Oletko muuttanut omistusasunnosta vuokralle? MIksi?
Itseäni iso asuntolaina ahdistaa, ja mietin vuokralle muuttamista ahdistuksen lopettamiseksi. Onko kukaan muu tehnyt niin? Onko siinä mitään järkeä?
Kommentit (400)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin omistusasunnon vuokralle ja muutin itse vuokralle. Omaan asuntoon en saanut asumistukea, vuokra-asuntoon sain.
En ymmärrä miten sait asumistukea kun oli omaisuutena oma asunto ja siitä saadut vuokratulot.
Omistusasuntohan ei välttämättä oke iso eikä hyvällä paikalla, joten tulo voi olla jotain satasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä monet kommentoivat ja arvostelevat "yhteiskunnan rahoilla elämistä", kun vuokra-asuntoon saa asumistukea. Kyllä heillekin varmaan kelpaa se yhteiskunnan tuki siinä vaiheessa, kun itsellä on siihen tarvetta.
En sanoisi, että "yhteiskunta maksaa" asumiseni vuokra-asunnossa, jos saisin sen satasen kuussa asumistukea, vuokra on vähintään tonnin (kolmio pk-seudulla) ja elätettävänä on kaksi lasta.
Mulle ei ole mikään kunnian kysymys olla saamatta yhteiskunnan tukia. Sossupummi en ole, vaan ihan keskituloinen palkansaaja, mutta sekään ei yhden vanhemman taloudessa meinaa riittää.
Ap
Tässä vielä sekin, että myös omistusasuntoon saa asumistukea.
Lihavoin tekstin, koska todella monella on sellainen harhakäsitys, että asumistukea ei saa kuin vuokra-asuntoihin. Yksi kaveri eli aluksi opiskellessaan todella kituuttaen, koska ei tajunnut hakea asumistukea. Tai siis hän haki sitä opiskelijoiden asumislisää, jota ei myönnetty kuin vuokra-asuntoihin eikä sitten saanut sitä - mutta KELAssa ei kukaan kertonut hänelle, että hän voisi hakea ja saada yleistä asumistukea.
Mä onneksi luin hänen päivityksensä Facebookista, ja käskin saman tien hakemaan asumistukea. Itselläni on ollut jo parikymmentä vuotta oma ja velaton kämppä, ja olen sinä aikana opiskellut kaksi ammattia ja ollut työttömänä ja ollut hyvin pienipalkkaisessa "p*skaduunissa" - joka kerta olen saanut asumistukea aina haettuani sitä, maksimimäärän jopa (80 % vastikkeestani).
80 % vastikkeesta on aika pieni osuus kokonaisasumiskuluista, jos on iso asuntolaina pitkällä maksuajalla.
Ja lisäksi sitä tukea saadakseen täytyy olla todella pienituloinen eli tyyliin jollain peruspäivärahalla, koska omavastuuosuus on aika iso kuitenkin.
No, oma kämppäni oli velaton joten tuo 80 % riitti kuittaamaan tosiaan melkein koko vastikkeen. Muistaakseni myös kaverini oli saanut maksettua lainansa kokonaan pois lähtiessään opiskelemaan.
En ole koskaan saanut ansiosidonnaista, vain työmarkkinatukea joka on peruspäivärahan kanssa samansuuruinen, joten en osaa sanoa mitään mistään isommista työttömyyskorvauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä pankeissa teillä on lainat? Nordeassa kaikkiin asuntolainoihin saa lyhennysjouston, se varmasti helpottaisi tuota stressiä. En muutenkaan ymmärrä oikein mikä siinä stressaa sen enempää kuin vuokranmaksussakaan? Okt:a en itsekään haluaisi, mutta kerrostaloasunnossa ei ole mitään vastuuta mistään eikä ole pakko tehdä mitään remontteja. Asuntokaupoista on aina jäänyt sen verran voittoa käteen, että se pieni vaiva kannattaa nähdä.
Pankista löytyy joustoa jos heillä on luotto siitä että lainakulut saadaan viimeistään ulosmitattua asunnosta. Mutta sen sijaan vuokrantajilla ei juurikaan ole ymmärrystä siihen että vuokralainen ei pysty tilapäisesti maksamaan vuokraansa. Ja siihen ei muuten paljon tarvita, lomautus kahden viikon varoitusajalla ja hyvälläkin tuurilla menee pari kuukautta että saa kelasta asumistukipäätöksen. Vuokralla asuessa täytyy aina olla muutaman kuukauden puskuri siltä varalta että joutuu vaihtamaan asuntoa, omasta tai vuokraisännän tahdosta.
No kyllä asuntovelallisella pitää puskuria olla paljon enemmän, koska sitä asumistukea saa odotella loppuelämänsä, jos joutuu lomautetuksi tai työttömäksi. Ei niitä lyhennysvapaita loppuiäksi saa.
Ei lyhennysvapaissa ole mitään maksimimäärää. Ruotsissa myönnetään asuntolainoja 100 vuoden lyhennysvapailla ja samaan ollaan pääsemässä Suomessakin. Käytännössä perikunta maksaa lainan pois myydessään asunnon ja jakaa loput rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin muuten ahdistaa, että mitä jos jään vaikka työttömäksi. En pystyisi ikinä maksamaan lainanlyhennyksiä työttömyyskorvauksista, ja takaisinmaksuturva on niin kallis, ettei siihenkään ole varaa. Lisäksi se korvaa vain jonkun aikaa eikä kata kaikkia tilanteita. VUokra-asuntoon saisi asumistukea, omistusasuntoon vain minimaalisen vähän työttömyystilanteessa.
Itse asiassa vuokra-asuntoon saisin mun spekseillä (keskituloinen yh, 2 lasta, pk-seutu) satasen verran asumistukea jo nyt työssä ollessa.
ap
Sinulla ei ilmeisesti ole puolisoa, eikä ole tarkoitus myöskään hankkia sellasita.
Itse olisin työttömäksi jäädessäni ollut kusessa, jos olisi ollut vuokra maksettavana, koska puolison tulot ja oma työttömyyskorvaus ylittää kevyesti asumistukirajat. Vuokralla ei olsisi saatu vuorkanmaksuvapaata, mutta pankista sai helposti lyhennysvapaata, jonka turvin käytössä olevat varat pysyivät työttömyysjakson ajan ennallaan.
Joo, kuten kerroin olen yh eli ei ole puolisoa eikä myöskään tarkoitusta hankkia sellaista. Ja teillä ei varmaan ole lapsia ja/tai puolisosi on hyvätuloinen, kun ette kerran saisi vuokra-asuntoon asumistukea, vaikka olit työtön. Mulla on kovin erilainen tilanne.
Minulle sanottiin pankissa lainaa hakiessani, että lyhennysvapaita ei sitten tipu, koska laina-aika on maksimi 25 v. Siitä ei pankki suostu laina-aikaa pidentämään. Varmaan jotenkin tiukan paikan tullen saisi neuvoteltua, mutta ei se kovin pitkäkestoinen ratkaisu ole.
ap
On kolme lasta, mutta se veran hyvät tulot että toisen tuloilla ylitetään asumistukirajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskeppa paljonko loppuelämäsi vuokrat maksaa. Käytä laskennassa vaikka maltillista 2% korotusta vuosittain.
Jos ikää on vaikka 30 ja odottaa elävänsä 80 vuotiaaksi. Oletetaan että vuokra on nyt 700€/kk ja nousee 2% vuodessa. 50 vuoden vuokrat tulee maksamaan yli 700.000€.
Ihan älytöntä! Näinhän sitä voi näköjään laskeskella. Kuitenkin: haluan satsata elämänlaatuun ja asua Tampereen keskustassa. Asunnot liian kalliita. Maksan mielelläni vuokraa, elän tässä hetkessä. Esikaupunkeihin en lähde. Kiitos.
Enemmän jää muuhun elämiseen kun asuu omassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin omistusasunnon vuokralle ja muutin itse vuokralle. Omaan asuntoon en saanut asumistukea, vuokra-asuntoon sain.
Ainoa asia mikä tässä yhtälössä on outoa on se että jos kerran saat vuokratuloa niin miten siitä huolimatta tulosi ovat niin pienet että saat asumistukea?
Tiedän, että tällaista tapahtuu. Henkilö on tavalla tai toisella aikaisemmassa elämäntilanteessaan onnistunut hankkimaan omarahoitusosuuden 30 % asunnon hinnasta. Hän ostaa uuden asunnon, jossa on yhtiölainaosuus 70 % kauppahinnasta. Hän ottaa vuokralaisen tähän omistusasuntoon, vuokra kattaa hoito- ja rahoitusvastikkeen, jotka ovat vuokratulon verotuksessa vähennyskelpoisia. Vuokratulo on suunnilleen +/- nolla ja joka kuukausi yhtiölainaosuus lyhenee. Nykyisessä elämäntilanteessa hänellä on muutenkin pienet tulot, on vaikkapa pienipalkkainen yksinhuoltaja tai peräti hoitovapaalla. Hän vuokraa asunnon ja saa siihen asumistuen. Käytännössä tällä kikkailulla henkilö voi säästää itselleen velattomampaa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Kysykääpä 90 luvun laman uhreilta kumpiko olisi ollut viisaampaa, velka-asunto vaiko vuokra? Toisekseen kirjoituksissa joissa verrataan vuokra ja omistusasumisen hintaa, ei huomata että myös se oma maksaa. Kaikki kulut yhtiövastikkeista, jätemaksuihin, korjauksiin, vakuutuksiin jne. Niitä ei voi sivuuttaa vertailuissa, että olkaapa tarkempia ennen kuin puhutte.
Velka-asunnon omistava joka ymnärtää myös kolikon toisen puolen. Myöskin talousalan ammattilainen. Kiitos ja kumarrus!
Eiköhän suunnilleen jokaisella omistusasujalla ole ihan käytännön kokemusta myös vuokralla asumisesta. Se sijaan läheskään kaikilla vuokralla asuvilla ei ole omistusasumisesta muuta kuin vääriä käsityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Laskeppa paljonko loppuelämäsi vuokrat maksaa. Käytä laskennassa vaikka maltillista 2% korotusta vuosittain.
Jos ikää on vaikka 30 ja odottaa elävänsä 80 vuotiaaksi. Oletetaan että vuokra on nyt 700€/kk ja nousee 2% vuodessa. 50 vuoden vuokrat tulee maksamaan yli 700.000€.
Juu 15 vuotta meneekin kevyesti. Mutta kohta pääsette kivaan korjausbuumiin. Vanhan okt:n korjauskulut ovat helposti yli 10.000 euroa vudessa. Sekin kannattaa laskelmassa huomioida :) Lisäksi monet omakotiasujat (itsekin olen sellainen) eivät osaa/ halua laskea kaikkia kuluja asumiskuluiksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä.
Eron jälkeen työttömänä en olisi muutenkaan saanut lainaa, ja talon myynnistä tullut raha meni lainojen maksuun.
Sittemmin olen ollut töissä, olen vaihtanut mukavammalle alueelle vuokralle, ja välillä mietin että pitäisikö sitä kysyä lainaa asuntoa tai taloa varten, mutta järki sanoo että ei. Eihän tässä oma omaisuus kasva mutta elämä on ihanan helppoa näin; jos jotain pitää vaihtaa, soitto huoltomiehelle riittää. Lisäksi jos tulevaisuudessa työpaikkakunta vaihtuu, muuttaminen on paljon helpompaa kun ei tarvitse odotella talon myyntiä.
Vuokralta lähteminen on toki helppoa mutta ei noiden vuokra-asuntojenkaan saaminen nyt mitään ihan älyttömän helppoa ole, varsinkaan jos yrittää saada kivan asunnon, ok sijainnilla ja kohtuullisella vuokralla.
Voit saada vain kaksi kolmesta eli
Kiva ja ok sijainti, mutta kallis
Kiva ja halpa, mutta huono sijainti
Halpa ja hyvä sijainti, mutta ei kiva
Todennäköisesti saa vain yhden kolmesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä monet kommentoivat ja arvostelevat "yhteiskunnan rahoilla elämistä", kun vuokra-asuntoon saa asumistukea. Kyllä heillekin varmaan kelpaa se yhteiskunnan tuki siinä vaiheessa, kun itsellä on siihen tarvetta.
En sanoisi, että "yhteiskunta maksaa" asumiseni vuokra-asunnossa, jos saisin sen satasen kuussa asumistukea, vuokra on vähintään tonnin (kolmio pk-seudulla) ja elätettävänä on kaksi lasta.
Mulle ei ole mikään kunnian kysymys olla saamatta yhteiskunnan tukia. Sossupummi en ole, vaan ihan keskituloinen palkansaaja, mutta sekään ei yhden vanhemman taloudessa meinaa riittää.
Ap
Tässä vielä sekin, että myös omistusasuntoon saa asumistukea.
Lihavoin tekstin, koska todella monella on sellainen harhakäsitys, että asumistukea ei saa kuin vuokra-asuntoihin. Yksi kaveri eli aluksi opiskellessaan todella kituuttaen, koska ei tajunnut hakea asumistukea. Tai siis hän haki sitä opiskelijoiden asumislisää, jota ei myönnetty kuin vuokra-asuntoihin eikä sitten saanut sitä - mutta KELAssa ei kukaan kertonut hänelle, että hän voisi hakea ja saada yleistä asumistukea.
Mä onneksi luin hänen päivityksensä Facebookista, ja käskin saman tien hakemaan asumistukea. Itselläni on ollut jo parikymmentä vuotta oma ja velaton kämppä, ja olen sinä aikana opiskellut kaksi ammattia ja ollut työttömänä ja ollut hyvin pienipalkkaisessa "p*skaduunissa" - joka kerta olen saanut asumistukea aina haettuani sitä, maksimimäärän jopa (80 % vastikkeestani).
80 % vastikkeesta on aika pieni osuus kokonaisasumiskuluista, jos on iso asuntolaina pitkällä maksuajalla.
Ja lisäksi sitä tukea saadakseen täytyy olla todella pienituloinen eli tyyliin jollain peruspäivärahalla, koska omavastuuosuus on aika iso kuitenkin.
Asuntolainan lyhennys ei ole asumiskulut.
Vierailija kirjoitti:
Olen. Halusin muuttaa eri kaupunkiin, enkä jaksa ja viitsi enää säätää asuntolainojen ja ostojen ja myyntien kanssa. Haluan olla vapaa ja muuttaa nopeastikin eri paikkaan jos siltä tuntuu. En myöskään halua vastuuta asunnosta, sen korjauksista ja remonteista. Tarvitsen vain pienen asunnon hyvällä sijainnilla, en ole kiinnostunut kodin "laittamisesta" ja sisustuksesta yms.
Kyllä, mieheni kuoli yllättäin, jäi asuntovelkaa ( mitä makselen edelleen pienessä vuokrakaksiossani)
Aina ei voi ennustaa tulevaisuutta....
Vuokralla on ihanan helppoa. Irtisanomisaika vuokralaisen puolelta 1kk, vuokranantajalla 6kk.
Mikäli jääkaappi, liesi tai vesikalusteet hajoavat, vuokranantaja hankkii viipymättä uudet. Jos remontteja tulee, saadaan hyvitystä vuokrasta mikäli haluamme jäädä asuntoon (esim. Julkisivuremontti viime vuonna).
Huoltoyhtiö toimii ja hoitaa kaiken meidän näkökulmastamme ilmaiseksi.
Mikäli työttömyys tai sairaus kohtaisi, saamme asumistukea ja voimme siirtää vuokranmaksua kunnes päätös on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu 15 vuotta meneekin kevyesti. Mutta kohta pääsette kivaan korjausbuumiin. Vanhan okt:n korjauskulut ovat helposti yli 10.000 euroa vudessa. Sekin kannattaa laskelmassa huomioida :) Lisäksi monet omakotiasujat (itsekin olen sellainen) eivät osaa/ halua laskea kaikkia kuluja asumiskuluiksi...
10.000€ vuodessa vuokra asumiseen on totta joka vuosi ja 20 vuoden päästä se on 20.000€ vuodessa.
Minulla ei olisi varaa asua vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla on ihanan helppoa. Irtisanomisaika vuokralaisen puolelta 1kk, vuokranantajalla 6kk.
Mikäli jääkaappi, liesi tai vesikalusteet hajoavat, vuokranantaja hankkii viipymättä uudet. Jos remontteja tulee, saadaan hyvitystä vuokrasta mikäli haluamme jäädä asuntoon (esim. Julkisivuremontti viime vuonna).
Mikäli työttömyys tai sairaus kohtaisi, saamme asumistukea ja voimme siirtää vuokranmaksua kunnes päätös on tehty.
Vuokranantaja voi hommata rikkoutuneen jääkaapin tilalle myös vastaavan käytetyn, ei sen tarvi olla uusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä! Näinhän sitä voi näköjään laskeskella. Kuitenkin: haluan satsata elämänlaatuun ja asua Tampereen keskustassa. Asunnot liian kalliita. Maksan mielelläni vuokraa, elän tässä hetkessä. Esikaupunkeihin en lähde. Kiitos.
Enemmän jää muuhun elämiseen kun asuu omassa.
No tuohan nyt riippuu ihan siitä, missä asuu ja millainen on se "oma".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli työttömyys tai sairaus kohtaisi, saamme asumistukea ja voimme siirtää vuokranmaksua kunnes päätös on tehty.Vuokranantaja voi hommata rikkoutuneen jääkaapin tilalle myös vastaavan käytetyn, ei sen tarvi olla uusi.
Niin voi omistusasujakin. Ja usein ostaakin, jos ei ole muuhun varaa tai kannattaa kierrätystä. Tuon aikaisemman kirjoittajan pointtina ei varmaankaan ollut, että rikkoutuneen tilalle saa hienon ja kalliin jääkaapin, vaan se että koneen hankinta käy nopeasti ja vuokranantaja vastaa, että se toimii. Eikä sitä tarvitse ostaa ja kuljettaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. Halusin muuttaa eri kaupunkiin, enkä jaksa ja viitsi enää säätää asuntolainojen ja ostojen ja myyntien kanssa. Haluan olla vapaa ja muuttaa nopeastikin eri paikkaan jos siltä tuntuu. En myöskään halua vastuuta asunnosta, sen korjauksista ja remonteista. Tarvitsen vain pienen asunnon hyvällä sijainnilla, en ole kiinnostunut kodin "laittamisesta" ja sisustuksesta yms.
Kyllä, mieheni kuoli yllättäin, jäi asuntovelkaa ( mitä makselen edelleen pienessä vuokrakaksiossani)
Aina ei voi ennustaa tulevaisuutta....
Miten ihmeessä teillä ei ollut vakuutuksia lainan varalle? Kyllähän sitä voi ennustaa, että kuolema voi tulla milloin vain...
Myytiin 4h + k PK-seudulta ja ostettiin rahoilla kaksi kaksiota. Nyt asutaan vuokralla kolmiossa ja kaksioista tulee reilusti enemmän vuokratuloa, kuin maksetaan vuokraa kolmiosta.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin 4 henkinen perhe asunut kaksiossa viimeiset 4 vuotta koska ei ole saanut asuntoa kaupaksi. Kyseessä 2010 rakennettu loistavalla sijainnilla ja kaikki kunnossa. Hintaa laskettu jo 35000e mutta ei vaan kauppa käy. Takkiinkaan eivät halua ottaa enempää. Että silleen! Onneksi itsellä ei tarvetta myydä...tai siis yrittää sitä.
Melkein uskottavaa..
Voi jessus sentään. Eihän se vuokratulo automaattisesti käteen jää!
Minulla esim. oma yksiö vuokralla (pankkilainaa vielä 100 000, vuokra 700, tulos kuukaudessa +/-0), omat nettitulot tippuneet elämän myötä 2000>1200€/kk. Tästä syystä ei enää olisi varaa asuakaan siinä omassa maksettavassa yksiössä.
Aina ei elämä mene suunnitelmien mukaan...