Mitä ajattelet vieraasta, joka tulee kutsuttuna kahville eikä koske tarjoiluihin?
Itseäni tämä ottaa päähän, kun on miettinyt ja järjestänyt tarjoilut kahvin kanssa, kun kahvittelusta on sovittu reilusti etukäteen. Miksei voi suoraan ennakkoon sanoa, ettei tarvitse nähdä vaivaa vierasta varten? On tosi tylsää heittää syötäviä myöhemmin roskikseen, kun ne eivät vieraalle kelvanneetkaan.
Kommentit (213)
Mä ihmetten usein ihmisten pelisilmää. Kahvilla ja ilman. Silmäpeliä sais olla enemmän ja iltapäiväkahveja. Ymmärtäähän sen, että jos kutsuu iltapäiväkahville ja "tarjottavat" ei kelpaa ni harmittaa kai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti ja selkeästi : yleisin syy on ärtyvän suolen oireyhtymä. Sitä harva mainostaa mutta mikäli tällaisesta kärsivä henkilö laittaa suuhunsa jotain viljaleipomusta niin ripulit valahtaa housuin .
Mutta miksei voi etukäteen huomaavaisesti ilmoittaa, ettei tarvitse varata tarjoiluja vierasta varten? Kaikki vaivannäkö meni nyt täysin hukkaan. Hyvässä kyläpaikassa ei pidetä vierasta nälässä, jos on kutsuttu kahville.
Ei vie ketään konkurssiin jos sen yhden pullan ja keksin jotka on vieraalle varannut heittää vaikka roskiin. Mikä ottaa pannuun? Joku muu asia? Se että vieras on laiha eikä syö????? Kateeksi käypi.
Ei vaan maistu kirjoitti:
Joillain on myös niin saastainen koti ja keittiö, että en vain pysty syömään siellä mitään.
Ja jos vessakäynnin jälkeen vesihana on auki 2 sekuntia, ni ei vaan pysty.
Olen liian herkkä, mut tää on mun vastaus.
Tää.
Olin kerran hiihtoreissulla vieraana asuntovaunulla, jossa omistajat tekivät helpon ja nopean ruoan lounaalle. Kumpikaan ei pessyt käsiään WC-käynnin jälkeen. Oli kauheaa ajatella sitä ruokaa ja patonkia, jota se isäntä leikkasi....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen oppinut jo vuosia sitten etten osta mitään tai edes keitä kahvia valmiiksi, jos joku on tulossa kylään.
Oppimista ennen olen keittänyt pannullisen kahvia valmiiksi ja kukaan ei haluakkaan ja olen jopa leiponut ja kukaan ei haluakkaan.
Nykyään jos joku tulee, istutaan sohvalla ja jutellaan menemään, jos vieras kysyy, onko kahvia, laitan tulemaan.
Jopa puolison kanssa aikoinaan järjestettiin tuparit ja porukkaa tuli. Valtaosa sanoi sitten paikan päällä, että tuli vain piipahtamaan eikä juo mitään. Joimme puolison kanssa sitten kahdestaan n. 4-5 litran boolin. Ja tupareihin tein paljon syötävää, moni ilmoitti syöneensä juuri ennen tuloa. Ilmoitin vielä erikseen kutsussa, että nälkäisenä mielellään paikan päälle.No et ilmoittanut. Ei kukaan ilmoita kutsussa, että tulkaa mieluiten nälkäisinä paikan päälle.
Ei, koska luulisi, että tuparit on jo käsitteenä sellainen, että siellä myös on ruokaa tarjolla. Vai millaisia te tuparit oikein näätte? Kierretään talo/uusi koti läpi kuin asuntonäyttely ja lähdetään kotiin? Vai istutaan uusilla sohvilla ja keskustellaan suut kuivina? Mikä siinä on ettei voida syödä niitten tupareiden jälkeen vaikka? Miksi pitää syödä juuri ennen niitä?
Mutta jos on tottunut siihen, ettei kyseisessä kyläpaikassa tarjota mitään, niin en menisi tupareihinkaan sillä mielellä, että on tarjoilua luvassa. Varautuisin syömällä etukäteen, jotta varmasti pärjään tupareiden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Silloin voi vastata kutsuun, että tulen mielelläni käymään, mutta ei tarvitse laittaa mitään tarjoiluja. Ja kertoa syyksi vaikka lääkekuurin tai muun syyn, jonka takia ei nyt saa syödä mitään. Jos ei suoraan halua mainita esimerkiksi suolistovaivaansa.
Minä ainakin loukkaantuisin enemmän siitä, että ystäväni valehtelisi minulle jostain lääkekuurista kuin ettei hän söisi tarjoilujani.
Tsiisus kirjoitti:
Nirsoilija.
Näitä muka-allergikkoja on maailma pullollaan.
Erään työkaverin lapsilla oli muka vaikeat ruoka-allergiat ja niille syötettiin sitte kaupan kalleimpia tuotteita. Taisi tilata ausseista kengurua tms. Porokin olisi käynyt hyvin.
Kun emäntä sitten kupsahti 35-vuotiaana, niin isäntä päättiettä se allergia-höpötys on huuhaata ja
kersat sai syödä normiruokia. Se niistä erikoisruokavalioista.
Ja niin rauha maassa, kaikki voivat hyvin!
Tiedoksi sulle ja muillekin, että pienten lasten allergiat menevät usein ohi aikaa myöten. Esimerkiksi meillä 1, 5-vuotias sai pienestä max 20 gramman palasta kananmunaa pahan allergisen reaktion. Kasvot ja hengitystiet turposivat ja jouduttiin lähtemään kiireesti päivystykseen. Kouluikään mennessä allergia oli parantunut.
Minä en valita tarjoilujen äärellä, mutta jätän tarjoilut syömättä, jos ei ole otettu huomioon allergioitani jotka olen etukäteen kertonut, yleensä kirjallisesti esim. whatsapp-viestillä.
En voi syödä tuoreita mansikoita, enkä tomattia yhtään missään muodossa. Tomaatti ei siis mene alas edes mausteena, kypsennettynä, kuivattuna jne. Eikä auta vaikka nypin tomaatit pois, en voi syödä. Allergia on todella paha.
Myöskään aurajustoa en syö.
Sitten täytekakun päällä ja välissä on tuoreita manskoita ja mansikkaviipaleita.
Salaatissa on tomaatin palasia. Lämpimässä ruuassa aurajuustoa tai tomaattia/ketsuppia/aurinkokuivattuja tomaatteja/kaikkia noita.
Ja parhaimmillaan kutsuja sanoo "Mä laitoin tähän sosekeittoon aurajustoa, kun mehän molemmat rakastetaan sitä!" Aha... Oliko tuo nyt vttuilua, vai etkö ymmärrä lukemaasi?
Samoin lasten kokkaamia ruokia/leivonnaisia en syö, jos ne on käsin lähmitty.
Täytekakku lapsen puhaltamana on myös lapsen räkimä.
Ja mikä tahansa kulhossa tarjolla oleva on lapsten paskaisilla ja kuolaräkäkäsillä lähmimä, joten minä jätän syömättä.
En tajua miksi lasten vahemmat eivät ota lapselleen lautaselle ruokaa että syö siitä. Tuolloin laset eivät lähmisi räkäpaskaisilla käsillään kaikkia tarjolla olevia, vain lautasellaan olevat.
Miksi lapsen annetaan limaisella ja kuolaisella kädellä puristella ja lähmiä tarjottavia niin kauan kuin haluaa, ja lapsi lopulta ottaa yhden porkkanapalan, kuolaa sitä, uittaa kuolaista porkkanaa dippiastiassa, kuolaa porkkanapalaa taas ja uittaa dippiastiassa.
Vanhemmat, miksi annatte lapsen tehdä noin?
Ihmettelen sitä miksi nykyään vielä kuvitellaan, että vieraat janoavat keksejä, pullia ja marjapiirakoita. Ihmisillä on nykyään paljon erilaisia erikoisruokavalioita ja yhä useampi välttää tällaisia höttöruokia. Tee ruokaisa salaatti: se on varma valinta vaikka olisi dieetillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nähdä hirveästi vaivaa ja tehdä hirveästi tarjottavia ihmiselle, josta ei edes tiedä, syökö se kahvinsa kanssa mitään? Tekee ensimmäiselle kerralle vain hyvin vähän ja jos haluaa päästä helpolla, ostaa kaupasta jotain pientä. Ei harmita hukkaan mennyt vaivannäkö eikä roskiin menevät ruuat. Seuraavalla kerralla jo tietää paremmin, syökö vieras mitään ja jos syö, mitä syö ja kuinka paljon.
Osa syö ensin kylässä hyvin ja sitten myöhemmin aloittaa nirsoilun.
Keitä nämä ihmiset ovat? Eivät ilmeisesti ystäviäsi tai kavereitasi, koska sellaisten kanssahan jo ihan muutenkin tulee puheeksi, jos aloittavat laihduttamisen, ryhtyvät kasvissyöjiksi, saavat jonkun ruokavalioon vaikuttavan diagnoosin, ryhtyvät raakaravintodieetille tai aloittavat karppaamisen. Tai ehkä he ovatkin ystäviäsi tai kavereitasi ja tietävät, että sinusta erikoisruokavaliot ovat nirsoilua ja sen vuoksi luonasi tyytyvät pelkkään kahviin.
Runsaat tarjottavat kuuluvat nykyisin juhlatilaisuuksiin. Ei siihen, että kutsuu jonkun kaverinsa kahville. Enää ei tarvitse kaverilleen todistella notkuvalla kahvipöydällä, että ei tässä olla kuule köyhiä eikä kipeitä. Se aika meni jo, jolloin kahvitarjoilut kertoivat talonväen vauraudesta. Jos välttämättä haluaa tehdä paljon tarjottavia, kannattaa ihan oikeasti sanoa se jo kutsuessa, jotta kutsuttu ei tule kahville suoraan ruokapöydästä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä miksi nykyään vielä kuvitellaan, että vieraat janoavat keksejä, pullia ja marjapiirakoita. Ihmisillä on nykyään paljon erilaisia erikoisruokavalioita ja yhä useampi välttää tällaisia höttöruokia. Tee ruokaisa salaatti: se on varma valinta vaikka olisi dieetillä.
Minusta on ihanaa tulla kylään, jos joku on leiponut vierailua varten. Tulee sellainen olo, että on todella toivottu vieras, jos kylässä on panostettu vierailuun.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni tämä ottaa päähän, kun on miettinyt ja järjestänyt tarjoilut kahvin kanssa, kun kahvittelusta on sovittu reilusti etukäteen. Miksei voi suoraan ennakkoon sanoa, ettei tarvitse nähdä vaivaa vierasta varten? On tosi tylsää heittää syötäviä myöhemmin roskikseen, kun ne eivät vieraalle kelvanneetkaan.
Ottaa päähän sen kannalta joka on nähnyt paljon vaivaa. Jos aiemmin on tapa ollut usein syödä yhdessä jotain hyvää kahvin kanssa, on tietysti yllättävää ja vähän huomaavaisuuden puutettakin ettei kerro etukäteen "tällä kerralla en aio syödä mitään".
Yritän eläytyä tilanteeseen: jos olisin itse emäntänä, kysyisin vähän vieraammalta henkilöltä "mielelläni tarjoan kahvin kanssa aterian/voileipiä/leipomuksiani/ keksejä tms. Mikä sinulle kävisi parhaiten?"
Kovin tutun ystävän kanssa ehkä tulisin automaattisesti sanoneeksi että "ihanaa että saan taas sulle leipoa kuuluisan lohipiirakkani, onks se ok" tai en ehkä huomaisi kysyäkään jollei aikani riitä suurempaan laittamiseen - mutta toisaalta en siitä pahastuisikaan. Ystävyys on ystävyyttä ja ystäväkin saa käyttäytyä yllättävästi.
Tämä ei nyt tähän tapaukseen liity, mutta olen itse ollut joskus tilanteessa jossa on tyrkytetty supermakeaa marenkiin perustuvaa jälkiruokaa, josta minun on ollut vain pakko kieltäytyä ottamalla minimaalinen pala ja jättämällä se lautaselle. Henkilökohtaisesti vain inhoan marengin rahisevaa sokerisuutta ja silloin joutuu olemaan epäkohtelias.
:)
Onko sulla ap näihin ihmisiin melko etäinen suhde? Tuli vaan mieleeni, että jos ei ole kovin tuttu ihminen, voi olla aika vaikea alkaa esittämään toiveita tarjottavia kohtaan. Moni kokee sellaisen nolona ja epäkohteliaana. Varsinkin, kun jotkut suhtautuvat erikoisruokavalioihin nirsoiluna. Ystävät taas ovat jo niin tuttuja ja läheisiä, että aivan hyvin voi sanoa, että on laihdutuskuurilla, lopettanut lihansyönnin tms ja ystävä sitten tekee tarjottavat sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti ja selkeästi : yleisin syy on ärtyvän suolen oireyhtymä. Sitä harva mainostaa mutta mikäli tällaisesta kärsivä henkilö laittaa suuhunsa jotain viljaleipomusta niin ripulit valahtaa housuin .
Mutta miksei voi etukäteen huomaavaisesti ilmoittaa, ettei tarvitse varata tarjoiluja vierasta varten? Kaikki vaivannäkö meni nyt täysin hukkaan. Hyvässä kyläpaikassa ei pidetä vierasta nälässä, jos on kutsuttu kahville.
Ei nykyään mennä nälkäisenä kahville. On väärin kuvitella, että kutsumasi vieras olisi nälkäinen ja tarvitsisi luonasi hirveät määrät syötävää. Ihan oikeasti nykyisin ihmisillä ei juurikaan ole pulaa ruuasta niin. Ja jos katsot vaikkapa kahviloissa, ei sielläkään ihmiset ota kahvinsa kanssa paria karjalanpiirakkaa, kolmea keksiä ja kahta palaa kakkua. Yleensä yksi juttu riittää ja jos on hiljattain syönyt, ei välttämättä kaipaa kuin pelkän kahvin.
Mulle tuli tässä mieleen se hauska topikki "naurettavista kursailuista". Kannattaa metsästää ja lueskella. :)
Ymmärrän kyllä ton hygienia-jutun....eikä sitä oikein kehtaa sanoa ääneen. Jos on valmiiksi likaiset ja rikkinäiset kupit ja tarjoiluastiat ja kämppä on muutenkin likainen, niin on se aika iljettävä ajatella kahvittelua.
Töissä aika usein muistisairaat mummot tarjoaa keksejä ja karkkia avatuista rasioista kotonaan, joita saatan ottaa pari taskuun "matkavääksi", mutta syömättä jäävät. Jos kahvia tarjotaan niin vetoan närästykseen tai mahahaavaan. :/
Tuntuu pahalta toimia näin, mutta en oikeasti halua ruokamyrkytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään mennä nälkäisenä kahville. On väärin kuvitella, että kutsumasi vieras olisi nälkäinen ja tarvitsisi luonasi hirveät määrät syötävää. Ihan oikeasti nykyisin ihmisillä ei juurikaan ole pulaa ruuasta niin. Ja jos katsot vaikkapa kahviloissa, ei sielläkään ihmiset ota kahvinsa kanssa paria karjalanpiirakkaa, kolmea keksiä ja kahta palaa kakkua. Yleensä yksi juttu riittää ja jos on hiljattain syönyt, ei välttämättä kaipaa kuin pelkän kahvin.
Kahvilassa ollaan usein paljon vähemmän aikaa kerrallaan kuin kylässä.
Mun anoppi on tuollainen. Ja en todellakaan hauku anoppiani, hän on tosi mukava ihminen ja tulemme hyvin toimeen, mutta tuo syöminen on ihan pelleilyksi mennyt hänen kanssaan. Aluksi kun hän ekoja kertoja vieraili meillä, hän ei syönyt mitään. Ja olin ottanut tarkasti selville hänen mieltymykset ja hyvää sapuskaa tein. Ilmeisesti sitä kursailua, josta toisessa ketjussa puhutaan. Se oikeasti vähän loukkaa, kun on nähnyt niin paljon vaivaa.
Lopetin sitten "parempien" tarjoilujen tekemisen ja anoppi oli selkeästi nälissäänkin jossain vaiheessa, mutta laitoin toki normaalit aamupalakamat joita itse syödään. Hän ei syönyt koskaan minun kanssa, vaan odotti, että poikansa (mieheni) herää ja sitten hänelle sai vinkaistua "salaa", että voisi ottaa yhden karjalanpiirakan ja mustaa kahvia. Ja kun saatoimme hänet junaan kotimatkalle, hän osti Ärrältä jonkun tosi kalliin ja ällön kolmioleivän tms. En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvilassa ollaan usein paljon vähemmän aikaa kerrallaan kuin kylässä.
Totta, mutta ei ihmiset silti tarvitse kahden tunnin kyläilyreissulla yhtään sen enempää syötävää kuin puolessa tunnissa kahvilassakaan. Sama määrä kahvia ja sama määrä syötävää riittää molemissa. Kyläilyreissulla vaan jutellaan pidempään, mutta ei ole mitään tarvetta syödä enempää. Ei kyläpaikassa istuminen kuluta energiaa yhtään sen enempää kuin istuminen kotona av-palstalla. Suurin osa ihmisistä kykenee seurustelemaan pari tuntia ilman, että syö koko ajan jotain. Suurin osa ihmisistä kykenee seurustelemaan pari tuntia, vaikka ei olisi mitään syötävää tarjolla.
Jestas mitä kommentteja. Eniten silmään pistää tuo kun kahvitarjoilu ja syöminen on tällä palstalla nykyään sitä, että ahdetaan pullaa kaksin käsin suuhun ja ollaan läskejä. ei kahvitarjoilu tarkoita automaattisesti pulla/kakku/leivostarjoilua. Ihmiset ei uskalla edes syödä enää??
Mun lapsuudenystävä kävi viime viikolla kylässä ja hän sanoi heti junasta astuttuaan, että kauhea nälkä, onko ruokaa? Se oli ihanaa suorapuheisuutta ja toki meillä oli ruoka tulilla :). Syötiin hyvin ja jatkettiin juttua siitä mihin jäätiin 28 vuotta sitten :).
Kyllä minä itsekin aina syön sitä mitä tarjolle laitan.