"Minä en halua lapsia, koska en halua lapsia" - ei se ole mikään perustelu!
Se on kehäpäätelmä. Todellisuudessa sille on aina syvemmät taustasyyy.
https://yle.fi/uutiset/3-10540463
Minusta kukin on vapaa valitsemaan sellaisen perhemuodon tai sinkkuuden kuin haluaa. Kenelläkään ei ole oikeutta kyseenalaistaa YKSILÖIDEN ratkaisuja tai syyllistää.
Mutta kolumnisti Siltamäki on nyt syyllistynyt ja ottanut itseensä aivan turhaan.
Se, mistä uutisissa on keskusteltu, on YHTEISKUNNALLINEN ILMIÖ. Ei yksilöiden tekemiset.
Jos vaikkapa nuoret alkaisivat suuressa määrin muuttaa ulkomaille, sekin olisi yhteiskunnallinen ilmiö, jonka taustoja olisi syytä alkaa miettiä, ilman että syyllistettäisiin tai kiellettisiin nuorten oikeutta etsiä parempaa elämää.
Se, että vanhemmuus tuntuu epämiellyttävältä ja lapset ikäviltä ON ilmiö, jonka syitä on hyvä pohtia. Taustalla voi olla taloudellisia syitä ja vaikkapa asennesyitä, joihin voi ja kannattaa vaikuttaa. Esimerkikis nuorten naisten asema työmarkkinoilla ja yleinen moralisoiva ilmapiiri, joka edellyttää naisilta täydellistä elämänmuutosta äitiyden myötä.
Siltamäki rinnastaa utelut lapsettomuudesta uteluihin jaloviinan juomisesta. Vaikka minusta kumpaakaan ei sovi tivata, niin osaan kyllä ihan senkin jaloviinan juomattomuudenkin perustella jollakin muulla kuin "en vain halua".
Se on pahaa ja siitä tulee nopeasti kaatokänniin, mitä en halua. Näin, oliko kamalan vaikeaa?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko harrastaa kanssani seksiä? Etkö? Koska et halua? Ei se ole mikään perustelu!
Ei olekaan. Se on kanta.
Perustelu olisi ja on se, että en välitä harrastaa seksiä tuntemattomien kanssa, koska haluan seksiltä läheisyyttä ja turvallisuutta. Lisäksi haluan olla uskollinen puolisolleni, jolle asia on tärkeä.
Tämä oli perustelu. Menikö tampio jakeluun?
Ap
Miksi et välitä, onko sinulla ongelmia orgasmisi kanssa? Minä voisin jeesata, iskulauseenani on, "orgasmi takuulla tai rahat takaisin". Eli miten ois, otettaisiinko ja pantaisiin?
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan edes lapsuudessa tai nuoruudessa ajatellut että haluan lapsia ja perheen. Minulla ei ole koskaan ollut vauvakuumetta. Ei ole koskaan tullut tunnetta että haluan lapsia. En voi ymmärtää sitä tunnetta joka vauvakuumeisilla on, että vauva on saatava tai henki lähtee. En osaa edes kuvitella millaista vauvakuume on. Mitä yhteiskunnan sitten pitäisi ajatella tästä tai miten tähän pitäisi vastata? Ei minulla ole muuta syytä lapsettomuudelle kuin se etten ole koskaan halunnut lasta. Esim. mikään perhepoliittinen päätös tai vauvamyönteisyys ei saisi minua yhtäkkiä haluamaan lasta. Ja iän puolesta onkin jo onneksi myöhäistä joten sukulaisetkaan ei enää utele ja syyllistä.
Niinpä. Nämä viime aikojen höpsötykset jostain tonnin vauvarahasta ovat absurdeja, itse kun en edes harkitsisi lasta vaikka sitä vauvarahaa tarjottaisiin miljoona. Mutta ehkä noilla tonnin tarjouksilla saadaan joku narkkarihoro vääntämään yksi elätti lisää sossurumbaan, jos se nyt tulevia eläkeläisiä sitten suunnattomasti lohduttaa. Minua ainakaan ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ap:n avaus on ihan hyvä kannanotto ihmisen kykyyn perustella mielipiteitään ja reflektoida toimintaansa. Tähän tulisi jokaisella aikuisella olla sisäinen valmius. On sitten taas eri asia, tuleeko syitään avata julkisesti: ei tarvitse, kun kyse on henkilökohtaisista asioista. Mutta totta on, että "en halua lapsia" ei kerro mitään esimerkiksi tutkijalle. Sen sijaan vaikka "en halua lapsia, koska en pidä lapsista" tai "en halua seksiä kanssasi, koska en pidä sinusta" selittää asian perusteen paljon paremmin.
Mitenkäs selität, jos ei ole selitystä? Kyllä minä lapsista pidän. En pelkää synnytystä, uraputken katkeamista tai toimeentulon riittämättömyyttä. Ei vain ole mitään kiinnostusta ruveta äidiksi.
En myöskään halua koiraa tai uutta Teslaa.Minusta on vain outoa, ettei jotain asiaa osaa selittää. Siis edes itselleen, muille ei tarvitse. Esim. minä en halua koiraa, koska en tahdo lenkittää sitä, enkä tahdo Teslaa, koska kesämökkini lähellä ei ole latausverkkoa. Paras ystäväni ei tahdo lasta, koska "vihaa" vauvoja.
Yleensä pitäisi osata selittää, eli perustella, miksi haluaa jotain. Ei miksi ei halua jotain.
Miksi ei tarvitse osata perustella miksei halua jotain? Huom, edelleen itselleen, ei muille. Minusta on huolestuttavaa, jos ihminen voi todeta vaikka "en tahdo kätellä naista" tai "En halua syödä lounasta ho.mon työkaverin kanssa" ja tämä olisi ok, eikä muuta reflektiota voi pyytää.
Nyt unohdetaan, että lapsettomat usein ajattelevat niin vähän (=ei yhtään) tätä oman elämän kannalta epäkiinnostavaa asiaa, ettei vaan ole tullut ajatelleeksi "miksi?"
Tätä voisi verrata siihen, että Afrikkaan muuttava ystäväsi tivaisi, miksi sinäkin et ole halunnut ja nyt lähde Afrikkaan myöskin? Et voisi sanoa, että "öö, empä ole ajatellut asiaa..." vaan pitäisi keksiä siinä hetkessä vedenpitävät perustelut muuttohalukkuuden puuttumiselle. No kai niitä voi keksiä. Tulevatko ne sydämestä pitkällisen pohdinnan tuloksena? Eivät. Muuttaako perustelusi ystäväsi kyvyttömyyttä käsittää, miksi joku _ei_ haluaisi Afrikkaan koska hän haluaa kovasti? Ei. Joten ei kiinnosta.
"'Minä en halua lapsia, koska en halua lapsia' - ei se ole mikään perustelu!"
Ei, vaan "minä en hanki lapsia, koska en halua lapsia." Haluaminen ja hankkiminen on kaksi eri asiaa, joten kyseessä ei ole kehäpäätelmä. Se, ettei halua lapsia on täysin pätevä perustelu sille, ettei hanki lapsia. Sitten jos kysytään, miksi ei halua lapsia, sille on omat perustelut.
"Kenelläkään ei ole oikeutta kyseenalaistaa YKSILÖIDEN ratkaisuja tai syyllistää."
Tämäkin on outo väite. Miksei olisi oikeus kyseenalaistaa yksilöiden ratkaisuja? Se ei välttämättä ole monessakaan tilanteessa kohteliasta käytöstä, mutta on siihen silti oikeus. Kuten sillä toisella on oikeus todeta, että suksi kuuseen siitä moralisoimasta.
Vierailija kirjoitti:
On ihan mahdollista, että ihmiset eivät ennenkään ole halunneet lapsia sen enempää kuin nykyihmisetkään, mutta meillä on vain suurempi valinnanvapaus tässä asiassa.
Takuuvarmasti. Lapsettomia "vanhojapiikojakin" on ollut maailman sivu kaikissa kyläpahasissa, mutta kukaan ei varmaan ole tajunnut kysyä heiltä, kokivatko he itse sen kylän kummajaisena olonkin parempana vaihtoehtona kuin miehen ja 10 lasta. On täysin mahdollista, että kokivat ja että valinta on ollut silloinkin tietoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ap:n avaus on ihan hyvä kannanotto ihmisen kykyyn perustella mielipiteitään ja reflektoida toimintaansa. Tähän tulisi jokaisella aikuisella olla sisäinen valmius. On sitten taas eri asia, tuleeko syitään avata julkisesti: ei tarvitse, kun kyse on henkilökohtaisista asioista. Mutta totta on, että "en halua lapsia" ei kerro mitään esimerkiksi tutkijalle. Sen sijaan vaikka "en halua lapsia, koska en pidä lapsista" tai "en halua seksiä kanssasi, koska en pidä sinusta" selittää asian perusteen paljon paremmin.
Mitenkäs selität, jos ei ole selitystä? Kyllä minä lapsista pidän. En pelkää synnytystä, uraputken katkeamista tai toimeentulon riittämättömyyttä. Ei vain ole mitään kiinnostusta ruveta äidiksi.
En myöskään halua koiraa tai uutta Teslaa.Minusta on vain outoa, ettei jotain asiaa osaa selittää. Siis edes itselleen, muille ei tarvitse. Esim. minä en halua koiraa, koska en tahdo lenkittää sitä, enkä tahdo Teslaa, koska kesämökkini lähellä ei ole latausverkkoa. Paras ystäväni ei tahdo lasta, koska "vihaa" vauvoja.
Yleensä pitäisi osata selittää, eli perustella, miksi haluaa jotain. Ei miksi ei halua jotain.
Miksi ei tarvitse osata perustella miksei halua jotain? Huom, edelleen itselleen, ei muille. Minusta on huolestuttavaa, jos ihminen voi todeta vaikka "en tahdo kätellä naista" tai "En halua syödä lounasta ho.mon työkaverin kanssa" ja tämä olisi ok, eikä muuta reflektiota voi pyytää.
Nyt unohdetaan, että lapsettomat usein ajattelevat niin vähän (=ei yhtään) tätä oman elämän kannalta epäkiinnostavaa asiaa, ettei vaan ole tullut ajatelleeksi "miksi?"
Tätä voisi verrata siihen, että Afrikkaan muuttava ystäväsi tivaisi, miksi sinäkin et ole halunnut ja nyt lähde Afrikkaan myöskin? Et voisi sanoa, että "öö, empä ole ajatellut asiaa..." vaan pitäisi keksiä siinä hetkessä vedenpitävät perustelut muuttohalukkuuden puuttumiselle. No kai niitä voi keksiä. Tulevatko ne sydämestä pitkällisen pohdinnan tuloksena? Eivät. Muuttaako perustelusi ystäväsi kyvyttömyyttä käsittää, miksi joku _ei_ haluaisi Afrikkaan koska hän haluaa kovasti? Ei. Joten ei kiinnosta.
Koska tässä ei ole missään kohtaa puhuttu siitä, että joku tivaisi jotain, niin tilannetta voisi verrata siihen, että kaveri puhuu suunnitelmistaan muuttaa Afrikkaan. Ajatteleeko sitä mielessään, että "minä en kyllä halua Afrikkaan!!!!!" vai ajatteleeko mielessään "minä en haluaisi, kun en saisi siellä töitä ja kaikki kaverit on Suomessa".
Mut joo, poistun vänkäämästä. Älkää koskaan miettikö perusteluja elämänne tai ympäristönne tapahtumiin. Se on turhaa ja tyhmää. Fiilispohjalla sekunnista toiseen. Ei kuulu minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko harrastaa kanssani seksiä? Etkö? Koska et halua? Ei se ole mikään perustelu!
Ei olekaan. Se on kanta.
Perustelu olisi ja on se, että en välitä harrastaa seksiä tuntemattomien kanssa, koska haluan seksiltä läheisyyttä ja turvallisuutta. Lisäksi haluan olla uskollinen puolisolleni, jolle asia on tärkeä.
Tämä oli perustelu. Menikö tampio jakeluun?
Ap
Kieltäydytkö koskaan seksistä puolisosi kanssa? Jos kieltäydyt, niin eikö syyksi riitä se, että ei nyt haluta?
Mitä lapsettomuuteen tulee, niin ei minulla sille sen syvällisempiä syitä ole kuin että en halua. Ei ainakaan sellaisia syitä, jotka itsessäni tunnistaisin.
Minulla on hyvin läheiset suhteet äitiini ja sisaruksiini. Isäni kuoli 20 vuotta sitten ja se on edelleen tähänastisen elämäni suurin suru. Pohdin toki ekologisia asioita, maailman poliittisia ongelmakohtia jne. mutta ei mikään niistä ole sellainen juttu, että jättäisin lapset tekemättä, jos lapsia haluaisin. En koe että maailma on niin paha, ettei tänne kannata lasta synnyttää.
En inhoa lapsia. Päinvastoin, tykkään lapsista niin paljon, että valitsin ammattini lasten parista. Olen lastentarhanopettaja ja tykkään työstäni. Varsinkin niistä lapsista. Kirjallisia hommia ja kaikenmaailman palavereja voisi kyllä olla vähemmän, niin jäisi enemmän aikaa lapsille.
Minulla ei ole sairauksia ja geeniperimäkin lienee sen verran kelvollinen, ettei huonojen geenien takia tarvitsisi jättää lapsia tekemättä. Ja jos jostain syystä niin kävisi, että minusta tulisi äiti, niin uskon että olisin hyvä äiti. Siitä minulla ei ole ainakaan epäilystäkään, ettenkö rakastaisi lastani.
Mutta en halua lapsia. Keksitkö sinä jotain pätevämpää syytä kuin haluttomuuden, koska minä en keksi? Minä en toisaalta tunne tarvetta keksiäkään, mutta sinusta joku muu syy kai kuitenkin pitäisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan mahdollista, että ihmiset eivät ennenkään ole halunneet lapsia sen enempää kuin nykyihmisetkään, mutta meillä on vain suurempi valinnanvapaus tässä asiassa.
Takuuvarmasti. Lapsettomia "vanhojapiikojakin" on ollut maailman sivu kaikissa kyläpahasissa, mutta kukaan ei varmaan ole tajunnut kysyä heiltä, kokivatko he itse sen kylän kummajaisena olonkin parempana vaihtoehtona kuin miehen ja 10 lasta. On täysin mahdollista, että kokivat ja että valinta on ollut silloinkin tietoinen.
Pitää ajatella sitä, mitkä ovat olleet yksilön realistiset mahdollisuudet mihinkin valintoihin ennen ja mitkä ne ovat nyt.
Sata vuotta sitten naisella ei juuri muita realistisia vaihtoehtoja ollut, kuin avioliitto lapsineen tai vanhapiikuus. Ehkäisyn puuttuminen on aika tehokas mahdollisuuksien rajaaja. Siinä joko harrastaa seksiä ja ottaa vastaan seuraukset, tai elää selibaatissa. Ja kuten itsekin sanoit, vanhapiika saattoi olla kylän kummajainen, vähintäänkin säälin kohde.
Nykyään ihmisillä on oikeasti ja realistisesti mahdollisuus valita parisuhde ilman lapsia. On mahdollisuus valita sinkkuus olematta kylän kummajainen tai säälin kohde. On mahdollista saada sekä seksielämä että olla sinkku. On mahdollisuus olla parisuhteessa ja asua erillään.
Sata vuotta sitten, kun tavallisilla ihmisillä valinnanvaraa oli hyvin rahallisesti nykypäivään nähden, minä olisin todennäköisesti valinnut avioliiton ja mahdolliset lapset. Onneksi en elänyt sata vuotta sitten, vaan olen saanut elää aikana ja kulttuurissa, jossa olen voinut valita sen ykkösvaihtoehdon, eli avioliitto ilman lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään noista asioista vaadi selittämistä. Rakastan lenkkeilyä, pidän lapsista ja sähköäkin löytyy. Mutta pärjään varsin hyvin ilman Teslaa, koiraa ja lapsia. Ja miljoonaa muuta asiaa.
Miten pystyt tekemään mitään päätöksiä elämässä, jollet osaa selittää valintojasi? Jos ylipäänsä tarvitset uuden auton, miten perustelet sen, että se nimenomaan ei saa olla sähköauto? Onko sinulle se ja sama, onko sinulla koiraa, koska et osaa sanoa (edelleen, edes itsellesi) miksei sinulla olisi koira?
Aai sssaaatanaa, siusta tulee mieleen entinen työkaveri, joka vänkäsi joka hiton asiasta. Kaikki piti aina perustella ja loppujen lopuks kukaan ei halunnut tehdä töitä kyseisen vänkääjän kanssa. Kumma kyllä kyseinen tyyppi ei ole vielä tänäkään päivänä saanut vakituista työtä, koska kenelläkään ei kestä hermot. Mahtaa olla raskasta elää noin.
Yleensä ottaen voimakkaat reaktionsa kannattaa pyrkiä selvittämään. Itselleen. Ei muille. Sen jälkeen voi vaikka oppia jotain uutta itsestään.
Olen hyvinkin selvillä omien voimakkaiden reaktioideni taustoista. Minulla on selvät perusteet esim. sille, miksi en syö lihaa, miksi ihastun sinisilmäisiin miehiin, miksi tietyt poliitikot/työkaverit/muut käyvät hermoilleni ja miksi rakastan Vivaldin musiikkia. Mutta lapsettomuushaluuni ei liity mitään voimakkaita reaktioita! Se on minulle sellainen ”hälläväliä”-asia. Ja uskon että lapsia ei kannata hankkia, jollei ihan toden teolla halua. Siksi en koe tarvetta perustella sitä itselleni. Asia on voimakkuudeltaan minulle samaa tasoa kuin se, juoksenko aamulenkin järven ympäri myötä- vai vastapäivään. Turha sitä on miettiä sen enempää.
Koko ketjun luettuani tulin siihen tulokseen, että ap on niitä ihmisiä jotka on mustavalkoisesti luokitelleet lapsia haluavat hyviksi ihmisiksi jotka rakastavat lapsia ja lapsia haluamattomat pahoiksi ihmisiksi jotka "vihaavat" lapsia. Maailma on ollut selkeä ja hyvä. Nyt kun käy ilmi, että lapsia haluamaton voi olla sitä ilman mitään hänet helposti leimattavaksi tekeviä vihantunteita, niin ap:ta ärsyttää. Ja hän haluaa että joku tulisi ja sanoisi näin.
Voi voi. Näin sitä oppii aikuiset ihmisetkin uutta ja näköjään kolumni oli paikallaan.
Jos ei halua, niin ei halua.
Miksi sitä pitäisi kenelläkään perustella millään tavalla?
T. 2 lapsen äiti
Ok. En halua lapsia koska ovat rasittavia, kalliita, tarvitsevat liikaa huomiota, perisivät minulta kaksi eri sairautta, en halua miestä mutta en halua olla yksinhuoltajakaan.
Voin keksiä lisää perusteluita jos tarvitsee 😊
Olisi kyllä hirveen kiva, jos maailma olisikin noin yksinkertainen. Fiksut tietävät, miten paljon eivät tiedä. Älyävät, että parempi olla hiljaa kuin rueta vetämään mitään "vihaan lapsia"-argumentointia joka ei kerro mitään mistään.