Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhojen ihmisten kummallisia uskomuksia ja outoja tapoja

Vierailija
07.12.2018 |

Minä aloitan anopistani, jonka luona televisiosta voi katsoa vain ykköskanavaa siitä syystä, että jos kanavia menee vaihtelemaan niin televisio voi mennä sekaisin.

Kommentit (501)

Vierailija
221/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitini sanoi että miehen tulee tehdä kaikki vaaralliset työt taloudessa.

Vierailija
222/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Televisiota ei saanut katsoa liian läheltä ettei sokeudu. Eikä liian kauan ettei hypnotisoidu. Eikä se saanut olla turhaan päällä ettei syty palamaan tai kuluta sähköä. 

Puhelimen töpseli otettiin pois päiväunien ajaksi. (entisajan "äänetön" :D Ei siis uskomus vaan tapa)

Jos nukkui pitkään, tuli laiskaksi. 

Ensimmäinen varmaan liittyy uuteen tekniikkaan, television kanssa oltiin varovaisia. Esim meille tuli televisio vasta -70 luvun alussa ja suuri ihmehän se oli, vaikka ohjelmaa ei vielä paljon tullutkaan. Kyllä varmaan joka paikassa seurattiin myös sähkölaskua, "mitä se syö"? Ja totta oli tuokin, että vastaanotin kuumeni ja meillä kyllä otettiin myös johto irti seinästä, ettei tule tulipaloa. Silkkaa varovaisuutta uuden laitteen kanssa, ei siinä mitään uskomusta ole takana!

Meillä otettiin myös töpseli yöksi irti puhelimesta, ettei turhaan kukaan soittele ja herättele.

Nukkuminen aamulla pitkään on kyllä esim maalaistalossa ollut velttouden merkki.Siitä on hyviä sananlaskujakin olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini 84v oli jo aikoinaan sitä mieltä että ukkosta ei saa pelätä. Jos pelkää niin se iskee. Perusteluna kertoi miehestä joka oli piiloutunut taloonsa jonnekin sängyn alle ukonilmalla, ja kappas vain salama iski taloon.

Vierailija
224/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illanvirkku ja aamuntorkku se tapa talon hävittää. Toisinpäin tehtynä talon pitää.

Vierailija
225/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo uskomus tämä, että kylmä sää aiheuttaa flunssaa/jos liikkuu kylmässä säässä vähissä vaatteissa niin flunssa tulee siitä. Mummoni sekä äitini molemmat väittävät edelleen näin.

No oikeassahan he ovat. Kun kylmetät itsesi, jalat märät jne, saat melko varmasti flunssan. Vastustuskyky on tuolloin huonompi, kun keho kärsii kylmyydestä.

Mummoni ja äitini väittävät, että flunssa johtuu yksinomaan siitä, kun on kylmä sää. Olen tietoinen siitä, että kylmä edistää flunssan puhkeamista mutta kylmä ei ole flunssan alku ja juuri.

Tätä minäkin olin tulossa kommentoimaan. Ongelmahan on juuri siinä, että vanhat ihmiset luulevat sen kylmyyden yksinään aiheuttavan sairastumisen.

Esim. Isäni puhelimessa, kun kerron olevani flunssassa: "No ootko pukenu kunnolla, ei sitä lakitappäin (en edes tiedä miten tuo pitäisi kirjoittaa mutta tarkoittaa ilman lakkia) pihalle mennä"

Ja ikää minulla on tosiaan yli 30, osaan jo pukeutua sään vaatimalla tavalla, eikä siihen epäilykseen auta se että kerron töissä olevan flunssaa liikkeellä.

Pidätkö isääsi jo "vanhana", kun itse olet yli 30 v? Jos isäsi on vaikka 60 v, minusta hän ei vielä ole vanha. 

Hyvin olet muuten murteesi unohtanut, jos et tunnistanut "lakittapäin" ilmaisua.

Isäni on omaksunut uskomuksensa omilta vanhemmiltaan, joten uskomus on ainakin vanha, ihmisiä en lähde kommentoimaan, olkoon kukin niin vanha kuin tuntee olevansa :)

Ja kyllä, olen 15 vuotiaasta lähtien asunut muualla kuin sillä murrealueella jossa synnyin.

Tunnistan kyllä silti edelleen "lakitappäin" ilmauksen ja muutkin murresanat puheessa, mutten aina tiedä miten ne olisi hyvä kirjoittaa että muutkin ne ymmärtäisivät.

Hyvää päivänjatkoa sinulle :)

Vierailija
226/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo uskomus tämä, että kylmä sää aiheuttaa flunssaa/jos liikkuu kylmässä säässä vähissä vaatteissa niin flunssa tulee siitä. Mummoni sekä äitini molemmat väittävät edelleen näin.

No oikeassahan he ovat. Kun kylmetät itsesi, jalat märät jne, saat melko varmasti flunssan. Vastustuskyky on tuolloin huonompi, kun keho kärsii kylmyydestä.

Mummoni ja äitini väittävät, että flunssa johtuu yksinomaan siitä, kun on kylmä sää. Olen tietoinen siitä, että kylmä edistää flunssan puhkeamista mutta kylmä ei ole flunssan alku ja juuri.

Tätä minäkin olin tulossa kommentoimaan. Ongelmahan on juuri siinä, että vanhat ihmiset luulevat sen kylmyyden yksinään aiheuttavan sairastumisen.

Esim. Isäni puhelimessa, kun kerron olevani flunssassa: "No ootko pukenu kunnolla, ei sitä lakitappäin (en edes tiedä miten tuo pitäisi kirjoittaa mutta tarkoittaa ilman lakkia) pihalle mennä"

Ja ikää minulla on tosiaan yli 30, osaan jo pukeutua sään vaatimalla tavalla, eikä siihen epäilykseen auta se että kerron töissä olevan flunssaa liikkeellä.

Pidätkö isääsi jo "vanhana", kun itse olet yli 30 v? Jos isäsi on vaikka 60 v, minusta hän ei vielä ole vanha. 

Hyvin olet muuten murteesi unohtanut, jos et tunnistanut "lakittapäin" ilmaisua.

Et ilmeisesti ymmärrä lukemaasi, tuossahan nimenomaan suluissa selitettiin mitä ko. ilmaisu tarkoittaa.

Vierailija
227/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi: "Olisin pessyt teillä ikkunat, mutta kun teillä ei ollut Fairya!" Toki olisi ollut ikkunanpesuainetta ja muuta käsitiskiainetta. Mutta kun ikkunoita ei voi pestä muulla kuin Fairylla.

Vierailija
228/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini 84v oli jo aikoinaan sitä mieltä että ukkosta ei saa pelätä. Jos pelkää niin se iskee. Perusteluna kertoi miehestä joka oli piiloutunut taloonsa jonnekin sängyn alle ukonilmalla, ja kappas vain salama iski taloon.

Tästä tulikin mieleen, kun mummoni aina ukkosen aikaan päivittelee jos näkee jonkun vastaavan kännykkään. Oli vielä enemmän kauhuissaan, kun kerran puhuin ukkosen aikaan videopuhelua tabletilla. "Ties mitä tuostakin voi sattua, onkohan tuota edes tutkittu, kuule vaikka iskisi salama kun menee noin vaan vastaamaan älylaitteisiin!"

Voihan se salama toki iskeä, mutta tuskin se kännykkään tai tablettiin vastaamisesta johtuu.. :D

Vierailija
229/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskin on mummon uskomus, että kaikille löytyy töitä jos vaan hakee ahkerasti.

Eikös se sitten ole niin?

Ei näytä enää olevan. Ei minullakaan aikaisemmin ollut työnsaantivaikeuksia. Ehdin olla työssä 41v, siitä 35v viimeisessä työpaikassa. Sitten tuli kenkää yhdessä 150 muun kanssa. Olen 60 ja mitään työtä ei kyllä saa vaikka olen työkykyinen ja -haluinen ja ammattitaito on ajan tasalla. Onneksi eläkepäivät ovat lähellä.

Vierailija
230/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti ymmärrä lukemaasi, tuossahan nimenomaan suluissa selitettiin mitä ko. ilmaisu tarkoittaa.

Lakitta päin, ei ole yhdyssana eikä murretta, vaan ihan yleiskieltä. Lakitta = abessiivi sanasta lakki.

Vierailija
231/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissaaja kirjoitti:

Anoppi: "Olisin pessyt teillä ikkunat, mutta kun teillä ei ollut Fairya!" Toki olisi ollut ikkunanpesuainetta ja muuta käsitiskiainetta. Mutta kun ikkunoita ei voi pestä muulla kuin Fairylla.

Meillä taas ukki sanoo, että ikkunoita ei missään nimessä saa pestä fairylla, kun niihin jää semmonen vihreä heijastava kalvo.

Vierailija
232/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulikin mieleen, kun mummoni aina ukkosen aikaan päivittelee jos näkee jonkun vastaavan kännykkään. Oli vielä enemmän kauhuissaan, kun kerran puhuin ukkosen aikaan videopuhelua tabletilla. "Ties mitä tuostakin voi sattua, onkohan tuota edes tutkittu, kuule vaikka iskisi salama kun menee noin vaan vastaamaan älylaitteisiin!"

Voihan se salama toki iskeä, mutta tuskin se kännykkään tai tablettiin vastaamisesta johtuu.. :D[/quote]

Muistan jonkin uskomuksen ettei lankapuhelinta saanut käyttää ukonilmalla.

Vierailija
233/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut päiväkodissa töissä ja siellä pian eläkkeelle jäävä hoitaja on minulle sanonut, että pidän liikaa lapsia sylissä. Itse en voi tätä käsittää, miten pientä lasta (joka on erossa vanhemmistaan) voi pitää LIIKAA sylissä.

Minulle vanha hoitaja sanoi ettei saa pitää ollenkaan sylissä (perhepäivähoitaja, jolla pieniä lapsia hoidossa) vaikka itkisivät. Tottuvat kuulemma ja vaativat olla sylissä koko ajan.

Lapsi pitää myös kuulemma viedä hoitoon mahd ajoissa, että tottuu hyvin. Itse vein lapseni kuulemma liian myöhään hoitoon (3vee)

Noin on aiemmin opetettu. Pieniä lapsia ei saa pitää liikaa sylissä. Imeväisten kanssa pyrittiin neljän tunnin syöttöväleihin, samalla vaihdettiin vaipat, leikittiin ja seurusteltiin. Väliaikoina lasten piti viihtyä itsekseen.

Arkeahan tuollainen rytmi helpotti, kun äiti ehti päivän aikana tekemään sata muuta hommaa.

Sinällään karua, että perhepäivähoitajalla ei ollut tietoa lapsen kehityspsykologiasta tuoreemmilta vuosikymmeniltä. :(

Vierailija
234/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissaaja kirjoitti:

Vähän aiheen vierestä, mutta ikkunanpesuun tilaamani siivooja laittoi minut kaupasta ostamaan Fairya. Kaapissa olisi ollut pariakin sorttia suihkutettavaa ikkunanpesuainetta. Mutta ne eivät käyneet, kun ovat hengittäessä haitallisia.

Tämä ikkunanpesuaineen kelpaavuus oli vissiin varhaiskeski-ikäisen ihmisen omituinen uskomus...

Vierailija
235/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinisiä astioita ei saa laittaa mikroon. Onko kukaan muu kuullut tästä, tai tietäisikö joku tälle jopa perusteluja?

Käytän sinisiä astioita mikrossa, kun astiat ovat aika uusia.

Voisko olla joku vanha sininen astia, missä väri oli valmistettu perinteisesti rautakloridista tai rauta-alunasta. Tai ainakin pelko, että ko aineita on käytetty? En tiedä, voiko ko valmistuksella tehtyjä astioita käyttää mikrossa?

En itse koskaan laita mikroon vanhoja astioita, kun ei koskaan tiedä kestävätkö?

Vierailija
236/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan se salama toki iskeä, mutta tuskin se kännykkään tai tablettiin vastaamisesta johtuu.. :D

Muistan jonkin uskomuksen ettei lankapuhelinta saanut käyttää ukonilmalla.

Näin on, meillä kerran löi salama nimenomaan puhelinpistokkeesta sisään. Savu vain nousi ja korjaaja kävi laittamassa sen myöhemmin kuntoon. Tuon jälkeen kyllä töpseli aina irrotettiin ukonilmalla, eikä puhelimella kukaan ukonilmalla myöskään soitellut. 

Vierailija
237/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakitta päin, ei ole yhdyssana eikä murretta, vaan ihan yleiskieltä. Lakitta = abessiivi sanasta lakki.

Liekkö kuitenkaan ihan kirjakieltä? Minä sanoisin paljain päin :) 

Eikä omalla murrealueellani kyllä sanottu "lakittapäin". Missähän päin Suomea noin sanotaan, en ole ennen kuullut?

Vierailija
238/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että Jaffa parantaa kaiken. Näin uskoivat ainakin äitini vanhemmat. Mummu hoiti minua usein kun olin kipeä, ja olin sitten flunssassa tai mahataudissa niin aina hän juotti Jaffaa. 

Vierailija
239/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reissaaja kirjoitti:

Vähän aiheen vierestä, mutta ikkunanpesuun tilaamani siivooja laittoi minut kaupasta ostamaan Fairya. Kaapissa olisi ollut pariakin sorttia suihkutettavaa ikkunanpesuainetta. Mutta ne eivät käyneet, kun ovat hengittäessä haitallisia.

Tämä ikkunanpesuaineen kelpaavuus oli vissiin varhaiskeski-ikäisen ihmisen omituinen uskomus...

Minä olen vuosia pessyt ikkunat Fairylla. Ei siinä mitään uskomuksia ole vaan huomasin että sillä lähtee lika tehokkaasti.

Vierailija
240/501 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoäitini sanoi että miehen tulee tehdä kaikki vaaralliset työt taloudessa.

Eikös tuo pidä edelleen paikkansa useimmissa talouksissa? Miehet tykkää värkkäillä koneiden kanssa, purkaa moottoreita jne. En itse ole tuollaisista kiinnostunut, mies meillä poraa ja vaihtaa ohjeistukseni mukaan valaisimet. Lampun toki itse vaihdan.