Mitä ajattelet vieraasta, joka tulee kutsuttuna kahville eikä koske tarjoiluihin?
Itseäni tämä ottaa päähän, kun on miettinyt ja järjestänyt tarjoilut kahvin kanssa, kun kahvittelusta on sovittu reilusti etukäteen. Miksei voi suoraan ennakkoon sanoa, ettei tarvitse nähdä vaivaa vierasta varten? On tosi tylsää heittää syötäviä myöhemmin roskikseen, kun ne eivät vieraalle kelvanneetkaan.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa ja epäkohteliasta. Kyllä yksi pulla / keksi tai vast kuuluu ihan kohteliaisuudesta ottaa.
Mutta se yksi pulla/ keksi pitää heittää roskikseen, koska ihmisen on ihan mahdotonta syödä sellainen vieraiden lähdettyä?
Niitä on syönyt riittävästi jo kyläilyn aikana. Sen jälkeen mennään jo ahmimisen puolelle.
Niin, kyläilyn aikana on syönyt yhden pullan ja seuraavana päivänä on täysin mahdotonta syödä toista pullaa? Entä, jos joku kutsuisi sut seuraavana päivänä kahville tai tarjoaisi töissä pullaa? Joutuisit kieltäytymään, koska juuri edellisenä päivänä söit pullan?
Miksi jankkaat siitä että voihan emäntä syödä tarjottavat itse? Voi voi, ei se silti muuta sitä että on epäkohteliasta nyrpistää nenää toisen tarjoomisille.
Ei ole yhtään sen epäkohteliaampaa kuin sekään, ettei emäntää ole kiinnostanut vieraansa ruokavalio sen vertaa, että olisi vaivautunut kutsuessaan kysymään asiasta. Kohtelias emäntä kysyy ruokavalioiden ja allergioiden lisäksi myös sellaiset asiat, joista vieras ei todellakaan pidä. Ettei tule tehneeksi sinihomejuustoa inhoavalle kinkkupiirakkaa, johon on laittanut sinihomejuustoa. Kohtelias emäntä haluaa tehdä vieraalleen mieluisia tarjottavia ja sen vuoksi nimenomaan emäntä kysyy, mitä toinen voi ja haluaa syödä, eikä niinpäin, että vieras alkaa "tilaamaan" haluamansa tarjottavat.
Sitten hän voi syödä jotain muuta kuin sitä sinihomepiirakkaa, voi hyvä luoja.
Mutta silloinkin jää sinihomepiirakkaa yli ja siitä aiheutuu taas emännälle ahdistus, kun ruokaa menee roskiin. Koska emäntä ei itse voi syödä yhtä ylimääräistä palaa sinihomejuustopiirakkaa.
Kyläilyn ideana on nauttia tarjoiluista yhdessä, ei syödä niitä yksin päiväkausia.
Miksi yhdelle hengelle katetaan parin tunnin kahvittelun aikana niin paljon ruokaa, että niiden syömiseen menee päiväkausia?
Tämä muakin ihmetyttää.
Esimerkiksi kotona leivotusta pullataikinasta tulee paljon pullaa. Niitä kaikkia ei yksi ihminen päivässä syö.
Nirsoilija.
Näitä muka-allergikkoja on maailma pullollaan.
Erään työkaverin lapsilla oli muka vaikeat ruoka-allergiat ja niille syötettiin sitte kaupan kalleimpia tuotteita. Taisi tilata ausseista kengurua tms. Porokin olisi käynyt hyvin.
Kun emäntä sitten kupsahti 35-vuotiaana, niin isäntä päättiettä se allergia-höpötys on huuhaata ja
kersat sai syödä normiruokia. Se niistä erikoisruokavalioista.
Ja niin rauha maassa, kaikki voivat hyvin!
Sulla onvaa paska maku eikä halua sanoa sitä suoraan päin naamaa?
Tehkääpä vaikka maistiaisia ensi kerralla niin tiedät mikä maistuu kellekkin?
Etkä vaan aina yritä sitä yhtä tyrkyttää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa ja epäkohteliasta. Kyllä yksi pulla / keksi tai vast kuuluu ihan kohteliaisuudesta ottaa.
Mutta se yksi pulla/ keksi pitää heittää roskikseen, koska ihmisen on ihan mahdotonta syödä sellainen vieraiden lähdettyä?
Niitä on syönyt riittävästi jo kyläilyn aikana. Sen jälkeen mennään jo ahmimisen puolelle.
Niin, kyläilyn aikana on syönyt yhden pullan ja seuraavana päivänä on täysin mahdotonta syödä toista pullaa? Entä, jos joku kutsuisi sut seuraavana päivänä kahville tai tarjoaisi töissä pullaa? Joutuisit kieltäytymään, koska juuri edellisenä päivänä söit pullan?
Miksi jankkaat siitä että voihan emäntä syödä tarjottavat itse? Voi voi, ei se silti muuta sitä että on epäkohteliasta nyrpistää nenää toisen tarjoomisille.
Ei ole yhtään sen epäkohteliaampaa kuin sekään, ettei emäntää ole kiinnostanut vieraansa ruokavalio sen vertaa, että olisi vaivautunut kutsuessaan kysymään asiasta. Kohtelias emäntä kysyy ruokavalioiden ja allergioiden lisäksi myös sellaiset asiat, joista vieras ei todellakaan pidä. Ettei tule tehneeksi sinihomejuustoa inhoavalle kinkkupiirakkaa, johon on laittanut sinihomejuustoa. Kohtelias emäntä haluaa tehdä vieraalleen mieluisia tarjottavia ja sen vuoksi nimenomaan emäntä kysyy, mitä toinen voi ja haluaa syödä, eikä niinpäin, että vieras alkaa "tilaamaan" haluamansa tarjottavat.
Mutta silloinkin jää sinihomepiirakkaa yli ja siitä aiheutuu taas emännälle ahdistus, kun ruokaa menee roskiin. Koska emäntä ei itse voi syödä yhtä ylimääräistä palaa sinihomejuustopiirakkaa.
Kyläilyn ideana on nauttia tarjoiluista yhdessä, ei syödä niitä yksin päiväkausia.
Miksi yhdelle hengelle katetaan parin tunnin kahvittelun aikana niin paljon ruokaa, että niiden syömiseen menee päiväkausia?
Tämä muakin ihmetyttää.
Esimerkiksi kotona leivotusta pullataikinasta tulee paljon pullaa. Niitä kaikkia ei yksi ihminen päivässä syö.
Siis meinaatko, että sun vieraasi pitäisi sitten syödä parissa tunnissa lähes koko pellillinen? Muutenhan niitä jää sulle siltikin moneksi päiväksi, vaikka vieraasi söisikin yhden pullan. Miten kuvittelet, että vieraasi pystyisi ne syömään, kun kerran et itsekään pysty? Älä leivo yhtä vierasta varten pellillistä pullia, jos kaikki loput pullat kerran menee roskikseen. Osta kaupasta kaksi valmista pullaa ja ongelma on sillä ratkennut. Suurin ongelma taitaa joillain olla, että he tekevät vieraidensa lukumäärään nähden suhteettoman paljon tarjottavia.
Miks pitää tarjota leipomuksia, eiks se jutustelu oo kumminkin se miks kyläillään.. Hedelmiä tarjolle ja siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraita varten kannattaa tehdä sellaiset tarjottavat, että yli jääneet voi pakastaa.
Eivät yleensä enää pakastamisen jälkeen maistu samalta.
Siinä tapauksessa kannattaa jo kutsuessaan kysyä mahdolliset allergiat, erikoisruokavaliot yms asiat, jolloin vieras voi kertoa, että ei syö kahvin kanssa yhtään mitään. Tätäkin palstaa kun lukee, yllättävän monille on suorastaan punainen vaate, jos joku vieraista on "ruokarajoitteinen". Moni "ruokarajoitteinen" ajatteleekin, että hän voi olla kokonaan ilman tarjoiluja, jotta emäntä ei harmistu hänen "kohtuuttomista vaatimuksistaan". Kannattaa siis kysyä ja olla myös valmis tekemään gluteeniton-hiivaton-sokeriton-maidoton-pähkinätön-mikälietöntöntön tarjottava tai hyväksyä se, että vieras ei ota pöydässä kuin kahvin. Jos sitäkään.
Mulla on ärtyvä suoli joka on ihan lääkärissä ultran ja tähystyksen jälkeen todettu. Ahdistaa hirveästi mennä paikkoihin joissa tarjotaan jotain kun usein käy niin, että tyrkytetään jotain koko ajan vaikka olen ihan avoimesti kertonut että olen nyt muutaman vuoden työstänyt ruokavaliota jonka kanssa pärjää. En siis ole mitenkään vihainen mutta kyllä se hävettää itseäni kun toinen on vaivalla leiponut ja mun on vaan pakko jankata etten ota. Vaikka tottakai söisin jos voisin. FODMAP ruokavalio jota joudun pitkälti noudattamaan on erittäin tarkka ja sen pohjalta on tosi vaikea leipoa jos ei ole siitä kokemusta. Kaikkiin talkoisiin ja muuttoihin ja kaikkiin missä ei kahvitella osallistun mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni tämä ottaa päähän, kun on miettinyt ja järjestänyt tarjoilut kahvin kanssa, kun kahvittelusta on sovittu reilusti etukäteen. Miksei voi suoraan ennakkoon sanoa, ettei tarvitse nähdä vaivaa vierasta varten? On tosi tylsää heittää syötäviä myöhemmin roskikseen, kun ne eivät vieraalle kelvanneetkaan.
Mua ärsyttää pakkosyöttävät tyypit.
Valittavat, että nämä joutuu sitten roskiin heittämään jos et syö.
No en minä kenenkään roskis ole.
Miksi et itse syö?
Ai siksi kun sen jälkeen pitäisi paastota pari päivää ettei paino nouse?
Minut sitten ajattelit pistää paastolle?
En ajattele mitään. Kellään ei ole velvollisuutta syödä mitään ja halutessani voin itse kysyä mikä vieraalle maistuisi.
Ihan oma moka nähdä hirveästi vaivaa tarjottavien suhteen kysymättä vieraalta, onko tällä jotain erikoisruokavalioita, ja sitten valittaa, kun mikään ei kelvannut. Aivan kuten on ihan oma moka olla kertomatta erikoisruokavalioistaan ja sitten valittaa, kun ei ollut tarjolla mitään itselle sopivaa. Jos vieraalle riittää pelkkä kahvi, on pelkästään emännän ongelma, että ei tullut kysyneeksi ruokarajoitteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraita varten kannattaa tehdä sellaiset tarjottavat, että yli jääneet voi pakastaa.
Eivät yleensä enää pakastamisen jälkeen maistu samalta.
Siinä tapauksessa kannattaa jo kutsuessaan kysyä mahdolliset allergiat, erikoisruokavaliot yms asiat, jolloin vieras voi kertoa, että ei syö kahvin kanssa yhtään mitään. Tätäkin palstaa kun lukee, yllättävän monille on suorastaan punainen vaate, jos joku vieraista on "ruokarajoitteinen". Moni "ruokarajoitteinen" ajatteleekin, että hän voi olla kokonaan ilman tarjoiluja, jotta emäntä ei harmistu hänen "kohtuuttomista vaatimuksistaan". Kannattaa siis kysyä ja olla myös valmis tekemään gluteeniton-hiivaton-sokeriton-maidoton-pähkinätön-mikälietöntöntön tarjottava tai hyväksyä se, että vieras ei ota pöydässä kuin kahvin. Jos sitäkään.
Mulla on ärtyvä suoli joka on ihan lääkärissä ultran ja tähystyksen jälkeen todettu. Ahdistaa hirveästi mennä paikkoihin joissa tarjotaan jotain kun usein käy niin, että tyrkytetään jotain koko ajan vaikka olen ihan avoimesti kertonut että olen nyt muutaman vuoden työstänyt ruokavaliota jonka kanssa pärjää. En siis ole mitenkään vihainen mutta kyllä se hävettää itseäni kun toinen on vaivalla leiponut ja mun on vaan pakko jankata etten ota. Vaikka tottakai söisin jos voisin. FODMAP ruokavalio jota joudun pitkälti noudattamaan on erittäin tarkka ja sen pohjalta on tosi vaikea leipoa jos ei ole siitä kokemusta. Kaikkiin talkoisiin ja muuttoihin ja kaikkiin missä ei kahvitella osallistun mielelläni.
Miten voi olla, että tyrkytetään...en tajua. Mulla kävi just eilen kylässä tuore tuttavuus, joka sanoi ettei voi juoda kahvia tai syödä viljaa...kysyin että käykö yrttitee ja hedelmät...kävi. Jos ei ois käynyt niin sitten ei...ei kai sekään ois ollut ongelma. En tajua miten elämä on joillekin niin vaikeaa!
Bööna kirjoitti:
Miks pitää tarjota leipomuksia, eiks se jutustelu oo kumminkin se miks kyläillään.. Hedelmiä tarjolle ja siinä se.
Tämä! Hyvin monet ihmiset eivät enää nykyisin syö makeita herkkuja. Kuka mistäkin syystä. Monet välttelevät viljatuotteita, vaikka ei mitään keliakiaa tai muuta olisikaan. Varsinkin valkoista vehnää. Samoin vältellään lisättyä sokeria. Kun ihminen on jonkin aikaa jollain erikoisruokavaliolla, elimistö - erityisesti suolisto - tottuu siihen. Ja sen jälkeen aiemmin käytetyt raaka-aineet aiheuttavatkin helposti vatsakipuja, ilmavaivoja tai jopa ripulia. Ei kai kenenkään tavoite ole saada vierastaan kipeäksi?
Joillain on myös niin saastainen koti ja keittiö, että en vain pysty syömään siellä mitään.
Ja jos vessakäynnin jälkeen vesihana on auki 2 sekuntia, ni ei vaan pysty.
Olen liian herkkä, mut tää on mun vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Kerro ennakkoon mitä tarjoat niin kutsutun ei tarvitse pettyä paskaan tarjoiluun, problem solved.
Miksi nähdä hirveästi vaivaa ja tehdä hirveästi tarjottavia ihmiselle, josta ei edes tiedä, syökö se kahvinsa kanssa mitään? Tekee ensimmäiselle kerralle vain hyvin vähän ja jos haluaa päästä helpolla, ostaa kaupasta jotain pientä. Ei harmita hukkaan mennyt vaivannäkö eikä roskiin menevät ruuat. Seuraavalla kerralla jo tietää paremmin, syökö vieras mitään ja jos syö, mitä syö ja kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ennakkoon mitä tarjoat niin kutsutun ei tarvitse pettyä paskaan tarjoiluun, problem solved.
Joskus oon ihmetellyt joidenkin ihmisten huonoa pelisilmää tarjoiluissa. Yksi kaveri aikoinaan valitteli miten oli kutsutut tuoreet appivanhempansa syömään ja halunnut tehdä hyvän vaikutuksen...oli sit tarjonnut maataloudesta elantonsa saaneelle 60+ pariskunnalle homejuustokanaa ja valkoviiniä. :D Ihan hyvää minustakin (olen syönyt, on bravuurinsa) mutta oisin kyllä suorilta voinut sanoa että ei tarjoilut ja vieraat tuu kohtaamaan. Ihmiset on välillä ihan outoja puusilmiä.
Kutsu kahville tarkoittaa kutsua kahville, ei kutsua syömään vatsaansa täyteen. On ihan normaalia syödä kotona ruoka ja sitten käydä kahvilla jonkun luona. Ei silloin maistu kuin kahvi ja korkeintaan jokin pieni syötävä.
Minä olen jo vähän vanhempi ihminen ja olen oppinut tuntemaan ystäväni/tuttavani ja tiedän kenelle kannattaa esim leipoa jokin marjapiirakka ja kenelle tarjotaan vain pelkkää kahvia. Osalle on tarjoa edes sitä kahvia, kun tiedän, ettei kuitenkaan huolita. Joillekin kutsutuille olen joskus tehnyt jotakin tarjottavaa, mutta jos ovat parikin kertaa käyneet kahvilla, eikä pöydän antimiin ole koskettu, tarjoan jatkossa vain pelkkää kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nähdä hirveästi vaivaa ja tehdä hirveästi tarjottavia ihmiselle, josta ei edes tiedä, syökö se kahvinsa kanssa mitään? Tekee ensimmäiselle kerralle vain hyvin vähän ja jos haluaa päästä helpolla, ostaa kaupasta jotain pientä. Ei harmita hukkaan mennyt vaivannäkö eikä roskiin menevät ruuat. Seuraavalla kerralla jo tietää paremmin, syökö vieras mitään ja jos syö, mitä syö ja kuinka paljon.
Osa syö ensin kylässä hyvin ja sitten myöhemmin aloittaa nirsoilun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä muakin ihmetyttää.
Mutta se vieras syö? Jos tuo on ongelma, ei pitäisi olla mitään eroa, jääkö seuraavalle päivälle tai pakastettavaksi 20 vai 21 pullaa.
Tämä muakin ihmetyttää.