Mitä ajattelet vieraasta, joka tulee kutsuttuna kahville eikä koske tarjoiluihin?
Itseäni tämä ottaa päähän, kun on miettinyt ja järjestänyt tarjoilut kahvin kanssa, kun kahvittelusta on sovittu reilusti etukäteen. Miksei voi suoraan ennakkoon sanoa, ettei tarvitse nähdä vaivaa vierasta varten? On tosi tylsää heittää syötäviä myöhemmin roskikseen, kun ne eivät vieraalle kelvanneetkaan.
Kommentit (213)
Mun exä selitti mulle joskus, että hänen kotonaan oli opetettu, että ennen kylään menoa pitää syödä kotona vatsa täyteen. "Ei kyläpaikkaan syömään mennä". Kuulemma pelkkä kahvi ja korkeintaan keksi on soveliasta. Exä oli Jyväskylän liepeiltä kotoisin.
Ja mun lapsuudenkodissa taas (Pirkanmaa) äiti sanoi, että jos on kyläpaikassa ruokatarjoilua, syödään vatsat täyteen. Meilllä oli todella köyhä koti. Saatiinpa näin ainakin joskus kunnon ruokaa. Yleensä nuo tilaisuudet oli perunannostotalkoot tai heinäpeltohommat, niissä tarjottiin talkooväelle ruoka.
N51v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jestas mitä kommentteja. Eniten silmään pistää tuo kun kahvitarjoilu ja syöminen on tällä palstalla nykyään sitä, että ahdetaan pullaa kaksin käsin suuhun ja ollaan läskejä. ei kahvitarjoilu tarkoita automaattisesti pulla/kakku/leivostarjoilua. Ihmiset ei uskalla edes syödä enää??
Mun lapsuudenystävä kävi viime viikolla kylässä ja hän sanoi heti junasta astuttuaan, että kauhea nälkä, onko ruokaa? Se oli ihanaa suorapuheisuutta ja toki meillä oli ruoka tulilla :). Syötiin hyvin ja jatkettiin juttua siitä mihin jäätiin 28 vuotta sitten :).
Mun mielestä ystävät on vähän eri asia kuin vieraat, joilta emäntä ei uskalla tiedustella etukäteen edes allergioita. Näin vieras ihminen tuskin itsekään alkaa kertoa emännälle, millaista ruokaa hän voi syödä ja millaista ei.
Mitä sellaiset vieraat sitten on joita ei tunne yhtään, mutta tulee kylään? Jos on siis ihan ventovieraita, kyllähän silloin voi tiedustella allergiat etukäteen kun kutsuu kylään?
Ei nykyisin kannata tehdä tarjottavia sen perusteella, mistä itse tykkää, vaan kysyä vieraalta etukäteen, onko jotain ruokarajoituksia (paitsi jos tietää ne jo ennalta). Koska hyvin monella on mitä erilaisimpia rajoituksia. Tekee vain turhaa työtä, jos ei varmista asioita etukäteen. Yhä useammat ihmiset eivät enää mähki kaksin käsin tarjottavia napaansa, ei kotona eikä muuallakaan. Siksi on ihan järkevää pitää kahville kutsuessa tarjottavien määrä pienenä ja mieluiten vielä niin, että tarjottavista löytyy jotain pientä kevyttä. "Pakkosyöttäminen" ja "pakkosyöminen" ei kuulu enää tähän päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jestas mitä kommentteja. Eniten silmään pistää tuo kun kahvitarjoilu ja syöminen on tällä palstalla nykyään sitä, että ahdetaan pullaa kaksin käsin suuhun ja ollaan läskejä. ei kahvitarjoilu tarkoita automaattisesti pulla/kakku/leivostarjoilua. Ihmiset ei uskalla edes syödä enää??
Mun lapsuudenystävä kävi viime viikolla kylässä ja hän sanoi heti junasta astuttuaan, että kauhea nälkä, onko ruokaa? Se oli ihanaa suorapuheisuutta ja toki meillä oli ruoka tulilla :). Syötiin hyvin ja jatkettiin juttua siitä mihin jäätiin 28 vuotta sitten :).
Mun mielestä ystävät on vähän eri asia kuin vieraat, joilta emäntä ei uskalla tiedustella etukäteen edes allergioita. Näin vieras ihminen tuskin itsekään alkaa kertoa emännälle, millaista ruokaa hän voi syödä ja millaista ei.
Mitä sellaiset vieraat sitten on joita ei tunne yhtään, mutta tulee kylään? Jos on siis ihan ventovieraita, kyllähän silloin voi tiedustella allergiat etukäteen kun kutsuu kylään?
Sitä minäkin olen ihmetellyt, mutta ketjuun tulleista vastauksista päätellen on ihmisiä, jotka vieraita kutsuessaan eivät voi tiedustella asiaa. Mulle ei tulisi mieleenikään laittaa tarjottavia ihmisille, joiden allergioista ja muista ruokarajoituksista en olisi tietoinen. Sen vuoksi kysyn aina etukäteen, onko jotain rajoituksia. En ala laittamaan varmuuden vuoksi kaikkia mahdollisia erilaisia ruokavalioita varten tarjottavia, sittenhän mulla vasta ylimääräistä jäisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraita varten kannattaa tehdä sellaiset tarjottavat, että yli jääneet voi pakastaa.
Eivät yleensä enää pakastamisen jälkeen maistu samalta.
Siinä tapauksessa kannattaa jo kutsuessaan kysyä mahdolliset allergiat, erikoisruokavaliot yms asiat, jolloin vieras voi kertoa, että ei syö kahvin kanssa yhtään mitään. Tätäkin palstaa kun lukee, yllättävän monille on suorastaan punainen vaate, jos joku vieraista on "ruokarajoitteinen". Moni "ruokarajoitteinen" ajatteleekin, että hän voi olla kokonaan ilman tarjoiluja, jotta emäntä ei harmistu hänen "kohtuuttomista vaatimuksistaan". Kannattaa siis kysyä ja olla myös valmis tekemään gluteeniton-hiivaton-sokeriton-maidoton-pähkinätön-mikälietöntöntön tarjottava tai hyväksyä se, että vieras ei ota pöydässä kuin kahvin. Jos sitäkään.
Mulla on ärtyvä suoli joka on ihan lääkärissä ultran ja tähystyksen jälkeen todettu. Ahdistaa hirveästi mennä paikkoihin joissa tarjotaan jotain kun usein käy niin, että tyrkytetään jotain koko ajan vaikka olen ihan avoimesti kertonut että olen nyt muutaman vuoden työstänyt ruokavaliota jonka kanssa pärjää. En siis ole mitenkään vihainen mutta kyllä se hävettää itseäni kun toinen on vaivalla leiponut ja mun on vaan pakko jankata etten ota. Vaikka tottakai söisin jos voisin. FODMAP ruokavalio jota joudun pitkälti noudattamaan on erittäin tarkka ja sen pohjalta on tosi vaikea leipoa jos ei ole siitä kokemusta. Kaikkiin talkoisiin ja muuttoihin ja kaikkiin missä ei kahvitella osallistun mielelläni.
Miten voi olla, että tyrkytetään...en tajua. Mulla kävi just eilen kylässä tuore tuttavuus, joka sanoi ettei voi juoda kahvia tai syödä viljaa...kysyin että käykö yrttitee ja hedelmät...kävi. Jos ei ois käynyt niin sitten ei...ei kai sekään ois ollut ongelma. En tajua miten elämä on joillekin niin vaikeaa!
Noin just pitäis suhtautua! Mutta monelle mun sukulaiselle tää asia on ollut ylitsepääsemättömän vaikea. Jollain tavalla ottavat tän ruokailuongelman vittuiluna ja ajattelevat että haluan olla jotenkin erilainen. Ja aina se tuntuu pahalta. Olen kärsinyt vatsavaivoista jo 14 vuotta. Mutta aina on kiva kun on muutamia ihmisiä jotka on kyselly asiasta lisää ja tarjoavat vaan vettä tai sitten ymmärtävät että jos otan muuta niin en voi lähteä mihinkään sen jälkeen. Mulla on kyllä aina mukana pientä välipalaa. Ja eräs sukulainen haluaa aina tehd ruokaa ja on kysynyt etukäteen mitä resptistä pitää poistaa jotta voin syödä :)
Vieras ilmoittaa etukäteen että hänelle käy vaan laktoositon, gluneetiton , sitten päälle mille allerginen tai tuo omaat eväät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kysyn ennen vieraan tuloa että onko allergioita tai inhokkeja. Silloin vieraalla on mahdollisuus kertoa, jos jotain ei pysty syömään. Mutta harmittaa kyllä ne vieraat, jotka jättää kertomatta rajoituksistaan. Sitten tosiaan tulee itse syötyä ihan liikaa. Tai heitettyä roskiin.
löytyykö pakastin?
Etsivä löytää jos on, etenkin jos on kadonnut.
Vierailija kirjoitti:
Vieras ilmoittaa etukäteen että hänelle käy vaan laktoositon, gluneetiton , sitten päälle mille allerginen tai tuo omaat eväät.
Valitettavasti vaan tämä saa monilla niskakarvat pystyyn ja sen jälkeen valitetaan AV:llä, miten vieras kehtasikin vaatia hänelle sopivia tarjottavia. Fakta on, että hyvin monelle ruokarajoitteiselle riittää kuppi kahvia tai teetä parin tunnin kyläilyn ajaksi. Ei hän tarvitse edes omia eväitä, koska syö ennen ja jälkeen kylläilyreissun kotona tai käy jossain matkan varrella syömässä.
Ajat muuttuvat. Ennen osoitettiin vieraanvaraisuutta kahvipöydän tarjoiluilla. Ihmisillä oli useammin energiavajetta kuin ylipainoa. Tilanne on nykyisin aivan toinen. Jokainen suomalainen saa energiatarpeensa täytettyä ihan kotonakin. Yllinkyllin. Sen vuoksi syömisten tarjoaminen ei kahville kutsuttaessa ei ole yhtä merkityksellinen kuin vielä parikymmentä vuotta sitten. Jos haluaa osoittaa vieraanvaraisuutta, kannattaa panostaa kahviin. Ei mitään tavallisella kahvinkeittimellä keitettyä Juhla Mokkaa tai Kulta Katriinaa. Samoin, jos vieras juo kahvin sijasta teetä, ei mitään Liptonin pussiteetä vaan laadukasta haudutettavaa teetä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä miksi nykyään vielä kuvitellaan, että vieraat janoavat keksejä, pullia ja marjapiirakoita. Ihmisillä on nykyään paljon erilaisia erikoisruokavalioita ja yhä useampi välttää tällaisia höttöruokia. Tee ruokaisa salaatti: se on varma valinta vaikka olisi dieetillä.
Kyllä mun mielestä on outoa jos kahvitellaan ja kahvin kanssa on salaattia. Ap puhuu aloituksessaan kahvilla käymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä miksi nykyään vielä kuvitellaan, että vieraat janoavat keksejä, pullia ja marjapiirakoita. Ihmisillä on nykyään paljon erilaisia erikoisruokavalioita ja yhä useampi välttää tällaisia höttöruokia. Tee ruokaisa salaatti: se on varma valinta vaikka olisi dieetillä.
Kyllä mun mielestä on outoa jos kahvitellaan ja kahvin kanssa on salaattia. Ap puhuu aloituksessaan kahvilla käymisestä.
Ohis..kahvin kanssa voi laittaa tarjolle voileipätarvikkeet. Ei tarvitse edes tehdä valmiita voileipiä, koska vieras ei ehkä syö viljatuotteita (karppaa, on keliakia tms), mutta voi ottaa leikkeleitä ja kasviksia.
Pakkoko niitä on roskiin heittää?
Ajattelen että siinä on oikein kunnon vanhan ajan hyvä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis..kahvin kanssa voi laittaa tarjolle voileipätarvikkeet. Ei tarvitse edes tehdä valmiita voileipiä, koska vieras ei ehkä syö viljatuotteita (karppaa, on keliakia tms), mutta voi ottaa leikkeleitä ja kasviksia.
Nirsoilu huipussaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraita varten kannattaa tehdä sellaiset tarjottavat, että yli jääneet voi pakastaa.
Eivät yleensä enää pakastamisen jälkeen maistu samalta.
Esim pullissa tai leivoksissa, tee taikina ja pakasta leivonnaiset ennen paistoa. Ja sitten paistat esim 5 pullaa valmiiksi vieraille, tai kuinka monta nyt tuleekaan syömäön. Silloin nuo maistuvatkin samalta kun niitä ei paiston jälkeen pakasta vaan ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nirsoilu huipussaan.
Niin tai näin, ei pidä vetää herneitä nenäänsä, jos on tehnyt tajottavia, jotka eivät syystä tai toisesta sovi vieraalle. Voileipätarvikkeet on siitä helppo juttu, että valitsemalla raaka-aineet oikein, ei ole mitään väliä, onko vieras vegaani, lakto-ovo-vege, sianlihaton, kala-allerginen, keliaakikko, karppaaja vai mikä, koska tarjottavista löytyy kaikille sopivaa. Voihan lisäksi tehdä itseään varten makeita tarjottaviakin, jos ei halua syödä mitään muuta.
Allergiat ymmärrän, mutta kun kahvipöydässä nirsoillut vieras syö hyvällä ruokahalulla samanlaisia tarjottavia omassa kotonaan tai kahvilassa.
En käy koskaan kahvikutsuilla.
Kyläpaikoissa joissa käyn tarjotaan viiniä ja pientä naposteltetavaa.
Minulla on diabetes, kroonisesti ärtynyt paksusuoli ja laktoosi-intoleranssi, joten olen hyvin varovainen syömisten kanssa.
Itse en kutsu koskaan vieraita kotiini. Lopetin passaamisen, kun jäin leskeksi.
Syön ravintoloissa 2-3 kertaa viikossa ystävien kanssa.
Lounas ja museo tai teatteri ja illallinen.
Vierailija kirjoitti:
Ajat muuttuvat. Ennen osoitettiin vieraanvaraisuutta kahvipöydän tarjoiluilla. Ihmisillä oli useammin energiavajetta kuin ylipainoa. Tilanne on nykyisin aivan toinen. Jokainen suomalainen saa energiatarpeensa täytettyä ihan kotonakin. Yllinkyllin. Sen vuoksi syömisten tarjoaminen ei kahville kutsuttaessa ei ole yhtä merkityksellinen kuin vielä parikymmentä vuotta sitten. Jos haluaa osoittaa vieraanvaraisuutta, kannattaa panostaa kahviin. Ei mitään tavallisella kahvinkeittimellä keitettyä Juhla Mokkaa tai Kulta Katriinaa. Samoin, jos vieras juo kahvin sijasta teetä, ei mitään Liptonin pussiteetä vaan laadukasta haudutettavaa teetä.
Eikös se nyt ole vähän liioiteltua hankkia jotain erikoiskeitintä pelkästään satunnaisia kahvittelijoita varten, jos itse pitää ihan vaan siitä Kulta Katriinasta? Lukuunottamatta sitä paria tuntia, jonka vieras on kylässä, vekotin seisoisi pölyttymässä jossain kaapin perällä.
Itse vieraana vähintään maistan kaikkea, mitä on tarjolla. Syön kohteliaisuussyistä sellaistakin, mikä ei maistu mielestäni hyvältä. Jos taas olen emäntänä, en loukkaannu vieraan syömättömyydestä. Jos ei maistu, niin ei maistu. Jääpähän itselleni herkkuja illaksi!
Minusta on kivaa mennä kylään ja kivaa saada vieraita luokseni. Tarjottavat ja kahvittelu ovat vain osa kokonaisuutta, tunnelma ei ole vieraan syömisistä kiinni.