Vanhojen ihmisten kummallisia uskomuksia ja outoja tapoja
Minä aloitan anopistani, jonka luona televisiosta voi katsoa vain ykköskanavaa siitä syystä, että jos kanavia menee vaihtelemaan niin televisio voi mennä sekaisin.
Kommentit (501)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuan vanha tutatva ei ota pankkikorttia, kun pelkää, että se varastetaan ja hänen rahansa viedään. Sen sijaan hän käy nostamassa pankin tiskiltä isoja summia käteiseksi. Helpommin ne varastetaan tai häviävät, kun pankkikortin voi kuitenkin kuolettaa, eikä sitä voi käyttääkään, jos ei tiedä tunnuslukua.
Höpsistä. Totta kai voi käyttää. Senkun ostelee alle 25 eurolla lähimaksulla kamaa. Tunnissa ehtii jossakin kauppakeskuksessa polttaa tonnin edestä valuuttaa, jos on nopea.
Sitä paitsi pankkiautomaatilla tai kaupan kassalla edellä olevan ihmisen tunnusluvun vakoilu on äärimmäisen helppoa, harva älyää suojata sitä naputteluaan kunnolla.
Tuota noin... miksi tuota on alapeukutettu, ihan paikkaansahan se pitää. Jos maksat lähimaksulla, ei sinulta vaadita tunnuslukua. Ja tunnusluvun vakoileminen on valitettavan helppoa, koska ihmiset eivät älyä tai kehtaa peittaa maksupäätettä maksaessaaan.
Poliisi toistuvasti on varoittanut mediassa tunnusluvun peittämisen olennaisuudesta, silti katsokaa vana itse kassalla, moniko niin tekee? Ei juuri kukaan.
Joten ei se pankkikortti ole kovinkaan turvallinen. Toki turvallisempi kuin käteinen raha, mutta siksi niitä varastetaan, että niillä on varkana helppo tyhjätä tili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuan vanha tutatva ei ota pankkikorttia, kun pelkää, että se varastetaan ja hänen rahansa viedään. Sen sijaan hän käy nostamassa pankin tiskiltä isoja summia käteiseksi. Helpommin ne varastetaan tai häviävät, kun pankkikortin voi kuitenkin kuolettaa, eikä sitä voi käyttääkään, jos ei tiedä tunnuslukua.
Höpsistä. Totta kai voi käyttää. Senkun ostelee alle 25 eurolla lähimaksulla kamaa. Tunnissa ehtii jossakin kauppakeskuksessa polttaa tonnin edestä valuuttaa, jos on nopea.
Sitä paitsi pankkiautomaatilla tai kaupan kassalla edellä olevan ihmisen tunnusluvun vakoilu on äärimmäisen helppoa, harva älyää suojata sitä naputteluaan kunnolla.
Tuota noin... miksi tuota on alapeukutettu, ihan paikkaansahan se pitää. Jos maksat lähimaksulla, ei sinulta vaadita tunnuslukua. Ja tunnusluvun vakoileminen on valitettavan helppoa, koska ihmiset eivät älyä tai kehtaa peittaa maksupäätettä maksaessaaan.
Poliisi toistuvasti on varoittanut mediassa tunnusluvun peittämisen olennaisuudesta, silti katsokaa vana itse kassalla, moniko niin tekee? Ei juuri kukaan.
Joten ei se pankkikortti ole kovinkaan turvallinen. Toki turvallisempi kuin käteinen raha, mutta siksi niitä varastetaan, että niillä on varkana helppo tyhjätä tili.
Ei millään saa tonnia rikki, se tunnuslukukysely tulee riittävän monen käyttökerran/tietyn summan ylittämisen jälkeen.
Lähimaksun läpimeno perustuu erilaisiin laskureihin. Kun ne täyttyvät, lähimaksu ei mene läpi, vaan kortti kysyy pin-koodia. Kun koodi on syötetty, laskurit nollautuvat.
Itse olen huomannut, että koodia kysytään huomattavasti useammin, jos olen ns. normaalin toiminta-alueeni ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Sinisiä astioita ei saa laittaa mikroon. Onko kukaan muu kuullut tästä, tai tietäisikö joku tälle jopa perusteluja?
Voi olla jotain lyijyn takia. Vanhoissa astioissahan on paljon lyijyä, tätä on ihan testattu suomessakin. Muistaakseni sininen/vihertävä (en muista tarkkaan sävyä) väri on lisäksi ennen etenkin maalina ollut sellainen, että siinä eritoten oli, jossain historiankirjassa luki. En tiedä, oliko tämän kuullut ja pelkäsi, että mikron säteily tekee jotain lyijylle, koska varmaan tiesi, ettei metallia saa laittaa mikroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulikin mieleen, kun mummoni aina ukkosen aikaan päivittelee jos näkee jonkun vastaavan kännykkään. Oli vielä enemmän kauhuissaan, kun kerran puhuin ukkosen aikaan videopuhelua tabletilla. "Ties mitä tuostakin voi sattua, onkohan tuota edes tutkittu, kuule vaikka iskisi salama kun menee noin vaan vastaamaan älylaitteisiin!"
Voihan se salama toki iskeä, mutta tuskin se kännykkään tai tablettiin vastaamisesta johtuu.. :D
Muistan jonkin uskomuksen ettei lankapuhelinta saanut käyttää ukonilmalla.
Ei saanut, ei. Lankapuhelinhan kilahteli ukkosella, jos se oli sattunut jäämään seinään. Meillä kärähti myös ukkosella usein sähkölaitteita, joten aina kun jyrähtelyä rupesi kuulumaan, juostiin äkkiä kaikki töpselit irti seinästä. Ukonilman vaarat eivät ole mikään uskomus, vaan ihan faktaa ja järkeä.
Meillä ukkosella lankapuhelin pirahti kerran ja metallikantisen arkkupakastimen valkoiseen maaliin lankapuhelimeen tuli pistemäinen palojälki. Sulakkeita ei palanut joten maadotui johonkin. Sen jälkeen puhelin oli AINA irti ukkosella.
Vierailija kirjoitti:
Voi sitä käyttää, jos on lähimaksuominaisuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei millään saa tonnia rikki, se tunnuslukukysely tulee riittävän monen käyttökerran/tietyn summan ylittämisen jälkeen.
Lähimaksun läpimeno perustuu erilaisiin laskureihin. Kun ne täyttyvät, lähimaksu ei mene läpi, vaan kortti kysyy pin-koodia. Kun koodi on syötetty, laskurit nollautuvat.
Itse olen huomannut, että koodia kysytään huomattavasti useammin, jos olen ns. normaalin toiminta-alueeni ulkopuolella.
Ok, en ole itse vielä koskaan törmännyt tuohon, edes shoppaillessani lasten kanssa, jolloin tulee käytettyä lähimaksuominaisuutta aika monessa liikkeessä perätysten. Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Tunnusluvun vakoilu kumminkin on täysin mahdollinen riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken ikäisten pöljäilyille naureskellaan, tässä ketjussa vanhemmille. Jos menee herne nenään, voikin miettiä mistä poikii vanhuuteen yhdistettävä stereotypiat äkäisyydestä ja huumorintajuttomuudesta.
Milloin muistat nähneesi ilkuntaketjun kolmekymppisten naisten ennakkoluuloille ja tietämättömyydelle?
Niinpä. Semmoisia ei ole, koska raivostunut akkalauma melttoaisi sen täyteen.
Ja silti juuri kukaan ei ole yhtä ennakkoluuloista ja mustavalkoisesti ajattelevaa sakkia kuin omassa erinomaisuudessaan rypevät kolmekymppiset, jotka kuvittelevat tietävänsä kaikesta jo kaiken.
Näin menee, totta. Montako ketjua täällä on ollut, että neuvolassa ei tiedetä mitään, mammat tietää paremmin. Terkkari on ihan p***eestä, kun ei huomaa meidän perheen, meidän lapsen erikoisuutta. Anopit, isoäidit ei tiedä mitään lastenhoidosta, eivät osaa olla riittävän hygieenisiä jne. Eivät hoida riittävästi, matkustelevat vain tai tunkevat kylään koko ajan. Monenlaista valittamista jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulikin mieleen, kun mummoni aina ukkosen aikaan päivittelee jos näkee jonkun vastaavan kännykkään. Oli vielä enemmän kauhuissaan, kun kerran puhuin ukkosen aikaan videopuhelua tabletilla. "Ties mitä tuostakin voi sattua, onkohan tuota edes tutkittu, kuule vaikka iskisi salama kun menee noin vaan vastaamaan älylaitteisiin!"
Voihan se salama toki iskeä, mutta tuskin se kännykkään tai tablettiin vastaamisesta johtuu.. :D
Muistan jonkin uskomuksen ettei lankapuhelinta saanut käyttää ukonilmalla.
Ei saanut, ei. Lankapuhelinhan kilahteli ukkosella, jos se oli sattunut jäämään seinään. Meillä kärähti myös ukkosella usein sähkölaitteita, joten aina kun jyrähtelyä rupesi kuulumaan, juostiin äkkiä kaikki töpselit irti seinästä. Ukonilman vaarat eivät ole mikään uskomus, vaan ihan faktaa ja järkeä.
Meillä ukkosella lankapuhelin pirahti kerran ja metallikantisen arkkupakastimen valkoiseen maaliin lankapuhelimeen tuli pistemäinen palojälki. Sulakkeita ei palanut joten maadotui johonkin. Sen jälkeen puhelin oli AINA irti ukkosella.
Ukkonen soittaa (lanka-)puhelimella...
Tositarinoita tästä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, en ole itse vielä koskaan törmännyt tuohon, edes shoppaillessani lasten kanssa, jolloin tulee käytettyä lähimaksuominaisuutta aika monessa liikkeessä perätysten. Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Kyllä ja erilaiset kopiointilaitteet pankkiautomaateilla.
Ilmaisu "puolet enemmän" tarkoittaa joidenkin vanhempien ihmisten mielestä samaa kuin kaksinkertaisesti. Onkohan heidän mielestään "kolmannes enemmän" sama kuin kolminkertaisesti? En ole viitsinyt kysyä :)
tiira kirjoitti:
Ilmaisu "puolet enemmän" tarkoittaa joidenkin vanhempien ihmisten mielestä samaa kuin kaksinkertaisesti. Onkohan heidän mielestään "kolmannes enemmän" sama kuin kolminkertaisesti? En ole viitsinyt kysyä :)
En kyllä millään jaksa uskoa, että tämä olisi vain vanhoille ihmisille tyypillistä! Onhan tuosta muistaakseni täällä av:llakin kiivaasti väitelty.
Vierailija kirjoitti:
Ei-ollenkaan-vanha työkaverini omaa monenlaisia omituisia käsityksiä.
...
Kiinteistöhuoltoon ei saa soittaa ilman esimiehen lupaa. Mikäli esimiestä ei saada kiinni, töissä kärsitään vesivahingosta, kylmistä pattereista tai rikkinäisestä ikkunasta. Jos työntekijä ilmoittaa omin päin tapahtuneesta kiinteistöhuoltoon, työntekijä voi joutua maksamaan kaikki kyseiset korjaukset.
...
Ikävä kyllä meillä on jostain syystä myös samaa vikaa työpaikalla. Tässä taannoin menin vapaiden jälkeen töihin ja kiipesin ylimpään kerrokseen kun hissi oli rikki. Totesin työkaverille hieman hengästyneenä, että taas se on rikki ja työkaveri totesi vaan, että "joo, ollut jo viime viikosta". Kun tiedustelin, että kai siitä ilmoitettu niin kohautti vaan olkiaan. Kun eihän se meille kuulu... Ja ei, kukaan ei ollut viiden päivän aikana ilmoittanut asiasta. Myöskään tukkeutuneesta vessanpytystä ei ilmoiteta eikä ovesta, joka ei mene lukkoon.
Saunan lauteilla ei saa laulaa eikä syödä vaan pitää käyttäytyä arvokkaasti. En tiedä miksi, suuttuuko saunatonttu muuten? Ihan hyvä neuvo tietysti sinänsä.
Nuo mollaamasi asiat ovat paljon oikeampia ja älykkäämpiä,kuin oma selvästi vaatimaton ajattelusi pystyy ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Saunan lauteilla ei saa laulaa eikä syödä vaan pitää käyttäytyä arvokkaasti. En tiedä miksi, suuttuuko saunatonttu muuten? Ihan hyvä neuvo tietysti sinänsä.
Haa, tämänkö vuoksi Teuvo asui saunassa? Oppiakseen sitä kansanedustajalta edellytettyä vakaata ja arvokasta käytöstä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän yleensä aina lähimaksua, mutta usein se ei mene läpi. Vähintään kerran päivässä joudun näppäilemään tunnusluvun ja viimeistään neljännellä käyttökerralla kysyy sen tunnusluvun. En koskaan ole saanut yli 100 € käytettyä päivän aikana ilman, että pin-koodia kysytään.
Kortinhan voi toki ottaa myös ilman lähimaksua sekä asettaa käyttörajat, estää käytön ulkomailla ja niin edelleen. Minulla on yleensä käyttötilillä 50–100 €, koska harvoin tulee tehtyä sen isompia ostoksia hetken mielijohteesta. Eli jos suunnittelen käyväni kampaajalla, ruokakaupassa ja ostamassa uudet kengät, siirrän vaadittavan summan tilille. Mummuni kyllä tästä huolimatta pitää satoja euroja lompakossaan, vaikka kahdesti on lompakko varastettu.
Mahataudissa pitää juoda jaffaa, ja syödä saa vain korppuja, näin uskoi äitini ollessani pieni
Ei saa toivottaa hyvää kalaonnea kalaan lähtijöille sillä se tuo epäonnea. Täytyy toivottaa sen sijaan kireitä siimoja. Näin sanoo tuttavani, vanhempi kalamies.
Vierailija kirjoitti:
Mummolassa joskus 80-luvulla piti soratietä kävellä aina keskellä, eikä reunan ajourassa, jotta tie ei kuluisi.
Autoilijatkin ajavat aina samoja jälkiä ja näin tien pinta kuluu epätasaisesti... Talvisin varsinkin kannattaisi ajaa hieman eri jälkeä niin tie sulaisi vähän enemmän.
Terveisin 90-luvulla syntynyt.
Pappi herroista ja vävy vieraista parhain. Ja papit todellakin olivat ennen aikaan ylin auktoriteetti. Vielä 90-luvulla kauhisteltiin, jos pappi teki jotain normaalin ihmisen tapaan. Tai jos papin rouvalla oli punainen hames.