Soija-allerginen keliaakikko-vegaani
Tällainen ilmottautui alkuvuoden häihin vieraaksi (miehen ystävän avec). Apua. Millä ihmeellä selviän tarjoiluista kunnialla? D: Tarkoitus oli tehdä kaikki tarjoilut itse, mutta tässä joutuu kyllä turvautumaan varmaan konditorian puoleen. On siis pienehköt häät, ei lämmintä ruokaa vaan runsas suolainen pöytä ennen makeita. Mutta onko hölmöä, jos yhdelle on täysin erilaiset tarjoilut?
Kommentit (162)
Oho, onko joku vegaani ilman soijaa ja viljaa?
Minun tuntemani vegaanit eivät näytä paljon muuta syövänkään. Jouluksikin pohtivat että seitankinkku vai tofukinkku.
Vierailija kirjoitti:
Voikohan tuollainen ruokavalio oikeasti olla terveellinen? Gluteenittomassa, maidottomassa ja soijattomassa ruokavaliossa tulee helposti korvattua riisipohjaisilla tuotteilla sekä vilja- että maitotuotteet, kun kerran soijaperäiset maidonkorvikkeet eivät käy. Riisistä kertyy myrkyllistä arseenia. Siksi Evira suosittelee käyttämään korvaavia tuotteita monipuolisesti. Jos ei erikseen yritä monipuolisuutta, voi gluteenittomalla ja maidottomalla ruokavaliolla helposti tulla arseenia moninkertaiset määrät tavallisesti syövään verrattuna.
Monipuolisuus voi vain olla helpommin sanottu kuin tehty, jos ei siedä muiden korvaavien raaka-aineiden makua. Riisin maku on yleisesti hyvin siedetty.
Riisimaidon lisäksi on olemassa manteli, kookos ja hasselpähkinämaitoa. eli ei kaikki muutu riisiksi. Eikä sitä maitotuotetta tarvitse juoda kuin lasillisen päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voikohan tuollainen ruokavalio oikeasti olla terveellinen? Gluteenittomassa, maidottomassa ja soijattomassa ruokavaliossa tulee helposti korvattua riisipohjaisilla tuotteilla sekä vilja- että maitotuotteet, kun kerran soijaperäiset maidonkorvikkeet eivät käy. Riisistä kertyy myrkyllistä arseenia. Siksi Evira suosittelee käyttämään korvaavia tuotteita monipuolisesti. Jos ei erikseen yritä monipuolisuutta, voi gluteenittomalla ja maidottomalla ruokavaliolla helposti tulla arseenia moninkertaiset määrät tavallisesti syövään verrattuna.
Monipuolisuus voi vain olla helpommin sanottu kuin tehty, jos ei siedä muiden korvaavien raaka-aineiden makua. Riisin maku on yleisesti hyvin siedetty.
Riisimaidon lisäksi on olemassa manteli, kookos ja hasselpähkinämaitoa. eli ei kaikki muutu riisiksi. Eikä sitä maitotuotetta tarvitse juoda kuin lasillisen päivässä.
Tiedän, että ne ovat olemassa ja juuri niiden makua henkilökohtaisesti en siedä. Kuten en myöskään tattarileivän, tattaripastan enkä maissipastan makua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä terveydellisistä syistä tarvitsisi sitä lasillistakaan päivässä. Kulttuurissamme on vain totuttu kaatamaan valkoista nestettä moniin eri ruokiin ja juomiin, ja moni haluaa jatkaa niin tekemistä maidottomanakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvat gluteenittomat kaupan tuotteet ovat vegaanisia...
.
Useimmissa on maitotuotteita tai vähintään soijaa.
Sitä varten niissä on tuoteselosteet. Vegaanisia soijattomia vaihtoehtoja on kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Terveydelle vaarallisempaa olisi käyttää gluteenia ja soijaa... Vegaanit yleensä perehtyvät terveellisen ruokavalion koostamiseen huomattavasti paremmin kuin sekasyöjät.
Vierailija kirjoitti:
Se että hän on vielä vapaaehtoisesti vegaani haiskahtaa anoreksia käytökseltä kun tahallaan rajoittaa ruoansyönti mahdollisuuksiaan entisestään.
Voi olla. Mulla on tuttu, jolla on ”keliakia”, joka saa ”allergiaa” siitä ja tuosta, eikä ”tykkää” mm. suklaasta, juustosta ja rasvasta missään muodossa. Ottaa pakollisen rasvan kapseleina kerran päivässä. Tuo viimeisin on oudointa ja paljastaa syömishäiriön, sillä ihmisellä on luontainen viehtymys rasvaiseen. Hän ei ”pidä” myöskään makeasta. Syö kuitenkin paljon keinomakeutettuja pastilleja ja laittaa kuumiin juomiin nappikaupalla Hermesetasta. Onhan näitä.
Olen soija-allerginen keliaakikko, ja ihmettelen kyllä myös tuota vegaaniuden valintaa. Itse en varmaan pysyisi hengissä noin, ei mulla olisi muutenkaan aikaa vatvoa allergioitani kun muutenkin menee kaupassa tuhottomasti aikaa tuoteselosteiden lukemiseen. Ja minulla vaikuttaa soijalesitiinikin, monesti myös pelkkä yksilöimätön "lesitiini" , joka on milloin mitäkin valmistajan kulloinkin saamaa lesitiiniä. Mut joo, musta ei ole apua tähän, koska en ole vegaani.
Pakko avautua gluteeniasioista näin joulun alla. Tiesittekö, että puuroriisissäkin (myllynparas) on gluteenia? Ei ole ihmisen elämä helppoa, kun gluteenia tungetaan joka paikkaan ja suurin osa tuotteista sisältää gluteenia piilotetuissa muodoissa, nekin tuotteet, joista ei tule heti ajatelleeksi, että voisivat sitä myrkkyä sisältää. Myös suurin osa suklaista on pilattu gluteenilla ja soijalla.
KäKi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen ilmottautui alkuvuoden häihin vieraaksi (miehen ystävän avec). Apua. Millä ihmeellä selviän tarjoiluista kunnialla? D: Tarkoitus oli tehdä kaikki tarjoilut itse, mutta tässä joutuu kyllä turvautumaan varmaan konditorian puoleen. On siis pienehköt häät, ei lämmintä ruokaa vaan runsas suolainen pöytä ennen makeita. Mutta onko hölmöä, jos yhdelle on täysin erilaiset tarjoilut?
Tuo ruokavalio ei toimi. Liian suppea. Ja liikaa ristiallergian vaaraa. Soija ristireagoi koivuallergiselle oireita aiheuttavien kasvisten kanssa ja vielä lisäksi heinäkasvien ( myös korvaavat viljat tattaria ja amaranttia lukuunottamatta. Ja ne kaksi ovat luonnonkumisristireagoivia).Ruokaan pitää ottaa lihatuotteet mukaan.
Jaana Tommiska
Kerava
Joka ketjuun pitää saada luonnonkumiristireagoiva.
Sano sille, että puree vaikka kynsiään alkupaloiksi - ja juo välillä vettä.
Jälkiruuaksi kynsinauhat sitten.
Mielenkiintoinen ruokavaliovalinta. On varmaan tottunut siihen, että valmista sopivaa ruokaa ei saa mistään, jos ei itse tee. Kauankohan tuollaista ruokavalioa jaksaa orjallisesti noudattaa ennen kuin alkaa kyllästyttää se ainainen itse kokkaus ja rajallinen ruokavalikoima?
Minä lähtisin suoraan pyytämään apua pitopalvelusta. Tuossa on jo niin monta rajoitetta että en osaisi enää ajatella muuta kuin kurkkuviipaleita dipattuna veteen.
Mitä kyseisellä ruokavaliolla voi siis syödä? Proteiinin lähteistä pavut, herneet, linssit, kvinoa, hampunsiemen, makealupiini. Onko muita?
Vierailija kirjoitti:
Minä lähtisin suoraan pyytämään apua pitopalvelusta. Tuossa on jo niin monta rajoitetta että en osaisi enää ajatella muuta kuin kurkkuviipaleita dipattuna veteen.
Minä lähtisin jo sen takia pyytämään apua pitopalvelusta, että en halua toista kertaa nähdä suurta vaivaa yhden ihmisen erikoisruokavalion takia vain huomatakseni, että tekeleeni eivät kelvanneetkaan kenellekään.
Toivottavasti löytyy joku ratkaisu. Itse valitettavasti en osaa auttaa. Omat syömiseni eivät voisi olla kauempana kyseisen henkilön syömisistä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siis tuohon runsaaseen suolaiseen pöytän on muuten tulossa? Jos ei muillekaan tule lämmintä ruokaa, vegaanille voisi riittää perussalaatti, jokin proteiininlähde, jokin vegaaninen sopiva kastike ja gluteeniton leipä. Naposteltavista helposti löytyy sipsejä, nachoja, popcornia ja suolapähkinöitä noilla kriteereillä ja ne maistuvat muillekin. Makeista kakuista raakakakut ovat yleensä soijattomia, viljattomia ja vegaanisia.
Suhtautuminen erikoisruokavalioihin näyttää olevan aika ilkeää ja sivistymätöntä. Yksikin ketjussa ehdotti, että vieras voisi syödä kynsiään. Eiköhän jokainen saa itse päättää mitä kehoonsa laittaa, ilman muiden arvostelua ja halveksuntaa.