Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet vieraasta, joka tulee kutsuttuna kahville eikä koske tarjoiluihin?

Vierailija
07.12.2018 |

Itseäni tämä ottaa päähän, kun on miettinyt ja järjestänyt tarjoilut kahvin kanssa, kun kahvittelusta on sovittu reilusti etukäteen. Miksei voi suoraan ennakkoon sanoa, ettei tarvitse nähdä vaivaa vierasta varten? On tosi tylsää heittää syötäviä myöhemmin roskikseen, kun ne eivät vieraalle kelvanneetkaan.

Kommentit (213)

Vierailija
1/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti ja selkeästi : yleisin syy on ärtyvän suolen oireyhtymä. Sitä harva mainostaa mutta mikäli tällaisesta kärsivä henkilö laittaa suuhunsa jotain viljaleipomusta niin ripulit valahtaa housuin .

Vierailija
2/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tee mieli syödä tai ei pysty syömään toisten toljottaessa ja hokiessa OTA LISÄÄÄÄ

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyesti ja selkeästi : yleisin syy on ärtyvän suolen oireyhtymä. Sitä harva mainostaa mutta mikäli tällaisesta kärsivä henkilö laittaa suuhunsa jotain viljaleipomusta niin ripulit valahtaa housuin .

Mutta miksei voi etukäteen huomaavaisesti ilmoittaa, ettei tarvitse varata tarjoiluja vierasta varten? Kaikki vaivannäkö meni nyt täysin hukkaan. Hyvässä kyläpaikassa ei pidetä vierasta nälässä, jos on kutsuttu kahville.

Vierailija
4/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kysyn ennen vieraan tuloa että onko allergioita tai inhokkeja. Silloin vieraalla on mahdollisuus kertoa, jos jotain ei pysty syömään. Mutta harmittaa kyllä ne vieraat, jotka jättää kertomatta rajoituksistaan. Sitten tosiaan tulee itse syötyä ihan liikaa. Tai heitettyä roskiin.

Vierailija
5/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kysyn ennen vieraan tuloa että onko allergioita tai inhokkeja. Silloin vieraalla on mahdollisuus kertoa, jos jotain ei pysty syömään. Mutta harmittaa kyllä ne vieraat, jotka jättää kertomatta rajoituksistaan. Sitten tosiaan tulee itse syötyä ihan liikaa. Tai heitettyä roskiin.

Joo, itsekin olen ollut ihan tyytyväinen, jos vieras on ennakkoon kertonut olevansa herkkulakossa ja sanonut, ettei häntä varten kannata varata syötävää. Silloin kaikki on selvää alusta asti.

Vierailija
6/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraita varten kannattaa tehdä sellaiset tarjottavat, että yli jääneet voi pakastaa. 

Vierailija
7/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tulee vain kahvilla käymään, en mitään pitopöytää kata sitä varten. Jos ei halua kahvin kanssa mitään, ei haittaa. Laitan keksit takaisin kaappiin sitten vaan.

Vierailija
8/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

löytyykö pakastin?

Vierailija
9/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieraita varten kannattaa tehdä sellaiset tarjottavat, että yli jääneet voi pakastaa. 

Eivät yleensä enää pakastamisen jälkeen maistu samalta.

Vierailija
10/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut jo vuosia sitten etten osta mitään tai edes keitä kahvia valmiiksi, jos joku on tulossa kylään.

Oppimista ennen olen keittänyt pannullisen kahvia valmiiksi ja kukaan ei haluakkaan ja olen jopa leiponut ja kukaan ei haluakkaan.

Nykyään jos joku tulee, istutaan sohvalla ja jutellaan menemään, jos vieras kysyy, onko kahvia, laitan tulemaan.

Jopa puolison kanssa aikoinaan järjestettiin tuparit ja porukkaa tuli. Valtaosa sanoi sitten paikan päällä, että tuli vain piipahtamaan eikä juo mitään. Joimme puolison kanssa sitten kahdestaan n. 4-5 litran boolin. Ja tupareihin tein paljon syötävää, moni ilmoitti syöneensä juuri ennen tuloa. Ilmoitin vielä erikseen kutsussa, että nälkäisenä mielellään paikan päälle.

Vierailija
11/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

löytyykö pakastin?

Ei ole tilaa. Se on täynnä ruokaa.

Vierailija
12/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja tätä tyhmyyttä. Heittää hyvää ruokaa roskiin, jos yhdelle ystävälle ei maistu. Kutsu useampi.

Vierailija
13/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suvussa/ystävissä on aika paljon ihmisiä, joilla on joko diabetes, ärtyneen suolen oireyhtymä, allergioita ja yhdellä Crohnin tautikin. Laihduttajiakin on. En siis ajattele mitään, kaikki aina sanovat ettei tarvitse laittaa mitään, kahvi riittää, mutta yleensä silti laitan jotain. Usein laittamani käyvätkin, mutta en loukkaannu tai tuputa jos ei.

Vierailija
14/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tulee vain kahvilla käymään, en mitään pitopöytää kata sitä varten. Jos ei halua kahvin kanssa mitään, ei haittaa. Laitan keksit takaisin kaappiin sitten vaan.

Ankeaa. Arkeen pitäisi edes joskus saada valopilkkuja ja kahvittelu leipomusten kanssa on yksi tällainen hetki.

Vierailija
15/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja tätä tyhmyyttä. Heittää hyvää ruokaa roskiin, jos yhdelle ystävälle ei maistu. Kutsu useampi.

Ei ole useaa ystävää.

Vierailija
16/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa kannattaa jo kutsuessaan kysyä mahdolliset allergiat, erikoisruokavaliot yms asiat, jolloin vieras voi kertoa, että ei syö kahvin kanssa yhtään mitään. Tätäkin palstaa kun lukee, yllättävän monille on suorastaan punainen vaate, jos joku vieraista on "ruokarajoitteinen". Moni "ruokarajoitteinen" ajatteleekin, että hän voi olla kokonaan ilman tarjoiluja, jotta emäntä ei harmistu hänen "kohtuuttomista vaatimuksistaan". Kannattaa siis kysyä ja olla myös valmis tekemään gluteeniton-hiivaton-sokeriton-maidoton-pähkinätön-mikälietöntöntön tarjottava tai hyväksyä se, että vieras ei ota pöydässä kuin kahvin. Jos sitäkään. 

Vierailija
17/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä eri ihmisille tarkoittaa kahvittelu eri asioita. Toisille tarkoittaa vain näkemistä ja juttelemista, eikä se tarjottava ole mitenkään oleellista, eikä sitä odoteta. Otetaan, jos mieli tekemään, muttei väkisin. Mitä sinulla muuten on sitten tapana laittaa tarjolle kun pyydät kahvittelemaan?

Vierailija
18/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen oppinut jo vuosia sitten etten osta mitään tai edes keitä kahvia valmiiksi, jos joku on tulossa kylään.

Oppimista ennen olen keittänyt pannullisen kahvia valmiiksi ja kukaan ei haluakkaan ja olen jopa leiponut ja kukaan ei haluakkaan.

Nykyään jos joku tulee, istutaan sohvalla ja jutellaan menemään, jos vieras kysyy, onko kahvia, laitan tulemaan.

Jopa puolison kanssa aikoinaan järjestettiin tuparit ja porukkaa tuli. Valtaosa sanoi sitten paikan päällä, että tuli vain piipahtamaan eikä juo mitään. Joimme puolison kanssa sitten kahdestaan n. 4-5 litran boolin. Ja tupareihin tein paljon syötävää, moni ilmoitti syöneensä juuri ennen tuloa. Ilmoitin vielä erikseen kutsussa, että nälkäisenä mielellään paikan päälle.

No et ilmoittanut. Ei kukaan ilmoita kutsussa, että tulkaa mieluiten nälkäisinä paikan päälle.

Vierailija
19/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä eri ihmisille tarkoittaa kahvittelu eri asioita. Toisille tarkoittaa vain näkemistä ja juttelemista, eikä se tarjottava ole mitenkään oleellista, eikä sitä odoteta. Otetaan, jos mieli tekemään, muttei väkisin. Mitä sinulla muuten on sitten tapana laittaa tarjolle kun pyydät kahvittelemaan?

Tämä sama ihminen laittaa itse kotonaan tarjolle sen seitsemää sorttia kutsuessaan kahville. Kylässä sitten yllättäen ei mikään kelvannut.

Vierailija
20/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa kannattaa jo kutsuessaan kysyä mahdolliset allergiat, erikoisruokavaliot yms asiat, jolloin vieras voi kertoa, että ei syö kahvin kanssa yhtään mitään. Tätäkin palstaa kun lukee, yllättävän monille on suorastaan punainen vaate, jos joku vieraista on "ruokarajoitteinen". Moni "ruokarajoitteinen" ajatteleekin, että hän voi olla kokonaan ilman tarjoiluja, jotta emäntä ei harmistu hänen "kohtuuttomista vaatimuksistaan". Kannattaa siis kysyä ja olla myös valmis tekemään gluteeniton-hiivaton-sokeriton-maidoton-pähkinätön-mikälietöntöntön tarjottava tai hyväksyä se, että vieras ei ota pöydässä kuin kahvin. Jos sitäkään. 

Eikö voi sanoa tuovansa itse jotain mukanaan, jos ruokavalio on kovin erikoinen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi