Vanhojen ihmisten kummallisia uskomuksia ja outoja tapoja
Minä aloitan anopistani, jonka luona televisiosta voi katsoa vain ykköskanavaa siitä syystä, että jos kanavia menee vaihtelemaan niin televisio voi mennä sekaisin.
Kommentit (501)
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupassa käydessä havainnut, että vanhat ihmiset usein lataavat hihnalle yli 10 litraa maitoa. Usein myös perunoita, ruisleipää ja pullapitko. Kuvittelevat syövänsä terveellisesti?
Älä huoli, kyllä sinäkin vanhenet ja joku nuorempi katselee touhujasi sääliä tuntien.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostat luotolle, jos voit maksaa koko summan pois ”heti”? Ostatko vaan summilla, joihin sinulla on varaa maksaa heti ensi kuussa kokonaan? Eli sinulla on varaa maksaa isojakin usean sadan hankintoja samassa kuussa? Onneksi olkoon, kaikilla ei ole varaa tuohon.
Kysymys oli kai tarkoitettu minulle. Kaytan luottokorttia melkein kaikkiin ostoksiin koska en halua pitaa paljon kateista mukana. Laskun maksan aina n. viikko ennen erapaivaa. Kerran posti tunaroi ja lasku oli myohassa. Yrittivat sakottaa mutta kun soitin ja katsoivat maksuhistoriani niin sakko annettiin anteeksi.
Luottorajani on $25,000.00 (Minulla on ollut sama kortti kaaauan.)
Viime syksynä oli pihlajassa paljon marjoja ja talvella paljon lunta.
Flunssassa kun laittaa valkosipulinkynsiä nenään ja appelsiininkuoria korviin niin tauti taittuu.
Aika vaikeaa oli makoilla selällään räkää nenä täynnä ja sipulit sieraimissa, appelsiininkuoret korvissa.
Kuoret korvissa ehkäisi ettei tauti iske jälkitautina korvatulehduksena.
Nämä opit mummolta. Mummo on nyt pois, mutta 92 hän oli 91-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oikeaa voita pitää syödä niin säilyy näkökyky hyvänä.
Appelsiineja niin ei tule keripukki.
Tulee musta tukka, jos juo lapsena kahvia.
(Vanhus synt. 1913)
Ihan oikeassa keripukin suhteen. Muukin C-vitamiinipitoinen toki kelpaa.
Sama homma voin ja A vitamiinin kanssa. 1917 oli pula-ajan lapsi. Yllättävän paljon tiesivät arjen kemiaa. Esim. rauta vaatii C vitamiinin, siksi verilätyt/ mustamakkara + puolukka yms.
Oma ystäväni käyttää voita leivän päällä margariinin sijasta, koska hänen mummonsa on sanonut voin olevan terveellisempää.
Voi on kuulemma puhdasta, ei ole selvästi lukenut tieteellisiä julkaisuja aiheeseen liittyen sillä tuo vanhojen aikojen uskomus voin puhtaudesta ei oo enää ajankohtainen. Margariinia ei enää prosessoida epäilyttävillä aineilla ja se sisältää paljon enemmän kasvirasvoja yms. Että mummonsa takia kaverinikin nyt on hankkimassa sepelvaltimotautia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fewefw kirjoitti:
Jos tulee paljon pihlajanmarjoja tulee myös paljon lunta. Ja jos taas vähän marjoja niin vähän lunta.
Päinvastoin, paljon pihjalamarjoja niin vähän lunta. Juontaa uskomuksesta, että puu ei jaksa kantaa kahta isoa kuormaa vuodessa.
Uskomukset ovat uskomuksia, mutta luonto korjaa itseään ja auttaa muita luontokappaleita selviytymään, joten ihan luonnonlain mukaan tulee paljon pihlajanmarjoja, jos on kova talvi. Linnuille riittää näin ruokaa.
Ei siis ole mitään taikuutta.
Siis pihlaja tekee hyvää hyvyyttään paljon marjoja voidakseen pitää tulevilla pakkasilla linnut hengissä? Nyt on luonnonlait hieman hakusessa. Pihlaja tekee marjoja lisääntymiseen. Sen verran kuin kulloinkin energiaa riittää. Lintu, joka marjan syö on pihlajalle siemenkuski. Niitä kyllä sikiää vuoden sisään uusia.
Vierailija kirjoitti:
Flunssassa kun laittaa valkosipulinkynsiä nenään ja appelsiininkuoria korviin niin tauti taittuu.
Aika vaikeaa oli makoilla selällään räkää nenä täynnä ja sipulit sieraimissa, appelsiininkuoret korvissa.
Kuoret korvissa ehkäisi ettei tauti iske jälkitautina korvatulehduksena.
Nämä opit mummolta. Mummo on nyt pois, mutta 92 hän oli 91-vuotias.
Meillä laitettiin niitä kuoria tyynyliinan alle ja valkosipulia puristimen läpi sieraimiin.
Valkosipulista haihtuvat öljyt avaavat tukkoisen nenän.
Mummoni ei koskaan astioita pestessään käyttänyt tiskiainetta. Hän uskoi vakaasti sen aiheuttavan syöpää.
Vierailija kirjoitti:
20 e on iso raha. Öö, ei ole. Kun saan mummoltani 15-20 e syntymäpäivä/joululahjarahaa en tiedä itkiskö vai nauraisko. Mitähän 15 eurolla nykyään saa? En pääse eded ruokakaupassa heviosastoa pidemmälle tuolla rahalla.
Minkä hintaisen lahjan annat itse yleensä syntymäpäivä/joulurahaa mummollesi, tai yleisemmin muille isovanhemmillesi, sisaruksillesi, vanhemmillesi, kummilapsillesi?
Isovanhempia ei enää ole, mutta lapsia 3, kaksi lastenlasta + sisarukset, osin perheellisiä+yksi kummilapsi puolisoineen: Aatto ollaan täällä, osa jää 1-3 yöksi. Kaikille lahjat, ruoat, juomat, pukki, kuusi yms.
Tuolla 20,-/lahja joulu maksaa minulle noin 500-600,-
Entä sinulle?
Tänä syksynä oli pihlajassa vähän marjoja. Taitaa tulla vähäluminen talvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ehkä ohis, mutta Intiassa oli kai ennen vanhaan tapana, että synnyttäessä lapsen isä istuu sellasella jännällä korokkeella vaimonsa yllä. Hänen sukuelintensä ympärille sidottiin naru. Aina kun vaimoa sattui, hän kiskaisi narusta että miehensä saa tuntea myös :D
Vaikea uskoa, että miehet olisivat suostuneet...
Itse asiassa tämä on totta, mutta ei Intiassa, vaan atsteekkien aikana nykyisen Meksikon alueella. Kyseessä on joihinkin kulttuureihin liittyvä "sympatiaraskaus"-ilmiö: https://www.fatherly.com/health-science/what-sympathy-pregnancy-looks-l…
Jos laittaa leivän nurinpöydälle, tietää se kuolemaa. Jos laittaa kengät pöydälle, kuolemaa. Kuolleet käyvät tervehtimässä linnun muodossa ikkunalaudalla. Täysikuu valvottaa. Enkeleitä on olemassa. Kitkuttaa menemään kahvilla, kaurapuurolla ja salaatilla. Pankkiautomaattikortin hommasi viiden vuoden painostuksen jälkeen. Vähän off-topic, mutta kaikki vähänkään vierasperäiset sanat on pakko sanoa väärin, esim. infarkti on aina infrakti. Näin siis äitee, 74 v.
Tunnen kuusikymppisen, joka ei uskalla syödä siemeniä (edes paahdettuina), koska hänelle on lapsena kerrottu, että ne voi itää mahassa ja siihen kuolee.
Äidilläni on vakaa näkemys siitä että rappusissa ei saa kääntyä :D Siis jos olet vaikka matkalla yläkertaan, mutta rappusissa muistat puolimatkassa unohtaneesi jotain alakertaan, et saanut kääntyä suoraan puolessa välissä takaisin, vaan piti ensin rampata raput yläkertaan asti, ja vasta siellä sai kääntyä ja palata takaisin alas.
Muutenkin rappusissa kulkemista on syytä välttää, en tiedä miksi, mutta jos pitää viedä vaikka 6 asiaa yläkertaan, ei voi viedä ensin 3 ja sitten 3 vaan pitää koota niistä hemmetinmoinen torni ja tasapainotella sen kanssa rappusissa sitten. Että tasasella saa ravata ja rampata, mutta älä turhaan herranjestas olinkerrostasi vaihda :D
Hän myös paheksuu kerrostaloja ja kulkee aina hissillä ja rampeista, jos vain mahdollista, hän myös jalkaisin tasapainottelee lastenrattaille ja pyörätuoleille tarkoitetut porrasrampit ylös ja alas ;DD En tiedä miksi hän moisesti portaita kunnioittaa, kysyttäessä vastaukset ovat hyvin epämääräisiä.
Äitini myös uskoo vahvasti että käärme ei pure vaan pistää hännällään ;) Hän jankkaa sitä niin usein että sai lapsena minutkin uskomaan moiseen. Uskoni asiaan romuttui 13-vuotiaana partioleirillä kun kyy puri minua nilkkaan. Nilkassa näkyi kaksi jälkeä, ja olin ihan kauhuissani että nyt se käärme kerkesi pistää minua kaksi kertaa, ja aloin panikoimaan entistä enemmän. Jossain ensiapupisteellä minulle sitten ystävällisesti selitettiin asian oikea laita ;) Kun tästä sitten kerroin kotona myöhemmin, ei äitini uskonut vaan väitti moisen olevan roskapuhetta ja valehtelua, ja hän uskoo siis edelleen käärmeen pistävän hännällään puremisen sijasta :DD
Äitini on syntynyt -46 ja minä olen syntynyt -72
ja tiedetäänhän noista paljoista pihlajanmarjoista sekin, että jos ei tule tautinen vuosi, niin sota kumminkin---
Vierailija kirjoitti:
En viitsi enää sanoa äidilleni jos olen laihduttamassa. Hänen päässään se tarkoittaa jotain nälissään oloa ja salaatinlehdillä kituuttamista. Ei auta vaikka selittää, että on olemassa monia muitakin tapoja.
Tämä.. laihduttaminen on joidenkin päässä sitä ettei voi syödä yhtään mitään ja hiljalleen kuolee pois anoreksian runtelemana.
Geetarist. kirjoitti:
Jos laittaa leivän nurinpöydälle, tietää se kuolemaa. Jos laittaa kengät pöydälle, kuolemaa. Kuolleet käyvät tervehtimässä linnun muodossa ikkunalaudalla. Täysikuu valvottaa. Enkeleitä on olemassa. Kitkuttaa menemään kahvilla, kaurapuurolla ja salaatilla. Pankkiautomaattikortin hommasi viiden vuoden painostuksen jälkeen. Vähän off-topic, mutta kaikki vähänkään vierasperäiset sanat on pakko sanoa väärin, esim. infarkti on aina infrakti. Näin siis äitee, 74 v.
Meillä leipä nurinpäin pöydällä tuo köyhyyden taloon. Hedelmiä ei saa syödä myöhään illalla, kuulemma vie yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupassa käydessä havainnut, että vanhat ihmiset usein lataavat hihnalle yli 10 litraa maitoa. Usein myös perunoita, ruisleipää ja pullapitko. Kuvittelevat syövänsä terveellisesti?
Älä huoli, kyllä sinäkin vanhenet ja joku nuorempi katselee touhujasi sääliä tuntien.
”Eikö toi mummo tiedä että proteiinirahkan terveyshyödyt kumottiin jo 2040-luvulla”