Mitä ajattelet vieraasta, joka tulee kutsuttuna kahville eikä koske tarjoiluihin?
Itseäni tämä ottaa päähän, kun on miettinyt ja järjestänyt tarjoilut kahvin kanssa, kun kahvittelusta on sovittu reilusti etukäteen. Miksei voi suoraan ennakkoon sanoa, ettei tarvitse nähdä vaivaa vierasta varten? On tosi tylsää heittää syötäviä myöhemmin roskikseen, kun ne eivät vieraalle kelvanneetkaan.
Kommentit (213)
Lopettakaa toisten ihmisten ruokailujen kyttäys.
Vierailija kirjoitti:
Allergiat ymmärrän, mutta kun kahvipöydässä nirsoillut vieras syö hyvällä ruokahalulla samanlaisia tarjottavia omassa kotonaan tai kahvilassa.
Ei luota sun tai kotisi hygieniaan. Pelkää saavansa ruokamyrkytyksen tarjottavistasi.
Tuntuu kyllä aika tyhmältä itse vetää kahvia ja pullaa, jos vieras ei tahdo kuin lasin vettä. Anteeksi vaan, mutta sellaiselta se tuntui. Vieras oli tullut vain sohvannurkkaan istumaan. Ei meillä sitten juttukaan luistanut.
Tilanteesta on nyt jo tosi monta vuotta, mutta on jäänyt mieleen vähän erikoisena tapahtumana.
Itsellä paha paniikkihäiriö, enkä pysty syömään "julkisesti". Vierailulla voin hiljakseen hörppiä kahvia, en muuta. Jos joku tulee luokseni kylään, tarjoan kyllä kahvin kanssa aina jotain, mutta en silloinkaan syö itse, ennen kuin vieraat ovat lähteneet. Ne joilla tällaista ongelmaa ei ole, eivät sitä ymmärrä. "Ei kun syöt vaan, tuttujahan tässä ollaan..." No haluatko, että oksennan kahvipöytääsi? Tuskin!
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kyllä aika tyhmältä itse vetää kahvia ja pullaa, jos vieras ei tahdo kuin lasin vettä. Anteeksi vaan, mutta sellaiselta se tuntui. Vieras oli tullut vain sohvannurkkaan istumaan. Ei meillä sitten juttukaan luistanut.
Tilanteesta on nyt jo tosi monta vuotta, mutta on jäänyt mieleen vähän erikoisena tapahtumana.
Kysyitkö etukäteen, juoko ko henkilö kahvia ja syökö pullaa? Vai oletitko vain, että tietenkin, koska sinäkin juot ja syöt? Oliko sulla tarjolla mitään muuta vaihtoehtoja? Jos oli, tajositko sinä niitä hänelle? Todella moni on viimeisten vuosien aikana luopunut turhasta hiilarihötöstä. Kaikki eivät myöskään juo kahvia. Vaikka ei olisikaan mitään allergiaa tms, moni pitkään tiettyä ruokavaliota noudatettuaan saa vatsakipuja, jos syö tai juo jotain ruokavalionsa ulkopuolelta.
Mulla on hyvä ystävä, joka on uskontonsa vuoksi absolutisti. Ei mulla ole koskaan mitään tyhmää fiilistä, vaikka minä juonkin viiniä tai oluen ja hän vettä tai limsaa.
En ajattele yhtään mitään, koska mulla on tapana kysyä jo kutsuessani, mitä vieras syö ja mitä ei. Ei tule tehtyä hukkainvestointeja.
On tökeröä käytöstä, jos on aikaa sitten sovittu kahvittelu eikä mikään tarjottava kelpaa. Aina voisi ottaa ihan pikkuisen, tai sitten selittää miksi ei ota.
Ja sekin on töykeää, jos emäntä ei itse istu pöytään tai ota mitään, ja jos vielä tuputtaa vieraille! Eräs tuttu tekee sitä, kutsuu vaikka syömään. Sitten itse ei osallistu syömiseen, ei edes istu pöytään.
Vierailija kirjoitti:
On tökeröä käytöstä, jos on aikaa sitten sovittu kahvittelu eikä mikään tarjottava kelpaa. Aina voisi ottaa ihan pikkuisen, tai sitten selittää miksi ei ota.
Ja sekin on töykeää, jos emäntä ei itse istu pöytään tai ota mitään, ja jos vielä tuputtaa vieraille! Eräs tuttu tekee sitä, kutsuu vaikka syömään. Sitten itse ei osallistu syömiseen, ei edes istu pöytään.
Minusta taas on tökeröä, että kutsuja tekee vain itselleen mieluisia tarjottavia eikä lainkaan ota selvää, mistä kutsumansa vieras mahdollisesti pitäisi tai edes mille vieras on mahdollisesti allerginen. On kutsujan tehtävä huolehtia vieraalleen sopivista tarjottavista eikä kutsutun tehtävä kertoa kysymättä, mitä voi syödä.
Saisinko mä tulla?Jos mut tuntisit niin tietäisit että kärsin ibs-mahasta. Sokerisia herkkuja,namuja, limskoja vältän täysin.Kahvissa laktoositon maito.Leipositko mulle tarjottavaksi maahan piinaavia herkkuja vai pystyisitkö tekee ihan vaikka anjovis-muna leivän minkä mielelläni kyllä söisin.
Se nyt vaan on tyhmää tehdä toiselle ruokia kysymättä, mitä toinen syö tai syökö mitään.
13 sivua keskustelua todella tärkeästä aiheesta. Hyvää huomenta!
Vierailija kirjoitti:
Itseäni tämä ottaa päähän, kun on miettinyt ja järjestänyt tarjoilut kahvin kanssa, kun kahvittelusta on sovittu reilusti etukäteen. Miksei voi suoraan ennakkoon sanoa, ettei tarvitse nähdä vaivaa vierasta varten? On tosi tylsää heittää syötäviä myöhemmin roskikseen, kun ne eivät vieraalle kelvanneetkaan.
Ei meillä kyllä kelpo herkkuja roskiin raskita heittää. Mitä moskaa tarjoat vieraillesi, jos ei itsellesikään kelpaa?
Kutsuttavalta kysyn etukäteen, onko allergioita yms. Laktoositonta sekä maidotonta laitan ilman muuta, meillä maitoa varataan vain alle koluikäisille ja heillekin eri pyynnöstä. Ennestään tuttujen mieltymykset ja rajoitukset tiedänkin. Hedelmävati on myös kahvipöydän vakiovaruste.
Jotkut todella tulevat ihan "vain" kahville tai teelle, jos on esim. jokin ruokavalio ja tarkat ateriakuviot.
Varsinkin ikääntyneemmille emännille on turha selittää, ettei tule syömään vaan se kahvi riittää. Onneksi yleensä siinä "sen seitsemän sortin" seassa on sitten jotain keksiä tai kuivaa kakkua, jota voin ottaa, koska esim. ns. tuoreen pullan ja leivän joudun jättämään väliin, koska en edes kohteliaisuudesta viitsi kärsiä niiden syönnistä seuraavia vatsanväänteitä.
Jos nyt aivan kutsutaan kahville, niin kyllä silloin oletan, että on ainakin jotain tarjoilua.
Tosin minä en halua syödä paljon, koska ei ole viisasta lihottaa itseäni. Tuntuu siltä, että ei ole minkäänlaisia syitä ylensyödä.
Jos menen jonnekkin pitemmälle kylään, niin en poikkea matkalla kahville, että voin sitten huolettomammin syödä siellä kyläpaikassa.
Tämä lihominen tuppaa olemaan monen ongelma nykypäivänä. Oikeastaan moni vanhempi ihminen on sairas ja liikuntarajoitteinen lihavuutensa vuoksi eli liiallisen syömisen tähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraita varten kannattaa tehdä sellaiset tarjottavat, että yli jääneet voi pakastaa.
Eivät yleensä enää pakastamisen jälkeen maistu samalta.
Siinä tapauksessa kannattaa jo kutsuessaan kysyä mahdolliset allergiat, erikoisruokavaliot yms asiat, jolloin vieras voi kertoa, että ei syö kahvin kanssa yhtään mitään. Tätäkin palstaa kun lukee, yllättävän monille on suorastaan punainen vaate, jos joku vieraista on "ruokarajoitteinen". Moni "ruokarajoitteinen" ajatteleekin, että hän voi olla kokonaan ilman tarjoiluja, jotta emäntä ei harmistu hänen "kohtuuttomista vaatimuksistaan". Kannattaa siis kysyä ja olla myös valmis tekemään gluteeniton-hiivaton-sokeriton-maidoton-pähkinätön-mikälietöntöntön tarjottava tai hyväksyä se, että vieras ei ota pöydässä kuin kahvin. Jos sitäkään.
Mulla on ärtyvä suoli joka on ihan lääkärissä ultran ja tähystyksen jälkeen todettu. Ahdistaa hirveästi mennä paikkoihin joissa tarjotaan jotain kun usein käy niin, että tyrkytetään jotain koko ajan vaikka olen ihan avoimesti kertonut että olen nyt muutaman vuoden työstänyt ruokavaliota jonka kanssa pärjää. En siis ole mitenkään vihainen mutta kyllä se hävettää itseäni kun toinen on vaivalla leiponut ja mun on vaan pakko jankata etten ota. Vaikka tottakai söisin jos voisin. FODMAP ruokavalio jota joudun pitkälti noudattamaan on erittäin tarkka ja sen pohjalta on tosi vaikea leipoa jos ei ole siitä kokemusta. Kaikkiin talkoisiin ja muuttoihin ja kaikkiin missä ei kahvitella osallistun mielelläni.
Miten voi olla, että tyrkytetään...en tajua. Mulla kävi just eilen kylässä tuore tuttavuus, joka sanoi ettei voi juoda kahvia tai syödä viljaa...kysyin että käykö yrttitee ja hedelmät...kävi. Jos ei ois käynyt niin sitten ei...ei kai sekään ois ollut ongelma. En tajua miten elämä on joillekin niin vaikeaa!
Noin just pitäis suhtautua! Mutta monelle mun sukulaiselle tää asia on ollut ylitsepääsemättömän vaikea. Jollain tavalla ottavat tän ruokailuongelman vittuiluna ja ajattelevat että haluan olla jotenkin erilainen. Ja aina se tuntuu pahalta. Olen kärsinyt vatsavaivoista jo 14 vuotta. Mutta aina on kiva kun on muutamia ihmisiä jotka on kyselly asiasta lisää ja tarjoavat vaan vettä tai sitten ymmärtävät että jos otan muuta niin en voi lähteä mihinkään sen jälkeen. Mulla on kyllä aina mukana pientä välipalaa. Ja eräs sukulainen haluaa aina tehd ruokaa ja on kysynyt etukäteen mitä resptistä pitää poistaa jotta voin syödä :)
Kai sen voi kertoa, että on heikko vatsa ja siksi en voi syödä sitä tai tätä. Syömättömyys on silloin täysin ymmärrettävää. Oikeastaa ja kutsun yhteydessä nämä asiat olisi syytä kertoa ja sanoa mitkä ruuat tai leivokset tai kasvikset ovat sopivia.
kerromikäsopii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraita varten kannattaa tehdä sellaiset tarjottavat, että yli jääneet voi pakastaa.
Eivät yleensä enää pakastamisen jälkeen maistu samalta.
Siinä tapauksessa kannattaa jo kutsuessaan kysyä mahdolliset allergiat, erikoisruokavaliot yms asiat, jolloin vieras voi kertoa, että ei syö kahvin kanssa yhtään mitään. Tätäkin palstaa kun lukee, yllättävän monille on suorastaan punainen vaate, jos joku vieraista on "ruokarajoitteinen". Moni "ruokarajoitteinen" ajatteleekin, että hän voi olla kokonaan ilman tarjoiluja, jotta emäntä ei harmistu hänen "kohtuuttomista vaatimuksistaan". Kannattaa siis kysyä ja olla myös valmis tekemään gluteeniton-hiivaton-sokeriton-maidoton-pähkinätön-mikälietöntöntön tarjottava tai hyväksyä se, että vieras ei ota pöydässä kuin kahvin. Jos sitäkään.
Mulla on ärtyvä suoli joka on ihan lääkärissä ultran ja tähystyksen jälkeen todettu. Ahdistaa hirveästi mennä paikkoihin joissa tarjotaan jotain kun usein käy niin, että tyrkytetään jotain koko ajan vaikka olen ihan avoimesti kertonut että olen nyt muutaman vuoden työstänyt ruokavaliota jonka kanssa pärjää. En siis ole mitenkään vihainen mutta kyllä se hävettää itseäni kun toinen on vaivalla leiponut ja mun on vaan pakko jankata etten ota. Vaikka tottakai söisin jos voisin. FODMAP ruokavalio jota joudun pitkälti noudattamaan on erittäin tarkka ja sen pohjalta on tosi vaikea leipoa jos ei ole siitä kokemusta. Kaikkiin talkoisiin ja muuttoihin ja kaikkiin missä ei kahvitella osallistun mielelläni.
Miten voi olla, että tyrkytetään...en tajua. Mulla kävi just eilen kylässä tuore tuttavuus, joka sanoi ettei voi juoda kahvia tai syödä viljaa...kysyin että käykö yrttitee ja hedelmät...kävi. Jos ei ois käynyt niin sitten ei...ei kai sekään ois ollut ongelma. En tajua miten elämä on joillekin niin vaikeaa!
Noin just pitäis suhtautua! Mutta monelle mun sukulaiselle tää asia on ollut ylitsepääsemättömän vaikea. Jollain tavalla ottavat tän ruokailuongelman vittuiluna ja ajattelevat että haluan olla jotenkin erilainen. Ja aina se tuntuu pahalta. Olen kärsinyt vatsavaivoista jo 14 vuotta. Mutta aina on kiva kun on muutamia ihmisiä jotka on kyselly asiasta lisää ja tarjoavat vaan vettä tai sitten ymmärtävät että jos otan muuta niin en voi lähteä mihinkään sen jälkeen. Mulla on kyllä aina mukana pientä välipalaa. Ja eräs sukulainen haluaa aina tehd ruokaa ja on kysynyt etukäteen mitä resptistä pitää poistaa jotta voin syödä :)
Kai sen voi kertoa, että on heikko vatsa ja siksi en voi syödä sitä tai tätä. Syömättömyys on silloin täysin ymmärrettävää. Oikeastaa ja kutsun yhteydessä nämä asiat olisi syytä kertoa ja sanoa mitkä ruuat tai leivokset tai kasvikset ovat sopivia.
Jos kutsuja ei kysy asiasta, se tarkoittaa, että kutsujaa ei kiinnosta palaneen puupennin vertaa vieraan mahdolliset ruokarajoitukset eikä hänellä ole ollut aikomustakaan ottaa mitään erikoisruokavaliota huomioon. Silloin on epäkohteliasta alkaa kertomaan, mitä voi syödä ja mitä ei. Jos taas kutsuja kysyy ( ts hän haluaa tehdä myös vieraalleen eikä vain itselleen sopivia tarjottavia), kerrotaan mahdolliset ruokarajoitukset tai kerrotaan, ettei vierasta varten tarvitse varata mitään.
Ehkä kaikki eivät lappaa sitä pullaa samalla tavalla kuin 0,15 tonnin av-mammat
Mua häiritsee se kun tyrkytetään. Ota nyt, ota nyt..... No en ota. Sitten sanotaan "no otetaan tää puoliksi" ja siihen on käytännössä pakko suostua ettei suututa toista.
Vierailija kirjoitti:
ei tee mieli syödä tai ei pysty syömään toisten toljottaessa ja hokiessa OTA LISÄÄÄÄ
Tuo tuijottaminen on ihan helvetin ärsyttävää ja se ei lisää ruokahalua, vaan päinvastoin, haluan pois tuosta tilanteesta.
Rajoituksista kerrotaan jos niitä on tai sitten tuodaan mukana omat eväät. Ellei rajoituksista mainitse, niin se yleensä tarkoittaa, että on valmis syömään kaikkea, mitä on tarjolla.
Asun Helsingissä enkä tunne ketään joka järjestäis kahvikutsuja.
Yleensä kutsutaan syömään.
Kahvilla käydään Ekbergillä, Fazerilla tai Bulevardin Kahvihuoneella.