Jos liitoss elävä pariskunta menee alasti saman peiton alle nukkumaan, saako toista kosketella ja hipelöidä yöllä erikseen lupaa kysymättä?
Vai tulisiko herättää ensin ja pyytää lupa seksuaaliseen kanssakäymiseen ryhtymiseksi?
Kommentit (78)
Emmä tiiä mut musta oli ahdistavaa edellisessä suhteessa keskellä yötä herätä siihen että lusikka-asennossa mies sormeili mua intiimialueilta. Tykkään kyllä nukkua aina alasti ja iho ihoa vasten mutta jostain syystä tuo käytös ahdisti. Mies itsekin oli unessa - ainakin omien sanojensa mukaan, eikä aamulla muistanut että olisi niin tehnyt. Kummasti tuo käytös kuitenkin loppui kun otin sen puheeksi.
Jii kirjoitti:
Vaimoni saa käpälöidä minua ihan niin paljon, kuin haluaa.
No niin nyt peppusi sas tuta tänä yönä
-vaimosi
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surullisen hellyttäviä nämä parisuhdeteoreetikoiden "entä jos" -pohdinnat. Kokemusasiantuntijoilta haetaan näkemyksiä näihin hypoteettisiin tilanteisiin, joita ei kukaan normaalijärjellä varustettu ihminen tule arjessaan edes ajatelleeksi.
Asia ei ole aivan yksiselitteinen. Ei ole kovin pitkä aika siitä, kun nainen teki miehestään rikosilmoituksen liittyen yölliseen raiskaukseen. Tilanne oli sellainen, että mies ja nainen olivat nukkuneet alasti. Mies oli sitten ryhtynyt koskettelemaan naistaan, nainen oli kyllä sanonut ei, mutta mies ei ollut kiihotukseltaan saanut lopetettua vaan tilanne oli edennyt penetraatioon. Silloin tulikin mieleen, että alasti nukkuminen on oikeastaan toisen tahallista kiihottamista. Jos ei halua seksiä, pitää pitää vaatteita päällä.
Meillä nukutaan aina alasti ja on molemminpuolinen lupa koskettaa yöllä, jos tekee mieli. Aina se kosketus ei tarkoita seksiä tietenkään. Emäntä on sanonut että siihenkin hommaan saa herättää milloin vaan, (siis koskettelemalla kivasti) vähän jopa haaveilee siitä mutta en ole vielä raaskinut.
Kyllähän se niin on, että lupakäytäntöä noudattavat ihmiset tuskin eksyvät saman peiton alle alasti muutenkaan. Noin intiimi suhde on avoin ja perustuu sellaiseen luottamukseen että kaikki koskettaminen on hyvästä lähtöisin ja tervetullutta, ellei erikseen sovita muuta.
Vierailija kirjoitti:
Jos pappi on aamenen sanonut, niin saa ihan vapaasti. Harjotteluvaiheessa ehkä ei ihan omin luvin saa.
Olet väärässä. Ei papilla ole valtuuksia antaa lupaa moiseen, koska pappi ei ole mikään lainlaatija.Henkilökohtainen koskemattomuus pätee avioliitossakin. Ihan rikoslain mukaankin - rangaistus seuraa jos ilman lupaa käy käsiksi ja käsiksi käyty sen poliisille ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako hipelöitsijä jotain erityskiksejä siitä, että hipelöi nukkuvaa kumppaniaan? Ei suinkaan ole kyse jonkinlaisesta alistussuhteesta, kun nukkuva ei pysty pitämään puoliaan? Mutta eikö molemmilla olisi mukavampaa, jos olisivat hereillä ja sitten lemmiskelisivät? Minä en ainakaan haluaisi herätä siihen, että ukko nylkyttää selkää vasten kuin rakkikoira.
Olettaen tietysti, että parisuhteessa olisi aina kunnioitettu toista, hänen rajojaan ja halujaan, kumpaan sinusta olisi mukavampi herätä:
1) siihen että puolison lämmin keho painautuu selkää vasten ja hän selittelee kevyesti kylkeäsi, painaa ehkä suukon niskaasi, ja voit päättää millä tahdilla reagoit ja miten
2) puoliso puhuu, tökkii tai ravistaa sinut olkapäästä hereille kysyäkseen "anteeksi, saanko koskettaa selkääsi? saanko silittää kylkeäsi?"Molemmissa tilanteissa tottakai on lupa vetäytyä ja/tai kieltää.
Nyt meni jo pahasti pieleen; olkapään ravistelu on koskettelua. Pitää siis herättää jollain muulla tavalla ensin että voi kysyä saako koskea olkapäähän.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se koskettelu ole luvan pyytämistä? Se, miten toinen reagoi, on se vastaus.
Voi hyvää päivää sentään.
Miten toinen voi vastata jos ei herää siihen. Ja heräämättömyys ei ole mikään vastaus, se on tiedottomuustila.
Itse ei tulisi mieleenkään hipelöidä toista unessa.
Työ menette varmaan toisen rahapussille tai puhelimellekin silloin, kun toinen on unessa eikä herää ja sanotte, että mähän "tiedustelin" sitä (hiplasin kännykkääsi), mutta se et kieltänyt katsomasta!
Ihmiset on järjettömiä.
Miten voi tulla mieleen tehdä mitään nukkuvalle?
Meillä on paljon ollut kriisinpoikasta tästä, kun miestä himottaa vähän väliä ja olen herännyt siihen, että hän on hipelöinyt genitaalejani tai ollut vehje kovana yrittämässä sisääni. Kun olen sanonut, etten tykkää siitä, hän on loukkaantunut. Hänet kuulemma saa herättää milloin vain seksiin. No, kerran yritin yllättää (kun hän on sitä toivonut), niin mies Vaasa kuorsasi kuola poskella.
Nykyään mies sanoo, ettei uskalla enää tehdä aloitteita kun on niin raastavaa tulla torjutuksi. Hän suorastaan masentuu, ellei seksiä ole joka ikinen päivä ja mielellään useasti päivässä. Kuitenkin olen päätynyt mielessäni siihen, että minullakin on oikeus päättää omasta seksuaalisuudestani eikä olla aina sakset auki, kun toista haluttaa. Meillä on kuitenkin säännöllisesti seksiä useita kertoja viikossa eikä mun vastuulla ole olla miehen seksinukke.
Tuli tästä mieleen, että aikoinaan ex kertoi vasta pitkänajan jälkeen, että oli laittanut mua, kun olin sammunut kännipäissäni. Ei siis oltu aloitettu vaan olin mennyt sänkyyn ja sammunut. Myöhemmin ex oli tullut ja käyttänyt mua hyväksi. Jotenkin en voinut uskoa tätä edes todeksi ja menin jotenkin hämilleni ja sitten se olin minä joka oli pahoillani, kun en ollut yöllä herännyt siihen. Häpesin sitä kun olin sammunut. En silloin edes tajunnut kuinka väärin ex teki. Itseasiassa kertoi tämän naureskellen kuin mitäkin hyvääkin tarinaa ja sai juuri sillä tavoin mua häpäistyä, kun mua oli niin helppo laittaa sammuneena.
Mieheni mielestä on hänellä oikeus aviovaimoonsa milloin vain. Olen eri mieltä. Ei mullakaan ole oikeutta esim työntää hänen an**liinsa rasvattua tuorekurkkua vaikka se olisikin kiihottavaa. Tätä vertausta mies ei suostu tajuamaan, vaan on yrittänyt työntyä minuun nukkuvana.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on paljon ollut kriisinpoikasta tästä, kun miestä himottaa vähän väliä ja olen herännyt siihen, että hän on hipelöinyt genitaalejani tai ollut vehje kovana yrittämässä sisääni. Kun olen sanonut, etten tykkää siitä, hän on loukkaantunut. Hänet kuulemma saa herättää milloin vain seksiin. No, kerran yritin yllättää (kun hän on sitä toivonut), niin mies Vaasa kuorsasi kuola poskella.
Nykyään mies sanoo, ettei uskalla enää tehdä aloitteita kun on niin raastavaa tulla torjutuksi. Hän suorastaan masentuu, ellei seksiä ole joka ikinen päivä ja mielellään useasti päivässä. Kuitenkin olen päätynyt mielessäni siihen, että minullakin on oikeus päättää omasta seksuaalisuudestani eikä olla aina sakset auki, kun toista haluttaa. Meillä on kuitenkin säännöllisesti seksiä useita kertoja viikossa eikä mun vastuulla ole olla miehen seksinukke.
Haloo. Tuohan on jo raiskauksen yritys!
Kaikkien pas*ojen kanssa te olette suhteessa. Äly_kääpiömies ja sinäkin.
,
,
20 luku. Seksuaalirikoksista
1 § Raiskaus
Raiskauksesta tuomitaan myös se, joka käyttämällä hyväkseen sitä, että toinen tiedottomuuden, sairauden, vammaisuuden, pelkotilan tai muun avuttoman tilan takia on kykenemätön puolustamaan itseään tai muodostamaan tai ilmaisemaan tahtoaan, on sukupuoliyhteydessä hänen kanssaan.
YRITYS ON RANGAISTAVA.
sdfasdf kirjoitti:
Meillä nukutaan aina alasti ja on molemminpuolinen lupa koskettaa yöllä, jos tekee mieli. Aina se kosketus ei tarkoita seksiä tietenkään. Emäntä on sanonut että siihenkin hommaan saa herättää milloin vaan, (siis koskettelemalla kivasti) vähän jopa haaveilee siitä mutta en ole vielä raaskinut.
Kyllähän se niin on, että lupakäytäntöä noudattavat ihmiset tuskin eksyvät saman peiton alle alasti muutenkaan. Noin intiimi suhde on avoin ja perustuu sellaiseen luottamukseen että kaikki koskettaminen on hyvästä lähtöisin ja tervetullutta, ellei erikseen sovita muuta.
Meillä kunnioitetaan toisen yöunia eikä sen takia kosketella toisen nukkuessa.
Muhun ei saa koskea jos nukun. Jäi kammo siitä, kun tapailukumppani teki tätä. Olin valitettavasti erittäin epävarma, masentunut ja huonoitsetuntoinen siihen aikaan, enkä uskaltanut kieltää. Nyt olisi vaikeaa edes nukkua kenenkään vieressä, koska pelkäisin että taas kävisi samoin. Olen siis ollutkin kokonaan yksin tuon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä tarina ei yllätä... On vaan niin vaikea ymmärtää tällaisen miehen kyltymätöntä seksuaalisuutta. Aina pitää saada. Jopa nukkuvalta. Hyi, miten nukkuvaa voi edes himoita? Ja juuri tuo että murjotetaan, suututaan, pidetään mykkäkoulua jne. kun ei saa aina kun haluaa. Ja sitten naisia syytetään tunteiden mukaan heittelehtiviksi? En vaan tajua. Olenkin nykyään suosiolla yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai tulisiko herättää ensin ja pyytää lupa seksuaaliseen kanssakäymiseen ryhtymiseksi?
Et saa koskea, kyseessä on raiskaus....vähintään. Siksipä minäkin olen tyytynyt olemaan ilman naista, kun ei enää tiedä, mitä naiselle saa sanoa, ettei tule tehneeksi rikosta ehdotellessaan parisuhdetta.
Jos vuorovaikutustaitosi ovat tosiaan noin heikot, että et hahmota, milloin kyse on raiskauksesta ja milloin ei, on parempi pysytellä sinkkuna. Nyky-yhteiskunnasta tai muista, normaaleista ihmisistä tuntemuksesi eivät kuitenkaan kerro mitään. Ne kertovat vain sinusta ja kyvyttömyydestäsi tulkita toisten viestejä. Jos jossain vaiheessa tuntuu siltä, että haluaisit katkeroitumisen sijaan kuitenkin kokeilla parisuhdetta, voisit saada apua toimintaterapiasta, jossa opetellaan tunnistamaan muiden tunteita ja tulkitsemaan näiden käytöstä.
Koskettelu ilman suostumusta on aina raiskaus. Turha sitä on missään toimintaterapiassa käsitellä.
Suosittelen, että määritellessäsi raiskausta käyttäisit muitakin lähteitä kuin Redditin ja Ylilaudan provoja. Raiskaus tarkoittaa sitä, että kosket toisen sukuelintä tai työnnyt tämän johonkin ruumiinaukkoon ilman tämän lupaa tai pakotat toisen koskemaan sinun sukuelintäsi. Muu koskettelu voi olla seksuaalista ahdistelua, mutta raiskaukseksi nimitetään vain yllä kuvattuja tilanteita.
Oikeastaan Suomen lain mukaan raiskaus tarkoittaa sitä että seksuaaliseen kanssakäymiseen pakotetaan väkivalloin, eli pelkkä suostumuksen puute ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se koskettelu ole luvan pyytämistä? Se, miten toinen reagoi, on se vastaus.
Joo, kannattaa testata esim. työpaikalla ja baarissa tuota samaa metodia. :D
Jos ei kiellä ja on vain vaiti niin se on myöntymisen merkki.
Oletuksena tässä onkin, että se nukkuva herää sen verran että ymmärtää mistä on kyse. Sitten vasta siirrytään genitaalialueelle, jos se on ollut tarkoitus alunperinkään. Koko ajan tietenkin seurataan kumppanin reaktioita ja luetaan kehonkieltä. Se on kaunista, eikä raiskaamista.