Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ehdottakaa kohta 4-kymppiselle uusi ala, näillä vaatimuksilla:

Vierailija
11.12.2018 |

- töitä löytyisi, edes melko varmasti
- ala olisi itsenäistä työtä, ei missään nimessä liikaa ihmisten kanssa tekemisissä olemista
- ei fyysisesti liian rankkaa (saa olla muutakin kyllä kuin vain toimistossa istumista)
- ei yötyötä
- ei meteliä

Opiskelua en pelkää, ja siihen myös olisi aikaa ja mahdollisuus.

Kaksi toisen asteen tutkintoa hankittuna.

Kommentit (409)

Vierailija
81/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koodari.

Ja moni muukin IT-alan homma.

Tarvis varmaan osata jo jotain tietokoneella tehdäkin.. itse osaan surffata netissä, mutta muuten kaikki tietokoneisiin liittyvä tai vaikkapa kännykän asetukset ovat 10-vuotiaan poikani hommia, mä en osaa.

Ap

Muita ideoita?

Et ole vielä edes neljääkymmentä, mutta uusien asioiden opettelu ei luonnistu? Ei kannata kyllä siinä tapauksessa alaa vaihtaa laisinkaan ja on sinulla muutenkin melkoisen hankala loppuelämä tiedossa.

Vierailija
82/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koodari.

Muuten ehkä mutta miten 40-vuotiaana alalle opiskeleva saa töitä, ja vieläpä lähes varmasti? Jos näin olisi niin aloittaisin itse it-alan opinnot uudestaan.

Minua kiinnostaisi tämä myös. Olen myös 40v ja miettinyt alanvaihtoa. Mutta olen ymmärtänyt, että nimenomaan korkeatasoisista koodareista on pulaa, ja en varmasti pääsisi sille tasolle jos tässä iässä aloittaisin (en tosin ole ihan ummikko, mutta en kovin kaukana siitä). Onkohan "perus-koodareille" isoa tarvetta työmarkkinoilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koodari.

Tarvis varmaan osata jo jotain tietokoneella tehdäkin.. itse osaan surffata netissä, mutta muuten kaikki tietokoneisiin liittyvä tai vaikkapa kännykän asetukset ovat 10-vuotiaan poikani hommia, mä en osaa.

Ap

Muita ideoita?

Tässä kiteytyy monen suomalaisen työnhakijan ongelma. Ollaan muka valmiita opiskelemaan ja kehutaan tutkinnoilla, mutta kun ehdotat uuden oppimista niin aletaan naureskella, että eihän hän nyt tuollaista.

Miksi et voi opiskella sitä tietokoneen käyttöä? Sama oppimisprosessi kuin kaiken muunkin opiskelun kanssa.

Tästä nyt paistaa läpi se, että ei oikeasti halutakaan opiskella eli oppia jotain uutta vaan halutaan lösöttää siinä jo osatussa mukavuusalueen turvallisella patjalla.

Ohis, mutta eikö noihin IT-alan hommiin tarvita myös sitä alalle suuntautuneisuutta? Monet koodarit usein puhuvat siitä, että teknologia kehittyy sen verran nopeasti että uusia kieliä tms. saa koko ajan olla opettelemassa omalla ajalla. Ei siis riitä, että opiskelee koulussa juttuja ahkerasti, vaan alan näin yleensä pitää kiinnostaa sen verran, että se on myös ikäänkuin vapaa-ajan harrastus. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.

Itse olen ollut 17 vuotta koodarina, nykyisi koodaava arkkitehti, ja en koskaan käytä vapaa-aikaani työasioihin millään tapaa. En tee ylitöitä, en lue alan lehtiä tai nettisivuja, enkä varsinkaan opiskele mitään uutta. Ehdin töissä ihan hyvin opetella aina kun uusia tekniikoita tulee. Mutta kieltämättä olen huomannut että olen poikkeuksellisen nopea oppimaan yleensäkin, voi olla että monelle ei riittäisi työaika opiskeluun, kun käytännössä uudella tekniikalla pitää alkaa heti tehdä eikä voi sanoa että minä nyt pari viikkoa tässä opiskelen ensin.

Miten koodarin työ mielestäsi sopii huonomuistiselle ihmiselle, kuulostaa siltä että sellaiselle ei välttämättä sovi?

Vierailija
84/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti. 40 kymppinen ja valmis opiskelemaan vielä 2 tutkinnon lisäksi kolmannen. Opiskelu sinulle nyt ainakaan ei sovi. Töihin mars. Raskasta fyysistä työtä. Opiskelun voit unohtaa.

Mikä on opiskelua vastaan. Ilmeisesti jotkut ihmiset kannattavat koulutuksesta leikkaamisia? Se että joku opiskelee kertoo positiivisia asioita ihmisestä. On hienoa että hakeutuu opiskelemaan ja pääsee että opiskelemaan. Opiskelua pitää joskus myös jatkaa, jotta pääsee toisiin työtehtäviin. Niin se vain on.

Kyllä se on tyhmyyden merkki mitä isompi liuta eri tutkintoja ja ammatteja, mul on tämmönen sukulainen. Bipo . Alottaa aina uuden alan, vaan eipä ollukkaan elämäni ura... aina uutta ja uutta, mikään oikea työ kato ei kiinnosta. Normaali tietää mitä tahtoo ja panostaa siihen uraan.

Ei nykyään enää ole takeita siitä, että oma työpaikka säilyy vuodesta toiseen samana. Sen takia on pakko välillä vaihtaa alaa. Sinun kohdalle ei ilmeisesti ole YT:t osunut kertaakaan?

Vierailija
85/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti. 40 kymppinen ja valmis opiskelemaan vielä 2 tutkinnon lisäksi kolmannen. Opiskelu sinulle nyt ainakaan ei sovi. Töihin mars. Raskasta fyysistä työtä. Opiskelun voit unohtaa.

Mikä on opiskelua vastaan. Ilmeisesti jotkut ihmiset kannattavat koulutuksesta leikkaamisia? Se että joku opiskelee kertoo positiivisia asioita ihmisestä. On hienoa että hakeutuu opiskelemaan ja pääsee että opiskelemaan. Opiskelua pitää joskus myös jatkaa, jotta pääsee toisiin työtehtäviin. Niin se vain on.

Kyllä se on tyhmyyden merkki mitä isompi liuta eri tutkintoja ja ammatteja, mul on tämmönen sukulainen. Bipo . Alottaa aina uuden alan, vaan eipä ollukkaan elämäni ura... aina uutta ja uutta, mikään oikea työ kato ei kiinnosta. Normaali tietää mitä tahtoo ja panostaa siihen uraan.

Itselläni on kans useampi tutkinto enkä ole bipo . Oon vaan halunnut opiskella ja varmistaa hyvän työllisyyden . Kaksi toisiaan tukevaa maisterin tutkintoa . Toisaalta ymmärrän pointtisi jos koko ajan tekee uuden toisen asteen ( amis) tutkinnon niin ei järkeä .

Vierailija
86/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaslaborantti ja hammasteknikko. Töitä on, työaika päivällä, ei käytännössä suoraa potilaskontaktia, työ itsenäistä ja näet oman kätesi jäljen.

Itse kiinnostuin tästä, onko esimerkiksi hammaslaboranteilla millainen palkka ja millaista työ on?

Vierailija
87/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä alanvaihtoa suunnitteleva puheterapeutti, mihin suuntaat?

Vierailija
88/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puheterapeutti

Meinaatko, että ap toimii puheterapeuttina apinoille tai muille eläimille, kun ehdoissa oli, ettei joutuisi paljon tekemisiin ihmisten kanssa?

Vierailija
89/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kiteytyy monen suomalaisen työnhakijan ongelma. Ollaan muka valmiita opiskelemaan ja kehutaan tutkinnoilla, mutta kun ehdotat uuden oppimista niin aletaan naureskella, että eihän hän nyt tuollaista.

Miksi et voi opiskella sitä tietokoneen käyttöä? Sama oppimisprosessi kuin kaiken muunkin opiskelun kanssa.

Tästä nyt paistaa läpi se, että ei oikeasti halutakaan opiskella eli oppia jotain uutta vaan halutaan lösöttää siinä jo osatussa mukavuusalueen turvallisella patjalla.

Meinaat, että AP pärjäisi hyvin niitä muita alan työnhakijoita vastaan, jotka ovat oppineet ko. taidot jo lapsena? Ne muut ovat voineet käyttää aikansa perustaitojen rakentamisen sijasta melko paljon syvemmän ammattitaidon rakentamiseen.

Vierailija
90/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsenäinen kotisiivooja

Vierailija
91/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakeluauton kuljettaja? Esim. matkahuollolle tai postiin töihin? Luulisi, että kysyntää on, koska verkosta tilaaminen lisääntyy. Koulutukseksi riittää varmaan yhdistelmä-ajoneuvon kuljettaja tms. logistiikka-alan tutkinto. Aika itsenäistä työtä, ihmisiä näkee vain toimipisteissä minne vie tavaraa ja mistä hakee.

Vierailija
92/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama ongelma, oon 32. Taidan itse kallistua it-puoleen. Olen puutarhuri ja sitä en tosiaankaan suosittele kenellekään, vaikka rakastankin kasveja. Työ on raskasta, kausipainotteista ja palkka naurettavan huono.

Vierailija
93/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjanpitäjä, taloushallinnon ammattilainen.

Minäkin kuvittelin, että tässä työssä saa olla rauhassa. Sen sijaan toimin aikuisten ihmisten lastenvahtina ja he ravaavat toimistolla jatkuvasti. Ihan mielenkiintoista työtä kuitenkin.

Ot, mutta tuli mieleen meidän työpaikan kirjanpitäjä, joka luulee osaavansa kaiken aina paremmin kuin muut, vaikka tekee jatkuvasti virheitä töissään. Rasittava tyyppi, tosiaan "lapsenvahtii" muita eikä keskity omiin hommiinsa. 

Vierailija
94/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko hyödyntää noita olemassa olevia tutkintoja pohjalla? Ihan uuden alan opiskelu on työlästä ja vie aikaa.

Miten olisi ensihoitaja? Kiinnostaa itseänikin tuo ala.

Vierailija
95/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koodari.

Ap

Muita ideoita?

Aika heikolta vaikuttaa jos oon tuo asenne, melkein kaikissa töissä pitää nykyään osata atk-taitoja. Toimistotyöt on meluisia kun kaikki on niin isoja yksiköitä. Mutta esim jokin taustatyö isossa toimistossa?

Tai esim joku kokoonpanija-varastotyö? Postin lajitteluja? Ilmottaudu vuokratyöfirman listoille niin pääset kokeilee kaikenlaista

Vierailija
96/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisikoiranosturinkuljettaja.

Vierailija
97/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän samassa tilanteessa kuin ap. Ei nelikymppinen vielä kovin vanha ole. Ongelma on se, että olen jo opiskellut vähän kaikkea.

Vierailija
98/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hjm kirjoitti:

Mulla sama ongelma, oon 32. Taidan itse kallistua it-puoleen. Olen puutarhuri ja sitä en tosiaankaan suosittele kenellekään, vaikka rakastankin kasveja. Työ on raskasta, kausipainotteista ja palkka naurettavan huono.

Oih - olen itse koodarina ja unelmoin työpaikasta luonnon parissa. Voitaisiin vaihtaa :)

Vierailija
99/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puheterapeutti on vain muutaman ihmisen kanssa tekemisissä päivittäin. Ei voi verrata vaikka Prisman kassaan, joka ei pysty henkeä vetämään seuraavan välissä. Eli ei saisi nähdä yhtään ihmisiä? Joku kansallispuiston pitkospuuhuoltaja.

Varmaan joku jo tämän kommentoinut, mutta puheterapeutin työ, niin kuin kaikki hoitotyö yleensäkin, tapahtuu vuorovaikutuksessa sen asiakkaan kanssa. Joo, vähemmän ihmiskontakteja per päivä kuin kaupankassatyöntekijällä, mutta ne kontaktit on paljon intensiivisempiä. Terapeutti joutuu usein tekemään kovasti töitä, että saa sellaisen kontaktin esim. lapseen, että voi häntä auttaa. Eli vähän riippuu siitä, mikä ap:tä rassaa. Rasittaako nopeasti vaihtuvat ihmiset ja hälinä, vai vuorovaikutus sinällään? Jos kovasti ihmiskontaktit rasittaa, niin mikään terapeutin työ ei kyllä ole oikea.

Vierailija
100/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuraa mitä vaatimuksia valtion ylitarkastajapesteihin tai sihteerin hommiin on heli.fi. Tuollaista hommaa usein, riippuu virastosta. Koulutus vaihtelee paikasta riippuen.