enää ajatella muuta kuin kurkkuviipaleita dipattuna veteen.

Olisihan tuokin jotain 😂

Vierailija
130/162 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko avautua gluteeniasioista näin joulun alla. Tiesittekö, että puuroriisissäkin (myllynparas) on gluteenia? Ei ole ihmisen elämä helppoa, kun gluteenia tungetaan joka paikkaan ja suurin osa tuotteista sisältää gluteenia piilotetuissa muodoissa, nekin tuotteet, joista ei tule heti ajatelleeksi, että voisivat sitä myrkkyä sisältää. Myös suurin osa suklaista on pilattu gluteenilla ja soijalla.

Mä tykkään Lindtin Excellence 70% suklaasta. Ainekset: kaakaomassa, sokeri, kaakaovoi, luonnon Bourbon-vanilja.

Tykkään muuten myös Porvoon gluteenittomasta lakritsista. Ainekset: sokerisiirappi, riisijauho, ruokosokerimelassi, lakritsiuute Väri: lääkehiili, anisöljy

Vierailija
131/162 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri on aina ilmoittanut että tuo omat eväät. On kuulemma helpompaa mulle. Hänellä on keliakia, ibs ja refluksitauti. Viimeksi pirskeissä kyllä tykkäsi paljon gluteenittomista karjalanpiirakoista. Eli välillä olen löytänyt hänelle sopivaa tarjoiltavaa 😀

Vierailija
132/162 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lähtisin suoraan pyytämään apua pitopalvelusta. Tuossa on jo niin monta rajoitetta että en osaisi enää ajatella muuta kuin kurkkuviipaleita dipattuna veteen.

Minulle kelpaisi hyvin, jos veden sijaan kurkkua dippaisi vaikkapa hummukseen, majoneesiin, guacamoleen tai salsaan. Viimeisistä tulee mieleen tortillasipsit. Jotka nekin muuten sopisivat ap:n vieraalle niin kuin nuo dipitkin.

Vierailija
133/162 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri on aina ilmoittanut että tuo omat eväät. On kuulemma helpompaa mulle. Hänellä on keliakia, ibs ja refluksitauti. Viimeksi pirskeissä kyllä tykkäsi paljon gluteenittomista karjalanpiirakoista. Eli välillä olen löytänyt hänelle sopivaa tarjoiltavaa 😀

Mä en oo keliaakikko, mutta tykkään Pirkka gluteenittomista riisipiirakoista. Ne eivät kyllä ole vegaanisia, vaan niissä on maitoa ja voita ja sen huomaa mausta - todella hyvässä mielessä!

Vierailija
134/162 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi kuin ihmetellä, miten soija-allerginen keliaakikko jaksaa vapaaehtoisesti rajoittaa elämäänsä vielä vegaaniudellakin.

Lumihiutaleet jaksaa.

Mikä pe***leen lokakuun sohjokasa siellä taas jaksaa katkerana lässyttää lumihiutalejorinoitaan..

Vierailija
135/162 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sanonut asiasta muuta kuin ”ei lämmintä ruokaa vaan runsas suolainen pöytä ennen makeita”.

Eli mahdollisesti esimerkiksi salaatteja, kenties kylmiä kaloja ja lihoja? Silloin tietysti vihersalaatti sellaisenaan, ilman juustoja, krutonkeja yms. Käy kaikille. Jos muille on vaikkapa joku lihaa sisältävä pastasalaatti, sen lisäksi vegaaninen, gluteeniton, soijaton riisipohjainen salaatti, mitä tietysti kaikki saavat syödä. Kalojen ja lihojen rinnalle vegaaniruuaksi porkkala. Tai jos tarjolla on suolaisia piirakoita, niin erityisruuaksi vaikka gluteenitonta leipää hummuksen ja jonkun muun kasviksen kanssa.

Ymmärrän kyllä, että noin moni rajoite iskee paniikin päälle, mutta oikeasti se ei ole ollenkaan vaikeaa.

Vierailija
136/162 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mahdollisesti esimerkiksi salaatteja, kenties kylmiä kaloja ja lihoja? Silloin tietysti vihersalaatti sellaisenaan, ilman juustoja, krutonkeja yms. Käy kaikille. Jos muille on vaikkapa joku lihaa sisältävä pastasalaatti, sen lisäksi vegaaninen, gluteeniton, soijaton riisipohjainen salaatti, mitä tietysti kaikki saavat syödä. Kalojen ja lihojen rinnalle vegaaniruuaksi porkkala. Tai jos tarjolla on suolaisia piirakoita, niin erityisruuaksi vaikka gluteenitonta leipää hummuksen ja jonkun muun kasviksen kanssa.

Ymmärrän kyllä, että noin moni rajoite iskee paniikin päälle, mutta oikeasti se ei ole ollenkaan vaikeaa.

Gluteenitonta ja laktoositonta kasvisruokaa syövänä olisin hyvin otettu, jos gluteenittomat tuotteet olisi sijoitettu erikseen "tavallisista" ruoista. Buffetissa seuraan aina tuskastuneena, kun kanssaruokailijat lappavat esim vihersalaattia lautaselleen ronskisti niin että tarjoilu-otinta hierotaan lautasella olevaan lihaan ja gluteenia sisältäviin ruokiin. Saa kyllä miettiä kaksi kertaa mitä uskaltaa laittaa suuhunsa ilman että pian on maha pyöreä kuin pallo.

Vierailija
137/162 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gluteenitonta ja laktoositonta kasvisruokaa syövänä olisin hyvin otettu, jos gluteenittomat tuotteet olisi sijoitettu erikseen "tavallisista" ruoista. Buffetissa seuraan aina tuskastuneena, kun kanssaruokailijat lappavat esim vihersalaattia lautaselleen ronskisti niin että tarjoilu-otinta hierotaan lautasella olevaan lihaan ja gluteenia sisältäviin ruokiin. Saa kyllä miettiä kaksi kertaa mitä uskaltaa laittaa suuhunsa ilman että pian on maha pyöreä kuin pallo.

Näin juuri. Ja sitten juhlanjärjestäjät kyselevät halveksuvasti kovaan ääneen; "Etkö sä aio mitään syödä?"

Vierailija
138/162 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa mielenkiintoista nähdä soija-allergisen keliaakikkovegaanin ruokalista vaikkapa viikon ajalta, miksei pidemmältäkin. Päivittäin joko riisiä tai perunaa papujen, herneiden tai linssien kanssa? Lisäksi vihannekset, siemenet, pähkinät, öljyt. Ei käy pasta, seitan eikä tofu. Eikä soijakerma. Onkohan kaurakerma gluteenitonta? Käyköhän kookoskerma?

Mutta juhlatarjoilut. Kuulostaa haastavalta. Ja miten hintapuoli?

Kyllä sitä oppii itse huomaamaan hyvin nopsasti, millaisia ruokia sitten voi laittaa. Eihän tuo edes ole niin rajoittavaa loppujen lopuksi. Tuntuu vain hankalalta siksi, jos on itse tottunut käyttämään toisenlaisia reseptejä ja raaka-aineita ja niiden yhdistelmiä, ettei tule heti mieleen mitä kaikkea voikaan tehdä.

Itse hankkisin varmaankin suolaisiin (helppoutta ajatellen myös) jotakin seuraavista: gluteeniton leipä, yrttiölyä, tahini. tapas-tyyppisiä snaksejä säilykkeenä: aurinkokuivattuja tomaatteja, oliiveja, riisitäytteisiä viininlehtikääryleitä. Hummusta/marinoituja papuja, kesäkurpitsaa/munakoisoa paistettuna ja maustettuna, annosvuoassa sieni-kookoskermalisuke, perussalaatti, perunasalaattia (peruna, suolakurkku, mausteita, oljyä tai kookoskermaa).

Vaikka sitten makeaksi se ostokakkupala/mikä tahansa muu leivos tai torttu mikä löytyy kriteereillä. Kaikkea noita tapaksia ei tarvi, osa riittää. (Noita viininlehtikääryleitä kyllä suosittelen.) Ja se yksi kakkupala tms. leivos riittää makeaksi. 

Muuten vähän listaa, mitä hän voi käyttää:

peruna, juurekset, vihannekset, hedelmät, marjat, kuivatut hedelmät, avokado (mm. cuacamole), riisi, siemenet, pähkinät, maapähkinävoi, tahini, oliivi, suolakurkut, oljyt, aurinkokuivatut tomaatit, kookoskerma, erilaiset pavut, linssit, idut, versot, merilevä, sienet.

Kyllä noistakin jo monenmoista ruokaa vääntää. patoja, kastikkeita, keittoja, pihvejä, uunivuokia, muita uuniruokia, wokkeja..Myös ruokaisat salaatit hyviä. Ei sitä tarvi välttämättä keitetty riisi ja papukastike linjalla päivästä toiseen mennä. Erilaisten mausteiden ja yrttien maailma on suuri myös. Papuruokiin sopii hyvin mm. intialaistyyppiset mausteet, jotka edistävät myös ruoansulatusta, kuten juustokumina, korianteri, kurkuma ... Pavuista saa edellisten lisäksi vielä tehtyä mm myös: Falafel, hummus, pihvit, pyörykät, kun yhdistää papuihin eri vihanneksia, eri mausteita... kokista se on kiinni.

Vierailija
139/162 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse samassa tilanteessa ostaisin tai tilaisin valmiina kaiken sellaisen, mitä en ole tottunut tekemään. Ainakin minulla oli ennen häitäni paljon muutakin tekemistä kuin opetella tekemään uusia ruokia ja stressata niiden onnistumisesta ja kelpaamisesta.

Vierailija
140/162 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vegesushi tulee ekana mieleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän