Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ehdottakaa kohta 4-kymppiselle uusi ala, näillä vaatimuksilla:

Vierailija
11.12.2018 |

- töitä löytyisi, edes melko varmasti
- ala olisi itsenäistä työtä, ei missään nimessä liikaa ihmisten kanssa tekemisissä olemista
- ei fyysisesti liian rankkaa (saa olla muutakin kyllä kuin vain toimistossa istumista)
- ei yötyötä
- ei meteliä

Opiskelua en pelkää, ja siihen myös olisi aikaa ja mahdollisuus.

Kaksi toisen asteen tutkintoa hankittuna.

Kommentit (409)

Vierailija
61/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röntgenhoitaja

Bioanalyytikko

Vierailija
62/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bioanalyytikko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- töitä löytyisi, edes melko varmasti

- ala olisi itsenäistä työtä, ei missään nimessä liikaa ihmisten kanssa tekemisissä olemista

- ei fyysisesti liian rankkaa (saa olla muutakin kyllä kuin vain toimistossa istumista)

- ei yötyötä

- ei meteliä

Opiskelua en pelkää, ja siihen myös olisi aikaa ja mahdollisuus.

Kaksi toisen asteen tutkintoa hankittuna.

Puhelinmyyjä

Aika kovaa huudon metakkaa siinä saa varmaan kuulla.

Suosittelisin siivoojaa, mutta kun ei saa olla fyysisesti raskasta. Tosin ei esim.toimistosiivous ole hirveän raskasta, paitsi se kiire siinä.

Vierailija
64/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmistotestaus. Tietokonetta ei kannata pelätä. Jos jo nyt reaktio on "mä en osaa" niin miten ikinä todistat yhdellekään työnantajalle että kykenet oppimaan uutta?

Ohjelmistotestaus on IT-alalla hyvä "astinlauta". Siihen ei vaadita muuta taitoa kuin se että osaa huomata virheet, ja siksi naiset ovat luonnostaan parempia ko. hommassa. Jos olet hyvä sudokuissa tai ristisanoissa, pärjäät testaajana, koska siinä hommassa vaaditaan ongelmanratkaisua ja päättelykykyä.

Vierailija
65/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puutarha-ala. En kyllä tiedä miten työllistää...

+ jonkun mainitsema hitsaaja ja metsäala.

Ensinnäkin huonosti kummassakaan ainakaan vakituista työtä tarjolla ja eivät todellakaan mitään rentoa ja hiljaista hommaa, jota saa tehdä yksin. Metsäala tosin kasvava, mutta jos jäät metsäkonekuljettajatasolle, niin meteliä koneissa riittää. Erityisasiantuntija- tai suunnittelijatasolla yms. joutuu taas ihmistenkin kanssa olla tekemisissä.

Varsinaista (levyseppä)hitsaajaa ei myöskään enää ole, vaan enimmäkseen CNC-koneistusta tai kunnossapitohommia. Fyysisesti rankkaa duunia, mitä isompi pulju sitä enemmän porukkaa ympärillä, aina kiire jonnekin, kannat työkaluja mukana, jumalaton meteli ja pauke. Pahimmillaan ainaisia ylitöitä paskoilla vehkeillä ja mahdottomiakin deadlineja. Tiedättekö kovin montaa hyväkuntoisia + nelikymppistä hitsaria? En minäkään, työ jättää jälkensä.

Toinen sitten puutarhuri. Sinänsä joo, mutta helposti +20t askelta päivässä, multien kanssa kikkailua käsipelin, isojen nurtsialueiden leikkuita, kukkien istutukset ja hoidot, puiden leikkauksia, tuhansia litroja käsin vettä kannat pahimmillaan päivittäin, harvemmin saat olla ainut ja aina joku valittamassa joka ei tiedä asiasta mitään, siivoot usein samalla muiden jätteet kun siistit alueita.. 

Hitsari ja puutarhuri brutto alkaen 10e/h, puutarhuri.

Ei mielestäni ihan ap:n toivomuksiin kyllä mene ko. alat.

Vierailija
66/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja. Ei tarvi osata lukea tai laskea.

Vierailija
67/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslaborantti ja hammasteknikko. Töitä on, työaika päivällä, ei käytännössä suoraa potilaskontaktia, työ itsenäistä ja näet oman kätesi jäljen.

Missä voi opiskella? Millainen palkka? Voiko toimia yrittäjänä? Mitä tekee käytännössä? Tämä kiinnostaisi (en ole ap).

Jos on tosissaan kiinnostunut, tällaiset lisäkysymykset ovat aika googlattavissa, kun on selkeä hakusana. Ihmettelen samasta syystä myös ap:n lisäkysymyksiä, mutta en alkuperäistä, koska tuollaiseen saa ihmisiltä parempia ideoita kuin koneelta. 

Vierailija
68/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarhuri - tunnen muutaman. Töitä ei ole talvikaudella.  Yksi on tuuraajana kaupan kassalla. Toinen yrittää tehdä erilaisia tuntitöitä milloin missäkin. 

Vierailija
69/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puutarhuri. Tosin voi olla fyysisesti raskasta.

Töitä ei ole ympäri vuoden.  Vain harvoille riittää hommaa kauppapuutarhoissa, ja niissäkin jo paljon automatiikkaa.

Vierailija
70/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koodari.

Ja moni muukin IT-alan homma.

Tarvis varmaan osata jo jotain tietokoneella tehdäkin.. itse osaan surffata netissä, mutta muuten kaikki tietokoneisiin liittyvä tai vaikkapa kännykän asetukset ovat 10-vuotiaan poikani hommia, mä en osaa.

Ap

Muita ideoita?

Tässä kiteytyy monen suomalaisen työnhakijan ongelma. Ollaan muka valmiita opiskelemaan ja kehutaan tutkinnoilla, mutta kun ehdotat uuden oppimista niin aletaan naureskella, että eihän hän nyt tuollaista.

Miksi et voi opiskella sitä tietokoneen käyttöä? Sama oppimisprosessi kuin kaiken muunkin opiskelun kanssa.

Tästä nyt paistaa läpi se, että ei oikeasti halutakaan opiskella eli oppia jotain uutta vaan halutaan lösöttää siinä jo osatussa mukavuusalueen turvallisella patjalla.

Ohis, mutta eikö noihin IT-alan hommiin tarvita myös sitä alalle suuntautuneisuutta? Monet koodarit usein puhuvat siitä, että teknologia kehittyy sen verran nopeasti että uusia kieliä tms. saa koko ajan olla opettelemassa omalla ajalla. Ei siis riitä, että opiskelee koulussa juttuja ahkerasti, vaan alan näin yleensä pitää kiinnostaa sen verran, että se on myös ikäänkuin vapaa-ajan harrastus. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.

Vierailija
71/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta glory hole -palvelu. Ei tarvitse olla tekemisissä kuin miesten viisaimman osan kanssa.

Vierailija
72/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koodari.

Muuten ehkä mutta miten 40-vuotiaana alalle opiskeleva saa töitä, ja vieläpä lähes varmasti? Jos näin olisi niin aloittaisin itse it-alan opinnot uudestaan.

Kerrotko mihin loppuu yli 40-vuotiaan käytettävyys työelämässä? Miten kukaan yli 28-vuotias saa töitä tällä samalla logiikalla? Kaikissa alle 30-vuotiaiden työllistämisessä on myös valtavia ongelmia. Kannattaa varoa tällaista ajattelumallia, jos haluaa elää normaalia elämää. Minulla on sinulle tuhansia ihmisiä tiedossa, ketkä ovat opiskelleet itsensä nelikymppisinä valmiiksi haluamalleen alalle ja ovat työllistyneet hyvin. Ihmisen on hyvä koko ajan kehittyä, katsos. E ole pakko opiskella, saa elää oman näköistään elämää. Ikä ei ole este opiskelulle, eikä työllistymiselle. Joskus tutkinnot myös vanhenevat ja käyvät tarpeettomiksi, mutta ihmiselle ei käy niin. Vaan hän opiskelee lisää.

Vierailija
73/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puheterapeutti

Töitä löytyy, mutta opiskelemaan pääsy lähes mahdotonta. 

Vierailija
74/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti. 40 kymppinen ja valmis opiskelemaan vielä 2 tutkinnon lisäksi kolmannen. Opiskelu sinulle nyt ainakaan ei sovi. Töihin mars. Raskasta fyysistä työtä. Opiskelun voit unohtaa.

Mikä on opiskelua vastaan. Ilmeisesti jotkut ihmiset kannattavat koulutuksesta leikkaamisia? Se että joku opiskelee kertoo positiivisia asioita ihmisestä. On hienoa että hakeutuu opiskelemaan ja pääsee että opiskelemaan. Opiskelua pitää joskus myös jatkaa, jotta pääsee toisiin työtehtäviin. Niin se vain on.

Vierailija
75/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koodari.

Tarvis varmaan osata jo jotain tietokoneella tehdäkin.. itse osaan surffata netissä, mutta muuten kaikki tietokoneisiin liittyvä tai vaikkapa kännykän asetukset ovat 10-vuotiaan poikani hommia, mä en osaa.

Ap

Muita ideoita?

Tässä kiteytyy monen suomalaisen työnhakijan ongelma. Ollaan muka valmiita opiskelemaan ja kehutaan tutkinnoilla, mutta kun ehdotat uuden oppimista niin aletaan naureskella, että eihän hän nyt tuollaista.

Miksi et voi opiskella sitä tietokoneen käyttöä? Sama oppimisprosessi kuin kaiken muunkin opiskelun kanssa.

Tästä nyt paistaa läpi se, että ei oikeasti halutakaan opiskella eli oppia jotain uutta vaan halutaan lösöttää siinä jo osatussa mukavuusalueen turvallisella patjalla.

Ohis, mutta eikö noihin IT-alan hommiin tarvita myös sitä alalle suuntautuneisuutta? Monet koodarit usein puhuvat siitä, että teknologia kehittyy sen verran nopeasti että uusia kieliä tms. saa koko ajan olla opettelemassa omalla ajalla. Ei siis riitä, että opiskelee koulussa juttuja ahkerasti, vaan alan näin yleensä pitää kiinnostaa sen verran, että se on myös ikäänkuin vapaa-ajan harrastus. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.

Kaikki muut kuin suorittavat alat vaativat jatkuvaa opiskelua. Ja suorittavissakin pitää oletettavasti opetella uusia järjestelmiä ja prosesseja. Ei tuota kannata pelätä.

Vierailija
76/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatti-vauva palstan trollialoittaja ammattina. Oon tykänny, hyvät edut.

Vierailija
77/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti. 40 kymppinen ja valmis opiskelemaan vielä 2 tutkinnon lisäksi kolmannen. Opiskelu sinulle nyt ainakaan ei sovi. Töihin mars. Raskasta fyysistä työtä. Opiskelun voit unohtaa.

Mikä on opiskelua vastaan. Ilmeisesti jotkut ihmiset kannattavat koulutuksesta leikkaamisia? Se että joku opiskelee kertoo positiivisia asioita ihmisestä. On hienoa että hakeutuu opiskelemaan ja pääsee että opiskelemaan. Opiskelua pitää joskus myös jatkaa, jotta pääsee toisiin työtehtäviin. Niin se vain on.

Kyllä se on tyhmyyden merkki mitä isompi liuta eri tutkintoja ja ammatteja, mul on tämmönen sukulainen. Bipo . Alottaa aina uuden alan, vaan eipä ollukkaan elämäni ura... aina uutta ja uutta, mikään oikea työ kato ei kiinnosta. Normaali tietää mitä tahtoo ja panostaa siihen uraan.

Vierailija
78/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdashommaa? Joskus tämän vuoden puolella näin te-toimiston sivuilla että lääketehtaalle haettiin työntekijöitä, kuulosti ihan kivalta hommalta eikä fyysisesti raskaalta. Päivätyö, saa olla omissa ajatuksissaan. Metelistä en tiedä? Olisin itsekin voinut hakea jos kyseessä olisi ollut osapäivätyö.

Vierailija
79/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koodari.

Ap

Muita ideoita?

Kaikki muut kuin suorittavat alat vaativat jatkuvaa opiskelua. Ja suorittavissakin pitää oletettavasti opetella uusia järjestelmiä ja prosesseja. Ei tuota kannata pelätä.

Tuttua, oma alani on esimerkiksi sellainen (olen graafinen suunnittelija ja kuvittaja). Tosin en kyllä suosittelisi tätä alaa sellaiselle, jota homma ei ihan vilpittömästi kiinnosta. Välillä tuntuu siltä, että työpäivä ei lopu koskaan, koska kotona on pakko päivittää omaa osaamistaan, kilpailu on sen verran kovaa. Jos töissä ja sen lisäksi vapaa-ajallakin joutuu koko ajan tekemään asioita jotka eivät nappaa millään tasolla, niin enpä tiedä, miettisin kyllä muita vaihtoehtoja ensin. Toki voihan sitä koodaamista vaikka ensin kokeilla jossain kurssilla, eihän sitä tiedä vaikka se AP:lle sopisikin oikein hyvin.

Vierailija
80/409 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koodari.

Ap

Muita ideoita?

Itse olen ollut 17 vuotta koodarina, nykyisi koodaava arkkitehti, ja en koskaan käytä vapaa-aikaani työasioihin millään tapaa. En tee ylitöitä, en lue alan lehtiä tai nettisivuja, enkä varsinkaan opiskele mitään uutta. Ehdin töissä ihan hyvin opetella aina kun uusia tekniikoita tulee. Mutta kieltämättä olen huomannut että olen poikkeuksellisen nopea oppimaan yleensäkin, voi olla että monelle ei riittäisi työaika opiskeluun, kun käytännössä uudella tekniikalla pitää alkaa heti tehdä eikä voi sanoa että minä nyt pari viikkoa tässä opiskelen ensin.