Helsingin uusi asuntoalue Kuninkaantammi, mitä mieltä?
Hintataso tuntuu olevan selvästi edullisempi kuin vastaavissa asunnoissa lähempänä keskustaa. Mitä mieltä alueesta? Asun tällä hetkellä Lauttasaaressa mutta olisi kiva saada isompi asunto eikä täältä ole varaa oikein sellaista hankkia.
Kommentit (312)
Itse tykkään. Muutin tänne huhtikuussa. Asun Hekan talossa, joka on kyllä rauhallinen. Lähimmät ruokakaupat on Kaivokselassa, S-Market ja Lidl —niihin pääsee kätevästi 560 bussilla. Autoa täällä ei kyllä kannata omistaa, parkkipaikkoja todella vähän.
Jännityksellä odotan mitä bussilinjoille tapahtuu, kun niitä ollaan uudistamassa. Palaute on ainakin ollut tyrmäävää joten toivottavasti suunnitelmia vielä mietitään uudestaan. Käyn itse töissä Meilahdessa ja pääsen sinne nyt suoraan kotiovelta yhdellä bussilla.
Parasta täällä on kyllä luonto.
Me muutettiin omistusasuntoon viime vuonna Kuninkaantammeen ja ollaan tykätty. Paikkaan ei kuulu lentokoneiden äänet, seutu on todella rauhallista ja luontoa lähellä. Ostettiin autopaikka, mutta ei toistaiseksi ole autoa kun pääsemme julkisilla erittäin hyvin töihin ja kauppaan. Alueella on paljon lapsiperheitä enkä ole yhtäkään epämääräistä ihmistä vielä nähnyt, eikä mitään melua tai epämääräisyyksiä muutenkaan. Todella hyvä yhteishenki myös alueella ja facebook-ryhmät aktiivisia. Palveluita yhä odotellaan ja alueen valmistumista, mutta mielestäni kannatti ehdottomasti muuttaa jo nyt.
Harkitsin muuttamista mutta sitten luovuin ajatuksesta kun ei ole palveluja. Haluan, että on edes yksi kauppa ihan lähellä.
Iso ongelma tuolla on, että liikkuminen on todella ontuvaa ja lapsiperheelle painajainen jos on +2-3 lasta. Autopaikat on kortilla ja tämä alueen "vihreys" näkyy siinä, että 50 asuntoa kohden on laskettu 22-24 autopaikkaa asuntojen alle per taloyhtiö. Tienvarsipaikat on aina tukossa ja vieraiden/asukkaiden jatkuvassa käytössä.
- Ajatus on, että pyöräillä pitäisi kaikkialle, myös keskellä talvea, mutta yritäppä viedä tytärtäsi Espooseen Karakallioon baletti tunnille ja poikaasi itä-helsinkiin jääkiekko treeneihin jossain järkevässä ajassa, jos vielä pieni lapsi pitäisi tarhasta hakea. Julkiset vaatii yleensä 2-3 vaihtoa ja se paikka alkaa tuntumaan, että olet suljettuna kaikkialta muualta. Siksi siellä paljon eläkeläisiä onkin, koska ei hirveän monella nuorella pariskunnalla ole varaa ostaa niin kallista asuntoa sieltä ja autopaikka jonotus alkaa olemaan lottovoiton tasoa. Vuokratontti omistusasunnossa on myös todella kovalla tasolla, halpaa siellä asuminen ei ole. Päädyttiin kehyskuntaan lopulta kahden vuoden asumisen jälkeen ja työmatkat ei pidentyneet juuri yhtään.
Kiva paikka jos saat autopaikan asunnon mukana, muuten tarvii olla aika himo pyöräilijä säästä riippumatta. Hiukan ideologia edellä rakennettu paikka, ei käytäntö ja ihmisläheisyys.
Käytiin tutustumassa Kuninkaantammeen ja muuten tosi positiivinen vaikutelma, mutta se MELU. Siis Hämeenlinnanväylältä kantautuva jatkuva liikenteen meteli. Sisäpihoilla oli vähän hiljaisempaa, mut sellainen moottoritien taustahumina kuului sielläkin. Myös siinä vieressä olevasta Editan painotehtaasta tuli melua. Ja me oltiin liikkeellä lauantai-iltana, voin vaan kuvitella mikä melu Kuninkaantammessa on arkisin, kun Hämeenlinnanväylä täyttyy työmatkaliikenteestä. Harmittaa, kun muuten alue vaikutti niin viihtyisältä, mutta ei haluta asua ja ulkoilla moottoritiemelun keskellä.
No hyvät ulkoilumaastot mutta palveluita ei ole ainakaan vielä.
Siskoni asuu ja on tyytyväinen. Alue on vielä keskeneräinen, mutta en ole huomannut mitään meluongelmaa. Talot on omaan makuuni turhan lähellä toisiaan, mutta sama juttu taitaa olla monella uudella asuinalueella.
Aluella autopaikoitus on laskettu huomattavasti alakanttiin ja autoja lojuu kuin kaatopaikalla ympäri Kuninkaantammea ja aiheuttavat myös riskejä turvallisuuden näkökulmasta eli jos omistat auton älä muuta ellet saa autopaikkaa. Alueella ei myöskään paljoa ole palveluita (vielä?) ja mikäli omistusasumista harkitsee kannattaa asiaa miettiä pitkään, koska alueella on pitkät myyntiajat ja alueella asuntojen arvo laskee tulevaisuudessa. Myös julkisia heikennetään syksystä 2021 eteenpäin, jolloin esim. suora yhteys Helsingin keskustaan lopetetaan ja Kuninkaantammeen suunniteltu eritasoliittymä voi venyä jopa 10 vuoden päähän uusimpien tietojen mukaan.
Minua kiinnostaa ja seuraan alueen kehitystä. Matka keskustaan on lyhyt. Olen itse Meilahdessa töissä, joten bussi kulkisi ovelta ovelle.
Sinne rakennetut asunnot on mielestäni ihania. Itse haluaisin joitakin palveluitakin, että voisi asua siellä ilman autoa.
bussi kulkee ensi vuodesta lähtien kannelmäen ja haagan kautta otaniemeen, mutta tällä hetkellä pääsee meilahteen suoraan.
Kaveri asuu tuolla. Muuten ihan kiva, muuta julkiset toistaiseksi huonot.
En suosittele. Ikäviä asioita sieltä kuullut.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele. Ikäviä asioita sieltä kuullut.
Kerro ihmeessä lisää.
Alue on todella kiva. Luonnon syleilyssä täällä ollaan. Yhteyksistä porukka valittaa, mutta itsellä ei mitään valittamista. Noin 30 min ovelta Rautatieasemalle. (Bussi+juna)
Alueella on paljon yhteisöllisyyttä ja muutenkin kiva henki. Talot ovat kauniita ja arkkitehtuuri vaihtelevaa, mikä vähentää lähiömäisyyttä. Alue toki vielä keskeneräinen, minkä takia esim. oma kauppa puuttuu, mutta sekin on tulossa. Lisäksi Kaari ja Myyrmanni lyhyen bussimatkan päässä ja lähimpään kauppaan noin 1 km.
Ainoa ongelma on jo mainitut parkkipaikat. Tosin nyt tuli joku uusi maksullinen parkkialue, joten se saattaa helpottaa tilannetta.
Kaikin puolin siis kiva alue. Tykätään.
Kuninkaantammi on lentomelualuetta. Mutta kuvan näköistä siellä on, käytiin just pyöräilemässä siellä. Vieressä on iso virkistysalue.
https://www.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?webmap=374d4fa1eaa8410ea…
Vierailija kirjoitti:
Minä muuttaisin suosiolla Vantaan puolelle jos omaa olisin ostamassa. Nämä Helsingin uudet lähiöt sisältävät hirmuriskin, kun alueet rakennetaan sillä periaatteella että autoja ei pian enää kukaan omista ja suurinpiirtein puolet taloista varataan sosiaaliseen asumiseen. Liikenneyhteydet (sekä julkisilla että yksityisautoilla) on hankalat ja hankaloitetaan tahallaan vielä lisää, pysäköinti maksaa hulluja summia eikä tilaa autoille ole. Lisäksi talot rakennetaan liian lähelle toisiaan eikä sitä lopullista kokonaiskuvaa vielä rakennusvaiheessa. Rakentamisen laadusta en viitsi edes kirjoittaa. Parempi taso on vanhassa remontoidussa asunnossa.
Vantaalle lähteminen se vielä suurempi riski on, ellei muuta radanvarteen. Pidempi matka suuremmat ruuhkat - ellei halua hautautua vantaan ghettoihin.
Ollaan muuttamassa pois kesän jälkeen. Meluisa alue ja taidemaalarinkatu turvaton lapsille. Ympyräkaava on mahdoton toimia rinnastettuna ruutukaavaan, koska alueiden läpi ei voi ajaa.
Entinen Kuninkaantammen asukas
Asuin alueella 2 vuotta. Ensin vuoden vuokralla odottaen HASO-asunnon valmistumista. Henkilökohtaisesti ei minulla ollut muuta hyvää kokemusta alueesta kuin kiva työmatka ja autohallipaikka vuokra-asunnossa. HASO:n autopaikka arvonnassa ei valitettavasti onni suosinut ja jouduin lähes jonon perään, joten paikan jonottaminen omasta talosta olisi kestänyt vuosia. Muuttaessani jonossa oli kuulemma jo 20 taloutta. Onnistuin vuokraamaan hallipaikan yhdeltä sijoittajalta, mutta siinä oli ainainen stressi, jos hänen vuokralainen tarvitseekin paikan tai osaketalossa yhtiökokous päättää, että paikkoja ei saa vuokrata ulkopuolisille, kun ne eivät Kuninkaantammessa riittäneet talojen omillekaan asukkaille.
Toinen huono puoli oli liian tiheä rakentaminen. Parvekkeella tai terassilla ei tosiaankaan viitsinyt olla, kun ei ollut mitään yksityisyyttä. Itse en kiinnittänyt mitään huomiota lentomeluun tai moottoritien meluun, joihin olen tottunut. Kaupatkin minulla ovat yleensä olleet automatkan päässä. Se kyllä harmitti kuulla, että suora bussilinja 43 lopetetaan keskustaan. Ainakaan naisihmisen ei ole kiva odotella asemilla vaihtoja myöhemmin illalla.
Mitä tarkoitat että ei ole lapsille turvallinen?
Se on tuurista kiinni, millaisia naapureita sattuu saamaan, pelkästään jonkin vapaille markkinoille vuokrauksen perusteella ei voi päätellä mitään, mutta yleensä nuoret ja lapsiperheet pitää ääntä aina, sosiaaliluokasta riippumatta.