Vanhojen ihmisten kummallisia uskomuksia ja outoja tapoja
Minä aloitan anopistani, jonka luona televisiosta voi katsoa vain ykköskanavaa siitä syystä, että jos kanavia menee vaihtelemaan niin televisio voi mennä sekaisin.
Kommentit (501)
Vierailija kirjoitti:
Maito on anopin mukaan täysin välttämätön ravintoaine kaikille maailman ihmisille, mutta aivan erityisesti lapsille koska se on hänen mukaansa täynnä ravintoaineita, joita ei mistään muusta ravinnosta saa. Esimerkiksi kalsiumia ei hänen mukaansa saa mistään muusta ruoasta tai juomasta ja siksi kaikki maailman ihmiset ovat koko ihmiskunnan historian ajan juoneet runsaasti lehmänmaitoa. Hän uskoo myös, että lihasta saatavaa proteiinia ei voi korvata muilla proteiininlähteillä.
Äitini, s. 1950, uskoo että hänen huonot hampaansa ovat perua vähäisestä maidonjuonnista. Omien lasteni maidonkulutus on ollut paljon vähäisempää, ja heidän hampaansa ovat erinomaiset.
Olisiko huono hygienia mitään, ja tapa pestä kiille pois kerran päivässä?
Ihme että mummolla on enää ikeniäkään sen jynssäämisen jäljiltä.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin muistan ton, että vanhemmat ihmiset kielsivät muita lapsia antamasta vauvalle vasempaan käteen mitään. Muistan myös, että muakin ohjeistettiin ottamaan lelut ja esineet aina oikeaan käteen, vaikka olin syntyjään vasuri. Ainoa vain, että lapsena emme tajunneet koko ideaa saati erottaneet mitään kätisyyksiä toisistaan. Äitini oli niin anoppinsa tossun alla, että meni tuohon höyryämiseen mukaan. Tämä siis joskus ysärillä.
Ja oli aina inhottavaa leikkiä, kun jatkuvasti tuli huuto taustalta "laita oikeaan käteen, laita oikeaan käteen" kesken leikkien. Emme uskaltaneet touhuta mitään lopulta, kun jatkuvasti teki väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapselle pitää kuulemma alusta alkaen antaa kaikki lelut, lusikat ja kaikki esineet oikeaan käteen, jotta hänestä tulee oikeakätinen. Tämä oli henkilölle hyvin tärkeää.
Todellisuudessa luontaiseen kätisyyteen ei voi vaikuttaa. Kädenkäyttötavan voi vaihtaa aivan yltiöpäisellä pakotuksella (siihen ei riitä tuo tavaran antaminen), silloinkin luontainen taipumus on mitä on. Mutta suurempi kysymys, en tajua miksi lapsesta ylipäänsä pitäisi tulla ennemmin oikeakätinen kuin vasenkätinen?
Minun isoäitini oli vasenkätinen ja hän monesti muisteli, että koulussa oli pakko mm. kirjoittaa oikealla kädellä. Hänen kaltaisensa ihminen voisi helposti ajatella, että lapselle on elämä helpompaa oikeakätisenä.
Olen vasenkätinen - Ainoa suvussani. Isoäitini oli tosi tiukkana siitä, että minusta ei sitten väkisin tehdä oikeakätistä niinkuin ennen muinoin oli tapana - näin aikuisena luulen, että hän on joskus ollut vasenkätinen ja saanut traumat siitä miten hänet on pakotettu oikeakätiseksi..
Ja maailma on ’oikeakätinen’ mutta ei vasenkätiselle tässä maailmassa nyt niin kovin vaikeaa ole...
Mutta joskus vasenkätisyys piti kitkeä pois, koska se oli jotain pirullista. Vamma eikä mikään ominaisuus. Pahan tuotosta.Vasenkätisyydenhän pitäisi olla suht harvinaista. Minun neljästä lapsestani kolme on vasureita. Mä olen oikeakätinen. :D Kukaan noista vasureista ei kuitenkaan koskaan ruvennut käyttämään esim.vasureiden saksia, vaikka niitä on ollut siitä asti, kun ensimmäisen vasenkätisyys vakiintui.
En mäkään käytä. Fiskarsin vasureissa kahva on käännetty, mutta terä ei, eli et näe, mistä leikkaat. Sama on sitten käyttää oikeakätisten saksia, tosin meillä "neutraaleja", ei muotoiltua kahvaa, oikeakätisen terä näissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Pesee tukan vain kahdesti viikossa!!.
Mikä kohta tässä on se uskomus?
Mäkin pesen tukan kahdesti viikossa. Olen 32 v pitkätukkainen.
Vierailija kirjoitti:
Vanha mies oli aikoinaan kampurajalka kun äiti oli peitellyt epätoivottua raskauttaan viimeiseen asti työssään.
Tiedän 50+ miehen, jonka kampurajalka on perua kotisynnytyksestä.
Ei ollut normaali koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo uskomus tämä, että kylmä sää aiheuttaa flunssaa/jos liikkuu kylmässä säässä vähissä vaatteissa niin flunssa tulee siitä. Mummoni sekä äitini molemmat väittävät edelleen näin.
No oikeassahan he ovat. Kun kylmetät itsesi, jalat märät jne, saat melko varmasti flunssan. Vastustuskyky on tuolloin huonompi, kun keho kärsii kylmyydestä.
Mummoni ja äitini väittävät, että flunssa johtuu yksinomaan siitä, kun on kylmä sää. Olen tietoinen siitä, että kylmä edistää flunssan puhkeamista mutta kylmä ei ole flunssan alku ja juuri.
Tätä minäkin olin tulossa kommentoimaan. Ongelmahan on juuri siinä, että vanhat ihmiset luulevat sen kylmyyden yksinään aiheuttavan sairastumisen.
Esim. Isäni puhelimessa, kun kerron olevani flunssassa: "No ootko pukenu kunnolla, ei sitä lakitappäin (en edes tiedä miten tuo pitäisi kirjoittaa mutta tarkoittaa ilman lakkia) pihalle mennä"
Ja ikää minulla on tosiaan yli 30, osaan jo pukeutua sään vaatimalla tavalla, eikä siihen epäilykseen auta se että kerron töissä olevan flunssaa liikkeellä.
Ihan oikeastiko luulette, että äidit ja isoäidit (tai isovanhemmat ) eivät ole kuulleetkaan bakteereista ja viruksista? On vain aika monimutkaista ruveta muistuttelemaan ko olioista, kun se lämpimästi pukeutuminen on kuitenkin se perusjuttu. Älä kylmetä itseäsi, muista pestä käsiäsi, niin vastustat paremmin erilaisia tartuntoja, terveisin isoäiti-terveydenhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulisi hyvä ketju, jos ei hairahduttaisi aiheesta sivupoluille... Oletteko muuten kuulleet uskomuksesta, että lettuja ei saa alkaa syödä ennen kuin kaikki on paistettu? O:-)
Viisas uskomus. Minua ainakin suututtaa letun paistajana, jos osa ahneimmista syö sitä myötä, kun itse ehdin paistaa Jos halutaan olla demokraattisia, paistettu lettukasa jaetaan syöjien kesken tasan!
Minä lopetan paistamisen siinä vaiheessa kun ne ei enää uppoa suoraan syöjiin, vaan alkaa kertyä pinoon.
Minä en jaksa seistä lettupannun vieressä niin kauan, että ovat kylläisiä. Meillä on iso perhe, ei tulisi mitään tuolla systeemillä :)
Olen ratkaissut ongelman paistamalla kolmella pannulla yhtä aikaa. Tulee isoja ja pieniä, kersat tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muori kirjoitti:
Yllättävän vähän näitä iäkkäiden( jotka sis terveitä ns.) kumalisia uskomuksia tässä ketjussa on.No,tuo pihlajanmarjajuttu on sellainen,ettei sitä tarvis edes mainita. Muut ovat aikas huvittavia.
No ap:n tarkoitus oli ilkkua vanhemmille ihmisille, mutta hyvin vähäiseksi jäi anti. Tällaiset ketjut on aika typeriä, sillä joka ikäpolvessa on erikoisia tapoja ja toimintoja, mitä on vaikea ymmärtää.
Vanhetessa aivojen plastisuus vähenee, joten kyllä vanhemmilla ihmisillä nyt vain on keskimäärin enemmän jämähtäneitä uskomuksia ja tapoja kuin koko väestöllä keskimäärin.
Harvoin me ikääntyneet kuitenkaan aletaan uskoa joihinkin ikivanhoihin uskomuksiin, mitä täällä nyt on kirjoteltu. Varmaan on arkuutta uutta tekniikkaa kohti, ei pystytä enää omaksumaan uusia laitteita niin helposti eikä vaihtelemaan niitä lennossa. Tällaiselle naureskelu on minusta tyhmää, jokainen ikääntyy aikanaan ja samat vaikeudet varmaan edessä näillä tämän päivän naureskelijoilla.
N.5 vuotta sitten kuuntelin vieressä, kun eläkeikää lähestyvä sairaanhoitaja selitti miten henkimaailman olentoja on sittenkin olemassa. Aikoinaan hän oli naureskellut äitinsä jutuille, mutta nyt hän tiesi että tämä olikin ollut oikeassa...ja nuorempi hoitaja siinä vieressä pyöritti päätään ja silmiään.
Vierailija kirjoitti:
Että Jaffa parantaa kaiken. Näin uskoivat ainakin äitini vanhemmat. Mummu hoiti minua usein kun olin kipeä, ja olin sitten flunssassa tai mahataudissa niin aina hän juotti Jaffaa.
Mummus osasi hyvin psyykata sinua :D.
Hyvä mieli, parempi vointi.
Vierailija kirjoitti:
Että Jaffa parantaa kaiken. Näin uskoivat ainakin äitini vanhemmat. Mummu hoiti minua usein kun olin kipeä, ja olin sitten flunssassa tai mahataudissa niin aina hän juotti Jaffaa.
Jaffahan on hyvää mahatautiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha mies oli aikoinaan kampurajalka kun äiti oli peitellyt epätoivottua raskauttaan viimeiseen asti työssään.
Ei ollut normaali koti.
Miten kotisynnytys tekee kampurajalan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaffahan on hyvää mahatautiin!
Lääkäri murskaa myytin Hesarissa: Mahataudissa ei pidä juoda Jaffaa https://www.is.fi/terveys/art-2000000893148.html
Vierailija kirjoitti:
Korttia ei saa pelata---->menee talo
Grillata ei saa--->palaa talo
Peliriippuvuus on oikea sairaus.
Tulenkäsittely on nykymaailmassa unohtunut monilta.
Toki jos hysteerisesti luulee, että nämä asiat tapahtuvat automaattisesti kun ostaa kortit ja sytyttää grillin, on neuroottinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut normaali koti.Miten kotisynnytys tekee kampurajalan?
Lapsi putosi lattiiaan tms, eikä äiti hälyttänyt apua.
Myöhemmin hän kasvoi laitoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo uskomus tämä, että kylmä sää aiheuttaa flunssaa/jos liikkuu kylmässä säässä vähissä vaatteissa niin flunssa tulee siitä. Mummoni sekä äitini molemmat väittävät edelleen näin.
No oikeassahan he ovat. Kun kylmetät itsesi, jalat märät jne, saat melko varmasti flunssan. Vastustuskyky on tuolloin huonompi, kun keho kärsii kylmyydestä.
Mummoni ja äitini väittävät, että flunssa johtuu yksinomaan siitä, kun on kylmä sää. Olen tietoinen siitä, että kylmä edistää flunssan puhkeamista mutta kylmä ei ole flunssan alku ja juuri.
Tätä minäkin olin tulossa kommentoimaan. Ongelmahan on juuri siinä, että vanhat ihmiset luulevat sen kylmyyden yksinään aiheuttavan sairastumisen.
Esim. Isäni puhelimessa, kun kerron olevani flunssassa: "No ootko pukenu kunnolla, ei sitä lakitappäin (en edes tiedä miten tuo pitäisi kirjoittaa mutta tarkoittaa ilman lakkia) pihalle mennä"
Ja ikää minulla on tosiaan yli 30, osaan jo pukeutua sään vaatimalla tavalla, eikä siihen epäilykseen auta se että kerron töissä olevan flunssaa liikkeellä.Pidätkö isääsi jo "vanhana", kun itse olet yli 30 v? Jos isäsi on vaikka 60 v, minusta hän ei vielä ole vanha.
Hyvin olet muuten murteesi unohtanut, jos et tunnistanut "lakittapäin" ilmaisua.
Isäni on omaksunut uskomuksensa omilta vanhemmiltaan, joten uskomus on ainakin vanha, ihmisiä en lähde kommentoimaan, olkoon kukin niin vanha kuin tuntee olevansa :)
Ja kyllä, olen 15 vuotiaasta lähtien asunut muualla kuin sillä murrealueella jossa synnyin.
Tunnistan kyllä silti edelleen "lakitappäin" ilmauksen ja muutkin murresanat puheessa, mutten aina tiedä miten ne olisi hyvä kirjoittaa että muutkin ne ymmärtäisivät.Hyvää päivänjatkoa sinulle :)
Pystyitkö kuulemaan noissa isäsi sanoissa yhtään välittämistä ja ehkä rakkauttakin vai pelkästäänkö ärsyynnyit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ehkä ohis, mutta Intiassa oli kai ennen vanhaan tapana, että synnyttäessä lapsen isä istuu sellasella jännällä korokkeella vaimonsa yllä. Hänen sukuelintensä ympärille sidottiin naru. Aina kun vaimoa sattui, hän kiskaisi narusta että miehensä saa tuntea myös :D
Nyt kun tämä tuli täällä julki, voi olla että suomalaisilla synnäreillä nähdään pian jotain ihan uutta :)
Tämä alkuperäinen taisi kuitenkin olla Meksikon atsteekkien perinne.
Saattaahan tällaista perinnettä olla Siperiassakin, kuka tietää. Hopi-intiaaneilla oli isän kunnia-asia olla vaimon vierellä synnytyksessä ja kantaa osansa kivuista. Kipujen aikana vaimo puri miehensä kättä.
Mm. Kaukoidässä nainen synnytti ja mies vetäytyi valittaen levolle.
Vierailija kirjoitti:
Äitini mielestä ei ole soveliasta käydä baareissa ilman puolisioa... Tiedä mitä tapahtuu!
Onneksi kävin niin löysin sen puolison.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maito on anopin mukaan täysin välttämätön ravintoaine kaikille maailman ihmisille, mutta aivan erityisesti lapsille koska se on hänen mukaansa täynnä ravintoaineita, joita ei mistään muusta ravinnosta saa. Esimerkiksi kalsiumia ei hänen mukaansa saa mistään muusta ruoasta tai juomasta ja siksi kaikki maailman ihmiset ovat koko ihmiskunnan historian ajan juoneet runsaasti lehmänmaitoa. Hän uskoo myös, että lihasta saatavaa proteiinia ei voi korvata muilla proteiininlähteillä.
Äitini, s. 1950, uskoo että hänen huonot hampaansa ovat perua vähäisestä maidonjuonnista. Omien lasteni maidonkulutus on ollut paljon vähäisempää, ja heidän hampaansa ovat erinomaiset.
Olisiko huono hygienia mitään, ja tapa pestä kiille pois kerran päivässä?
Ihme että mummolla on enää ikeniäkään sen jynssäämisen jäljiltä.
Eikös kuitenkin se äidin raskaudenaikainen ravinto ole tärkeä lapsen hampaille ja ravinto tietysti myöhemmin. Kyllä 40- ja 50-luvuilla oli vielä hyvin niukkaa ravitsemuksen suhteen, syötiin yksipuolista ravintoa, oli vielä ruuan säännöstelyä jne.
Hammashuolto oli vielä 1950 syntyneillä ihmisillä tosi huonoa, ei meillä ainakaan ollut mitään hammasharjoja ja hammaslääkäreitä ei maaseudulla ollut. Kunnanlääkäri poisti surutta särkevät hampaat.
Mitä tuo "tapa pestä kiille pois kerran päivässä" tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Pullia ei saanut syödä tuoreina ja lämpiminä, vaan ne piti jäähdyttää ja pakastaa. Syötiin sitten myöhemmin mikrossa sulatettuna.
- Joulukinkusta sai leikata ensimmäisen palan vasta aattoiltana jouluaterialla
- Jos purukumin nielaisee, se menee umpisuoleen, joka tulehtuu
- Jos irvistelee, naama voi jäädä pysyvästi sellaiseksi
- Jos matkii vammaista tai invalidia, tulee itse sellaiseksiMun äiti jäähdyttää räiskäleet jääkaapissa ja pilkkoo ne sitten kahdeksaan osaan 😣
En tiedä miksi.
Nehän maistuvat niin paljon paremmilta tuoreena.
Eikä niistä pysty edes tekemään sellaisia kivoja rullia joissa on täytettä sisällä.
Tulee vaan paha mieli sellaisista räiskäleistä kun tietää että vain hetkeä aiemmin ne olisivat olleet herkullisia.Äitini on ravintolakokki 👩🍳
Mitäs valitat. Tee itse herkulliset lettusi.
Sinä ilmeisesti teetkin jos joku sinut kylään kutsuu. Kieltäydyt tarjotuista herkuista ja alat valmistamaan omia.
Otat varmaan omat jauhotkin mukaan.
Mäkin muistan ton, että vanhemmat ihmiset kielsivät muita lapsia antamasta vauvalle vasempaan käteen mitään. Muistan myös, että muakin ohjeistettiin ottamaan lelut ja esineet aina oikeaan käteen, vaikka olin syntyjään vasuri. Ainoa vain, että lapsena emme tajunneet koko ideaa saati erottaneet mitään kätisyyksiä toisistaan. Äitini oli niin anoppinsa tossun alla, että meni tuohon höyryämiseen mukaan. Tämä siis joskus ysärillä.