Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Odotan Down-vauvaa ja olen todella iloinen

Vierailija
19.07.2008 |

Kun sain kuulla odottavani Down-vauvaa ei se ollut minulle mikään shokki. Hymyilin vain iloisesti ja totesin että kaikki lapset ovat tervetulleita kotiimme. Lääkärikin hiukan ihmetteli reaktiotani ja ehdotti juttelua psykiatrin tms. kanssa. Huh huh!

Ei ihmisiä voi laittaa arvojärjestykseen, Downit ovat ihan yhtä arvokkaita kuin kaikki muutkin ihmiset. Se, joka tekee abortin siksi että vauvalla on Down, on minun silmissäni kylmäverinen murhaaja.

Odotan jo mieheni kanssa innolla että saamme elokuussa ihanan pienen vauvan ja pääsen taas elämään vauva-arkea. Isommat sisaruksetkin jo kyselevät milloin vauva tulee kotiin.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuleva lapsi on vammainen/sairas? Ymmärrän täysin että lapsi on tervetullut vammaisena tai terveenä, mutta eikö ole kuitenkin aika ihmeellistä ilahtua toisen vammasta, downiinhan voi liittyä kuitenkin muitakin ongelmia/sairauksia kuin itse kromosomivika...

On totta että monet downit elävät onnellisen elämän, mutta on vammalla kääntöpuolensakin, se vähemmän iloinen valitettavasti

Hyvä asia kuitenkin jokatapauksessa että lapsi on teille tervetullut.

Kuinka muuten selvisi tässä loppuvaiheessa raskautta että lapsella on nimenomaan down? Kävitkä alkuraskaudessa missään tutkimuksissa?

Vierailija
22/40 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta taakka kun uutuudenviehätys häipyy. Saat heittää hyvästit ajatukselle, että joskus pääsisit elämään omaa elämääsi kun lapset lentävät pesästä. Mummoäiti hoitaa aikuista down-lasta. ei käy kateeksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata torjua negatiivisiakaan tunteita. On luonnollista tuntea surua siitä, että lapsi on vammainen. Älä tukahduta todellisia tunteitakaan - kun olet käynyt läpi myös surun ja pettymyksen tunteet, olet valmiimpi ottamaan uuden pienokaisen vastaan.

Mukavaa vauva-arkea!

Vierailija
24/40 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuista lasta. Hyvissä ajoin hakemaan paikkaa asuntoloista tai hoitokodeista.

Vierailija
25/40 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Downit ja muuten vammaisetkin lentää pesästä aikanaan, jos vanhemmat niin haluavat.

Ystävälläni on vaikeasti autistinen lapsi (hui kauhea, sitä ei näy edes ultrassa, ei pääse abortoimaan) Ja kyllä tuo lapsi ainakin tulee kohta kun on lähes 20-vuotias, muuttamaan asuntolaan, jossa on viikot ja viikonloppuisin sittne vierailee kotona.

Ja tuo lapsi on viel ähuomattavasti vaikeammin vammaien kuin keskiverto Down, ei ole montaa sanaa, ei juuri kontaktia, mutta paljon itseä vahingoittavaa käytöstä.

Vierailija
26/40 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on down lapsi ja siitä on kyllä ihanuus kaukana. Tosin vauva aikaa sitten kyllä riittääkin noin 40 vuotta. että mieti tarkkaan mitä kerrot.

Vierailija
27/40 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan maailmassa tosiaan kauheampiakin asioita kuin saada down-lapsi. Tai lapsella voi olla kauheampia sairauksia!

Ainakin ap.llä on aikaa valmistautua vammaisen lapsen tuloon, hankkia tietoa.

Kyllä hän varmaan tietää ettei asiat tule olemaan helppoja, mutta onhan se myös asenne kysymys...

Täällä palstalla on ihmeen vammaisvastaista porukkaa AINA, milloin hyvänsä vammaisuutta sivutaan.

ONNEA AP:LLE ODOTUKSEEN!!

Vierailija
28/40 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekkään ehdoin tahdoin toivoisin lapseni olevani down, mutta ei haittaisi vaikka olisikin.

Vierailija
29/40 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

iloinen siitä että saa nimenomaan vammaisen lapsen, varmasti hän mieluummin ottaisi terveen lapsen!

Mutta varmaan hän tarkoitti olevansa iloinen siitä että on saamassa vauvan ylipäänsä, kaikesta huolimatta!

Vierailija
30/40 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota vastaan aika psykiatrille, puhu siitä. Vaikka rakastatkin lastasi niinkuin muitakin vammasta huolimatta. Lapsi ei ole samalainen kuin muut!1! Sinulla ei taida olla kokemusta down lapsesta? PUHU PUHU JA PUHU se auttaa sinua. Tiedät ehkä sitten myöhemmin, mitä tarkoitin!

Vierailija
31/40 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin ottaisin mieluummin terveen lapsen mutta ei downissakaan minulle mitään vikaa ole. Iloinen olen siitä että saan lapsen, eikä ole tullut (ainakaan vielä) keskenmenoa tai vakavaa kehityshäiriötä tms.

Minä ainakin olin huojentunut kun kuulin että lapsi on down eikä ollutkaan pahempaa.

Iloisena otan tämän Down-lapsen vastaan enkä tee aborttia vain siksi että rakkaalla vauvallani sattuu olemaan Downin syndrooma. Minä ja mieheni pärjäämme kyllä vammaisenkin lapsen kanssa, en pelkää olla vammaisen lapsen äiti!

ap

Vierailija
32/40 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykin varata heti aika omille vanhemmilleni ja sisaruksilleni. Mitkä traumat heillä täytyykään olla. Ja hyvänen aika, mihähän tarvin itsekkin psykiatria! Minullahan on lapsi, joka ei ole samanlainen kuin muut.

Vierailija
33/40 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on erillainen ei samanlainen kuin muut lapsesi, mutta yhtä rakas!! Yritä hyväksyä se! Asenteesi kertoo paljon tunnetilastasi!! Mutta se on ymmärrettävää...

Vierailija
34/40 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sinun pitää pelätä!! come on.

Vierailija
35/40 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lainata vaikka kirjastosta.

Vierailija
36/40 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettajana Eha1 luokassa jossa on paljon Dawn lapsia. Ja voin sanoa että ovat kyllä hyvin hurmaavia jokaikinen.

Onnea ja siunausta odotukseen!

Vierailija
37/40 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutuillani on kanssa d vauva ja nyt taitaa olla ikää 3v ja äiti on aivan puhki sairaala reissuihin ja arkeekin ja eipä ole paljon tukia saanut ;(

Vierailija
38/40 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäittekö kiinni np-ultrassa? Jos niin, niin kai ymmärrät, että siinä poikkeavuuden ilmeneminen viittaa sydänongelmien mahdollisuuteen. Usein down ei ole vain down ja edelleen paljon down vauvoja menehtyy sydänvikoihin ja muihinkin ongelmiin. Paljon voidaan tehdä, mutta kaikkea ei voida korjata.

En sano, että et saisi olla onnellinen lapsestasi, mutta kannattaa niin käytännössä kuin henkisestikin varautua siihen, että isoja ongelmia voi tulla. Että se vauva ei tulekaan kanssasi sairaalasta kotiin pian syntymänsä jälkeen. Että ensimmäinen vuosi voi hyvinkin olla tasapainoilua sairaalassa olevan pienokaisen ja isompien lasten välillä jne.

Parhaimmillaan down vauvan kanssa ensimmäinen vuosi menee hyvin samalla tavalla kuin terveenkin lapsen, erot tulevat näkyviin vasta myöhemmin. Mutta erittäin huomattavalla osalla down vauvoista on eriasteisia muita terveysongelmia, pahimmillaan ne saattavat johtaa hyvinkin lyhyeen elinkaareen, mutta silloinkin, kun asiat eivät onneksi näin huonosti ole, ne voivat tehdä lapsen alkutaipaleesta varsin raskaan koko perheelle.

En yritä sanoa, että teidän olisi pitänyt päätyä aborttiin, mutta ei ole välttämättä viisasta syöksyä tulevaan myöskään ruusunpunaiset lasit silmillä. Hanki tietoa, varaudu pahimpaan, toivo parasta. Anna itsellesi lupa tuntea kaikki tunteet, jotka vauvan vammaisuus herättää, älä kiellä negatiivisiakaan tunteita. Pidä erityisesti hyvää huolta isommista lapsistasi äläkä päästä perheenne elämää pyörimään erityislapsenne ympärillä. Ota tarjottu apua vastaan ja ole aktiivinen lisäavun hankkimisessa. Käsittele kaikessa rauhassa sitä, että yksi lapsistasi on erilainen ja kaikki on hänen kohdallaan eri tavalla. Usko tai älä, se tulee kirpaisemaan vielä monesti, vaikka hyviä hetkiä varmasti myös on edessä roppakaupalla.

T: Down teinin äiti

Tietenkin ottaisin mieluummin terveen lapsen mutta ei downissakaan minulle mitään vikaa ole. Iloinen olen siitä että saan lapsen, eikä ole tullut (ainakaan vielä) keskenmenoa tai vakavaa kehityshäiriötä tms.

Minä ainakin olin huojentunut kun kuulin että lapsi on down eikä ollutkaan pahempaa.

Iloisena otan tämän Down-lapsen vastaan enkä tee aborttia vain siksi että rakkaalla vauvallani sattuu olemaan Downin syndrooma. Minä ja mieheni pärjäämme kyllä vammaisenkin lapsen kanssa, en pelkää olla vammaisen lapsen äiti!

ap

Vierailija
39/40 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ahditasko ihmisiä, joilla on jokin asia eri tavalla kuin teillä. Olen jossain vaiheessa itse ahdistunut siitä, että minua on suorastaan painostettu olemaan väsynyt ja murheellinen. "Olet varmasti väsynyt, etkös olekkin, sano vaan rehellisesti että on tosi vaikeaa". Tietenkin vammaisen tai sairaan lapsen vanhemmille tulee eteen monenlaisia yllättäviä ja vaikeita asioita. Mutta ei se tarkoita, että automaattisesti oltaisiin ihan lopussa. Älkää pelotelko etukäteen vammaista lasta odottavaa äitiä. Voi olla, että hän selviää paremmin ilman etukäteen kauhisteluja.

Vierailija
40/40 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pääse koskaan kotiin, on niin kipeä down-vauva. eikö sinulle ole tullut mieleen ettei lapsi välttämättä olekaan vain hieman erinäköinen ?

tseppiä kuitenkin odotukseen ja tulevaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi