Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko muuttanut omistusasunnosta vuokralle? MIksi?

Vierailija
14.12.2018 |

Itseäni iso asuntolaina ahdistaa, ja mietin vuokralle muuttamista ahdistuksen lopettamiseksi. Onko kukaan muu tehnyt niin? Onko siinä mitään järkeä?

Kommentit (400)

Vierailija
61/400 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä omistusasuntoa voi oikein omaksi kutsua, kun on kaikenmaailman kuluja siinäkin. Huonolla tuurilla vielä enemmän kuin vuokralla asuessa. Vasta kun omistaa omakotitalon, niin sitä voi jo kutsua täysin omaksi asunnoksi.

Päättelysi ei kestä päivänvaloa. Sellaista omaisuutta josta EI olisi kuluja ei ole olemassakaan.Ihan sama onko se omaisuus asunto-osake, ok-talo, vene, auto tai koira.

Omistusasunto se on ok-talokin. Siitä on ihan samalla tavalla kuluja kuin asunto-osakkeestakin.Huonolla tuurilla se ok-talo on syrjäkylillä ja vielä  homeessakin. Kuluja tulee siitäkin- ja paljon.

Tsiisus sun logiikkaasi.

Vierailija
62/400 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin omistusasunnon vuokralle ja muutin itse vuokralle. Omaan asuntoon en saanut asumistukea, vuokra-asuntoon sain.

Onpa sinulla sitten pienet tulot, jos vuokratuoton lisäksi tulot jäävät niin pieniksi, että asumistukeakin saat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/400 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin omistusasunnon vuokralle ja muutin itse vuokralle. Omaan asuntoon en saanut asumistukea, vuokra-asuntoon sain.

Onpa sinulla sitten pienet tulot, jos vuokratuoton lisäksi tulot jäävät niin pieniksi, että asumistukeakin saat.

Itse asiassa yllätyin, kun katsoi asumistukilaskurista, että minä, kahden lapsen keskituloinen yksinhuoltaja, saisin vuokra-asuntoon satasen verran asumistukea. Lapset ja yksinhuoltajuus vaikuttavat tukeen paljon.

Ap

Vierailija
64/400 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hgissä esim kaksion vuokra n 1000 eu sillähän lyhentää asuntolainaa. Älytöntä asua vuokralla. Varsinkin sellaisen joka ei saa asumistukea. 

Jos kaksion vuokra on 1000€ niin kerroppa mikä on kaksion hoitovastike ja tontin vuokra kuukaudessa jonka huoneiston omistaja joutuu maksamaan. Suurin osa Hgin tonteista on vuokratontteja ja maapohja erittäin ksllista.

Vierailija
65/400 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykääpä 90 luvun laman uhreilta kumpiko olisi ollut viisaampaa, velka-asunto vaiko vuokra? Toisekseen kirjoituksissa joissa verrataan vuokra ja omistusasumisen hintaa, ei huomata että myös se oma maksaa. Kaikki kulut yhtiövastikkeista, jätemaksuihin, korjauksiin, vakuutuksiin jne. Niitä ei voi sivuuttaa vertailuissa, että olkaapa tarkempia ennen kuin puhutte.

Velka-asunnon omistava joka ymnärtää myös kolikon toisen puolen. Myöskin talousalan ammattilainen. Kiitos ja kumarrus!

Vierailija
66/400 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisoikeusasuntoon vaan. Paremmat oikeudet kuin vuokralaisilla mutta huoltoyhtiö korjaa enimmät viat mitä tulee. Semmoisen saaminen kai kiperin juttu jonotuksineen. Asumisoikeusmaksuunhan pitäisi olla varaa jos kämppänsä myö.

Vierailija
67/400 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin maalla, talvet yhtä helvettiä. Lunta ei aurattu tieltä kun joskus iltapäivisin. Aamulla tein ekaksi tunnin lumityöt , että pääsin lähtemään töihin.Omakotitalon lämmitys talvella joka päivä ja kesällä aina joku remonttihomma. Myytiin asunto ja muutettiin rivariin vuokralle. Nyt olen niin onnellinen, ettei mun tartte hikihatussa tehdä lumitöitä, haravoida yms. Tulevaisuudessa on tarkoitus olla ulkomailla pidempiä aikoja joten vuokrakämppä on niin hyvä. Samoin mukavat naapurit.

Vierailija
68/400 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaan asuntoon on mahdollista saada asumistukea. Ratkaisevaa on tulojen määrä ja asumiskustannukset, ei se onko kyseessä omistus- vai vuokra asunto.

Vierailija
69/400 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani hankkivat vuonna -90 omakotitalon, olivat vuosi sitten onnellisia, että saivat ison asuntolainan maksettua. No joutuivat sitten ottamaan uuden lainan. Taloon on vaihdettu katto, ikkunat, ilmalämpöpumput laitettu, märkätilat uusittu. Sauna kunnostettu, lain vaatimat uudet viemäröintijärjestelmät tehty. No nyt on sitten taas velkaa 70 000 € joten se siitä. Omakotitalo vaatii aina hommaa.

Vierailija
70/400 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyin työntekoon. Ryyppäsin asuntoni ja muutin sossun maksamaan vuokra-asuntoon. Nyt on elämä helppoa. Ei tarvitse leikata ruohoa, tehdä lumitöitä, maalata, korjata taloa tai edes käydä töissä. Täällä keskustassa ei tarvitse edes autoa. Säästyy bensaverot, autoverot, vakuutukset ym. Olen ekologinen ja vapaa.

Vierailija
71/400 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... eivätkä vuokrat ole yhtä suuria kuin nykyinen lainanlyhennykseni + vastike.

ap

Moni vuokralla asuja hankkii omistusasunnon perusteella: "ei paljon vuokran päälle tarvi laittaa, niin maksaa jo omaa".

Niin, jos ei huomioi yhtiövastiketta ja tulevia remontteja.

Näiden kanssa joudutaankin kierteeseen, jossa lainaa ei saakaan elinaikanaan maksettua.

Vierailija
72/400 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni aikana olen asunut 3 vuotta vuokralla, asunto oli koko ajan sama. En menisi takaisin. Asunnon myynti on toki rasittavaa puuhaa, mutta sen takia asunnosta pidetään huolta, että siitä joku kiinnostuukin. Tai sitten ei muuta jatkuvasti sinne sun tänne. Vuokralla olo oli kamalan rajoittavaa, en tykännyt. Nyt teen kotona mitä haluan enkä tarvitse muiden lupia.

Vierailija
73/400 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi vuokran maksaminen on ison rahan heittämistä hukkaan. Helpottaa paljon elämää, mutta...

Ei vain minulle sopiva tapa elää.

Terveisin joku aiempi

Vierailija
74/400 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin sijoituskaksion, kun asun todella edullisesti vuokralla kolmiossa. Kaksion vuokra verojen jälkeeen kattaa asuntolainan ja vielä jää ylikin. 

Vierailija
75/400 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen toimeentulotukea saavan pitäisi realisoida omistusasuntonsa vuokra-asunnokseen.

Elää niillä välistä jäävillä masseillaan.

Toimeentulotuki oli kai viimesijainen?

Vierailija
76/400 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi vuokran maksaminen on ison rahan heittämistä hukkaan. Helpottaa paljon elämää, mutta...

Ei vain minulle sopiva tapa elää.

Terveisin joku aiempi

Ei siinä mun massit hukkaan mene.

Yhteiset verovarat vaan lentää suoraan porvarin taskuun asumistuen ja toimeentulotuen nimikkeillä.

Vierailija
77/400 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töiden vuoksi muuttanut 10vuotta sitten Helsinkiin. Vanhalle paikkakunnalle jäi rivitalo-osake joka alkuun oli vuokralla, mutta muutaman vuoden päästä myin sen pois.

Asun edullisesti hekan vuokra-asunnossa josta en ikinä muuta. Asuminen vuokralla on helppoa, vaivatonta ja huoletonta.

Vierailija
78/400 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua kun verrataan omaa omakotitaloa ja vuokrakerrostalokämppää ja kehutaan kuinka vaivatonta on olla vuokralla. Ei se omassa kerrostalokämpässä asuminen sen työläämpää ole kuin vuokratussakaan, paitsi joutuu ehkä käymään yhtiökokouksessa kahdesti vuodessa ja ostamaan itse uuden jääkaapin jos entinen hajoaa. Ja tekemään remppaa jos haluaa. Me maksetaan meidän omasta rivarikolmiosta kuukaudessa lainaa ja vastiketta suunnilleen sama summa kuin vastaavan kämpän vuokra olisi. Kaupungin vuokra-asunnon voisi saada halvemmalla, asuttiin semmoisessa hetki ja se oli aivan kamalaa, naapurit oli juoppoja sekopäitä kaikki.

Vierailija
79/400 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä monet kommentoivat ja arvostelevat "yhteiskunnan rahoilla elämistä", kun vuokra-asuntoon saa asumistukea. Kyllä heillekin varmaan kelpaa se yhteiskunnan tuki siinä vaiheessa, kun itsellä on siihen tarvetta.

En sanoisi, että "yhteiskunta maksaa" asumiseni vuokra-asunnossa, jos saisin sen satasen kuussa asumistukea, vuokra on vähintään tonnin (kolmio pk-seudulla) ja elätettävänä on kaksi lasta.

Mulle ei ole mikään kunnian kysymys olla saamatta yhteiskunnan tukia. Sossupummi en ole, vaan ihan keskituloinen palkansaaja, mutta sekään ei yhden vanhemman taloudessa meinaa riittää.

Ap

Vierailija
80/400 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin 4 henkinen perhe asunut kaksiossa viimeiset 4 vuotta koska ei ole saanut asuntoa kaupaksi. Kyseessä 2010 rakennettu loistavalla sijainnilla ja kaikki kunnossa. Hintaa laskettu jo 35000e mutta ei vaan kauppa käy. Takkiinkaan eivät halua ottaa enempää. Että silleen! Onneksi itsellä ei tarvetta myydä...tai siis yrittää sitä.