Vanhojen ihmisten kummallisia uskomuksia ja outoja tapoja
Minä aloitan anopistani, jonka luona televisiosta voi katsoa vain ykköskanavaa siitä syystä, että jos kanavia menee vaihtelemaan niin televisio voi mennä sekaisin.
Kommentit (501)
Anoppini ei ole koskaan käynyt ulkomailla, mutta seuraa ahkerasti uutisia kaikista eri medioista. Hänen mielestään ulkomaille meno on liian riskistä, joten ei kannattaisi käyttää rahaa siihen ja mennä kuolemaan.
Hän on tehnyt fyysistä työtä ja hänen mielestään kaikki loma-ajat pitäisi käyttää lepäämiseen ja työstä palautumiseen. Elämän tärkein sisältöhän on työ.
Liikuntaa ei myöskään kannata harrastaa, kuin kävelyä korkeintaan. Kaikki sitä rankempi on vain ammattiurheilijoille ja väsyy liikaa eikä jaksa hoitaa töitä tai kotia.
Näitä voisi jatkaa loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoäiti ihmettelee, miksei avomieheni osaa jo suomea, koska eihän suomi ole vaikea kieli.
Riippuu siitä miten kauan hän on Suomessa ollut. Tiedän henkilön, joka puhuu kahden vuoden jälkeen hyvää suomea ja toisen, joka on asunut yli 10 vuotta ja ei osaa suomea vieläkään. Jospa isoäitisi ajattelee, että on jo aika opetella kieli. Omasta ahkeruudestahan se on vain kiinni.
Kuinkahan monta kieltä se mummo osaa? Osaakohan edes yhtä?
Jospa se mummo siksi haluaisi, että avomies puhuisi suomea, voisi jutella helpommin. Omassa perhepiirissäni on ulkomaalainen, jonka motivaatio suomenkielenoppimiseen on juuri se, voi jutella kaikkien perheenjäsenten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Anoppini ei ole koskaan käynyt ulkomailla, mutta seuraa ahkerasti uutisia kaikista eri medioista. Hänen mielestään ulkomaille meno on liian riskistä, joten ei kannattaisi käyttää rahaa siihen ja mennä kuolemaan.
Hän on tehnyt fyysistä työtä ja hänen mielestään kaikki loma-ajat pitäisi käyttää lepäämiseen ja työstä palautumiseen. Elämän tärkein sisältöhän on työ.
Liikuntaa ei myöskään kannata harrastaa, kuin kävelyä korkeintaan. Kaikki sitä rankempi on vain ammattiurheilijoille ja väsyy liikaa eikä jaksa hoitaa töitä tai kotia.
Näitä voisi jatkaa loputtomiin.
No miksi anopin pitäisi lähteä ulkomaille, jos ei kiinnosta? Kaikki eivät halua ulkomaille, siihen voi olla monta syytä.
Ja jos tekee kotityöt ja kävelee, siinä on riittävästi liikuntaa. Miksi sitä pitäisi lisätä sinun mieliksesi? Anna anopin olla.
Sinisiä astioita ei saa laittaa mikroon. Onko kukaan muu kuullut tästä, tai tietäisikö joku tälle jopa perusteluja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulisi hyvä ketju, jos ei hairahduttaisi aiheesta sivupoluille... Oletteko muuten kuulleet uskomuksesta, että lettuja ei saa alkaa syödä ennen kuin kaikki on paistettu? O:-)
Viisas uskomus. Minua ainakin suututtaa letun paistajana, jos osa ahneimmista syö sitä myötä, kun itse ehdin paistaa Jos halutaan olla demokraattisia, paistettu lettukasa jaetaan syöjien kesken tasan!
Minä lopetan paistamisen siinä vaiheessa kun ne ei enää uppoa suoraan syöjiin, vaan alkaa kertyä pinoon.
Minä en jaksa seistä lettupannun vieressä niin kauan, että ovat kylläisiä. Meillä on iso perhe, ei tulisi mitään tuolla systeemillä :)
Vierailija kirjoitti:
oikeaa voita pitää syödä niin säilyy näkökyky hyvänä.
Appelsiineja niin ei tule keripukki.
Tulee musta tukka, jos juo lapsena kahvia.
(Vanhus synt. 1913)
Kaksi ensimmäistähän ovat ihan järkeenkäypiä, varsinkin aikaansa nähden.
A-vitamiini, jota saadaan mm. ravintorasvoista, on näkökyvylle tärkeä vitamiini.
C-vitamiinin puute taas aiheuttaa pahimmillaan keripukkia. C-vitamiinia on mm. niissä appelsiineissa.
Edelleen: kylmä -> mahdollinen paleltuminen -> vastustuskyky heikkenee -> sairastumisen riski kasvaa[/quote]
Kyllä virtsatietulehdus tulee, jos istuu kylmällä kivellä ja jos on taipuvainen saamaan helposti tulehduksia. Tämä on facta. Niitä bakteereita kyllä on jokaisella omasta takaa.[/quote]
Oma uskomukseni:kos juo riittävästi nesteitä niin ei tule koska bakteerit poistuvat virtsan mukana. Nimim. Istun missä istun oli kylmä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fewefw kirjoitti:
Jos tulee paljon pihlajanmarjoja tulee myös paljon lunta. Ja jos taas vähän marjoja niin vähän lunta.
Päinvastoin, paljon pihjalamarjoja niin vähän lunta. Juontaa uskomuksesta, että puu ei jaksa kantaa kahta isoa kuormaa vuodessa.
Tämä kuuluu niihin vanhoihin viisauksiin, joita nykysukupolvi ei voi ymmärtää. Ovat niin luonnosta vieraantuneita. Enkä tarkoita pahalla, eihän nykyään kiireisessä elämässä ehdi tehdä havaintoja luonnosta.
Näin on, ennen piti tarkkailla luontoa ja tehdä monet päätökset omien havaintojen pohjalta.
Kun ei ollut nettiä ja googlea, mistä tarkistaa joka asia.
Netistä ja googlesta voi löytää ihan päteviä tieteellisiä tutkimuksia, näihin kyllä kannattaa luottaa ennemmin kuin vanhan kansan viisauksiin. Sitä en tiedä onko tuota pihjalauskomusta tutkittu, tuskin, koska asialla on vähänlaisesti tieteellistä arvoa.
Vanhojen ihmisten viisauksia ei pidä aliarvioida. Heillä se tieto on saatu kokemuksesta, ei googlea käyttämällä.
Luulot on istutettu heihin. He hokevat mieleen jääneitä sanontoja totuutena.
Mitkä luulot?
Suurin osa näistä "viisauksista" on typerää taikauskoa tai pelottelua.
Eihän niitä nyt kukaan enää meistä "vanhoistakaan" sananmukaisesti ota eikä usko. Ovat sukupolvien kuluessa syntynyttä kansanperinnettä. Minusta esim monissa sananlaskuissa on viisauksia ja ne ovat sitä perinnettä, mitä minä ainakin haluan jakaa lapsille ja lastenlapsille. Eikö sinua yhtään kiinnosta millaista elämä oli ennen? Minusta se on jopa meidän vanhempien polvien velvollisuus jakaa erilaisia perinteitä. Mitäs te nuoret sitten kerrotte lastenlapsillenna? Pokemon-perinne on äkkiä kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän mummolla on uskomus, että kaikki ns. normaalit ihmiset matkustavat ulkomaille pari kertaa vuodessa, ostavat vaatteensa uusina ja ajavat uudella autolla. Kyseessä on todellakin harvinaisen onnekas mummeli, mutta ärsyttäähän se välillä kuunnella niitä sen materialistisia horinoita 3 tonnin eläkkeellä kun itse saan tehdä töitä päivä ympäri eikä saa palkkaa kuin pari tonnia kuussa. Onneksi en itse haluaisi hänen elintasoaan, vaikka hän tuntuu kuvittelevan sen olevan jokaisen ihmisen unelma.
Voin lohduttaa sinua. Suurin osa mummoista ei ajattele noin ja ei saa 3000 eläkettä. Katsohan eläketilastoista, mitä keskimääräinen eläke on.
Niin, kyseessähän oli tosiaan harvinaisen onnekas mummeli.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen: kylmä -> mahdollinen paleltuminen -> vastustuskyky heikkenee -> sairastumisen riski kasvaa
Kyllä virtsatietulehdus tulee, jos istuu kylmällä kivellä ja jos on taipuvainen saamaan helposti tulehduksia. Tämä on facta. Niitä bakteereita kyllä on jokaisella omasta takaa.
Oma uskomukseni:kos juo riittävästi nesteitä niin ei tule koska bakteerit poistuvat virtsan mukana. Nimim. Istun missä istun oli kylmä tai ei.
Kyllä juon riittävästi nestettä ja edelleen omasta kokemuksesta ( en perinteestä enkä uskomuksesta ) en istu kylmälle kivelle ilman alustaa, sillä saan helposti vti:n. Tämän neuvon olen saanut myös lääkäriltäni.
Vierailija kirjoitti:
Jos mahan kohdalta kastuu vaate tiskatessa saa juopon miehen
Lakanapyykki unessa-kuolemaa
Käärme tulee sisälle-kuolemaa
Hammas irtoaa unessa-kuolemaa
Suolaa heiteään olan yli-sekin torju jotain kuolemaa
Mummoni 91v tarinoita 😊
Muistan lukeneeni jostain kirjasta, että ennen uskottiin käärmeen tuovan onnea taloon. Käärmettä jopa pidettiin jonkinlaisena suojelijana. Tämän takia niitä saatettiin houkutella tarkoituksella käymään sisällä.
Kaipa sitten ollut vähän erilaiset uskomukset eri puolilla Suomea? Tai jotain?
Vierailija kirjoitti:
Jos mahan kohdalta kastuu vaate tiskatessa saa juopon miehen
Lakanapyykki unessa-kuolemaa
Käärme tulee sisälle-kuolemaa
Hammas irtoaa unessa-kuolemaa
Suolaa heiteään olan yli-sekin torju jotain kuolemaa
Mummoni 91v tarinoita 😊
Kertoi uskomuksista, mitä ihmisillä on ollut. En usko, että noihin itse uskoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo uskomus tämä, että kylmä sää aiheuttaa flunssaa/jos liikkuu kylmässä säässä vähissä vaatteissa niin flunssa tulee siitä. Mummoni sekä äitini molemmat väittävät edelleen näin.
No oikeassahan he ovat. Kun kylmetät itsesi, jalat märät jne, saat melko varmasti flunssan. Vastustuskyky on tuolloin huonompi, kun keho kärsii kylmyydestä.
Mummoni ja äitini väittävät, että flunssa johtuu yksinomaan siitä, kun on kylmä sää. Olen tietoinen siitä, että kylmä edistää flunssan puhkeamista mutta kylmä ei ole flunssan alku ja juuri.
Tätä minäkin olin tulossa kommentoimaan. Ongelmahan on juuri siinä, että vanhat ihmiset luulevat sen kylmyyden yksinään aiheuttavan sairastumisen.
Esim. Isäni puhelimessa, kun kerron olevani flunssassa: "No ootko pukenu kunnolla, ei sitä lakitappäin (en edes tiedä miten tuo pitäisi kirjoittaa mutta tarkoittaa ilman lakkia) pihalle mennä"
Ja ikää minulla on tosiaan yli 30, osaan jo pukeutua sään vaatimalla tavalla, eikä siihen epäilykseen auta se että kerron töissä olevan flunssaa liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Äitini mielestä ei ole soveliasta käydä baareissa ilman puolisioa... Tiedä mitä tapahtuu!
Jospa äitisi on elänyt ajan, jolloin naisen ei ollut soveliasta mennä ravintolaan ilman miesseuraa. Ei siitä nyt niin montaa vuosikymmentä ole, kun näin tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
oikeaa voita pitää syödä niin säilyy näkökyky hyvänä.
Appelsiineja niin ei tule keripukki.
Tulee musta tukka, jos juo lapsena kahvia.
(Vanhus synt. 1913)
Eihän nuo paljon nykypäivän uskomuksista eroa. Syö sitä ja tätä niin tulet terveekksi/laihaksi. Nykyään tällä vielä rahastetaankin.
Omassa lapsuudessa isovanhemmilla oli tosi paljon näitä uskomuksia joita täällä on lueteltu.
Televisiota ei saanut katsoa liian läheltä ettei sokeudu. Eikä liian kauan ettei hypnotisoidu. Eikä se saanut olla turhaan päällä ettei syty palamaan tai kuluta sähköä.
Puhelimen töpseli otettiin pois päiväunien ajaksi. (entisajan "äänetön" :D Ei siis uskomus vaan tapa)
Jos nukkui pitkään, tuli laiskaksi.
Ei saanut lukea liikaa ettei tullut hulluksi. Myös näkö saattoi mennä.
Jos näki unta mullasta, joku kuoli. Sama jos näki unta hampaista.
Edelleen mun äiti aina soittaa jos on nähnyt että käsittelee multaa, ilmoittaa aina että "kohta joku kuolee" :D
Sitten jos joku kuolee vuoden sisällä, niin hän on innoissaan että on "ennustanut" asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo uskomus tämä, että kylmä sää aiheuttaa flunssaa/jos liikkuu kylmässä säässä vähissä vaatteissa niin flunssa tulee siitä. Mummoni sekä äitini molemmat väittävät edelleen näin.
No oikeassahan he ovat. Kun kylmetät itsesi, jalat märät jne, saat melko varmasti flunssan. Vastustuskyky on tuolloin huonompi, kun keho kärsii kylmyydestä.
Mummoni ja äitini väittävät, että flunssa johtuu yksinomaan siitä, kun on kylmä sää. Olen tietoinen siitä, että kylmä edistää flunssan puhkeamista mutta kylmä ei ole flunssan alku ja juuri.
Tätä minäkin olin tulossa kommentoimaan. Ongelmahan on juuri siinä, että vanhat ihmiset luulevat sen kylmyyden yksinään aiheuttavan sairastumisen.
Esim. Isäni puhelimessa, kun kerron olevani flunssassa: "No ootko pukenu kunnolla, ei sitä lakitappäin (en edes tiedä miten tuo pitäisi kirjoittaa mutta tarkoittaa ilman lakkia) pihalle mennä"
Ja ikää minulla on tosiaan yli 30, osaan jo pukeutua sään vaatimalla tavalla, eikä siihen epäilykseen auta se että kerron töissä olevan flunssaa liikkeellä.
Pidätkö isääsi jo "vanhana", kun itse olet yli 30 v? Jos isäsi on vaikka 60 v, minusta hän ei vielä ole vanha.
Hyvin olet muuten murteesi unohtanut, jos et tunnistanut "lakittapäin" ilmaisua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskin on mummon uskomus, että kaikille löytyy töitä jos vaan hakee ahkerasti.
Minun mummoni kerran tokaisi, että töitä kannattaa "mennä kysymään suoraan". Eli mennä kysymään paikan päältä ihan siitä vaan. Niin ennenkin kuulemma tehtiin ja töitä tuli. En epäile, mutta ajat ovat ehkä vähän muuttuneet.
Äläs nyt, tätä harrastetaan vieläkin. 2017 keväällä meille pöllähti yhtäkkiä ovesta tyyppi papereineen kysymään kesätöitä.
Eikä ole edes harvinaista, opettajat neuvoivat joku vuosi aiemmin minuakin suoraan soittamaan työpaikkoihin tai menemään paikanpäälle.
Nämä trendit vaihtelevat, milloin "oikeaoppisen" CV:n pitäisi olla mahdollisimman lyhyt ja selkeä, milloin kaikki pienetkin asiat pitäisi olla yksityiskohtaisesti selostettuina.
Kun hamuaa jo uutta leipää kun edellistä syö on lapsi tulossa.
Minä lopetan paistamisen siinä vaiheessa kun ne ei enää uppoa suoraan syöjiin, vaan alkaa kertyä pinoon.