Väsynyt perhe-elämään, kun mies ei ota vastuuta juurikaan mistään
Siivoaminenhan ei koskaan onnistu, jos ei pyydä erikseen. Ja jos pyytää niin vastaus on 99% kerroista ”onko pakko just nyt, ei millään jaksaisi”, eikä herra itse todellakaan ehdota uutta ajankohtaa, eikä palaa asiaan ellen itse muistuta siitä. Sitten kun siivotaan, niin sekin on sellaista tiuskimista ja tavaroiden paiskomista. Nykyään olen alkanut siivota ihan hiljaa vaan itsekseni, koska koen sen tosi raskaaksi että pitää väkisin toista saada osallistumaan. Koen henkisesti helpommaksi sen, että itse hoidan vaan hiljaa kaiken, kuin että siitä tulee esim tappelu.
Lasten harrastuksiin viemisessä sama juttu. Minusta on täysin absurdia, että minun pitää pyytää häntä viemään lapsia harrastuksiin. Lapsia, jotka ovat yhtä lailla hänen? Hän vie kyllä, mutta vaan jos pyydän. Tein juuri menneellä viikolla testin ja yritin vihjaista muilla tavoin, esim että olen tosi väsynyt jne jne, kun olisi ollut aika lähteä, mutta hän ei oikeasti millään tavalla reagoinut. Tyytyväisenä istui koneella, kun hoidin koko viikon harrastusrumban, kauppareissut, lapsen lääkärin ym. Kertaakaan ei kysynyt esim että haluaisinko että hän veisi lapsen jonnekin tai kävisi kaupassa. Olen aivan pöyristynyt. Yleensä siis aina sanon, että vie sinä tai kysynyt että sopiiko että hän vie jne, ja ollaan suht tasapuolisesti hoidettu harrastukset, mutta kun en sitä nyt tehnyt niin hän oli vain tyytyväinen kun hoidin kaikki.
Tämä tekee minut samalla vihaiseksi ja surulliseksi. Meillä tosiaan kulut jaetaan kaikki puoliksi, tai itse maksan vähän enemmän, kun itselläni myös vaativampi työ, josta saan hieman parempaa palkkaa. Katkeraksi tekee myös se, että olen viime aikoina kärsinyt terveysongelmista, mutta tämäkään ei vaikuta millään tavalla siihen, että mies ottaisi enemmän vastuuta perheen arjesta, tai että jollain tavalla huolehtisi minun jaksamisesta jne. Edes sen verran että kysyisi jaksanko tosiaan hoitaa kaiken yksin. Ei, hänen mielestään en saisi valittaa asiasta ollenkaan.
En oikeasti tiedä mitä pitäisi tehdä, olen vaan tosi väsynyt. Aiheesta on käyty keskustelua, mies saattaa hetken tsempata ja sitten palataan taas samaan vanhaan. Ei hän tule miksikään muuttumaan. On tosi itsekäs kaikin puolin, eikä huomaavaisuutta osaa osoittaa millään tavalla. Tosi kurjaa kuitenkin lapsille jos tulee ero, todennäköisesti pitäisi muuttaa halvemmalla asuinalueelle, vaihtaa koulua, lopettaa harrastuksia jne. Minulla ei myöskään omaa perhettä tai muutakaan tukiverkostoa, vaan miehen perhe on se joka on auttanut meitä esim lastenhoidossa tai muutenkin, jos ollaan tarvittu jotain.
Tuli vähän pitkä vuodatus, mutta mietin että onko olemassa mitään muuta ratkaisua kuin ero? Ärsyttää mies tällä hetkellä kaikin puolin niin paljon, että en tiedä miten yhteiselämästä voisi enää tulla onnellista. Sitä en vaan ymmärrä miten mies ei vaan ymmärrä tai näe tilannetta? Miten se voi olla mahdollista? Onko hän tyhmä vai mitä?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Tässä asiallinen vastaus: sopikaa että mies hoitaa kaikki kuskaukset aina. Sinä voit vaikka siivota sen ajan rauhassa omaan tahtiin.
Siivoaako se mies silloin kun vaimo kuskaa lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä asiallinen vastaus: sopikaa että mies hoitaa kaikki kuskaukset aina. Sinä voit vaikka siivota sen ajan rauhassa omaan tahtiin.
Siivoaako se mies silloin kun vaimo kuskaa lapsia?
No mitäpä lottoat, istuisi vaan ihan tyytyväisenä sohvalla, vaikka kämppä olisi kuinka saastainen. Laiska ja itsekäs.
Ei varmaan muutu mies. Mutta jos aiotte jatkaa niin niin laittakaa selkeät viikkoaikataulut ja kopio vaikka jääkaapinoveen. Viikko 25: Siivous la 9-12 (esim.) , Matin treenit ma 19.00 (mies vie vakiona esim joka toinen viikko, jos ei muuta sovita) jne...Minnan lääkäri ti 16.00 (mies vie), Matin vanhempainilta ke 17.00 (äiti menee). Tuolla tavalla ei ainakaan voi luistaa vastuusta. Ja muistat merkitä sinne omat harrastusket myös. (Mies toki voi merkitä omansa)
Meillä on hoidettu työnjako sillein kätevästi, että minä hoidan pääasiassa ruonalaiton, siivoukset, tiskit ja pyykinpesun. Mies hoitaa auton korjaukset, katsastukset, renkaanvaihdot jne. Ja kaikki remonttihommat, mitä omakotitalossa pitää tehdä sisällä ja ulkona ja lapsen kuskaukset harrastuksiin, jos on huono ilma. Toimii. Molemmat tekevät niitä hommia, mitä osaavat ja missä ovat hyviä. Kaipa ne tulee jaettua suurin piirtein tasan. Mies tosin tekee ruoat itselleen, koska syö eri ruokaa kuin muu perhe.
Kannattiko ajaa ajokortti. Mies hoitais kuskaukset, jos sul ei olis.
Tämä on sitä normaalia suomalaista arkea suomalaisen miehen kanssa. Suomalaiset miehet on aika kamalia... Löhöö ja makaa, eikä mikään huvita paitsi lähteä kotoa pois, jotta ei tarvitse muijan ja lasten naamatauluja katsella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hoidettu työnjako sillein kätevästi, että minä hoidan pääasiassa ruonalaiton, siivoukset, tiskit ja pyykinpesun. Mies hoitaa auton korjaukset, katsastukset, renkaanvaihdot jne. Ja kaikki remonttihommat, mitä omakotitalossa pitää tehdä sisällä ja ulkona ja lapsen kuskaukset harrastuksiin, jos on huono ilma. Toimii. Molemmat tekevät niitä hommia, mitä osaavat ja missä ovat hyviä. Kaipa ne tulee jaettua suurin piirtein tasan. Mies tosin tekee ruoat itselleen, koska syö eri ruokaa kuin muu perhe.
Meillä jos ehdottaa tällaista jakoa niin akka väittää, että työmäärä olisi hänelle 90% ja minulle 10%.
Mies on naiselle susi! Sitten nämä vikisee vielä jäädessään yksin, vaikka eivät tee mitään. Ja kenes sukunimi perheellä on? No totta kai isän, sen joka ei tee paskaakaan mitään. Mikä addiktio teillä on siihen isän isän nimeen? Miksei äidin isän nimi kelpaa, kun itsekin kuulutatte että se on sama asia? No miksi sitä äidin isän nimeä ei sitten voi antaa jos se on sama asia? ;)
Miksi te ette muuten koskaan osoita mitään vihaa miehiä kohtaan? Muita naisia haukutte todella aggressiivisesti mutta miehet eivät saa edes haukkuja osakseen vaikka tämä miesten petollisuus ja kaksinaamaisuus on SYSTEMAATTINEN ilmiö.
Miehenhän piti olla perheen pää? :DDDDDDD Miksis perheen johtaja on se joka ei perheessä mitään tee?
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa laitetaan MONTA KERTAA PÄIVÄSSÄ jokaikinen päivä :DDDD Renkaat vaihdetaan kerran vuodessa. Voi hyvää päivää mikä typerä akka.
Miksei muuten miehet ole koskaan tekemässä mitään? Hehän ovat mukaanne perheen johtajia? Miksi johtajat ovat aina hiljaa? Miksi kaikki perheaiheinen on naisten vastuulla? NIIN?
Vierailija kirjoitti:
Kannattiko ajaa ajokortti. Mies hoitais kuskaukset, jos sul ei olis.
Tulee nimenomaan tarpeeseen, jotta vaimo saa hoidettua lasten kuskaukset. Mies ei niitä hoitaisi, vaikka vaimo olisi kortiton.
Vierailija kirjoitti:
Olen tosi pahoillani, ap. Montako lasta? Hakeeko mies pienemmän päiväkodista? Jos ei, niin se on jo törkeää - lapselle tulee pitempi päivä ja/tai äiti joutuu lyhentämään omaa työpäiväänsä, jos edes mahdollista. En ole ikinä kuullut, että perheessä toinen vanhempi hoitaisi sekä viennit että haut (jos molemmat kokopäivätöissä).
Mies tietää kyllä toimivansa väärin, joten järkipuheet ja itkut eivät tule muuttamaan hänen käyttäytymistään. Ja Ymmärrän, että ero tuntuu vaikealta. Joten mä sinuna varmaan yrittäisin ns. asumuseroa saman talouden sisällä. Asennoidu niin, että hoidat kaiken lapsiin liittyvän, ja helpota taakkaasi kaikilla mahdollisilla tavoilla, jotka eivät vaadi miehen osallistumista. Esimerkiksi kauppakassipalvelut, siivooja, isovanhemmat kuskaamaan, lukiolaistyttö auttamaan esikoista kouluun (tiedän, aina ei ole saatavilla sellaista apua josta oikeasti on apua, mutta jos jotain löytyisi). Tilaa kaverisynttäri
Lukiolaistyttö? Miksei lukiolaispoika?
Hmm....kaikki ei ota lapsia sovitusti niin että toinen vanhempi saisi huiliaikaa. Koska EI OLE PAKKO, niin kukaan ei voi pakottaa ottamaan OMIA lapsia sovitusti hoitoon omaan kotiinsa. Että se toinen osapuoli saisi tauon, miksen hänen mielestään sitä tarvinnut? Ja kyllä, se hankala osapuoli on , mies. Yllätyitkö? Itsekkäitä ja pirullisia ihmisiä on olemassa. Karma is a bitch. Toivottavasti paha saa palkkansa