Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet vieraasta, joka tulee kutsuttuna kahville eikä koske tarjoiluihin?

Vierailija
07.12.2018 |

Itseäni tämä ottaa päähän, kun on miettinyt ja järjestänyt tarjoilut kahvin kanssa, kun kahvittelusta on sovittu reilusti etukäteen. Miksei voi suoraan ennakkoon sanoa, ettei tarvitse nähdä vaivaa vierasta varten? On tosi tylsää heittää syötäviä myöhemmin roskikseen, kun ne eivät vieraalle kelvanneetkaan.

Kommentit (213)

Vierailija
201/213 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyesti ja selkeästi : yleisin syy on ärtyvän suolen oireyhtymä. Sitä harva mainostaa mutta mikäli tällaisesta kärsivä henkilö laittaa suuhunsa jotain viljaleipomusta niin ripulit valahtaa housuin .

Mutta miksei voi etukäteen huomaavaisesti ilmoittaa, ettei tarvitse varata tarjoiluja vierasta varten? Kaikki vaivannäkö meni nyt täysin hukkaan. Hyvässä kyläpaikassa ei pidetä vierasta nälässä, jos on kutsuttu kahville.

Jotkut laittavat pöydän täyteen syötävää, vaikka vieras sanoisi että en halua mitään. Monet eivät ilmeisesti tajua, että toiset tarkoittavat sitä mitä sanovat.

Vierailija
202/213 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajoituksista kerrotaan jos niitä on tai sitten tuodaan mukana omat eväät. Ellei rajoituksista mainitse, niin se yleensä tarkoittaa, että on valmis syömään kaikkea, mitä on tarjolla.

Ei kyläpaikka ole mikään ravintola, josta voi tilata itselleen sopivat ruuat, vaikka kutsuja ei kysy asiasta.

Tuo omat eväät on ihan ok ja koska monille ihan oikeasti riittää pelkkä kahvi, ei tarvitse edes omia eväitä. Aloittajan vieras käsittääkseni toimi juuri näin vai valittiko vieras, että hänelle ei ollut varattu mitään hänelle sopivaa? Ainakaan ap ei kertonut vieraan valittaneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/213 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina tarjonnut vieraille ainoastaan kahvia ja hyvin on toiminut

t:mies 36v

Vierailija
204/213 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä tuulella käyviä löytyy kyllä. Milloin ollaan niin vegaania olevinaan ja kieltäydytään kaikesta. Seuraavalla kerralla hamutaan leikkeleet pöydästä "ei kerta haittaa"-selityksin. Ei tällaisiin opi varautumaan.

Vierailija
205/213 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina tarjonnut vieraille ainoastaan kahvia ja hyvin on toiminut

t:mies 36v

Epäkohteliasta. Minulla vatsa menee pelkästä kahvista sekaisin.

Vierailija
206/213 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että jippii, jäi itselleni enemmän.

Vierailija
207/213 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppaaaja taii vege.

Vierailija
208/213 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tietää missä päin Suomea harrastetaan kahvikutsuja?

Se jäi epäselväksi näitä juttuja lukiessa. Kuten aikaisemmassa kommentissa kirjoitin, en tunne ketään joka kutsuu kahville ja tarjoaa leivonnaisia. Ole 68v. Helsingistä

Vierailija
209/213 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa toisten ihmisten ruokailujen kyttäys.

Jättää sitten vain tulematta kylään, jollei halua että syömistä "kytätään". Isäntäväen velvollisuutena on huolehtia, ettei kylässä tule nälkä vieraille.

Vierailija
210/213 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä pahastua, syö ite. Hän tuli sentään luoksesi kylään.

Vierailija
211/213 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että varsinkin vanhemmat ihmiset harrastaa tätä ruuan tuputtamista. "Eihän nyt yksi pulla haittaa tee" tai "noin hoikka tyttö voi kyllä syödä vähän kakkua, eihän se missään tunnu". Siksi juuri minä hoikkana pysynkin, kun teen niitä arjen pieniä valintoja ja jätän ylimääräiset pullat ym. syömättä. Saatan yhdessä viikossa käydä kahvilla ystävillä/sukulaisilla neljäkin kertaa ja jos jokaisella ottaisin niitä tarjottavia (esim. vaikka sen 300kcal pullan) kertyy siitä hirveästi turhia kaloreita. 

Omanikäisten ystävien kanssa ei tätä ongelmaa ole. He ymmärtävät, että tulen nimenomaan heidän seuransa takia, en ruuan. 

Vierailija
212/213 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kerromikäsopii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraita varten kannattaa tehdä sellaiset tarjottavat, että yli jääneet voi pakastaa. 

Eivät yleensä enää pakastamisen jälkeen maistu samalta.

Siinä tapauksessa kannattaa jo kutsuessaan kysyä mahdolliset allergiat, erikoisruokavaliot yms asiat, jolloin vieras voi kertoa, että ei syö kahvin kanssa yhtään mitään. Tätäkin palstaa kun lukee, yllättävän monille on suorastaan punainen vaate, jos joku vieraista on "ruokarajoitteinen". Moni "ruokarajoitteinen" ajatteleekin, että hän voi olla kokonaan ilman tarjoiluja, jotta emäntä ei harmistu hänen "kohtuuttomista vaatimuksistaan". Kannattaa siis kysyä ja olla myös valmis tekemään gluteeniton-hiivaton-sokeriton-maidoton-pähkinätön-mikälietöntöntön tarjottava tai hyväksyä se, että vieras ei ota pöydässä kuin kahvin. Jos sitäkään. 

Mulla on ärtyvä suoli joka on ihan lääkärissä ultran ja tähystyksen jälkeen todettu. Ahdistaa hirveästi mennä paikkoihin joissa tarjotaan jotain kun usein käy niin, että tyrkytetään jotain koko ajan vaikka olen ihan avoimesti kertonut että olen nyt muutaman vuoden työstänyt ruokavaliota jonka kanssa pärjää. En siis ole mitenkään vihainen mutta kyllä se hävettää itseäni kun toinen on vaivalla leiponut ja mun on vaan pakko jankata etten ota. Vaikka tottakai söisin jos voisin. FODMAP ruokavalio jota joudun pitkälti noudattamaan on erittäin tarkka ja sen pohjalta on tosi vaikea leipoa jos ei ole siitä kokemusta. Kaikkiin talkoisiin ja muuttoihin ja kaikkiin missä ei kahvitella osallistun mielelläni.

Miten voi olla, että tyrkytetään...en tajua. Mulla kävi just eilen kylässä tuore tuttavuus, joka sanoi ettei voi juoda kahvia tai syödä viljaa...kysyin että käykö yrttitee ja hedelmät...kävi. Jos ei ois käynyt niin sitten ei...ei kai sekään ois ollut ongelma. En tajua miten elämä on joillekin niin vaikeaa!

Noin just pitäis suhtautua! Mutta monelle mun sukulaiselle tää asia on ollut ylitsepääsemättömän vaikea. Jollain tavalla ottavat tän ruokailuongelman vittuiluna ja ajattelevat että haluan olla jotenkin erilainen. Ja aina se tuntuu pahalta. Olen kärsinyt vatsavaivoista jo 14 vuotta. Mutta aina on kiva kun on muutamia ihmisiä jotka on kyselly asiasta lisää ja tarjoavat vaan vettä tai sitten ymmärtävät että jos otan muuta niin en voi lähteä mihinkään sen jälkeen. Mulla on kyllä aina mukana pientä välipalaa. Ja eräs sukulainen haluaa aina tehd ruokaa ja on kysynyt etukäteen mitä resptistä pitää poistaa jotta voin syödä :)

Kai sen voi kertoa, että on heikko vatsa ja siksi en voi syödä sitä tai tätä.  Syömättömyys on silloin täysin ymmärrettävää.  Oikeastaa ja kutsun yhteydessä nämä asiat olisi syytä kertoa ja sanoa mitkä ruuat tai leivokset tai kasvikset ovat sopivia.

Jos kutsuja ei kysy asiasta, se tarkoittaa, että kutsujaa ei kiinnosta palaneen puupennin vertaa vieraan mahdolliset ruokarajoitukset eikä hänellä ole ollut aikomustakaan ottaa mitään erikoisruokavaliota huomioon. Silloin on epäkohteliasta alkaa kertomaan, mitä voi syödä ja mitä ei. Jos  taas kutsuja kysyy ( ts hän haluaa tehdä myös vieraalleen eikä vain itselleen sopivia tarjottavia), kerrotaan mahdolliset ruokarajoitukset tai kerrotaan, ettei vierasta varten tarvitse varata mitään. 

Kutsuja on ehkä kokematon emäntä, mutta kyllä hän on iloinen, jos saa tietää etukäteen vieraansa ruokarajoituksista. Kyllä itseäni harmittaisi ja hävettäisi, jos laitan tyhmänä pöydän koreaksi, ilman, että toivttu vieras voi siitä syödä mitään.

Oma lempparireseptini on laktoositon (maidoton) ja gluteeniton kakku. Sitä teen juhliin, sama kakku kaikille. Yleensä pyrin siihen, että samat tai pikkuisen muunnellut rinnakkaistarjottavat. Ja niin huonoa pöperöä en osaa tehdäkään, että roskiin pitäisi tähteitä heittää...

Vierailija
213/213 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta ovat nämä + 60 emännät jotka laittavat pöytään tarjolle sen seitsemän eri sorttia, eivätkä ota kuuleviin korviinsakaan että  pelkkä kahvi riittäisi ! Ja sitten se maaninen tuijotus ja tuputus "ota nyt lisää, ota ota"... Näille on myös turha selittää mikä on maitoproteiini-allergia tai ibs.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi