Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soija-allerginen keliaakikko-vegaani

Vierailija
15.12.2018 |

Tällainen ilmottautui alkuvuoden häihin vieraaksi (miehen ystävän avec). Apua. Millä ihmeellä selviän tarjoiluista kunnialla? D: Tarkoitus oli tehdä kaikki tarjoilut itse, mutta tässä joutuu kyllä turvautumaan varmaan konditorian puoleen. On siis pienehköt häät, ei lämmintä ruokaa vaan runsas suolainen pöytä ennen makeita. Mutta onko hölmöä, jos yhdelle on täysin erilaiset tarjoilut?

Kommentit (162)

Vierailija
41/162 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän kyseinen henkilö syö normaalisti? Löytyykö valmista gluteenitonta leipää noilla rajoitteilla? Tai mitään muuta valmista?

Vierailija
42/162 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailta taitaa löytyä enemmänkin soija-gluteenivapaa vegaaneita.

Esim.https://cookieandkate.com/gluten-free-soy-free-vegetarian-recipes/

Eli ei kuin hakemaan soy free gluten free vegan recipe.

Kokkaus tosin voi olla haasteellista jos ei ole gluteeniton keittiö jo ennestään, mitta ehkä löytyy ohje jossa kaadetaan aineet tarjoiluastiaan ilman erityistä kokkausta.

Suomeksikin löytyy ohjeita, googlettamaan vaan

https://erikoisenhyvaa.com

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/162 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä linkki valmiisiin hyviin riiisipiirakoihin jotka kävisi

https://www.vuohelanherkku.fi/tuotteet/maidoton-riisipiirakka

Sienipiirakkaa

https://www.vuohelanherkku.fi/tuotteet/sienipiiras

Näille seuraksi jotain vihersalaattiia ja itse allergisena olisin jo tyytyväinen suolaiseen osuuteen

Vierailija
44/162 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Almondy kakut pakasteestakaan ei käy kun on vegaani. Vaikeeks menee tarjoilut. Kurkku ja porkkanatikkuja ja valmishummusta jossa ei ole soijaa taikka soijalesitiiniä. Sitten on schär jolla on pikkusuolaisia ja leipiä löytyy kaupoista. Vegaaniudesta en tiedä. Oliivitahnakin on hyvää levitettä.

Käy katsomassa gluteeniton hylly lähikaupassasi ja osta sellaisia jossa ei ole soijaa tai soijalesitiiniä ja jossa on vain kasvirasvoja.

Jälkkäriksi riisijäätelöä josta taas tarkistaa ettei ole soijaa missään muodossa.

Vierailija
45/162 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinan kotileipomon viineri sopisi ilmeisesti ja on kyllä hyvää. Kysyisin tältä vieraalta suoraan käykö niin ei tarvitse itse arpoa.

Lisäksi katsoisin lähikaupan gluteenittomista sopivia esim semperin kolakeksit voisi sopia ja ehkä semperin piruet keksit. En muista tarkasti kaikkia ainesosia mutta tarkistaisin vieraalta itseltään käykö.

Jos haluaa vielä muuta niin en tiedä kävisikö joku riisijäätelö kakun tilalle?

Itse olisin otettu allergisena jos olisi parinkin minulle sopivaa juttua tarjolla. Todellakaan ei tarvi olla yhtäpaljon kuin muille lajeja.

Vierailija
46/162 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlien järjestäjällä on yleensä niin paljon muutakin miettimistä, että itse vien ruokarajoitteisena vieraana omat evääni tai tyydyn kahviin/teehen. Vähemmän vaivaa puolin ja toisin, eikä minunkaan tarvitse kärsiä vatsakivuista ja allergioista.

Vierailija
47/162 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa on ehdotettu kaurakermaa. Se ei kyllä sovi keliakiaa sairastaville (ei ainakaan kaikille keliaakikoille). Itse en ole huomannut edes kaurakermaa joka olisi valmistettu puhdas kaurasta.

Perunamuusin nesteestä joku ihmetteli. Meillä on allergioiden takia tehty perunamuusi perunoiden keitinveteen jo vuosia. Ja ihan tyytyväisenä lasten kaveritki syö muusia. Eli meillä muusista on vain perunoita, vettä ja suolaa.

Vierailija
48/162 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ingman mainostaa että löytyy erikoisruokavaliojäätelöitä, sit vaan katsoo sopivan ja hakee ajoissa pakastimeen. https://www.ingman.fi/jaatelot/maidottomat-jaatelot.html

Vierailija
49/162 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://www.glu.fi/vinkit/gluteeniton/Alkon+gluteeniton+olutvalikoima/14…

Täällä on sivusto jossa on gluteenittomille tietoa tässä esim lueteltu alkon gluteenittomat öölit. Kukko on myös gluteeniton, vegaaniudesta en tiedä.

Soijaton tuo kyllä oman twistin tähän sillä jotkut eivät taida kestä soijalesitiiniäkään jota on varmaan yleisesti leivonnaisissa lisäaineena.

Luulisin, että harva keliaakikko pitää oluen mausta. Eivät ole tottuneet makuun.

Keliakia puhkeaa usein vasta aikuisiällä, joten kyllä moni on ehtinyt tottua.

Noista gluteenittomista oluista on tosin ollut nyt jotain juttua, että sopivatko sittenkään keliaakikoille. Itse jätän juomatta jo siksi, että niissä on ohramallasta.

Vierailija
50/162 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurakerma ja -maito ei sovi keliaakikolle.

Jäin miettimän miksi tämä henkilö, jolla on jo ollut kaksi isoa ruokarajoitetta, on halunnut vielä vapaaehtoisesti rajoittaa syömisiään lisää ryhtymällä vegaaniksi. Ruokailut kodin ulkopuolella ovat tälle ihmiselle todella vaikeita.

Vierailija
51/162 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa on ehdotettu kaurakermaa. Se ei kyllä sovi keliakiaa sairastaville (ei ainakaan kaikille keliaakikoille). Itse en ole huomannut edes kaurakermaa joka olisi valmistettu puhdas kaurasta.

Perunamuusin nesteestä joku ihmetteli. Meillä on allergioiden takia tehty perunamuusi perunoiden keitinveteen jo vuosia. Ja ihan tyytyväisenä lasten kaveritki syö muusia. Eli meillä muusista on vain perunoita, vettä ja suolaa.

Kauran pitää tosiaan puhdasta kauraa (gluteeniton kaura), jotta soveltuu keliaakikolle. Mitä vaan kauraa ei voi syödä, koska seassa saattaa olla jäämiä muista viljoista.

Vierailija
52/162 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaurakerma ja -maito ei sovi keliaakikolle.

Jäin miettimän miksi tämä henkilö, jolla on jo ollut kaksi isoa ruokarajoitetta, on halunnut vielä vapaaehtoisesti rajoittaa syömisiään lisää ryhtymällä vegaaniksi. Ruokailut kodin ulkopuolella ovat tälle ihmiselle todella vaikeita.

Meinaatko, että jos on allergioita, ei saa tehdä eettisiä valintoja? Kukin tavallaan, joku tahtoo syystä tai toisesta mennä vaikeamman kautta.

Vierailija
53/162 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että hän on vielä vapaaehtoisesti vegaani haiskahtaa anoreksia käytökseltä kun tahallaan rajoittaa ruoansyönti mahdollisuuksiaan entisestään.

Vierailija
54/162 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauran pitää tosiaan puhdasta kauraa (gluteeniton kaura), jotta soveltuu keliaakikolle. Mitä vaan kauraa ei voi syödä, koska seassa saattaa olla jäämiä muista viljoista.

.

Kaslink käyttää Aito-tuotteissaan gluteenitonta kauraa.

Vierailija
55/162 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehto on jättää sitten ystäväsi nälkään? Voi olla että hän tuo omat eväät, jos ei luota tarjoillun ruuan puhtauteen, keliakian kanssa ei näes pelleillä. Siinä näes väärä ruoka tuhoaa suoliston nukan ja henkilöllä ei enää imeydy ruoka kunnolla ja tulehduksen paranemiseen altistuksen jälkeen vie kuukausia.

Ei mitenkään ihmeellistä että ystävälläsi olisi eri ruuat, ne voitaisiin tuoda hänelle erikseen keittiöstä (jos pitopalvelu hoitaa) niinettei toiset mene ronkkimaan leivänmuruisilla ottimilla tai syömään hänen ruokiaan.

Huomioi että keliakiassa jo gluteenimurut eli leivänmurut ovat haitaksi.

Todennäköisesti hän ilahtuu jo siitä että on yksi hänelle sopiva vaihtoehto tarjolla.

Vaikeiden ruokavalioiden kanssa joutuu tottumaan siihen että usein ei löydy mitään sopivaa.

T. kananmuna-maito-vilja-allerginen

No siis jo pelkästään tuon keliakian vuoksi ajattelin konditoriatuotteita, koska en uskalla itse lähteä tekemään. Tuskin tulee täysin "puhdasta", sen olen käsittänyt. Kuinkahan montaa sorttia sitten täytyisi olla? Todella noloa, mutta emme tulleet ajatelleeksi tällaista, kun laadimme budjettia, ja pelkään, että tuollaiset pienet erät erikoisruokia tulevat kalliiksi. Tietenkään ei haluta sen takia tarjoilla huonoa tai kitsaasti!

Ap

Vierailija
56/162 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://www.glu.fi/vinkit/gluteeniton/Alkon+gluteeniton+olutvalikoima/14…

Täällä on sivusto jossa on gluteenittomille tietoa tässä esim lueteltu alkon gluteenittomat öölit. Kukko on myös gluteeniton, vegaaniudesta en tiedä.

Soijaton tuo kyllä oman twistin tähän sillä jotkut eivät taida kestä soijalesitiiniäkään jota on varmaan yleisesti leivonnaisissa lisäaineena.

Luulisin, että harva keliaakikko pitää oluen mausta. Eivät ole tottuneet makuun.

Keliakia puhkeaa usein vasta aikuisiällä, joten kyllä moni on ehtinyt tottua.

Noista gluteenittomista oluista on tosin ollut nyt jotain juttua, että sopivatko sittenkään keliaakikoille. Itse jätän juomatta jo siksi, että niissä on ohramallasta.

Ei sovi minulle.

Vierailija
57/162 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

R-ice riisipohjainen vaniljajäätelö ei sisällä soijaa, gluteenia eikä eläinkunnan tuotteita. Voisiko sitä tarjota, vaikka se helposti sulaakin? Lisäksi vaikka jotain sopivia valmiskeksejä ja hedelmäsalaattia niin makea tarjoilu voisi erikoisruokavalioiden osalta olla jo siinä.

Jäätelön sijaan voisi olla myös jotain kermavaahdon korviketta, jos löytyy sopiva.

Vierailija
58/162 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virpi Mikkosen kirja ”Kiitos hyvää” sisältää paljon makeita ohjeita ilman viljaa, soijaa ja eläintuotteita. Voi varmaan lainata kirjastosta, jos ei halua itselle ostaa.

Vierailija
59/162 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virpi Mikkosen kirja ”Kiitos hyvää” sisältää paljon makeita ohjeita ilman viljaa, soijaa ja eläintuotteita. Voi varmaan lainata kirjastosta, jos ei halua itselle ostaa.

Samalta kirjoittajalta on ilmestynyt myös kirja ”Kiitos hyvää pikaruokaa”, josta löytyy suolaisiakin reseptejä. Sitä kirjaa en ole itse lukenut, enkä tiedä kuinka suuri osa niistä on vegaanisia, mutta ainakaan gluteenia ja maitotuotteita Mikkonen ei käytä.

Vierailija
60/162 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä esimerkki Mikkosen kakuista: https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000005778957.html

On viljaton ja soijaton. Myös vegaaninen, jos korvaa hunajan jollakin vegaanisella vaihtoehdolla esim. vaalea siirappi tai ihan sokerilla (jota Mikkonen itse välttelee terveyssyistä).

Mutta raaka-aineet eivät taida olla halpoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi