Onko oikeuksien vaatiminen mennyt liian pitkälle? Esim avustettu seksi
Tämän päivän lehteä lukiessa en taas voinut olla miettimättä, että onko jossain asioissa kaikenlaisten erilaisten oikeuksien vaatiminen mennyt liian pitkälle. Sinänsä asiallisessa ja mukavassa jutussa kehitysvammaisten ja vammaisten parien rakkauselämästä oli kohta, jossa joku terapeutti ehdotti, että hoitohenkilökunnalle pitäisi puhua enemmän avustetusta seksistä. Avustetussa seksissä hoitaja voisi esimerkiksi ohjailla avustettavan kättä - terapeutti halusi alleviivata, että kyseessä ei ole hoitajan ja avustettavan välinen akti.
Mutta...minä ainakin traumatisoituisin, jos joutuisin avustamaan yhtään ketään itsetyydytyksessä (siis muuta kuin valitsemaani kumppania). Mitä oikeudet oikein loppujen lopuksi ovat? Minusta tällaisten asioiden vaatiminen on tosi outoa. Toivon sinänsä rakkautta ja hyvää elämää kaikille, mutta jos ihminen ei vaikka omin avuin pysty seksiin, niin en näe, että yhteiskunnan pitäisi sitä mahdollistaa - eri asia on, jos vammainen/vammautunut haluaa omilla rahoillaan käyttää esimerkiksi seksipalveluita.
Kommentit (312)
On. Esimerkiksi yksisarvisruokavalion vaatiminen kouluissa ja päiväkodeissa.
Jos se oma vakaumus estää lastakin syömästä sitä mitä valtaväestö syö, niin pitäisikö se pikkupiltti sitten pitää kotona.
Voi hyvä isä.
Älä ala avustajaksi.
Hyvää jatkoa.
Ainahan saa vaatia. Eri asia onkin, mihin muut ovat valmiita suostumaan.
Sairasta tosiaan.
Tuohon ne robotit voisivat olla paikallaan, tosin olisi niille varmaan tärkeämpääkin käyttöä.
No, onneksi sinun ei tarvitse työskennellä vammaisten henkilöiden kanssa.
Minua taas ahdistaa kaltaisesi omaan napaan tuijottajat. Koitappa itse elää elämäsi 100% ilman seksiä. Vielä inhottavammaksi asian tekee se, etteivät kaikki vammaiset pysty seksiin ilman tukea, vaikka haluaisivatkin. He ovat riippuvaisia tukihenkilöistä, aivan kuten elämisen perustoiminnoissa. Miksi evätä oikeus meidän ns. normaalien ihmisten kaltaisiin, itsestäänselviin nautintoihin?
Vierailija kirjoitti:
On. Esimerkiksi yksisarvisruokavalion vaatiminen kouluissa ja päiväkodeissa.
Jos se oma vakaumus estää lastakin syömästä sitä mitä valtaväestö syö, niin pitäisikö se pikkupiltti sitten pitää kotona.
Mikä on yksisarvisruokavalio? Olen kuullut vain kasvis- ja allergiaruokavalioista. Saavatko edes aikuiset syödä mielensä mukaan?
Tuohan olisi helpointa ratkaista niin, että kouluruokailu pois ja tilalle omat eväät.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas ahdistaa kaltaisesi omaan napaan tuijottajat. Koitappa itse elää elämäsi 100% ilman seksiä. Vielä inhottavammaksi asian tekee se, etteivät kaikki vammaiset pysty seksiin ilman tukea, vaikka haluaisivatkin. He ovat riippuvaisia tukihenkilöistä, aivan kuten elämisen perustoiminnoissa. Miksi evätä oikeus meidän ns. normaalien ihmisten kaltaisiin, itsestäänselviin nautintoihin?
Ehkä pitäisi hakea apua jos harhakuvittelee ettei pysty elämään ilman seksiä.
Ei puhuta enää oikeuksista jos pakotetaan joku muu tarjoamaan kyseisiä palveluja. Esim sananvapaus on oikeus , ilmainen terveydenhuolto ei.
On mennyt liian pitkälle! Alkaa olla melko sairas tämä maailma.
Kaikki työttömät pervothan voisi palkata pienellä palkalla hoitelemaan noita seksiä pakolla tarvitsevia. Ei varmaan haittaa, vaikka vammaisen miehen hoitelisi toinen vähän samanlainen? Vai tarviiko sen auttajan olla juuri nuori sairaanhoitajanainen?
Joidenkin sairauksien perusteella saa korvausta esim. potenssilääkkeisiin ja minusta se on ihan oikein. Avustamista sekin. Avustamisen nimissä en kyllä lähtisi ketään tyydyttämään vaikka potilaan/asiakkaan käsi olisi välineenä, tiskin myöskään sitä osaisin. Ehkä siinä vaiheessa neuvoisin käyttämään seksipalveluita.
Tai miten olisi haluja hillitsevä lääkitys, jos ei voi ilmankaan olla?
Vierailija kirjoitti:
Sitten se palvelu täytyisi ostaa sellaiselta henkilöltä joka siihen suostuu. Hoitajilla ja avustajilla on myös oikeudet, oikeus kieltäytyä tuollaisesta "avustamisesta" ilman pelkoa työpaikkansa puolesta. Täytyyhän tavallisten miesten ja naistenkin ostaa seksiä jos eivät muuten saa, mutta kuitenkin haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pitäisi hakea apua jos harhakuvittelee ettei pysty elämään ilman seksiä.
Haha, arvasin, että tällainen kommentti tulee.
Väitätkö sinä, käsi sydämellä, eläneesi ilman seksiä tähän mennessä? Epäilen ja totuuden tiedät sinäkin. Hölmö kommentti sinulta.
On oikeus seksiin ja seksuaalisuuteen, mutta kenelläkään ei ole velvollisuutta avustaa tässä. Vaatiminen ainakin on seksuaalista häirintää.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun olet normaali ihminen ja saat seksiä. En ole vammainen tietääkseni, mutta ilman seksiä kuitenkin joutuu menemään ja kaltaisesi "supernormaalit" jeesustelijat pyrkivät viemään sen vähäisenkin mahdollisuuden prostituution ja seksinuket demonisoidessaan.
Minä hoitajana vetäisin rajan omaan itsemääräämisoikeuteeni, jos työpaikallani nousisi esiin avustettu seksi/itsetyydytys. Minullakin sellainen on, ei pelkästään asiakkailla ja potilailla.
Jos et halua avustaa vammaista ihmistä seksissä, niin siihen on helppo ratkaisu: älä rupea vammaisten ihmisten henkilökohtaiseksi avustajaksi.
Tuosta voi lukea asiasta - muuten, myös vammaisilla ihmisillä on oikeus itsetyydytykseen ja seksuaalisen halun kokemiseen. Se kuuluu ihan perusihmisyyteen ja perusoikeuksiin, ja avun pyytämisessä on korkea kynnys.
Kuvittelepa itse, että vammautuisit esim. auto-onnettomuudessa niin, että et pystyisi enää tyydyttämään itseäsi (ja että partnerisi, aviopuoliso tai seurustelukumppani ei enää haluaisi sinua, ehkä jättäisi sinut vammautumisesi jälkeen). Haluaisitko elää loppuelämäsi ilman minkäänlaista seksuaalista kosketusta, omasi mukaan luettuna?
https://yle.fi/uutiset/3-9506880
Kyllä loppuisi ihmisten hakeminen hoitoalalle jos uusi työn käsite on antaa myös seksipalveluita vammaisille.
Kaipa se on arvostus/ammatinvalinta/asennekysymys.