Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingissä vähävaraiset nuoret toivovat kalliita merkkituotteita lahjoiksi!

Vierailija
13.12.2018 |

Kuitenkin Tampereella saman ry:n kautta toivotaan alushousuja, sukkia ja leffalippuja!

https://yle.fi/uutiset/3-10553065

Näin toivomuspuun, jossa lahjatoiveet olivat merkkituotteita! Kalliita laukkuja, talvitakkeja, rannekelloja, kännyköitä, kosmetologilla irtokynsien laittoa yms. toimenpiteitä. Täysin turhia kosmeettisia toimenpiteitä, silloin kun rahat ovat niukalla ja mielestäni muutenkin.

Olisi edes ollut tarpeellista aknen hoitoa! Ei mitään perus vaan aina kalliimpia merkkituotteita, joita osa paremmin toimeen tulevien tai velkarahalla ostavien perheiden nuorista käyttää statussymboleinaan. Köyhät tai köyhinä itseään pitävät tahtoisivat ilmaiseksi samoja tuotteita!

En ottanut yhtään lappua puusta, kun tympi niin nähdä näitä toiveita! Joukossa saattoi olla myös kohtuullisia toiveita. Ehkä käyn kääntämässä niitä esille.

Kommentit (316)

Vierailija
121/316 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä nettotulot noin 8000e/kk ja isompi teini saa 40e maksavan kylpytakin ja huoneeseensa uuden peilin (19e). Kumpaakin toivoo hartaasti. Että joo. Nuorempi teini saa pelikoneeseensa uuden näytönohjaimen. Se on kyllä kallis, mutta se olisi hankittu muutenkin, joten menkööt joululahjaksi.

Vaahtoat niin kovasti omaa näkemystäsi, ettet edes yritä ymmärtää köyhää nuorta. Juuri tuosta onkin kyse, että hyvätuloisten perheiden lapset eivät tunne tarvitsevansa mitään, joten siksi toiveet ovat tyyliä "yksi peili 19 eur". Totesit itsekin, että lapsi olisi saanut sen näytönohjaimen joka tapauksessa.

Köyhällä nuorella jolla on aina kaikki huonompaa kuin kavereilla, suurimpana unelmana voi olla vaikkapa se megakallis kännykkä, että saisi kerrankin jotain joka olisi parempaa kuin muilla. Vanhempien tulisi tästä keskustella nuoren kanssa, ettei sellaista sovi toivoa, mutta ikävä kyllä kaikki vanhemmat ei näin tee.

Olen itse köyhän perheen lapsi, ja muistan aina sen toiveen, että voisin joulun jälkeen mennä kouluun upouusien ja huippukalliiden korvalappustereoiden kanssa, jotka olisivat Vielä Kalliimmat kuin kenelläkään muulla.

Omat lapseni taas ovat varakkaasta perheestä, ja toiveet on juuri tuota luokkaa "pörrösukat ja suklaata".

Miksi pitää olla kalliimpaa ja parempaa kuin muilla? Ihan hullu ajatusmalli.

T. Itsekin köyhästä perheestä, nykyään keskituloinen perheellinen, jonka lapsille opetetaan että rahankäyttö on aina valintoja, jos ostaa jotain suurempaa/kalliimpaa, niin se on aina jostain muusta pois.

Ohis...koska saa tuntea olevansa 5 minuuttia parrasvaloissa. Sen jälkeen ei ketään kiinnosta, millainen kännykkä tms hänellä on. Valitettavasti köyhän lapsikin huomaa, että hän on edelleen yhtä köyhä kuin ennenkin ja muiden elämään kuuluu paljon asioita, jotka eivät kuulu köyhän elämään. Tuo 5 minuuttia on kuitenkin köyhälle kuin huumetta. 

Vierailija
122/316 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret eivät ole valinneet köyhyyttään! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta on ihan persiistä pyytää merkkituotetakkia tai rannekelloa, jota ei ole suurimmalla osalla nuorista! Nuori tahtoo valehdella, että heillä menee taloudellisesti paremmin kuin muilla!  Valehtelu on väärin ja on ajanut monta perhettä ulosottoon ja samaa tuhlaustyyliä vain jatkaisivat! He joilla on säästöjä pahan päivän varalle nimenomaan ostavat järkevästi, eikä heidän lapsillaan ole näitä tuotteita. Leffaliput ovat sopiva lahja!

Minkä takia sinun mielipiteesi sopivista lahjoista on "oikea"? Nuorethan haluavat aina sitä mitä muillakin on, ihan perusjuttuja. Mistä ihmeestä "tiedät" että nuori haulaa valehdella että menee paremmin? Ehkäpä nuori haluaa vain hyvän olon jostakin? Sinua ilmeisesti pitäisi nöyristellä ja pyytää "vaatimattomia" merkkejä tms. Kohta varmaan vaadit että köyhillä pitäisi olla jokin tunniste esim. takissaan jotta me kaikki muut tietäisimme että olemme rikkaampia (parempia) kuin he. Puistattava ajatus mutta tällaista epäinhimillistämistä on historiamme täynnä. Ihan oikeasti NUORET EIVÄT OLE VALINNEET KÖYHÄNÄ OLEMISTA - yritä etsiä itsestäsi rahtunen empatiaa. Jessus.

Mutta kun koko se ajatus, että hyvä olo tulee tavarasta, on lähtökohtaisesti jo aivan pielessä. Henkistä pääomaa voi lapselleen antaa köyhä siinä missä rikaskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/316 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän nuoria. Vähävaraisessa perheessä heidän ei ole mahdollista saada kalliita Adidaksen vaatteita, "joita kaikilla muillakin on". Jos edes kerran vuodessa saisi, vaikka joululahjaksi toivoa... kun rahaa on vähän niin merkkituotteisiin ei vaan ole varaa. Ja kun sulla ei ole merkkivaatteita, joudut syrjityksi. Laumaan kuuluminen on todella voimakasta. Itse sain myös kärsiä tästä nuorena, kun jouduin halpisräteissä kulkea.

Vierailija
124/316 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta on ihan persiistä pyytää merkkituotetakkia tai rannekelloa, jota ei ole suurimmalla osalla nuorista! Nuori tahtoo valehdella, että heillä menee taloudellisesti paremmin kuin muilla!  Valehtelu on väärin ja on ajanut monta perhettä ulosottoon ja samaa tuhlaustyyliä vain jatkaisivat! He joilla on säästöjä pahan päivän varalle nimenomaan ostavat järkevästi, eikä heidän lapsillaan ole näitä tuotteita. Leffaliput ovat sopiva lahja!

Minkä takia sinun mielipiteesi sopivista lahjoista on "oikea"? Nuorethan haluavat aina sitä mitä muillakin on, ihan perusjuttuja. Mistä ihmeestä "tiedät" että nuori haulaa valehdella että menee paremmin? Ehkäpä nuori haluaa vain hyvän olon jostakin? Sinua ilmeisesti pitäisi nöyristellä ja pyytää "vaatimattomia" merkkejä tms. Kohta varmaan vaadit että köyhillä pitäisi olla jokin tunniste esim. takissaan jotta me kaikki muut tietäisimme että olemme rikkaampia (parempia) kuin he. Puistattava ajatus mutta tällaista epäinhimillistämistä on historiamme täynnä. Ihan oikeasti NUORET EIVÄT OLE VALINNEET KÖYHÄNÄ OLEMISTA - yritä etsiä itsestäsi rahtunen empatiaa. Jessus.

Et näytä ymmärtävän, mitä aiempi kirjoittaja tarkoitti. On oikeasti surullista, miten moni köyhän perheen nuori on jo ennen 20-vuotispäiväänsä pikavippi- ja osamaksukierteessä. Joillain jopa maksuhäiriömerkintä. Ja miksi ovat? Koska he uskovat, että hyvä olo tulee vain tavaroista ja asioista, joihin tarvitaan enemmän rahaa kuin mitä heillä on. Sellaisista tavaroista, joita ei ole edes tavallisten perheiden lapsilla ja nuorilla vaan korkeintaan varakkaampien perheiden lapsilla ja nuorilla (eikä aina heilläkään). He lukevat blogeja, joissa ihannoidaan merkkitavaroita eikä ymmärretä, että eivät nämä bloggaajatkaan niitä omilla rahoillaan ostele vaan saavat tuotemarkkinointia varten ilmaiseksi. Ja mitä mahdollisesti ostavatkin, laittavat pian myyntiin . Pikavippifirmat ja osamaksulla myyvät yritykset toki kiittävät (ja tähänhän koko niiden toiminta perustuukin), kun on asiakkaita, joille mikään tavallinen ei riitä vaan pitää olla kaikkea hienoa ja kallista, koska muuten ei tule hyvä olo. 

Yleistät aika vahvasti, maksuhäiriöisiä on joka ihmisryhmässä. Ja kyllä se on niin että meidän kaikkien tulisi muuttaa sitä ajatusta että vain tavaroista sekä matkoista ym. tulee hyvä olo. Nykyiset keski-ikäiset ovat ihan sairaita materialisteja joiden ARVOJA nuoret omaksuvat EIVÄT ITSE NIITÄ KEKSI. Arvot ovat ne mihin pitäisi kiinnittää huomiota, nuoria syyllistämällä se ei onnistu. Eikä onnistu silläkään että köyhiä nuoria "opettaa" hyviin arvoihin jos itse toteuttaa esim. materialistisia arvoja. Älä tee niinkuin minä teen vaan tee kuten minä sanon - oppi ei yksinkertaisesti toimi. Toisaalta näen lähipiirissä myös nuoria jotka ovat esim. ilmastonmuutoksesta huolissaan ja valitsevat  ekologisen tavan elää. Tällaiset nuoret ovat fiksuja sekä vahvoja (heillä on omat arvot joihin sairas kulutusyhteiskunta ei pääse vaikuttamaan).

Vierailija
125/316 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän nuoria. Vähävaraisessa perheessä heidän ei ole mahdollista saada kalliita Adidaksen vaatteita, "joita kaikilla muillakin on". Jos edes kerran vuodessa saisi, vaikka joululahjaksi toivoa... kun rahaa on vähän niin merkkituotteisiin ei vaan ole varaa. Ja kun sulla ei ole merkkivaatteita, joudut syrjityksi. Laumaan kuuluminen on todella voimakasta. Itse sain myös kärsiä tästä nuorena, kun jouduin halpisräteissä kulkea.

Halpisräteissä? Mieti nyt vähän mitä kirjoitat. Juuri tuollaiset kommentit ylläpitävät sitä ajattelua, että on jotenkin hienompaa kulkea kalliissa vaatteissa, vois siitä mikä on tarkoituksenmukaista.

Ja tiedoksi, nuoria ei juurikaan kiinnosta mitä kavereilla on päällä, se on vain aikuisten kuvitelma. Olennaista on se kaveruus, itselläkin nuoria perheessä.

Vierailija
126/316 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten ei syrjitä kaikkia, joilla ei ole merkkivaatteita? Miksi suosituimpien joukossa on niitäkin, joilla ei ole mitään merkkitavaraa ja syrjittyjen joukossa niitäkin, joille vanhemmat on viimeisillä rahoillaan tai jopa velaksi hankkinut  merkkivaatteet?

Vierailija
127/316 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe on hyvätuloinen ja ostin tytölle lahjaksi korurasian Lidlistä, kirjan ja suklaata. Ehkä hankitaan vielä hajuvesi. Aina mennyt alle 100e lahjoihin.

Se nyt vain on niin, että hyvätuloisten lapsi saa tavarassa sen minkä tarvitsee. Köyhän lapsi haaveilee kaikesta hienosta, koska perusasioissakin on puutetta. Tosi nälkäinen haluaa ruokaa. Silloin tällöin nälkäinen toivoo jotain muuta. Vaikka hienoa pihviravintolaa.

Nälkäisyys suomalaisen kehossa johtuu enemmän mahan venytyksestä tai elämän hallinnan puutteesta kuin köyhyydestä.

Vierailija
128/316 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun teini haluaa merkkivaatteita ja sen kaikkien paheksuman IPhonen. Minulla on varaa näitä ostaa, joten mielelläni välillä hemmottelen lastani, joka ahkeroi koulun eteen ja käyttäytyy muutenkin fiksusti.

Itse elin köyhän lapsuuden enkä kuulunut joukkoon, eipä se minusta parempaa ihmistä tehnyt. Katkeran lähinnä.

Teinini on myös sijoittanut säästönsä osakkeisiin ja käyttää omaa rahaa säästeliäästi siitäkin huolimatta, että saa välillä jotain merkkikamaa. Ei niitä lapsia tarvi joka käänteessä karaista, jotta niistä sitten tulisi jotenkin parempia ihmisiä.

Ymmärrän kyllä, että köyhätkin lapset haluaisivat joskus jotain "hienompaa". Teinien maailmassa vaan ne tavarat ja vaatteet on tärkeitä, halusi vanhemmat sitä tai ei. Toki poikkeuksia on ja riippuu siitäkin minkälaisessa porukassa liikkuu.

Vierailija
129/316 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten ei syrjitä kaikkia, joilla ei ole merkkivaatteita? Miksi suosituimpien joukossa on niitäkin, joilla ei ole mitään merkkitavaraa ja syrjittyjen joukossa niitäkin, joille vanhemmat on viimeisillä rahoillaan tai jopa velaksi hankkinut  merkkivaatteet?

Jos olet todella sosiaalinen ja muutenkin mahtava tyyppi niin pelkällä luonteellakin voit päästä suosioon ilman merkkitavaroita, mutta ei se helppoa ole. Sellainen on teinien maailma.

Vierailija
130/316 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et näytä ymmärtävän, mitä aiempi kirjoittaja tarkoitti. On oikeasti surullista, miten moni köyhän perheen nuori on jo ennen 20-vuotispäiväänsä pikavippi- ja osamaksukierteessä. Joillain jopa maksuhäiriömerkintä. Ja miksi ovat? Koska he uskovat, että hyvä olo tulee vain tavaroista ja asioista, joihin tarvitaan enemmän rahaa kuin mitä heillä on. Sellaisista tavaroista, joita ei ole edes tavallisten perheiden lapsilla ja nuorilla vaan korkeintaan varakkaampien perheiden lapsilla ja nuorilla (eikä aina heilläkään). He lukevat blogeja, joissa ihannoidaan merkkitavaroita eikä ymmärretä, että eivät nämä bloggaajatkaan niitä omilla rahoillaan ostele vaan saavat tuotemarkkinointia varten ilmaiseksi. Ja mitä mahdollisesti ostavatkin, laittavat pian myyntiin . Pikavippifirmat ja osamaksulla myyvät yritykset toki kiittävät (ja tähänhän koko niiden toiminta perustuukin), kun on asiakkaita, joille mikään tavallinen ei riitä vaan pitää olla kaikkea hienoa ja kallista, koska muuten ei tule hyvä olo. 

Yleistät aika vahvasti, maksuhäiriöisiä on joka ihmisryhmässä. Ja kyllä se on niin että meidän kaikkien tulisi muuttaa sitä ajatusta että vain tavaroista sekä matkoista ym. tulee hyvä olo. Nykyiset keski-ikäiset ovat ihan sairaita materialisteja joiden ARVOJA nuoret omaksuvat EIVÄT ITSE NIITÄ KEKSI. Arvot ovat ne mihin pitäisi kiinnittää huomiota, nuoria syyllistämällä se ei onnistu. Eikä onnistu silläkään että köyhiä nuoria "opettaa" hyviin arvoihin jos itse toteuttaa esim. materialistisia arvoja. Älä tee niinkuin minä teen vaan tee kuten minä sanon - oppi ei yksinkertaisesti toimi. Toisaalta näen lähipiirissä myös nuoria jotka ovat esim. ilmastonmuutoksesta huolissaan ja valitsevat  ekologisen tavan elää. Tällaiset nuoret ovat fiksuja sekä vahvoja (heillä on omat arvot joihin sairas kulutusyhteiskunta ei pääse vaikuttamaan).

Tietenkin maksuhäiriöisiä on kaikissa ihmisryhmissä, mutta minusta on äärettömän surullista, että alle parikymppisten maksuhäiriöisten määrä kasvaa jatkuvasti. Eihän siinä iässä pitäisi olla vielä kuin kokeintaan opintolainaa. 

Ja tässä ketjussa minä ja tuo toinen olemme nimenomaan yrittäneet tuoda selväksi, että köyhän perheen nuoren kannattaisi verrata itseään mieluummin tavisperheiden, joissa rahaa käytetään järkevällä tavalla, nuoriin eikä suinkaan niihin nuoriin, joille ostetaan kaikkea kallista heti, kun nuori keksii sellaista toivoa. Toivoa mieluummin 200-300 € kännykkää, jollainen luokalla on suurimmalla osalla muistakin eikä 800-1000 € kännykkää, jotta köyhän perheen nuorella olisi luokkakavereistaan kaikista kallein puhelin. Kyse on nimenomaan arvojen opettamisesta ja vähiten materialistiset arvot löytyvät tavisperheistä, joissa vanhempien ensisijainen prioriteetti on asuntolainan maksaminen, terveellinen ruoka, hyvät harrastukset jne eikä suinkaan nuortensa merkkitavarat.

Vierailija
131/316 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet todella sosiaalinen ja muutenkin mahtava tyyppi niin pelkällä luonteellakin voit päästä suosioon ilman merkkitavaroita, mutta ei se helppoa ole. Sellainen on teinien maailma.

Eli kuten arvelinkin, merkkivaatteilla ei saa kavereita vaan muut ominaisuudet ovat tärkeämpiä. Omilla teineilläni ei ole koskaan ollut merkkitavaroita eivätkä he ole valinneet ystäviään ja kavereitaan sen perusteella, millaisia vaatteita tai tavaroita näillä on. Meillä olisi varaa ostaa vaikka kaikki jotain merkkiä, mutta teinit eivät halua. Silti he ovat kaveripiireissään suosittuja, vaikka ovat aivan tavallisilla sosiaalisilla taidoilla varustettuja. On tietysti mahdollista, että heitä pidetään "muuten mahtavina tyyppeinä", koska eivät edes yritä saavuttaa suosiota merkkivaatteilla. 

Vierailija
132/316 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne bim bot teinitkin kasvavat joskus aikuisiksi. Meinasin pyllylleni lentää, kun omani sanoi, että hän satsaa hyvään talvitakkiin, talvikenkiin, joilla pysyy pystyssä, hyvään patjaan ja ehjään pesukoneeseen. Ihan kuten äiti olet opettanut.

Aikaisemmin hän olisi juurikin halunnut niitä ripsiä, kynsiä ja merkkilaukkuja.

Vierailija
133/316 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat tehneet töitä koulun ja opiskelun ohessa. Näin ovat saaneet ostetuksi ne tavarat tai matkat, jouta eivät ole kotoa saaneet.

Vierailija
134/316 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut vähävarainen lapsi/teini 90-luvun alussa. Ihan elämän perustarpeisiin rahat riittivät, oli vaatetta - vähän turhan vähän, ja ostettu hinnan perusteella, ei siksi että se miellytti silmää. Minulla oli halpisbarbi ja halpisfarkut ja huonosti toimivat halpiskorvalappustereot, joilla kuuntelin kirjaston kasetteja. Haaveilin tosi paljon aidosta Barbiesta, aidoista Leviksista, cd-soittimesta... siitä mitä kavereilla oli. Eli todellakin ymmärrän, että nuoret toivovat sitä merkkitavaraa mitä muilla nuorilla on. Toive sopia joukkoon ja saada samaa mitä muillakin on, on varsinkin tuossa iässä hyvin suuri.

Sama juttu. En näitä kuitenkaan saanut, ei varmaan ollut lahjoittajia kuten nykyään tai vanhemmat eivät kokeneet, että niihin pitäisi turvautua. Se etten saanut, opetti minut arvostamaan opiskelua ja työtä ja tavoite oli jo hyvin nuorena tulla toimeen ja hyvin. Omille lapsilleni olen pystynyt tarjoamaan sen, mistä itse koin puutetta.

Vierailija
135/316 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö että Hopen lahjakyselyyn vastaa usein tiukassa taloudellisessa tilanteessa oleva äiti?

Minä toivoin nuorelleni leffalippuja, lahjakorttia Zaraan ja pientä hemmottelua esim Flamingo. Kaikkia toiveita ei välttämättä edes toteuteta.

Itse olen ostanut juuri

17 vuotiaana hoas:n yksiön saaneelle abityttärelleni mm Finlaysonin patakintaat, patalaput ja keittiöpyyhkeet kaikki samaa sarjaa ja sävyä. Lisäksi tyylikäs pinkki keittiöveitsi.

Jotain muutakin tulee mutta odotan nyt ensin mitä Hope toteuttaa.

Minulla on myös leikki-ikäinen poika jolle sai myös esittää kolme lahjatoivetta.

Vierailija
136/316 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö että Hopen lahjakyselyyn vastaa usein tiukassa taloudellisessa tilanteessa oleva äiti?

Minä toivoin nuorelleni leffalippuja, lahjakorttia Zaraan ja pientä hemmottelua esim Flamingo. Kaikkia toiveita ei välttämättä edes toteuteta.

Itse olen ostanut juuri

17 vuotiaana hoas:n yksiön saaneelle abityttärelleni mm Finlaysonin patakintaat, patalaput ja keittiöpyyhkeet kaikki samaa sarjaa ja sävyä. Lisäksi tyylikäs pinkki keittiöveitsi.

Minulla on myös leikki-ikäinen poika jolle sai myös esittää kolme lahjatoivetta.

Tämä on osa koko ongelmaa. Näitä keräyksiä kun mainostetaan lahjoittajille siten, että näissä perheissä lapset eivät saisi ilman lahjoituksia yhtään ainoaa lahjaa. Kuitenkin he saavat, ihan kuten sinäkin olet ostanut omalle tyttärellesikin useamman lahjan ja vieläpä ihan laatutavaraa eikä mitään halpahallin krääsää. Tyttärellesi hankkimat lahjat ovat ihan niitä samoja, mitä vastaavassa tilanteessa tavisperheiden omilleen muuttavat nuoret saavat vanhemmiltaan. He eivät kuitenkaan pyydä vielä niiden lisäksi lahjoja Hopelta tai muista avustusryhmistä. 

Vierailija
137/316 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ostanut juuri

Tämä on osa koko ongelmaa. Näitä keräyksiä kun mainostetaan lahjoittajille siten, että näissä perheissä lapset eivät saisi ilman lahjoituksia yhtään ainoaa lahjaa. Kuitenkin he saavat, ihan kuten sinäkin olet ostanut omalle tyttärellesikin useamman lahjan ja vieläpä ihan laatutavaraa eikä mitään halpahallin krääsää. Tyttärellesi hankkimat lahjat ovat ihan niitä samoja, mitä vastaavassa tilanteessa tavisperheiden omilleen muuttavat nuoret saavat vanhemmiltaan. He eivät kuitenkaan pyydä vielä niiden lisäksi lahjoja Hopelta tai muista avustusryhmistä. 

Tämä on niin totta. Meillä lapset saavat lahjoja vain meiltä vanhemmilta. Isovanhemmat ja sukulaiset eivät lahjoihin osallistu. Lahjamäärä on ensinnäkin hyvin maltillinen, jopa pieni, alle 10 joka tapauksessa ollut aina. Ja mitä isommaksi lapset tulevat, jää lahjamäärä alle 5. Ja ne on todellakin luokkaa tuo, mitä tämä vähävarainen on ostanut omalle lapselleen. 13v. poika tulee saamaan kirjan, DVD:n ja pyjamahousut sekä suklaata.

Vierailija
138/316 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ostanut juuri

Tuossa on jo tosi paljon lahjoja, reilusti yli sadalla eurolla. En tiennytkään, että yhdelle lapselle voi pyytää lahjakeräyksen kautta jopa kolme (!) lahjaa. Voiko sitten toivoa kolmea kallista lahjaa siten että toiveet vielä toteutuu? Ihan älytöntä törsäämistä.

T. Normaalituloinen äiti, joka ostanut yhden alle 50e lahjan molemmille kouluikäisille lapsilleen ja lisäksi jotain pientä kirpputorilta (!) parilla eurolla.

Vierailija
139/316 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää ruokkia lasten ja nuorten kulutuskeskeisyyttä ja ajatusta siitä että raha kasvaa puissa? Ajattelin itsekin, että voisin hyvin osallistua joulukeräykseen, mutta maku meni kun toiveet olivat paljon kalliimpia kuin mitä omille lapsilleni ikinä ostaisin. Nuoret voivat tehdä jo töitä koulun ohella, esim siivoojista kova pula tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla, joten turha sanoa suoraan ettei töitä löydy.

Vierailija
140/316 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kuten arvelinkin, merkkivaatteilla ei saa kavereita vaan muut ominaisuudet ovat tärkeämpiä. Omilla teineilläni ei ole koskaan ollut merkkitavaroita eivätkä he ole valinneet ystäviään ja kavereitaan sen perusteella, millaisia vaatteita tai tavaroita näillä on. Meillä olisi varaa ostaa vaikka kaikki jotain merkkiä, mutta teinit eivät halua. Silti he ovat kaveripiireissään suosittuja, vaikka ovat aivan tavallisilla sosiaalisilla taidoilla varustettuja. On tietysti mahdollista, että heitä pidetään "muuten mahtavina tyyppeinä", koska eivät edes yritä saavuttaa suosiota merkkivaatteilla. 

Niin, ei kai kukaan ole väittänyt, että merkkivaatteilla saisi ystäviä? Jos nyt kuitenkin teini sattuu liikkumaan ryhmässä, jossa kaikilla muilla on jotain tiettyä merkkiä niin on melko todennäköistä, että hän sitä toivoo myös itselleen. Koska teinille se joukkoon kuuluminen myös pukeutumisen osalta on niin tärkeää, vaikka sitä monet aikuiset ei ymmärrä.

Ja jos sun teinit ei jotain halua niin joku toinen teini voi silti haluta. Onko siinä sitten jotain pahaa ja väärää? Jos mun teinini ruikuttaa kaksi vuotta Jopoa niin pitääkö mun periaatteellisista syistä se häneltä kieltää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi