Voisitko olla toisen uskonnon tilaisuudessa esim. koulun tai työpaikan kautta?
Lähtisitkö pois vai jäisitkö katselemaan? Miksi lähtisit? Miksi jäisit? Kysymys on sekä ateisteille uskonnollisesta tilaisuudesta että uskovaisille toisen uskonnon tilaisuudesta.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Lucia-neito valitaan koulujenvälisissä missikisoissa. Koko tapahtuma on pinnallista hölynpölyä jolla ei ole mitään tekemistä kristillisyyden ja marttyyrien kanssa.
Ei Lucian päivää tarvitse Lucia-neito-juhlallisuuksissa viettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lucia-neito valitaan koulujenvälisissä missikisoissa. Koko tapahtuma on pinnallista hölynpölyä jolla ei ole mitään tekemistä kristillisyyden ja marttyyrien kanssa.
Ei Lucian päivää tarvitse Lucia-neito-juhlallisuuksissa viettää.
Näin ajattelen itsekin. En kuitenkaan peitä silmiäni ja tuki korviani tai poistu tilasta, jos siellä vietetään Lucia-juhlallisuuksia – en vain itse osallistu niihin. Onneksi ne kestävät yleensä vain pari minuuttia.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Joka vuosi lasten koulun kevät- ja joulujuhlat. Nousen jopa seisomaan Enkeli taivaan kolmannen säkeistön aikana kunnioituksesta tilaisuuteen, vaikka koen että se loukkaa syvästi minun uskonnonvapauttani, uskonnonvapautta ylipäätään. Sama Suvivirren aikaan, siitäkin voitaisiin laulaa kaksi ekaa säkeistöä niin ei tuputettaisi mitään.
Syy, miksi osallistun, on että haluan nähdä lasten esiintymiset ja niinä vuosina kun eivät esiinny, menemme juhlan jälkeen omille pikku perinteillemme .
Ennen kuin joku tulee itkemään suomalaisten perinteiden perään, muistutan että kristinusko on lähtenyt Lähi- Idästä aikoinaan ja verisesti tänne tuotu. Suomalaisilla ja pohjoismaissa ylipäätään on ollut ihan oma hengellinen elämä vuosituhansien ajan.
Vierailija kirjoitti:
Uskonnoissa on kyllä kiehtova ilmiö tuo, että joihinkin satuolentoihin uskominen on oikein ja kunniallista, kun taas toisia satuolentoja ei sitten ole olemassakaan ja niihin uskominen on ihan väärin.
Jeesus on myös historiallinen henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja ja ateisti täällä myös. Tuntuu kieltämättä aika ahdistavalta, kun pitää mennä kirkkoon ja pitäisi rukoilla siellä. Kirkkoon kuulumattomat oppilaat saavat jäädä koululle, mutta opettajat joutuvat valvomaan omaa luokkaansa kirkkoon. Meillä myös itsenäisyysjuhla ja useat aamunavaukset ovat kirkollisia, asutaan nimittäin täällä maaseudulla.
Toistan, kirkkoon kuuluminen ei millään tavalla velvoita oppilaita uskonnolliseen ohjelmaan. Lisäksi koulun juhlien tulee olla kaikille sopivia ja uskonnottomia (voi sisältää yksittäisiä elementtejä, tyyliin yksi laulu tai enkeliesitys). Jos uskonnollisia aamunavauksia tms. on, uskonnottomille/muunuskoisille on järjestettävä tasavertainen, uskonnoton vaihtoehto johon osallistuminen ei aiheuta leimautumista.
Ei voi olla näin vaikeaa. Laittakaa vaikka oph:n ohje anonyyminä postitse reksille joka viikko kunnes alkaa tapahtua.
Anonyymi posti reksille ei muuttanut mitään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja ja ateisti täällä myös. Tuntuu kieltämättä aika ahdistavalta, kun pitää mennä kirkkoon ja pitäisi rukoilla siellä. Kirkkoon kuulumattomat oppilaat saavat jäädä koululle, mutta opettajat joutuvat valvomaan omaa luokkaansa kirkkoon. Meillä myös itsenäisyysjuhla ja useat aamunavaukset ovat kirkollisia, asutaan nimittäin täällä maaseudulla.
Toistan, kirkkoon kuuluminen ei millään tavalla velvoita oppilaita uskonnolliseen ohjelmaan. Lisäksi koulun juhlien tulee olla kaikille sopivia ja uskonnottomia (voi sisältää yksittäisiä elementtejä, tyyliin yksi laulu tai enkeliesitys). Jos uskonnollisia aamunavauksia tms. on, uskonnottomille/muunuskoisille on järjestettävä tasavertainen, uskonnoton vaihtoehto johon osallistuminen ei aiheuta leimautumista.
Ei voi olla näin vaikeaa. Laittakaa vaikka oph:n ohje anonyyminä postitse reksille joka viikko kunnes alkaa tapahtua.
Anonyymi posti reksille ei muuttanut mitään...
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Voisin jäädä. En pidä toisen uskonnon menoja vahingollisina minulle, kun en itse niihin osallistu, vaikka jäisinkin paikalle. Olen kristitty. Joskus ihan käytännön syistä jään paikalle, vaikken olisikaan erityisemmin kiinnostunut näkemään, millaista se on.
Esim. muutama vuosi sitten olin erään paikan Lucian päivän juhlallisuuksissa, joista en viitsinyt lähteä pois. Ne kestivät vain muutaman minuutin.
Mihin uskontoon mielestäsi Lucian päivän juhlallisuudet kuuluvat, jos eivät kristinuskoon?
Siitä vallitsee epäselvyyttä ja kiistaakin. Tässä on tiivis selvitys "Valottaren" juhlimisen alkuperästä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Lucian_p%C3%A4iv%C3%A4 .
Voisit sitten ilmeisesti osallistua myös joulu-nimiseen tilaisuuteen, jonka senkin kristillinen kirkko sijoitti samaan aikaan pakanallisen keskitalven juhlinnan kanssa?
Tietenkin, mikä ihme kysymys tuokin on?
Vierailija kirjoitti:
Lähtisitkö pois vai jäisitkö katselemaan? Miksi lähtisit? Miksi jäisit? Kysymys on sekä ateisteille uskonnollisesta tilaisuudesta että uskovaisille toisen uskonnon tilaisuudesta.
Olen ollut monta kertaa juutalaisen seurakunnan juhlissa Helsingissä, Jerusalemissa Itkumuurilla lapsenlapsen bar mitzvah- seremoniassa ja Dimonassa ympärileikkausjuhlissa joihin kuuluu rukouksia ja uskonnollisia puheita ja lauluja.
Roomassa katolisessa jumalanpalveluksessa. Pariisissa Notre Damessa. Lapsena helluntailaisten pyhäkoulussa.
Olen kirkosta eronnut ateisti.
Koko nuoruuden käytännössä kävin, kun kuuluin kirkkoon. Lukiossa taisin jäädä muutaman kerran vaihtoehtoiseen toimintaan koululle kun olin täyttänyt 18 ja eronnut kirkosta, jolloin koululle jäämisestä tuli mahdollisuus. Nykyään voisin osallistua minkä tahansa uskonnon tilaisuuteen, kunhan se on eettinen. Uskon, että samaa jumalaa ne kaikki palvovat, eikä rituaaleilla ja nimillä ole väliä.
Korkeintaan lähisukulaisen hautajaisiin suostun kirkkoon menemään.
Ateistina ja kirkkoon kuulumattomana olen useinkin mukana kirkollisissa tilaisuuksissa esim. lasten harrastusten kautta. Ja voisin yhtä hyvin olla muidenkin uskontojen tilaisuuksissa. Kirkossa laulan virsiä ja rauhoitun. Usein saarnoissakin voi olla jotain yleispätevällä tavalla puhuttelevaa. En koe ollenkaan hankalaksi.
Totta kai se koskee kaikkia opettajia. Meillä luokanvalvoja vastaa luokastaan joulukirkossa. Niitä oppilaita, jotka eivät mene kirkkoon, vahtii yleensä joku opettaja, jolla ei sinä vuonna ole valvontaluokkaa.
Niin, opettajat eivät kehtaa valittaa. Olemme varmaan viimeisiä ryhmiä, joita ei uskonnonvapaus täysin koske tässä maassa.
Minä ainakin odotan, että uskonnonvapaus alkaisi toteutua kouluissakin.
Koko Suvivirsi-kalabaliikki on vain hämäystä, jolla uskonnonvapautta vaativat saadaan näyttämään pelleiltä. Oikeasti kyse on kouluissa paljon isommista asioista. Olen ollut valvomassa oppilaita jopa herätysliikkeiden tapahtumissa, koska uskovainen apulaisrehtori järjesti niitä kouluun. Osa vanhemmista olisi varmasti ollut pöyristyneitä, kun matikan tunnilla olikin tapahtuma, jossa oppilaita kosittiin vapaaseurakuntaan.