Vanhojen ihmisten kummallisia uskomuksia ja outoja tapoja
Minä aloitan anopistani, jonka luona televisiosta voi katsoa vain ykköskanavaa siitä syystä, että jos kanavia menee vaihtelemaan niin televisio voi mennä sekaisin.
Kommentit (501)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ehkä ohis, mutta Intiassa oli kai ennen vanhaan tapana, että synnyttäessä lapsen isä istuu sellasella jännällä korokkeella vaimonsa yllä. Hänen sukuelintensä ympärille sidottiin naru. Aina kun vaimoa sattui, hän kiskaisi narusta että miehensä saa tuntea myös :D
Nyt kun tämä tuli täällä julki, voi olla että suomalaisilla synnäreillä nähdään pian jotain ihan uutta :)
Tämä alkuperäinen taisi kuitenkin olla Meksikon atsteekkien perinne.
Vierailija kirjoitti:
"Teevesi ei saa kiehua. " Ymmärrän, ettei 100-asteista vettä pidä kaataa kaikkien teelaatujen päälle, mutta sitä en ymmärrä miksei kiehunut ja vähän jäähtynyt vesi kelpaa. Jos joku tietää selityksen, olen kiitollinen. Vanhemmat ei enää muista miksi.
Energiansäästö?
Vierailija kirjoitti:
- tiukkojen vaatteiden käyttö raskaana ollessa aiheuttaa vammoja sikiölle, esim. vääntyneitä raajoja (mummoni ei varmaan ole kuullut talidomidista tai poliosta...)
- trampoliinilla hyppiminen voi saada suolet sekaisin ja johtaa kuolemaan
- saunan jälkeen pitää pistää pipo päähän, jotta pää ei jäädy märkien hiusten vuoksi
Muinoin korsetti tai epäkorrektin raskauden salaaminen sitomalla maha ylitiukoilla kangassuikaleilla on saattanutkin vaurioittaa sikiötä.
Tukka on saunan jälkeen voinut jäätyä talvella tyynyyn kiinni. Itse asiassa tunnen yhden ihmisen, jolle kävi näin 40-luvulla Pohjanmaalla.
Tramppiksessa taitaa niska olla suuremmassa vaarassa kuin suolet :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitan anopistani, jonka luona televisiosta voi katsoa vain ykköskanavaa siitä syystä, että jos kanavia menee vaihtelemaan niin televisio voi mennä sekaisin.
Ei ihan tuulesta temmattu.
Aikanaan kun piti manuaalisesti nupista virittää kavanat toosa saattoi seota mielijohteesta.
Meillä ihan uusi televisio voi ihan itsekseen alkaa kyselemään jotain kirjautumistietoja, vaikka on vain katsottu tv-ohjelmaa koskematta mihinkään säätimeen.
Vanhan kansan sääennustuksiin ei ole mitään luottamista. Ei ollut aina ennekään, mitä todistaa pihlajanmarja & lumi-ennusteiden ristiriitaisuus. Vaan eikös vieläkin iltarusko merkitse poutaa, aamurusko sadetta?
"Iltarusko ihanaksi, aamurusko ankaraksi." Tämä tuntuisi pitävän paikkansa (mutta menee otsikon ohi) :)
Vierailija kirjoitti:
Mummoni ja pappani eivät voi tehdä muuta samana päivänä kun on tarkoitus käydä kaupassa tai saunassa. Esim. soitan heille keskiviikkoaamuna kysyäkseni voinko tulla kylään, vastaus on että ei tänään koska he käyvät kaupassa. Aivan niin kuin he olisivat koko päivän siellä kaupassa... xD Toisen esimerkkinä; lauantaille ei voi sopia kyläilyjä tai menoja koska silloin on saunapäivä. Saunassa käyvät illalla joten sen ei pitäisi päivän menoihin liittyä. Noh, kunnioitan lähes ysikymppisten rituaaleja vaikka välillä vähän naurattaakin :D
Tämä on viisasta omien voimavarojen tuntemista. Tulet tämän oppimaan jos elinpäiviä riittää. Minusta kuulostaa hienolta että tuossa iässä jaksavat esim käydä kaupassa ylipäätään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ehkä ohis, mutta Intiassa oli kai ennen vanhaan tapana, että synnyttäessä lapsen isä istuu sellasella jännällä korokkeella vaimonsa yllä. Hänen sukuelintensä ympärille sidottiin naru. Aina kun vaimoa sattui, hän kiskaisi narusta että miehensä saa tuntea myös :D
Nyt kun tämä tuli täällä julki, voi olla että suomalaisilla synnäreillä nähdään pian jotain ihan uutta :)
Tämä alkuperäinen taisi kuitenkin olla Meksikon atsteekkien perinne.
Saattaahan tällaista perinnettä olla Siperiassakin, kuka tietää. Hopi-intiaaneilla oli isän kunnia-asia olla vaimon vierellä synnytyksessä ja kantaa osansa kivuista. Kipujen aikana vaimo puri miehensä kättä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut päiväkodissa töissä ja siellä pian eläkkeelle jäävä hoitaja on minulle sanonut, että pidän liikaa lapsia sylissä. Itse en voi tätä käsittää, miten pientä lasta (joka on erossa vanhemmistaan) voi pitää LIIKAA sylissä.
Minulle vanha hoitaja sanoi ettei saa pitää ollenkaan sylissä (perhepäivähoitaja, jolla pieniä lapsia hoidossa) vaikka itkisivät. Tottuvat kuulemma ja vaativat olla sylissä koko ajan.
Lapsi pitää myös kuulemma viedä hoitoon mahd ajoissa, että tottuu hyvin. Itse vein lapseni kuulemma liian myöhään hoitoon (3vee)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virtsatulehdus vanhan kansan mukaan tulee kylmästä, kylmällä kivellä istumisesta..
Ei tule, koska sen aiheuttaa bakteeri, eikä se pääse housun läpi hyppäämään :)Edelleen: kylmä -> mahdollinen paleltuminen -> vastustuskyky heikkenee -> sairastumisen riski kasvaa
Kyllä virtsatietulehdus tulee, jos istuu kylmällä kivellä ja jos on taipuvainen saamaan helposti tulehduksia. Tämä on facta. Niitä bakteereita kyllä on jokaisella omasta takaa.
Facta kuulostaa oikein vakuuttavalta.
Tarkoitat varmaan ”vacuuttavalta.”
Vierailija kirjoitti:
Lapset, joilla on sama äiti, mutta eri isä, ovat sisarpuolia.
Lapset, joilla on sama isä, mutta eri äiti, ovat täyssisaruksia.Jaksaa aina yllättää.
Tottahan tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan tuulesta temmattu.
Aikanaan kun piti manuaalisesti nupista virittää kavanat toosa saattoi seota mielijohteesta.
Meillä ihan uusi televisio voi ihan itsekseen alkaa kyselemään jotain kirjautumistietoja, vaikka on vain katsottu tv-ohjelmaa koskematta mihinkään säätimeen.
Vanhan kansan sääennustuksiin ei ole mitään luottamista. Ei ollut aina ennekään, mitä todistaa pihlajanmarja & lumi-ennusteiden ristiriitaisuus. Vaan eikös vieläkin iltarusko merkitse poutaa, aamurusko sadetta?
"Iltarusko ihanaksi, aamurusko ankaraksi." Tämä tuntuisi pitävän paikkansa (mutta menee otsikon ohi) :)
Tuon takana on ihan oikea ilmakehän ilmiö, eli se on varsin paikkaansa pitävä.
Äitini mielestä ei ole soveliasta käydä baareissa ilman puolisioa... Tiedä mitä tapahtuu!
Käärme ei kuulemma pure vaan pistää hännällään. Rakas 80-vuotias isoäitini toistelee sitä niin usein, että äitinikin oppi nuoruudessaan siihen uskomaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Sama sähköhellan kassa. Jos haluaa laittaa lämmön kuutoselle niin ensin ykkönen, kakkonen jne. sama taas toisinpäin.
Tämä on niin syvällä lapsuudsta mulla, että joskus kun laitan suoraan kuutoselle, niin tulee huono omatunto. D
Ennen vanhat hellat oli kai erilaisa ja maalla sähkö oli niin "heikkoa", ettei saanut tulla äkkinäistä virranmuutosta ettei tule oikosulkua. Näin sen ajttelen, en tiedä.
Koska "oikosulku" oli pelottava asia. En muista mistä kaikista asioista se saattoi tulla.
Normaalissa sähköverkossa ei ole mitään syytä nostaa tehoa hitaasti. Agrekaattikäytössä voi moottori vähän murahtaa ja jännitekyykähtää hetkeksi, kun kytkee suuren kuorman päälle.
Appiukolla on paljon asioita jotka pitää tehdä tietyllä tavalla. Tekee itsestään tärkeän kun on se joka tietää ja osaa, vaikka ne sen jutut olisi ihan typeriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Teevesi ei saa kiehua. " Ymmärrän, ettei 100-asteista vettä pidä kaataa kaikkien teelaatujen päälle, mutta sitä en ymmärrä miksei kiehunut ja vähän jäähtynyt vesi kelpaa. Jos joku tietää selityksen, olen kiitollinen. Vanhemmat ei enää muista miksi.
Energiansäästö?
Jotkut vaihtavat aina tuoreen veden vedenkeittimen. Itse en ainakaan pysty erottamaan mausta tuoreena tai uudelleen lämmitettyä vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fewefw kirjoitti:
Jos tulee paljon pihlajanmarjoja tulee myös paljon lunta. Ja jos taas vähän marjoja niin vähän lunta.
Päinvastoin, paljon pihjalamarjoja niin vähän lunta. Juontaa uskomuksesta, että puu ei jaksa kantaa kahta isoa kuormaa vuodessa.
Tämä kuuluu niihin vanhoihin viisauksiin, joita nykysukupolvi ei voi ymmärtää. Ovat niin luonnosta vieraantuneita. Enkä tarkoita pahalla, eihän nykyään kiireisessä elämässä ehdi tehdä havaintoja luonnosta.
Näin on, ennen piti tarkkailla luontoa ja tehdä monet päätökset omien havaintojen pohjalta.
Kun ei ollut nettiä ja googlea, mistä tarkistaa joka asia.
Netistä ja googlesta voi löytää ihan päteviä tieteellisiä tutkimuksia, näihin kyllä kannattaa luottaa ennemmin kuin vanhan kansan viisauksiin. Sitä en tiedä onko tuota pihjalauskomusta tutkittu, tuskin, koska asialla on vähänlaisesti tieteellistä arvoa.
Vanhojen ihmisten viisauksia ei pidä aliarvioida. Heillä se tieto on saatu kokemuksesta, ei googlea käyttämällä.
Luulot on istutettu heihin. He hokevat mieleen jääneitä sanontoja totuutena.
Mitkä luulot?
Suurin osa näistä "viisauksista" on typerää taikauskoa tai pelottelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummoni ja pappani eivät voi tehdä muuta samana päivänä kun on tarkoitus käydä kaupassa tai saunassa. Esim. soitan heille keskiviikkoaamuna kysyäkseni voinko tulla kylään, vastaus on että ei tänään koska he käyvät kaupassa. Aivan niin kuin he olisivat koko päivän siellä kaupassa... xD Toisen esimerkkinä; lauantaille ei voi sopia kyläilyjä tai menoja koska silloin on saunapäivä. Saunassa käyvät illalla joten sen ei pitäisi päivän menoihin liittyä. Noh, kunnioitan lähes ysikymppisten rituaaleja vaikka välillä vähän naurattaakin :D
Vanhukset eivät välttämättä jaksa monta "ohjelmaa" samana päivänä. Loppupäivä voi mennä lepäämiseen.
Sekä myös kun vanhana tahti hidastuu eikä elämässä ole enää niin räiskyvää sisältöä kuin nuorempana, kauppareissu tai saunailta tuntuu jo paljon isommalta asialta kuin nuoremman silmissä. Voi hyvin tuntua, että se "täyttää" sen päivän.
Anoppi sanoi että heillä kuluu aika rattoisastikun päivät pitkät etsitään hukassa olevia tavaroita ja loppuaika yritetään muistaa että mitä ollaan etsimässä. Eikä ole ainakaan vielä havaittu mitään varsinaista muistisairautta. Sitä vaan alkaa vanhuuttaan käydä vähän hitaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoäiti ihmettelee, miksei avomieheni osaa jo suomea, koska eihän suomi ole vaikea kieli.
Riippuu siitä miten kauan hän on Suomessa ollut. Tiedän henkilön, joka puhuu kahden vuoden jälkeen hyvää suomea ja toisen, joka on asunut yli 10 vuotta ja ei osaa suomea vieläkään. Jospa isoäitisi ajattelee, että on jo aika opetella kieli. Omasta ahkeruudestahan se on vain kiinni.
Kuinkahan monta kieltä se mummo osaa? Osaakohan edes yhtä?
Jos ommellessa laittaa langanpätkän suuhun niin siitä tulee näärännäppy silmään, tiesi mummo-vainaa. Näin oli hänelle tapahtunut kuulemma nuorena sen jälkeen, kun isomummo oli varoittanut että langanpätkän imeskely voi johtaa näärännäppyyn, mutta mummo oli itsepäisesti jatkanut tuota tapaa.
En viitsi enää sanoa äidilleni jos olen laihduttamassa. Hänen päässään se tarkoittaa jotain nälissään oloa ja salaatinlehdillä kituuttamista. Ei auta vaikka selittää, että on olemassa monia muitakin tapoja.
Voi htti, tuota mä tarkoitin!
Koko ikänsähän he ovat tuota "tietoa" keränneet!