Missä olosuhteissa jättäisit sairaan kumppanin?
Kommentit (119)
Jos mieheni muuttuisi väkivaltaiseksi minua tai lasta kohtaan. Jos lapsen elämä vaarantuisi liikaa eli mies käyttäytyisi holtittomasti, väkivaltaisesti tai piittaamattomasti häntä kohtaan. Myös siinä tapauksessa, jos miehen hoito vaatisi minun kotiin jäämistäni. Olen perheeni ensisijainen elättäjä ja lapselleni on tärkeämpää, että hänellä on äiti joka tuo leivän pöytään kuin äiti joka on omaishoitajana kotona ja lapselta menee koti alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälle seksinnälkäiselle: entäpä jos kumppani sairastuisi esim syöpään ja raskaat hoidot veisivät seksihalut vaikkapa vuodeksi? Sinä olisit tietysti jättämässä koska seksihän on tärkeintä. Sama se vaikka kumppani saattaisi parantuakin. Sinun tarpeesi ensin.
Sinunkaltaisillesi riittää seksinukke. Se antaa aina, muutahan et suhteessa tarvitse.Jos sinä olisit sairas, haluaisitko kumppanisi pysyvän suhteessa kanssasi, vaikka tuo suhde tekisi kumppanisi hyvin onnettomaksi?
Jos rakastaa, haluaa pysyä toisen rinnalla vaikeinakin hetkinä. Toisen jättäminen silloin tuottaisi moninkertaisesti pahemman olon kuin jääminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niissä olosuhteissa kun tulen raskaan työpäivän jälkeen töistä kotiin ja tiskit on taas tiskaamatta. SIlloin on ero mielessä ja voi tulla tottakin
Sulla on surkeet ongelmanratkaisukyvyt. Ostaisit tiskikoneen ..
SinkkuM
kuule haisevassa teemakulhossa tiskialtaassa toista viikkoa ei ole mitään hauskaa. jos olisit joskus sen kokenut TIETÄISIT mistä puhun. osta itse tiskikone, minulla menee parisuhteessa raja tiskeissä ja siitä tässä nyt kyse, että missä se raja niikö menee
Jättäisit siis kumppanisi siksi, ettei hän sairautensa vuoksi pysty tiskaamaan?
Onneksi et ole mun mies. Kun minä katkaisin kinttuni, meni kuukausi niin, etten kyennyt käytännössä muuta tekemään kuin makaamaan kinttu koholla. Istuminen onnistui kinttu koholla sen verran, että sain syödäkseni. Kuukauden kuluttua pystyin jo sen verran pitämään leikattua jalkaa alaspäin, että pystyin tyhjäämään tiskikoneen ja täyttämään sen, niin että pidin välissä pari lepotaukoa kinttu koholla. Jos mieheni olisi jättänyt minut sinä aikana siksi, etten pysty tiskaamaan, niin olisipa aika kusipää ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niissä olosuhteissa kun tulen raskaan työpäivän jälkeen töistä kotiin ja tiskit on taas tiskaamatta. SIlloin on ero mielessä ja voi tulla tottakin
SinkkuM
kuule haisevassa teemakulhossa tiskialtaassa toista viikkoa ei ole mitään hauskaa. jos olisit joskus sen kokenut TIETÄISIT mistä puhun. osta itse tiskikone, minulla menee parisuhteessa raja tiskeissä ja siitä tässä nyt kyse, että missä se raja niikö menee
Oletko varma ettet itse ole sairas? Hajuherkkyys voi olla oire!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätin mt-potilaan, elämä oli tämän kanssa kurjaa enkä halunnut tuhlata aikaani ankeudessa.
miksi olit hänen kanssaan edes? sairastuiko hän muuten suhteenne aikana?
Sanotaan vaikka niin etten tiennyt mihin olin ryhtymässä. Alkuun oli oikein hurmaava, eikä kertonut mt-ongelmistaan. Kun asia selvisi, yritin kyllä ja kestinkin vaikka mitä, mutta rajansa kaikella. Elämä ilman tätä ihmistä on kaikinpuolin paljon parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samoissa olosuhteissa kuin terveenkin. Ei parisuhde ole mitään hyväntekeväisyyttä. Tuntuisi hullulta odotella mahdollista tervehtymistä ennen eroamista.
Jos asian muotoilee näin, saa paljon yläpeukkuja. Mutta jos sanoo, että jättäisi sairaan kumppanin seksittömyyden takia, saa paljon alapeukkuja. Kuitenkin kyse on aivan samasta asiasta. Jättäisin terveen kumppanin seksin puuttuessa, joten miksi en jättäisi sairasta kumppania samasta syystä?
Vaikka siksi, että se voi parantua siitä?
SinkkuM
Siis jättäisin kumppanin, jos hänen kanssaan ei olisi seksiä kolmeen kuukauteen, oli hän sairas tai terve. Tämä on juuri sitä, että jättää sekä sairaan että terveen kumppanin ihan samoissa olosuhteissa. Ja tämä oli se kanta, jota kovasti yläpeukutettiin. Näköjään sanamuoto on se ainoa merkitsevä asia.
Sairas ei välttämättä kieltäydy seksistä omasta valinnastaan, vaan se sairaus tekee sen.
Olen jättänyt kumppanini kun hänen päihdeongelmansa (rauhoittavia lääkkeitä, alkoholia) oli siinä pisteessä ettemme kumpikaan nukkuneet öisin, kaikki aikani meni hänen sotkujensa selvittämiseen ja salailuun ja ennen niin ihanasta, rehellisestä ja kiltistä miehestä tuli epäluotettava ja arvaamaton, aivan toinen ihminen.
Nykyisin hän pyrkii kovasti parempaan ja on motivoitunut hoitoonsa. Olemme molemmat sitä mieltä, että jos hän raitistuu ja saa oikeanlaista apua mielenterveysongelmiinsa, meillä on vielä mahdollisuus. En tiedä tuleeko sitä päivää, mutta odotan.
On ollut vaikea hyväksyä omaa ratkaisuani, sillä ajattelin olevani ihminen, joka ei hylkää missään olosuhteissa. Välillä mietin olisiko tätä eroprosessia tarvinnut todella käydä läpi, olisiko ollut jokin muu keino? Toisaalta jos tämä herätti hänet, se on ollut kaiken vaivan ja itkun arvoista. Aika näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SinkkuM
En mä tarvitse tiskikonetta, kun olen nykyisin sinkkuna, mutta mistä sä tiedät etten mä ole tuota kokenut ja hommannut tiskikonetta, Wink ;)
SinkkuM
Jestas, unohdin että sinkku se siinä neuvomassa. Sinähän se varmaan todella hyvin tiedätkin ne parisuhteen rajat, kun et ala ollenkaan. Wink
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SinkkuM
Onneksi et ole mun mies. Kun minä katkaisin kinttuni, meni kuukausi niin, etten kyennyt käytännössä muuta tekemään kuin makaamaan kinttu koholla. Istuminen onnistui kinttu koholla sen verran, että sain syödäkseni. Kuukauden kuluttua pystyin jo sen verran pitämään leikattua jalkaa alaspäin, että pystyin tyhjäämään tiskikoneen ja täyttämään sen, niin että pidin välissä pari lepotaukoa kinttu koholla. Jos mieheni olisi jättänyt minut sinä aikana siksi, etten pysty tiskaamaan, niin olisipa aika kusipää ollut.
mä oon nainen, ja kyse oli siitä, että mun mies ois sairastunut eikä jaksaisi enää tiskata meidän tiskejä ( hän hoitaa yleensä ne), niin kyllähän se harmittaisi siinä määrin, että ero voisi tulla.
t. suomalainen nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätin mt-potilaan, elämä oli tämän kanssa kurjaa enkä halunnut tuhlata aikaani ankeudessa.
miksi olit hänen kanssaan edes? sairastuiko hän muuten suhteenne aikana?
Sanotaan vaikka niin etten tiennyt mihin olin ryhtymässä. Alkuun oli oikein hurmaava, eikä kertonut mt-ongelmistaan. Kun asia selvisi, yritin kyllä ja kestinkin vaikka mitä, mutta rajansa kaikella. Elämä ilman tätä ihmistä on kaikinpuolin paljon parempaa.
niin sellaista se elämä on, aina ei tiedä mitä on milloinkin tekemässä. tuttua varmaan meistä jokaiselle. mutta onneksi sitten jo tiesit mitä teit kun osasit erota.
Vierailija kirjoitti:
Tälle seksinnälkäiselle: entäpä jos kumppani sairastuisi esim syöpään ja raskaat hoidot veisivät seksihalut vaikkapa vuodeksi? Sinä olisit tietysti jättämässä koska seksihän on tärkeintä. Sama se vaikka kumppani saattaisi parantuakin. Sinun tarpeesi ensin.
Sinunkaltaisillesi riittää seksinukke. Se antaa aina, muutahan et suhteessa tarvitse.
...tai dildo. Eturauhassyöpä on tavattoman yleistä, ennuste on kuitenkin hyvä jos löytyy ajoissa. Mutta hoidot vie mieskunnon tosi tehokkaasti. Kuten ystäväni selitti: "testosteroni on ruokaa sille syövälle, joten se täytyy saada hormonihoidoilla mahdollisimman alas."
Vetää varmasti miehen mielen melko matalaksi kun ajattelee olevansa eunukki mahdollisesti loppuelämänsä ja nainen jättää panemisen puutteessa. Kuitenkin siitä voi parantua, ja sitten hormonitasotkin saadaan normalisoitua. Tätä kyseinen ystäväni odottelee, samalla jännittää puoli ystäväpiiriä milloin "se elämä" taas alkaa. Kaveri tosin jätti itse tyttöystävänsä diagnoosin saatuaan, ja katuu sitä todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samoissa olosuhteissa kuin terveenkin. Ei parisuhde ole mitään hyväntekeväisyyttä. Tuntuisi hullulta odotella mahdollista tervehtymistä ennen eroamista.
No periaatteessa näin, mutta jos esim. mielialavaihtelut johtuvat lääkityksestä, niitä saattaa kestää paremmin.
Aika usein ero tulee juuri pitkäaikaissairaan pervehtymisen jälkeen. Joko siitä syystä, että sairas pääsee vihdoinkin elämään tai sitten hoivaajana toiminut ei jotenkin istu uuteen rooliinsa tasavertaisena kumppanina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinunkaltaisillesi riittää seksinukke. Se antaa aina, muutahan et suhteessa tarvitse.Jos sinä olisit sairas, haluaisitko kumppanisi pysyvän suhteessa kanssasi, vaikka tuo suhde tekisi kumppanisi hyvin onnettomaksi?
Eivät tuollaiset syyllistäjät halua kumppania vaan jonkinlaisen omaishoitajan.
Ehkä on vain kovin erilainen käsitys elämänkumppanuudesta tai kumppaniksi on löytynyt ihminen jota oikeasti rakastaa, eikä joku josta harkitsee muutenkin eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SinkkuM
Ei sinulla käynyt mielessä, että tiskaisit itse sen teemakulhon ennen kuin se alkaa haisemaan, jos puolisosi ei sairaana pysty tiskaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SinkkuM
mä oon nainen, ja kyse oli siitä, että mun mies ois sairastunut eikä jaksaisi enää tiskata meidän tiskejä ( hän hoitaa yleensä ne), niin kyllähän se harmittaisi siinä määrin, että ero voisi tulla.
t. suomalainen nainen
Eli sinä siis jättäisit miehesi jos hän katkaisisi kinttunsa eikä pystyisi tiskaamaan? Tai jos hänellä olisi joku muu sairaus, minkä takia hän ei pysty tiskaamaan? Oletko kertonut miehellesi tämän, että sinulle tiskien hoitaminen on tärkeämpää kuin hänen terveydentilansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rakastaa, haluaa pysyä toisen rinnalla vaikeinakin hetkinä. Toisen jättäminen silloin tuottaisi moninkertaisesti pahemman olon kuin jääminen.
Ei itsensä uhraamisella ole mitään tekemistä rakkauden kanssa.
Miksi et halua vastata kysymykseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SinkkuM
Ei sinulla käynyt mielessä, että tiskaisit itse sen teemakulhon ennen kuin se alkaa haisemaan, jos puolisosi ei sairaana pysty tiskaamaan?
on se toki mielessä käynyt, mutta minä kun käyn töissä ja hän kotona katson että voisi yhden kulhon pesaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SinkkuM
t. suomalainen nainen
Eli sinä siis jättäisit miehesi jos hän katkaisisi kinttunsa eikä pystyisi tiskaamaan? Tai jos hänellä olisi joku muu sairaus, minkä takia hän ei pysty tiskaamaan? Oletko kertonut miehellesi tämän, että sinulle tiskien hoitaminen on tärkeämpää kuin hänen terveydentilansa?
Aloitus on hypoteettinen kysymys, johon vastasin "voisin ehkä" muodossa. Ainakin rasittaa suhdettamme. Siinä kaikki.
Jos se lihoisi yli 5 kg, jos se itkisi useammin kuin 3 krt kuukaudessa, jos se tekisi vähemmän kotitöitä, jos se ei olisi hyväntuulinen ja iloinen suurimman osan aikaa, jos se tekisi vähemmän rahaa, jos ei pitäisi huolta kunnostaan, jos ei paranisi 6 kk kuluessa. En tahdo uhrata itseäni.
Oletko ajatellut, että saatat itsekin sairastua?
Et tietenkään, eihän meistä kukaan sellaista ajattele. Ne on toiset ihmiset ketkä sairastuu.
Sairastajat ovat erikseen.
Silti saatat jotain aamuna herätä ja huomata että olet sairastunut etkä koskaan tule paranemaan.
Sellaista sattuu nuorillekin ihmisille.
Myös niille joiden ajatusmaailmaan ei semmoinen sovi.