Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikeuksien vaatiminen mennyt liian pitkälle? Esim avustettu seksi

Vierailija
15.12.2018 |

Tämän päivän lehteä lukiessa en taas voinut olla miettimättä, että onko jossain asioissa kaikenlaisten erilaisten oikeuksien vaatiminen mennyt liian pitkälle. Sinänsä asiallisessa ja mukavassa jutussa kehitysvammaisten ja vammaisten parien rakkauselämästä oli kohta, jossa joku terapeutti ehdotti, että hoitohenkilökunnalle pitäisi puhua enemmän avustetusta seksistä. Avustetussa seksissä hoitaja voisi esimerkiksi ohjailla avustettavan kättä - terapeutti halusi alleviivata, että kyseessä ei ole hoitajan ja avustettavan välinen akti.

Mutta...minä ainakin traumatisoituisin, jos joutuisin avustamaan yhtään ketään itsetyydytyksessä (siis muuta kuin valitsemaani kumppania). Mitä oikeudet oikein loppujen lopuksi ovat? Minusta tällaisten asioiden vaatiminen on tosi outoa. Toivon sinänsä rakkautta ja hyvää elämää kaikille, mutta jos ihminen ei vaikka omin avuin pysty seksiin, niin en näe, että yhteiskunnan pitäisi sitä mahdollistaa - eri asia on, jos vammainen/vammautunut haluaa omilla rahoillaan käyttää esimerkiksi seksipalveluita.

Kommentit (312)

Vierailija
61/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et halua avustaa vammaista ihmistä seksissä, niin siihen on helppo ratkaisu: älä rupea vammaisten ihmisten henkilökohtaiseksi avustajaksi. 

Tuosta voi lukea asiasta - muuten, myös vammaisilla ihmisillä on oikeus itsetyydytykseen ja seksuaalisen halun kokemiseen. Se kuuluu ihan perusihmisyyteen ja perusoikeuksiin, ja avun pyytämisessä on korkea kynnys.

Kuvittelepa itse, että vammautuisit esim. auto-onnettomuudessa niin, että et pystyisi enää tyydyttämään itseäsi (ja että partnerisi, aviopuoliso tai seurustelukumppani ei enää haluaisi sinua, ehkä jättäisi sinut vammautumisesi jälkeen). Haluaisitko elää loppuelämäsi ilman minkäänlaista seksuaalista kosketusta, omasi mukaan luettuna?

https://yle.fi/uutiset/3-9506880

Kaikki ei ole halusta kiinni. 

Varmaan pyörätuolipotilaana haluaisin kävelläkin, mutta kun ei onnistu. 

Ketään ei ainakaan voi pakottaa tai edes painostaa auttamaan kenenkään seksuaalisten halujen täyttymisessä, se on selvä. 

Jos joku sellaiseen suostuu vapaaehtoisesti, on se tietysti ihan sallittua. 

Vierailija
62/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et halua avustaa vammaista ihmistä seksissä, niin siihen on helppo ratkaisu: älä rupea vammaisten ihmisten henkilökohtaiseksi avustajaksi. 

Tuosta voi lukea asiasta - muuten, myös vammaisilla ihmisillä on oikeus itsetyydytykseen ja seksuaalisen halun kokemiseen. Se kuuluu ihan perusihmisyyteen ja perusoikeuksiin, ja avun pyytämisessä on korkea kynnys.

Kuvittelepa itse, että vammautuisit esim. auto-onnettomuudessa niin, että et pystyisi enää tyydyttämään itseäsi (ja että partnerisi, aviopuoliso tai seurustelukumppani ei enää haluaisi sinua, ehkä jättäisi sinut vammautumisesi jälkeen). Haluaisitko elää loppuelämäsi ilman minkäänlaista seksuaalista kosketusta, omasi mukaan luettuna?

https://yle.fi/uutiset/3-9506880

Mä luulisin että nekin vähät jotka tuohon ammattiin tällä hetkellä hakeutuvat, vähenevät tuntuvasti jos heidän työnkuvaansa kuuluu tulevaisuudessa jotain tällaista. Hoitajan työhön liittyy muutenkin paljon omaa etiikkaa ja itsemääräämisoikeutta horjuttavia asioita, varsinkin vammaispuolella, joten ei tuo ole ihan itsestäänselvyys vaikka alalla viihtyisikin.

Seksi ja seksuaalisuus ovat ihmisen perustarpeita, mutta mielestäni hoitajan itsemääräämisoikeuden kuuluu mennä tämän edelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on surullista luettavaa tämä ketju. Seksuaalisuus on tärkeä osa ihmiselämää, miksi vammaisen henkilön pitäisi elää ilman? Parisuhdetta ei voi kaikille taata, mutta itsetyydytys sentään usemmilta sujuu. Vamma voi estää tämänkin asian.

Miksi vammaisen pitää olla ilman näköä, kuuloa, liikuntakykyä, aivotoimintaa? 

Siksi, koska eivät pysty näihin. 

Seksi on aika hemmetin mitätön asia näihin verrattuna. Mutta jos tosiaan joku tässä voi auttaa ja niin haluaa VAPAAEHTOISESTI tehdä, niin mikäs siinä. Ei ole minulta pois. 

Kuitenkin minusta itsestäänselvää, ettei hoitotyössä tähän voida velvoittaa. 

Vierailija
64/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän lehteä lukiessa en taas voinut olla miettimättä, että onko jossain asioissa kaikenlaisten erilaisten oikeuksien vaatiminen mennyt liian pitkälle. Sinänsä asiallisessa ja mukavassa jutussa kehitysvammaisten ja vammaisten parien rakkauselämästä oli kohta, jossa joku terapeutti ehdotti, että hoitohenkilökunnalle pitäisi puhua enemmän avustetusta seksistä. Avustetussa seksissä hoitaja voisi esimerkiksi ohjailla avustettavan kättä - terapeutti halusi alleviivata, että kyseessä ei ole hoitajan ja avustettavan välinen akti.

Mutta...minä ainakin traumatisoituisin, jos joutuisin avustamaan yhtään ketään itsetyydytyksessä (siis muuta kuin valitsemaani kumppania). Mitä oikeudet oikein loppujen lopuksi ovat? Minusta tällaisten asioiden vaatiminen on tosi outoa. Toivon sinänsä rakkautta ja hyvää elämää kaikille, mutta jos ihminen ei vaikka omin avuin pysty seksiin, niin en näe, että yhteiskunnan pitäisi sitä mahdollistaa - eri asia on, jos vammainen/vammautunut haluaa omilla rahoillaan käyttää esimerkiksi seksipalveluita.

Thai-hieroja, tai joku muu alan ammattilainen voisi olla avustaja. 

Vierailija
65/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on surullista luettavaa tämä ketju. Seksuaalisuus on tärkeä osa ihmiselämää, miksi vammaisen henkilön pitäisi elää ilman? Parisuhdetta ei voi kaikille taata, mutta itsetyydytys sentään usemmilta sujuu. Vamma voi estää tämänkin asian.

Oli miten oli, seksi ei kuulu muiden kuin prostituoitujen ja muiden maksettujen seksisijaisten hommiin. Ei vaikka kuinka kävisi seksitön vammainen sääliksi.

Ihmiset ovat erilaisia ja joillekuille hoitohenkilökunnan jäsenillekin seksiin voi liittyä monenlaisia tunteita. Joku hoitaja voi esimerkiksi itse olla täysin kokematon. Tai hänellä on taustalla seksuaalista väkivaltaa. Moni voi kokea avustamisen itselleen vahingollisena tai vieraana.

Minä pidän itseäni suht traumattomana asian suhteen. Seksi ei ole minulle tabu. Se on kuitenkin erittäin intiimi asia, enkä halua jakaa kenenkään muun seksuaalisuutta kuin puolisoni.

Vierailija
66/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vammainen lapsi. Toivon hänen pystyvän elämään kaikin puolin täysipainoista elämää ja saavan tarvitsemansa avun siihen. Hänen vammansa eivät ole sen tyyppisiä, että avustettu seksi tulisi kyseeseen avuntarpeena, mutta moni muu tavalliselle ihmiselle normaali asiaan kyllä. Tässä ketjussa minua ahdistaa ihmisten empatiakyvyttömyys. On vaikea ymmärtää vammaisen maailmaa, jos ei ole itse sitä kokenut henkilökohtaisesti tai lähiomaisena. "Kaikilla meillä on rajoitteita"-ajattelu tuntuu istuvan tiukassa.

Vierailija
67/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä, ehkä täällä on paljon hoitoalan ihmisiä, moni kauhistelee sitä, että itse joutuisi tarjoamaan vammaisille seksipalveluja. Hesarin jutussa nimenomaan sanotaan, ettei tästä ole kyse.

Vierailija
68/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kuulu kenenkään avustajan hommiin tuollainen. Jokainen saa itse päättää seksihommista, että tekeekö työkseen niitä.

Mä voisin kyllä olla seksiavustaja, jos siitä tuntipalkka olisi esim. 400 euroa. 

Suomessa seksiin pakottaminen tavalla tai toisella on myöskin laissa kielletty, joten ei nyt kannata kenenkään uskoa mitään höpöjuttuja että jonkun on pakko seksissä avustaa yhtään ketään.

Tekijöitä löytyisi kyllä halvemmallakin, en tiedä mikä on taksa nykyään, mutta jos pros ottaa vaikka 100e keikka, aikaa menee kuitenkin asiakkaiden hankintaan hankaliin kellonaikoihin. Moni varmaan vaihtaisi hieman vähemmän palkattuun mutta valtion takuukustantamaan invaprostuun.

Vierailija
69/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittajien asenne tiivistettynä: "Panikoikaa hoitsut: kyllä nyt jatkossa teistä jokainen joutuu seksityöhön! "

Järkevä keskustelu on aiheesta kovin kaukana. Lisäkoulutus ei hoitajille olisi lainkaan pahitteeksi, tästä tai muistakaan asioista.

Vierailija
70/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksi EI ole ihmisoikeus, vaikka pitkä seksitön aika toisinaan korpeaakin.

Seksittömyyspäätös on tosin minun, ei yhteiskunnan. 

Vierailija
71/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olisi kohtuutonta sisällyttää tätä minkään nykyisen hoitajan toimenkuvaan. Mutta tässä olisikin paikka ihan uuden tyyppiselle työtehtävälle. Jos seksiin avustetaan, eikä sitä niinkään suoriteta, niin voisin harkita tällaista työtä. Palkkaukseksi riittäisi vaikka joku tavallinen 15e/h. Jos taas olisin tavallisessa hoitosuhteessa potilaaseen, en tällaista edes harkitsisi tekeväni. Jotenkin se sotkisi potilaan ja hoitajan välistä suhdetta. Erillisenä hoitosuhteena tilanne olisi erilainen.

Vierailija
72/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse kai tässä on (en lukenut koko ketjua) siitä, että yhteiskunnan pitäisi tulla vastaan ja maksaa prostituutiopalvelut. 

Kuten maksetaan esim. huvittelumatkat takseineen tietyn budjetin puitteissa. 

Ei kai kukaan tässä ajattele, että hoitaja voitaisiin velvoittaa auttamaan masturbaatiossa tai kahden välisessä seksissä?

Voisihan se olla saman rahamäärän puitteissa. Joku ei välitä teatterista, mutta haluaa runkkusession. Valitsee itse. 

Vierailija
73/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vammainen lapsi. Toivon hänen pystyvän elämään kaikin puolin täysipainoista elämää ja saavan tarvitsemansa avun siihen. Hänen vammansa eivät ole sen tyyppisiä, että avustettu seksi tulisi kyseeseen avuntarpeena, mutta moni muu tavalliselle ihmiselle normaali asiaan kyllä. Tässä ketjussa minua ahdistaa ihmisten empatiakyvyttömyys. On vaikea ymmärtää vammaisen maailmaa, jos ei ole itse sitä kokenut henkilökohtaisesti tai lähiomaisena. "Kaikilla meillä on rajoitteita"-ajattelu tuntuu istuvan tiukassa.

Tuliko alapeukut siitä, että olen vammaisen lapsen tänne synnyttänyt, siitä että toivon hänelle kaikesta huolimatta hyvää elämää ja tarvitsemaansa apua vai siitä, että ahdistun täällä ja reaalimaailmassa vähäisestä ymmärryksestä ja empatiasta vammaisten toimintarajoitteita kohtaan?

Vierailija
74/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko alapeukut siitä, että olen vammaisen lapsen tänne synnyttänyt, siitä että toivon hänelle kaikesta huolimatta hyvää elämää ja tarvitsemaansa apua vai siitä, että ahdistun täällä ja reaalimaailmassa vähäisestä ymmärryksestä ja empatiasta vammaisten toimintarajoitteita kohtaan?

Auta itse!

Jos ei luonnistu, niin miksi ajattelet, että muiltakaan pitäisi?

Vierailija
75/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni peruskoulun (terveystieto) koulukirjassa luki, että seksi on ihmisen perustarve.

Olin tuosta hyvin järkyttynyt. Sitten siellä korostettiin, miten ihanaa seksi on ja aivan välttämätöntä kaikille.

Koulu opettaa vääristymiä arvoja. Seksi ei todellakaan ole mikään perustarve, kuten syöminen ja nukkuminen.

Pahinta on, että missään kohtaa kirjassa ei sanottu, että seksi kannattaa aloittaa vasta aikuisempana. Tuollaiset tekstit vain saavat 14-vuotiaan luulemaan, että seksi kannattaisi aloittaa mahdollisimman pian.

Ei ihme, että vammainen nuori kokee, että hänenkin on saatava seksiä vaikka sitten avustettuna.

Seksi on perustarve, mutta ei sellainen, jonka saamatta jäämiseen kuolisi. Eipä tuossa myöskään kehotettu aloittamaan "aikaisin" seksiä. 

Vammainen nuori? Ihan aikuisia ovat ne, jotka asiasta puhuneet julkisuudessa.

Vierailija
76/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittajien asenne tiivistettynä: "Panikoikaa hoitsut: kyllä nyt jatkossa teistä jokainen joutuu seksityöhön! "

Järkevä keskustelu on aiheesta kovin kaukana. Lisäkoulutus ei hoitajille olisi lainkaan pahitteeksi, tästä tai muistakaan asioista.

Voisitte myös lukea sen Hesarin jutun ennen kuin kommentoitte. Suurik osa on ymmärtänyt asian ihan väärin. Kyse ei ole siitä, että hoitajien tai kenenkään muunkaan pitäisi tarjota vammaisille seksipalveluita.

Vierailija
77/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä nimenomaan naisille tulee sellainen käristys, että ihminen voi elää ilman seksiä? Eikö se ole melko itsekeskeinen mielikuva vain siksi, jos sen oma seksuaalisuus on sammunut?

Seksi on perustarve, koska ilman sitä ihminen ei voi hyvin. Ja vaikka kuinka väitätte muuta sillä perusteella, että teistä tuntuu siltä, se ei pidä paikkansa. Tämäkin asia on täysin kiistatta voitu todistaa. Perustarpeet määritelmä ei ole se, mitä ilman ihminen kuolee vaan tarve, jota ilman ihminen ei voi hyvin eikä elä hyvää elämää. Sellainen ihminen, kenellä se seksuaalisuus vielä on, todella tarvitsee sitä seksiä ihan normaaliin psyykkiseen ja fyysiseen tasapainoon.

Sen näkee ihmisestä selkeästi, kuka ei harrasta seksiä. Miehillä se voi johtaa vakaviin psyykkisiin ongelmiin, eikä kyse todella ole siitä, että mies olisi heikko. Oma mieheni ei ollut harrastanut seksiä ennen tapaamistani kuin ihan pari kertaa, hän oli jo yli 30. Miehen hormonit eivät toimineen normaalisti, hän kärsi paljon lihasten jne. Jäykkyydestä ja sen vuoksi kivuista, mieli ei ollut yhtä kirkas jne. Mieheni mukaan ero oli merkittävä. Eikä hän todella ole ainoa.

Naisilla myös se usein johtaa psyykkisiin ongelmiin, jotka lähipiiri huomaa. Voin helposti nimetä omasta lähipiirissäni naisia, kenellä ei ole enää elossa olevaa seksuaalisuutta. Turha tuomita muita, vaikka itsellä ei sitä halua enää olekaan. Seksi on ihmisen biologinen tarve.

Missä se on kiistatta todistettu? Miksi Kuvittelet, että kaikki ihmiset elävät elämäänsä piparin ympärillä itsesi tavoin?

Vierailija
78/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisen vaativan ongelmanne. Huorrakuponki. Ihan kuin taksikuponkikin.

Suomessa on ihan huorria jotka tekevät hommaa verokortille. Problem solved, voitte mennä takaisin tiskaamaan.

Mun mielestä loistava idea. Henkilökohtaisita avustajista on jo nyt pulaa ja runkkausavun vaatiminen ei ainakaan helpottaisi tilannetta. Arjen asioissa auttaminen erikseen ja seksuaalipalvelut erikseen. Mutta edellyttää siis sen että raha liikkuu laillisesti ja että kyseessä on henkilö, joka ei itse pysty itseään tyydyttämään.

Vierailija
79/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä auttaisi jotain haisevaa keharia missään seksihommissa. Ovat muutenkin jotenkin yliseksuaalista porukkaa nuo vammaiset.

Vammainen voi olla älyltään normaali, vaikkei esim.raajat toimisi.

Vierailija
80/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työskennellyt hoitoalalla kauan ja myös kehitysvammaisten kanssa. Ei tulisi mieleenkään avustaa yhdenkään hoidettavan seksitarpeitten tyydyttämisessä, minusta se olisi loukkaavaa myös hoidettavaa kohtaan .  Seksi kuuluu kahden aikuisen välille  ja aivan sama, jos joku on siitä valmis maksamaan.

Seksialan ammattilaiset hoitakoon hommat niitten osalta, joilla ei oma keho anna myöten seksuaaliseen purkautumiseen.  Hoitajat joutuvat muutenkin ainakin puheen tasolla kuuntelemaan ikäviä kommentteja potilailta ja lähes päivittäin joku tarttuu kiinni jostain kohdasta.  Mikäli hoitajat alkavat toimia r*****apuna, ei ainakaan vähene nuo häirinnät.  Ja eiköhän ole niin, että nimenomaan naisten tulisi olla niitä jelppijöitä? Epäilen suuresti, että miespuolinen sairaanhoitaja kelpaisi kovinkaan monelle mieshoidettavalle vemputtajaksi.

Alan ihmisenä sinun pitäisi tietää, että tätä palvelua on jo tarjolla aikuisille, täysjärkisille mutta esim. fyysisesti vammaisille pariskunnille.

Avustajat auttavat asiakkaansa alkuun ja hyvään asentoon, poistuvat paikalta ja sulkevat oven.

Toki tiedän palvelua olevan tarjolla, mutta se palvelu ei kuulu sairaanhoitajan toimenkuvaan. Seksialan ammattilaiset voivat hoitaa tuon osion ja hoitajat keskittyvät siihen, mihin koulutus on. Henkilökohtaisen avustajankaan ei tarvinne kaikkeen suostua.  Tai ainakin työsopimukseen on oltava tarkkaan kirjattuna, mitä työ vaatii.

. Näkemässäni uutisklipissä avustajat hoitivat asian. Sitä ei kerrottu, oliko heillä lähihoitajan tms tutkinto. Luultavasti, koska heidän avustettavansa olivat vaikeasti vammaisia.

Siitä ei ole kauankaan kun heidän tapaisensa ihmiset eivät saaneet edes avioitua. Vielä täytyy tehdä työtä, että tasa-arvo toteutuu.

Sen tiedän, että hoitoalalla on paljon sinne sopimatonta väkeä. En itse haluaisi tällaisessa tilanteessa ketään empatiakyvytöntä jeesustelijaa tietämään paremmin, mitä tarvitsen ja mitä en. Se ei olisi muiden kuin minun ja kumppanini asia.

Ketju on lukittu.