Oletko muuttanut omistusasunnosta vuokralle? MIksi?
Itseäni iso asuntolaina ahdistaa, ja mietin vuokralle muuttamista ahdistuksen lopettamiseksi. Onko kukaan muu tehnyt niin? Onko siinä mitään järkeä?
Kommentit (400)
Vierailija kirjoitti:
Laskeppa paljonko loppuelämäsi vuokrat maksaa. Käytä laskennassa vaikka maltillista 2% korotusta vuosittain.
Jos ikää on vaikka 30 ja odottaa elävänsä 80 vuotiaaksi. Oletetaan että vuokra on nyt 700€/kk ja nousee 2% vuodessa. 50 vuoden vuokrat tulee maksamaan yli 700.000€.
Meillä vastaava asunto yhtä kätevältä paikalta maksaisi noin 500 000 euroa. Sellaiseen asuntolainaan korkovaihtelut muodostaa tosi suuret riskit. Vuokramme on säännelty, joten se pysyy samana, tapahtui mitä tapahtui. Halvemmalla alueella on huonommat koulut tai matka lasten nykyiseen kouluun kestäisi vähintään tunnin.
Se pois Suomesta muuttanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin omistusasunnon vuokralle ja muutin itse vuokralle. Omaan asuntoon en saanut asumistukea, vuokra-asuntoon sain.
Asia on muuttunut. Omistusasuntoonkin saa asumistukea.
Eläkeläisen asumistukeen ei omaisuus vaikuta. Kannattaa laskea olisiko tuottavampaa panna oma asunto vuokralle ja asua itse vuokra-asunnossa, kas kun sijoitusasunnon kulut voi vähentää vuokratulosta.
Kelpo sijoitusmenetelmä.
Olet jonkun verran väärässä ja neuvo on huono. Käy huviksesi kokeilemassa Kelan laskurissa omaisuuden vaikutusta eläkeläisen asumistuen määrään. Kokeile eri summilla.
Parikin kertaan. Aikoinaan ostin tosi kivan asunnon, mutta kun vaihdoin työpaikkaa, tarjottiin työsuhdeasuntoa. Maksoin vuokraa alle 300 e kk. Sain omastani 1200 e kk, plus taloyhtiössä tehtiin putkiremontti. En hirveesti maksanut veroja, kun yhtiövastike oli kova.
Nyt asun muuttotappiokunnassa. Muu perhe asuu Pk seudulla, mutta jouduin työttömäksi .lähden pe lounastunnin aikana kotiin, Onnibussi tulee 500 m päähän kotiovea ja ma lähden samaan aikaan, kun lapset lähtee kouluun. Asun alivuokralaisena työpaikkaa vastapäätä. Kk minulla menee bussilippuihin alle 20 e,ostan aina niin aikaisin, kun mahdollista liput. Vuokraa maksan 250 e kk. Ihan ok hinta, 400 e saa yksiön. Omakotitalo, jossa asun on myynnissä, mutta eihän siellä mikään mene kaupaksi. Olen asunut jo 3 v.
Meille lainanlyhennys tulee halvemmaksi kuin vuokran maksu.
Muutimme Teneriffalle muutama vuosi sitten eläkepäiviä viettämään. Asutaan vuokralla koska se on suht. kohtuullinen, 600e/kk.
Omistusasunnot kalliita täällä. Pienehkö kaksio noin 150 000€.
Saatiin isoa omistusasuntoa vastaan kulutusluottoja niin paljon, että talous meni kuralle.
Myytiin kämppä pois ja mentiin HEKA:lle vuokralle.
Pasca-sakin joukossa asutaan Pulikaupungissa - mutta eipähän oo velkoja.
On HEKA:nkin vuokrat ihan liian korkeat, mutta alimmat kuitenkin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa, onko tässä järkeä: ostaa (lainarahalla) 120 000e asunto, vastike 200e, asua siinä 3 vuotta. Myydä asunto 130 000e. Muuttaa vuokralle, 1000e/kk, asua siinä 5 vuotta. Muuttaa (äskettäin) vielä kalliimmalle vuokralle 1500e/kk.
Veljeni perhe (2lasta) teki näin, ja kritisoin maltillisesti jo kun meinasivat laittaa asuntoa myyntiin, koska siinä ei tuntunut olevan mitään järkeä, ja vielä järjettömämmäksi on mielestäni mennyt. En uskaltanut enää kritisoida, koska olisivat katkaisseet muuten välit. Olenko väärässä? Niin joo, kaksi vuotta sitten mainitsivat, että ”kyllä kannatti myydä se kämppä, siellä on ollut nyt kaikki remontit, ja nykyään vastike 400e!”. Missaanko nyt jotain? Hometta tms.ongelmia ei siis ollut. Vaikuttaa edelleen järjettömältä.
No eihän sen sun arsea pitäis kutittaa? Jos he haluavat noin elää, se heille suokoon. Katkaisisin minäkin välit, jos mun elämäntapaa arvosteltaisiin.
Ap. Minä muutin omistusasumisesta vuokralle. Kyllästyin olemaan naimisissa pankin kanssa. Lisäksi kaikki vastuu, putkirempat jne. En vain jaksanut. Nyt on helpompaa. Voin muuttaa työn perässä minne vain ja jos haluan vaihtaa asuntoa, tapahtuu se todella helposti. Mielummin säästän sukan varteen eläkepäiville jatkuvasti vähän, kuin makselen milloin mitäkin remppaa lainan lisäksi. Sanotaan, ettå omistusasuminen on halvempaa, kuin vuokralla. Toki näin on, hetkisen ainakin. Mutta kääntöpuolena "15000 putkiremppaan, 38000 julkisivuremppaan asuntoa kohden" tai "30000 salaojaremppaan ja 10000 liittyminen kunnallistekniikkaan, unohtui se 5000 piipun korjaus, niin ja 20000 eteläseinän uudelleen laudoitus mädän tilalle" kuluja tulee helpostikkin päälle. Lainojen korot kasvaa tulevaisuudessa ja maksat kohta 100 euroa lisää.
Sen verran jäi käteen omasta asunnosta, että puskuria löytyy tarvittaessa vaikka siihen omaan, mutta on elämä näin paljon huolettomampaa. Ongelma asunnossa=soitto taloyhtiölle tai vuokranantajalle.
Juuri tätä minäkin pelkään, remontti kuluja, koronnousua yms. epävarmuutta. Tutulle ilmoitettiin yhtäkkiä, että kuukauden päästä pitää löytyä 15 tonnia kattoremonttiin. Mun takapuoli ei kestäisi ikinä!
Ap
kun vuokratalon tulee iso remontti, niin asukkaat potkaistaan pihalle.
Joo, puolen vuoden varoitusajalla, eikä heidän tarvitse maksaa vuokraa asunnosta, joka on remontissa, toisin kuin omistusasujan.
Omistusasuja saa osallistua remonttia koskevaan päätöksentekoon. Vuokralainen tekee kuten isäntä päättää.
6kk on aika lyhyt aika, varsinkin kun se sattuu huonoon elämäntilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Meille lainanlyhennys tulee halvemmaksi kuin vuokran maksu.
Pitkässä juoksussa omassa asuminen tulee joksenkin aina halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin omistusasunnon vuokralle ja muutin itse vuokralle. Omaan asuntoon en saanut asumistukea, vuokra-asuntoon sain.
Eläkeläisen asumistukeen ei omaisuus vaikuta. Kannattaa laskea olisiko tuottavampaa panna oma asunto vuokralle ja asua itse vuokra-asunnossa, kas kun sijoitusasunnon kulut voi vähentää vuokratulosta.
Kelpo sijoitusmenetelmä.
Omaisuutta ei huomioida nykyään yleisessäkään asumistuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelpo sijoitusmenetelmä.
Joudut sinä silti maksamaan vuora-asunnonkin vastikkeen, vaikka se vähennyskelpoinen onkin. Omassa asumisesta saadusta asumiskulusäöstöstä sen sijaan ei joudu marsamaan veroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskeppa paljonko loppuelämäsi vuokrat maksaa. Käytä laskennassa vaikka maltillista 2% korotusta vuosittain.
Jos ikää on vaikka 30 ja odottaa elävänsä 80 vuotiaaksi. Oletetaan että vuokra on nyt 700€/kk ja nousee 2% vuodessa. 50 vuoden vuokrat tulee maksamaan yli 700.000€.
Meillä vastaava asunto yhtä kätevältä paikalta maksaisi noin 500 000 euroa. Sellaiseen asuntolainaan korkovaihtelut muodostaa tosi suuret riskit. Vuokramme on säännelty, joten se pysyy samana, tapahtui mitä tapahtui. Halvemmalla alueella on huonommat koulut tai matka lasten nykyiseen kouluun kestäisi vähintään tunnin.
Vuokralla asuvilla tuntuu olevan joko kaksoistandardit asumisesta tai sitten arvioidaan hinnat väärin. Aika usein tuntuu olevan noin että asutaa muutaman satasen läävässä vuokralla, mutta jos ostaisi oman niin se maksaisi puolimiljoonaa. Uskotteko oikeaati että vuokranantajat vuokraa asuntoja tappiolla ja näin sponsoroi vuokralaisten asumista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin muuten ahdistaa, että mitä jos jään vaikka työttömäksi. En pystyisi ikinä maksamaan lainanlyhennyksiä työttömyyskorvauksista, ja takaisinmaksuturva on niin kallis, ettei siihenkään ole varaa. Lisäksi se korvaa vain jonkun aikaa eikä kata kaikkia tilanteita. VUokra-asuntoon saisi asumistukea, omistusasuntoon vain minimaalisen vähän työttömyystilanteessa.
Itse asiassa vuokra-asuntoon saisin mun spekseillä (keskituloinen yh, 2 lasta, pk-seutu) satasen verran asumistukea jo nyt työssä ollessa.
ap
Sinulla ei ilmeisesti ole puolisoa, eikä ole tarkoitus myöskään hankkia sellasita.
Itse olisin työttömäksi jäädessäni ollut kusessa, jos olisi ollut vuokra maksettavana, koska puolison tulot ja oma työttömyyskorvaus ylittää kevyesti asumistukirajat. Vuokralla ei olsisi saatu vuorkanmaksuvapaata, mutta pankista sai helposti lyhennysvapaata, jonka turvin käytössä olevat varat pysyivät työttömyysjakson ajan ennallaan.
Joo, kuten kerroin olen yh eli ei ole puolisoa eikä myöskään tarkoitusta hankkia sellaista. Ja teillä ei varmaan ole lapsia ja/tai puolisosi on hyvätuloinen, kun ette kerran saisi vuokra-asuntoon asumistukea, vaikka olit työtön. Mulla on kovin erilainen tilanne.
Minulle sanottiin pankissa lainaa hakiessani, että lyhennysvapaita ei sitten tipu, koska laina-aika on maksimi 25 v. Siitä ei pankki suostu laina-aikaa pidentämään. Varmaan jotenkin tiukan paikan tullen saisi neuvoteltua, mutta ei se kovin pitkäkestoinen ratkaisu ole.
ap
En tiedä kerroitko jossain kommentissa, mutta kuinka kauan olet lainaa lyhentänyt? Millaiset korot lainassa on? Sinun tilanteessasi en ainakaan hätiköisi vuokralle vaihtamista. Kannattaa kilpailuttaa pankit, sillä marginaalit on nyt alemmat kuin esim. pari vuotta sitten. Monilla pankeilla on nettihakemukset ja neuvottelut voi tehdä puhelimessa, verkkotapaamisena tms. On hyvinkin mahdollista, että voit saada kuukausierää pienemmäksi. Jos se onnistuu, erotus kannattaa säästää ja kerätä puskuria yllättävien tilanteiden varalle. Säästöt tuo mielenrauhaa eikä velkataakka ahdista ainakaan niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin muuten ahdistaa, että mitä jos jään vaikka työttömäksi. En pystyisi ikinä maksamaan lainanlyhennyksiä työttömyyskorvauksista, ja takaisinmaksuturva on niin kallis, ettei siihenkään ole varaa. Lisäksi se korvaa vain jonkun aikaa eikä kata kaikkia tilanteita. VUokra-asuntoon saisi asumistukea, omistusasuntoon vain minimaalisen vähän työttömyystilanteessa.
Itse asiassa vuokra-asuntoon saisin mun spekseillä (keskituloinen yh, 2 lasta, pk-seutu) satasen verran asumistukea jo nyt työssä ollessa.
ap
Sinulla ei ilmeisesti ole puolisoa, eikä ole tarkoitus myöskään hankkia sellasita.
Itse olisin työttömäksi jäädessäni ollut kusessa, jos olisi ollut vuokra maksettavana, koska puolison tulot ja oma työttömyyskorvaus ylittää kevyesti asumistukirajat. Vuokralla ei olsisi saatu vuorkanmaksuvapaata, mutta pankista sai helposti lyhennysvapaata, jonka turvin käytössä olevat varat pysyivät työttömyysjakson ajan ennallaan.
Joo, kuten kerroin olen yh eli ei ole puolisoa eikä myöskään tarkoitusta hankkia sellaista. Ja teillä ei varmaan ole lapsia ja/tai puolisosi on hyvätuloinen, kun ette kerran saisi vuokra-asuntoon asumistukea, vaikka olit työtön. Mulla on kovin erilainen tilanne.
Minulle sanottiin pankissa lainaa hakiessani, että lyhennysvapaita ei sitten tipu, koska laina-aika on maksimi 25 v. Siitä ei pankki suostu laina-aikaa pidentämään. Varmaan jotenkin tiukan paikan tullen saisi neuvoteltua, mutta ei se kovin pitkäkestoinen ratkaisu ole.
ap
En tiedä kerroitko jossain kommentissa, mutta kuinka kauan olet lainaa lyhentänyt? Millaiset korot lainassa on? Sinun tilanteessasi en ainakaan hätiköisi vuokralle vaihtamista. Kannattaa kilpailuttaa pankit, sillä marginaalit on nyt alemmat kuin esim. pari vuotta sitten. Monilla pankeilla on nettihakemukset ja neuvottelut voi tehdä puhelimessa, verkkotapaamisena tms. On hyvinkin mahdollista, että voit saada kuukausierää pienemmäksi. Jos se onnistuu, erotus kannattaa säästää ja kerätä puskuria yllättävien tilanteiden varalle. Säästöt tuo mielenrauhaa eikä velkataakka ahdista ainakaan niin paljon.
Tämä on kyllä varteenotettava vinkki. Lainaaminen on otettu reilu 2 vuotta sitten ja marginaali on iso. Jouduin tyytymään siihen, koska muista pankeista ei olisi myönnetty tarvitsemaani lainamäärää ollenkaan.
Onko muilla kokemusta kilpailuttamisesta? Se on nykyään hankalaa, jos esim. vakuutukset sun muut on samassa yhtiössä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asuvilla tuntuu olevan joko kaksoistandardit asumisesta tai sitten arvioidaan hinnat väärin. Aika usein tuntuu olevan noin että asutaa muutaman satasen läävässä vuokralla, mutta jos ostaisi oman niin se maksaisi puolimiljoonaa. Uskotteko oikeaati että vuokranantajat vuokraa asuntoja tappiolla ja näin sponsoroi vuokralaisten asumista?
Paljon mahdollista jonkun yksityisen ihmisen vuokraaman asunnon kanssa. Itse olen vuokrannut asunnon suuremmalta toimijalta, joka todennäköisesti pystyy neuvottelemaan hyvät ehdot lainaansa, mikäli ylipäätään on rahoittanut talon omistuksen lainalla. Maksan asunnosta sen mitä maksaisin lainanlyhennystäkin, mutta koron nousun riski ei koske minua. Ymmärrän kyllä ettei sama toimi keskikokoisessa suomalaisessa kaupungissa, mutta nämä asiat on todellakin aika erilaisia eri maissa.
Olen muuttanut omistusasunnosta vuokralle, perusteena yksinkertaisesti oli se etten kestänyt stressiä asunnosta ja lainasta: olen yh eikä täältä ostella hyväkuntoisia asuntoja yhden palkalla, asuntoon oli tulossa putki- ja julkisivuremppa ja muuta niin johan ahdisti! Myin pois ja nyt vuokralla, tilillä mukava summa ja säästöönkin jää joka kuukausi muutamia satasia. Moni piti ratkaisuani hulluna ja myönnän että vuokra ei kerrytä omaisuutta mutta toisaalta nukun yöni todella hyvin nyt kun asuntostressi on pois - sillä on kyllä henk. kohtaisesti aika isokin arvo. Mutta jokainen tyylillään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Standardeista en tiedä - mutta kaupungin luukku 75m² 800€/kk on aika vähän asumisesta Helsingissä.
Vähän se ei ole - mutta jos vertaa Stadin asumiskustannuksiin noin kaiken kaikkiaan.
Jos saat kolmion (Hgissä) maksettua 20:ssa vuodessa omaksesi halvemmalla kuin minä maksan vuokria - niin syön hatullisen pazcaa.
Tai vaikka pöntöllisen.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut omistusasunnosta vuokralle, perusteena yksinkertaisesti oli se etten kestänyt stressiä asunnosta ja lainasta: olen yh eikä täältä ostella hyväkuntoisia asuntoja yhden palkalla, asuntoon oli tulossa putki- ja julkisivuremppa ja muuta niin johan ahdisti! Myin pois ja nyt vuokralla, tilillä mukava summa ja säästöönkin jää joka kuukausi muutamia satasia. Moni piti ratkaisuani hulluna ja myönnän että vuokra ei kerrytä omaisuutta mutta toisaalta nukun yöni todella hyvin nyt kun asuntostressi on pois - sillä on kyllä henk. kohtaisesti aika isokin arvo. Mutta jokainen tyylillään!
Oi, olet rohkea, kun olet kuunnellut itseäsi asiassa, josta monet ovat eri mieltä!
Minä vielä vellon ristiriitaisissa tunnelmissa enkä osaa päättää.
Ap
Me myimme omistusasunnon ja näin jälkeen päin oli kymppi juttu. Taloyhtiöön tuli putkiremonttia ja julkisivuremontteja. Nykyään taloyhtiön vastike on asuntomme kokoisessa liki 800 euroa. Kuunnelkaa sisäistä vaistoanne.
Antakaa neuvoja 55v. työttömäksi jäänelle, yksineläjälle, jolla asunnosta velkaa jäljellä 19 .000€. Juuri ja juuri saan hoidettua maksuni, mutta eipä jää muuhun juuri mitään. Olisiko viisainta myydä asunto (yksiö pääkaupunkiseudulla) ja muuttaa vuokralle? Mitä tekisitte asemassani, töitä ei ole löytynyt 2v. yrittämisen jälkeenkään. Kaikki säästöt on syöty. Kiitos.
Yritän muuttaa vuokralle. Omistan 70 luvun kerrostalokolmion Vantaalta, ja arvot tippuvat tällä alueella niin, että en saa enää lainasummaakaan takaisin. Kauppa ei oikein käy
On itsepetosta kehua aina omistusasumisen autuutta.
Vuokra-asunnosta pääsee kuukaudessa eroon. Kerrostalokolmiosta ei