Onko oikeuksien vaatiminen mennyt liian pitkälle? Esim avustettu seksi
Tämän päivän lehteä lukiessa en taas voinut olla miettimättä, että onko jossain asioissa kaikenlaisten erilaisten oikeuksien vaatiminen mennyt liian pitkälle. Sinänsä asiallisessa ja mukavassa jutussa kehitysvammaisten ja vammaisten parien rakkauselämästä oli kohta, jossa joku terapeutti ehdotti, että hoitohenkilökunnalle pitäisi puhua enemmän avustetusta seksistä. Avustetussa seksissä hoitaja voisi esimerkiksi ohjailla avustettavan kättä - terapeutti halusi alleviivata, että kyseessä ei ole hoitajan ja avustettavan välinen akti.
Mutta...minä ainakin traumatisoituisin, jos joutuisin avustamaan yhtään ketään itsetyydytyksessä (siis muuta kuin valitsemaani kumppania). Mitä oikeudet oikein loppujen lopuksi ovat? Minusta tällaisten asioiden vaatiminen on tosi outoa. Toivon sinänsä rakkautta ja hyvää elämää kaikille, mutta jos ihminen ei vaikka omin avuin pysty seksiin, niin en näe, että yhteiskunnan pitäisi sitä mahdollistaa - eri asia on, jos vammainen/vammautunut haluaa omilla rahoillaan käyttää esimerkiksi seksipalveluita.
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksi EI ole ihmisoikeus, vaikka pitkä seksitön aika toisinaan korpeaakin.
Seksittömyyspäätös on tosin minun, ei yhteiskunnan.
Eli sinun mielestäsi sinulla on oikeus päättää seksuaalisuuudestasi, mutta vammaisilla ei.
Miten perustelet tämän itsekeskeisen ja harhaisen näkökulmasi? Mikä muka tekee sinut enemmän ihmiseksi kuin vaikkapa minut? Jos itse yhtäkkiä vammautuisit, hyväksyisitkö oman ideologiasi mukaisesti sen, että sinulla ei olisikaan enää samoja oikeuksia kuin muilla? (Tuskin).
Sori, selvästi moni elää edelleen jossain vammaisvihamaailmassa, eivätkä ymmärrä että me vammaisetkin olemme ihmisiä, joilla on ihmisoikeudet. Samoin vammaisten seksuaalisuus on edelleen niin suuri tabu, että te terveet ette pysty asiallisesti keskustelemaan aiheesta.
Minulla on oikeus päättää seksuaalisuudestani eli olla runkkaamatta. Siitä tässä on vattuunnuttu. Jos joku ammattiryhmä tämän haluaa hoitaa ja vammaisella on varaa, en ole mitenkään tätä vastaan.
T. Selibaatissa suurimman osan aikuisikäänsä elänyt
Mitä miinustamista TÄSSÄ nyt oli? Seksuaaliseen tekoon pakottaminen on rikos eli ei ketään voi mihinkään vehkeen asetteluun seksiä varten velvoittaa työn puolesta, saati tekemään muuta. Oletko sitä mieltä, että seksin ei tulisi ollakaan oikeus kuin avustettaville, joillekin muille se olisi sitten traumatisoiva pakko? Jos kerran tuo vapaaehtoisuus ei miellytä.
Pelottavia ihmisiä keskuudessamme.
korjaus boldauksella
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät vammaiset voisi sitten maksaa näitä maksullisia palveluita itse?
Kun se henkilökohtainen avustaja on subjektiivinen oikeus vammaispalvelulain mukaan vuodesta 2009, joten laki velvoittaa kuntaa järjestemään tämän.
Jos vammainen laitettaisiin maksamaan itse siitä, että hän voi edes jossain määrin harjoittaa itsemäärämisoikeuttaan, niin se rikkoisi Suomen lakeja sekä EU:n lakeja että kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia.
En oikein ymmärrä, että miksi juuri vammaisella olisi oikeus seksiin?
Miten se taataan meille terveille? Vai eikö sitten pidäkään?
Käsi pelaa, mutta olisihan se ihan toinen juttu naispuolisen hoitsun hoitamana. Että tämä vain vammaisille yhteiskunnan varoin?
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt hoitoalalla kauan ja myös kehitysvammaisten kanssa. Ei tulisi mieleenkään avustaa yhdenkään hoidettavan seksitarpeitten tyydyttämisessä, minusta se olisi loukkaavaa myös hoidettavaa kohtaan . Seksi kuuluu kahden aikuisen välille ja aivan sama, jos joku on siitä valmis maksamaan.
Seksialan ammattilaiset hoitakoon hommat niitten osalta, joilla ei oma keho anna myöten seksuaaliseen purkautumiseen. Hoitajat joutuvat muutenkin ainakin puheen tasolla kuuntelemaan ikäviä kommentteja potilailta ja lähes päivittäin joku tarttuu kiinni jostain kohdasta. Mikäli hoitajat alkavat toimia r*****apuna, ei ainakaan vähene nuo häirinnät. Ja eiköhän ole niin, että nimenomaan naisten tulisi olla niitä jelppijöitä? Epäilen suuresti, että miespuolinen sairaanhoitaja kelpaisi kovinkaan monelle mieshoidettavalle vemputtajaksi.
Tässä oli aika hyvin kiteytetty mikä se ongelma tässä on. Niitä on myöskin lisää; nämä kommentit "älä ala sitten avustajaksi ihan oma valinta!" kommentit on urpoja, eikä hoksata millainen mahdollisuuksien hyväksikäytön kehä siitä voisi syntyä. Täällä on ollut ketju juurikin miten ihmisiä painostetaan ja pakotetaan lähäriopintoihin tuosta, vain ilman että olisi valmiuksia sellaisiin ja päästetään luokattomasti menestyvätkin läpi opintojen. Sitten työkkäri pakottaa sinut ottamaan avustustyöntekijän pestin vastaan, mihin kuuluu potilaiden tyydytysavut, voidaanko sanoa, että kyseessä on silloin vapaaehtoisuus?
Mitä jos yhtäkkiä alettaisiin vaatia nykyisiltä sihteereiltäkin vähän muunlaisia palveluja? Olisiko silloinkin ratkaisu, vain että "no älä ala sihteeriksi"? Ei muuten ole edes hatusta vedetty juttu. Ennen vanhaan Amerikassa oli tällainen asenne, että sihteeri on työpaikalla myös hoitelemassa firman poikia. Siitä alkoi sitten sihteerien vapautuskampanja tällaisia asenteita vastaan, ja hyvin vaikea nähdä sitä mitenkään negatiivisena.
Seksi on toki sillä tavalla oikeus, että jokaisella on lupa haluta ja tuntea himoa ja tyydytystä, mutta ei se sentään sellainen oikeus ole, että se toteutetaan muiden kustannuksella. Sitä kutsutaan hyväksikäytöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun se henkilökohtainen avustaja on subjektiivinen oikeus vammaispalvelulain mukaan vuodesta 2009, joten laki velvoittaa kuntaa järjestemään tämän.
Jos vammainen laitettaisiin maksamaan itse siitä, että hän voi edes jossain määrin harjoittaa itsemäärämisoikeuttaan, niin se rikkoisi Suomen lakeja sekä EU:n lakeja että kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia.
Linkitäpä ihan se pykälä jossa sanotaan että jokaisella on oikeus orgasmiin, ja jos itse ei sitä voi itselleen tuottaa niin yhteiskunnan tulee maksaa sen toteutuminen. Nyt puhutaan kuitenkin aivan eri asiasta kuin puhtaudesta, ravinnosta, lääkkeistä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vammaista henkilöä avustavan pakottaminen seksuaalisiin tekoihin rikkoisi aika paljon useampaa lakia. Jännä, että sellainen ei tullut mieleesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinun mielestäsi sinulla on oikeus päättää seksuaalisuuudestasi, mutta vammaisilla ei.
Miten perustelet tämän itsekeskeisen ja harhaisen näkökulmasi? Mikä muka tekee sinut enemmän ihmiseksi kuin vaikkapa minut? Jos itse yhtäkkiä vammautuisit, hyväksyisitkö oman ideologiasi mukaisesti sen, että sinulla ei olisikaan enää samoja oikeuksia kuin muilla? (Tuskin).
Sori, selvästi moni elää edelleen jossain vammaisvihamaailmassa, eivätkä ymmärrä että me vammaisetkin olemme ihmisiä, joilla on ihmisoikeudet. Samoin vammaisten seksuaalisuus on edelleen niin suuri tabu, että te terveet ette pysty asiallisesti keskustelemaan aiheesta.
Minulla on oikeus päättää seksuaalisuudestani eli olla runkkaamatta. Siitä tässä on vattuunnuttu. Jos joku ammattiryhmä tämän haluaa hoitaa ja vammaisella on varaa, en ole mitenkään tätä vastaan.
Miksi ja minkä perusteella juuri sinulla on oikeaus päättää seksuaalisuudestasi ja jollain toisella ihmisellä ei?
Et osannut vastata tähän kysymykseen, kunhaan vaan kiertelet asiaa.
Minäpä väännän sitten ratakiskosta: seksuaalinen itsemääräämisoikeus koskee myös sitä, että seksiä ei ole pakko harrastaa. Kaikilla on oikeus tähän. Kenelläkään ei sen sijaan ole oikeutta pakottaa ketään muuta seksin välikappaleeksi. Oletko kuullut rikosnimikkeestä "seksuaaliseen tekoon pakottaminen?"
Kyllä varmasti löytyy seksityöläisiä, joille asia on ok. Esimerkiksi hoitoalan ihmistä kohtaan esitetyt tuon kaltaiset odotukset täyttäisivät seksuaaliseen tekoon pakottamisen määritteet. Jos et ymmärrä, miksi se ei ole ok, vammaisuus ei ole suurin ongelmasi.
Tässä on hyvin kiteytetty keskustelun ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta hämmennyn siitä, kuinka uskomattoman seksikielteisiä ovat keskiverrot suomalaiset naiset. Toki siitä kuulee paljon miesten suusta, mutta jotenkin se todellisuus aina yllättää esimerkiksi näiden keskustelujen pohjalta, vääristyneitä, tuomitsevia, jyrkkiä ja kielteisiä asenteita jotain äärimmäisen luonnollista, kaunista ja hienoa asiaa kohtaan. Mistä se voi johtua?
Jaa niinkö. Suomalaiset naiset ovat seksikielteisiä silloin, kun se omiin tarkoituksiin sopii. Toisaalla he ovat taas kaikille antavia h*oria kun se omiin tarkoituksiin sopii.
Sinä olet varmasti ensimmäisenä jonossa tyydyttämässä tuntemattomien tavalla tai toisella vammaisten seksuaalisia tarpeita. Vai oletko h***a vain valikoidusti? Et tietenkään, sitä minäkin. :)
Mielestäni kyllä tulisi auttaa ihmisiä, jotka eivät pysty edes itsetyydytykseen tai vaikka jos molemmilla pariskunnista on liikuntaongelma. Toki tähän hommaan tulisi kouluttaa erikoishenkilöt eikä pistää sairaanhoitajia ja lääkäreitä hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ja minkä perusteella juuri sinulla on oikeaus päättää seksuaalisuudestasi ja jollain toisella ihmisellä ei?
Minäpä väännän sitten ratakiskosta: seksuaalinen itsemääräämisoikeus koskee myös sitä, että seksiä ei ole pakko harrastaa. Kaikilla on oikeus tähän. Kenelläkään ei sen sijaan ole oikeutta pakottaa ketään muuta seksin välikappaleeksi. Oletko kuullut rikosnimikkeestä "seksuaaliseen tekoon pakottaminen?"
Kyllä varmasti löytyy seksityöläisiä, joille asia on ok. Esimerkiksi hoitoalan ihmistä kohtaan esitetyt tuon kaltaiset odotukset täyttäisivät seksuaaliseen tekoon pakottamisen määritteet. Jos et ymmärrä, miksi se ei ole ok, vammaisuus ei ole suurin ongelmasi.
Olet niin hakoteillä ettet tajua edes mistä on kyse. Puhut laeista, muttet näytä tuntevan vammaispalvelulaki ynnä muita. Täytyy myös muistaa, että vammainen on usein avustajaan työnantajan asemassa.
Sun käsitykset laista ovat myös hyvittavia. Oletko todella esim. sitä mieltä että vaikkapa katetrin laittaminen sairaalassa on "seksuaalinen teko, johon hoitaja on pakotettu"?
Sun ymmärrys ei vaan riitä tästä aiheesta keskustelemiseen, tarvitset lisätietoa asiasta ja myös viisautta lisää. Koita myös samaistua siihen vammaiseen henkilöön, eikä vaan siihen aspaan.
Luepa edes tämä:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vammainen lapsi. Toivon hänen pystyvän elämään kaikin puolin täysipainoista elämää ja saavan tarvitsemansa avun siihen. Hänen vammansa eivät ole sen tyyppisiä, että avustettu seksi tulisi kyseeseen avuntarpeena, mutta moni muu tavalliselle ihmiselle normaali asiaan kyllä. Tässä ketjussa minua ahdistaa ihmisten empatiakyvyttömyys. On vaikea ymmärtää vammaisen maailmaa, jos ei ole itse sitä kokenut henkilökohtaisesti tai lähiomaisena. "Kaikilla meillä on rajoitteita"-ajattelu tuntuu istuvan tiukassa.
No eipä sieltäkään suunnalta näytä heruvan empatiaa niitä kohtaan, joita ahdistaa toiselle seksuaalisten palvelujen jakaminen, vaikkei halua.
Kenenkään ei tarvitse eikä myöskään pidä osallistua kenenkään seksin harrastamiseen jos et sitä itse halua. Voidaa eri termein puhua seksi ssä avustamisessa mutta siltikään tosiasiassa mikään ei muutu, vaan siinä touhussa ollaan mukana tai ei olla. Itse en suostu enkä tule koskaan suostumaan kenenkään prostituoiduksi tai seksiavustajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet niin hakoteillä ettet tajua edes mistä on kyse. Puhut laeista, muttet näytä tuntevan vammaispalvelulaki ynnä muita. Täytyy myös muistaa, että vammainen on usein avustajaan työnantajan asemassa.
Sun käsitykset laista ovat myös hyvittavia. Oletko todella esim. sitä mieltä että vaikkapa katetrin laittaminen sairaalassa on "seksuaalinen teko, johon hoitaja on pakotettu"?
Sun ymmärrys ei vaan riitä tästä aiheesta keskustelemiseen, tarvitset lisätietoa asiasta ja myös viisautta lisää. Koita myös samaistua siihen vammaiseen henkilöön, eikä vaan siihen aspaan.
Luepa edes tämä:
Katetrin laittaminen ei ole seksuaalista, ei myöskään ihmisen peseminen. Sotket keskenään asioita, joilla ei ole mitään yhteyttä keskenään.
Perusteletko vielä, miksi hoitava henkilö pitäisi pakottaa seksuaaliseen tekoon (= seksissä avustaminent tavalla tai toisella) kun se ei ole laissa sallittua yhtään missään muussa yhteydessä?
Ainakin siihen tuli varmistus, että empatiakykysi ulottuu tasan itseesi. Kuten sanottu, vammaisuus on kyllä pienin ongelmistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa edes tämä:
Katetrin laittaminen ei ole seksuaalista, ei myöskään ihmisen peseminen. Sotket keskenään asioita, joilla ei ole mitään yhteyttä keskenään.
Perusteletko vielä, miksi hoitava henkilö pitäisi pakottaa seksuaaliseen tekoon (= seksissä avustaminent tavalla tai toisella) kun se ei ole laissa sallittua yhtään missään muussa yhteydessä?
Ainakin siihen tuli varmistus, että empatiakykysi ulottuu tasan itseesi. Kuten sanottu, vammaisuus on kyllä pienin ongelmistasi.
Lainaus meni oudosti, boldaus on vastaukseni tälle henkilölle, jonka mielestä lait koskevat vain vammaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vammainen lapsi. Toivon hänen pystyvän elämään kaikin puolin täysipainoista elämää ja saavan tarvitsemansa avun siihen. Hänen vammansa eivät ole sen tyyppisiä, että avustettu seksi tulisi kyseeseen avuntarpeena, mutta moni muu tavalliselle ihmiselle normaali asiaan kyllä. Tässä ketjussa minua ahdistaa ihmisten empatiakyvyttömyys. On vaikea ymmärtää vammaisen maailmaa, jos ei ole itse sitä kokenut henkilökohtaisesti tai lähiomaisena. "Kaikilla meillä on rajoitteita"-ajattelu tuntuu istuvan tiukassa.
No eipä sieltäkään suunnalta näytä heruvan empatiaa niitä kohtaan, joita ahdistaa toiselle seksuaalisten palvelujen jakaminen, vaikkei halua.
Niinpä. Seksiin pakottaminen traumatisoi mutta mitäs siitä, kun vain itse tai oma läheinen saa seksiä!
Vierailija kirjoitti:
Käsi pelaa, mutta olisihan se ihan toinen juttu naispuolisen hoitsun hoitamana. Että tämä vain vammaisille yhteiskunnan varoin?
Huoh. Kun avustettu seksi ei ole ollenkaan sama asia kuin seksipalvelut. Toistan, kun ette näytä tajuavan: avustaja ei tee seksityötä.
Hän esim. avustaa työnantajansa asentoa ja poistuu tilanteesta sitten.
Miten tämä voi olla niin vaikea tajuta? Avustaja avustaa, mutta ei ole osallinen seksiaktiin. Avustettava hoitaa sen itse tai kumppaninsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta hämmennyn siitä, kuinka uskomattoman seksikielteisiä ovat keskiverrot suomalaiset naiset. Toki siitä kuulee paljon miesten suusta, mutta jotenkin se todellisuus aina yllättää esimerkiksi näiden keskustelujen pohjalta, vääristyneitä, tuomitsevia, jyrkkiä ja kielteisiä asenteita jotain äärimmäisen luonnollista, kaunista ja hienoa asiaa kohtaan. Mistä se voi johtua?
Jaa niinkö. Suomalaiset naiset ovat seksikielteisiä silloin, kun se omiin tarkoituksiin sopii. Toisaalla he ovat taas kaikille antavia h*oria kun se omiin tarkoituksiin sopii.
Sinä olet varmasti ensimmäisenä jonossa tyydyttämässä tuntemattomien tavalla tai toisella vammaisten seksuaalisia tarpeita. Vai oletko h***a vain valikoidusti? Et tietenkään, sitä minäkin. :)
Taisit ymmärtää kommentin täysin väärin, tai sitten sinulla on jokin ongelma.
Kerro toki lisää! Jos ennätät kaikelta seksissä avustamiseltasi. :) En toki kuvittele sinun näkevän toista sukupuolta seksin antajina ja toista saajina, sellaisia en voisi noin empaattisen oloisesta kaverista mitenkään kuvitella.
Aivan sairasta. Voisivatko nämä vouhottajat olla hiljaa?
Tämähän avaisi ovet hyväksikäyttäjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Kun avustettu seksi ei ole ollenkaan sama asia kuin seksipalvelut. Toistan, kun ette näytä tajuavan: avustaja ei tee seksityötä.
Hän esim. avustaa työnantajansa asentoa ja poistuu tilanteesta sitten.
Miten tämä voi olla niin vaikea tajuta? Avustaja avustaa, mutta ei ole osallinen seksiaktiin. Avustettava hoitaa sen itse tai kumppaninsa kanssa.
No kun suurimmalle osalle ihmisistä tuollaiseen pakottaminen on iljettävää ja vastenmielistä. Jos olet itse asiasta niin huolissasi niin ei kun asettelemaan toisten vehkeitä. Joku raja sille mitä voi odottaa muutenkin pienipalkkaisilta ihmisiltä, jotka tekevät raskasta työtä.
https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/masturbointi_voi_suojata_eturauh…
Höpöt itsellesi.