Toinen äiti kävi koulun myyjäisissä päälle
En ole ikinä itse leiponut lapsien myyjäisiin tai ollut niissä mukana. Rahaa annan kyllä tarvittavan summan. Kahden vanhimman pojan kohdalla ei ollut mitään ongelmaa koulun tai muiden vanhempien kanssa. Joskus olen vienyt kaupasta jotain pullaa, jos on ollut "pakko".
Samalla tavalla nytkin vein lapsen myyjäisiin kaupasta jotain halppis pullaa ja olin lähdössä niin eiköhän joku äiti rynnännyt perään ja tunki pullat syliini sanoen, ettei tälläisiä tänne oteta. Kysyin tietysti että mikseiköhän. Vastaukseksi sain, ettei niitä voi myydä ja miksi itse en tehnyt. Kerroin ettei minua kiinnosta ja etten halua.
Siitähän oikein riita tuli. Olin kuulemma huono äiti, kun en sen vertaa näe vaivaa että leipoisin vaikka pellilisen mokkapaloja ja kun en ole myyjäisissä paikalla. Kerroin kyllä, että anna rahaa ihan tarvittavan summan ja ennemmänkin ettei minun tarvitse olla niissä myyjäisissä. Eihän sekään riittänyt äidille ja seuraavaksi sain kuulla miten vastuuton olen ja annan huonoa esimerkkiä esim ulkonäölläni (Tein pari vuotta sitten tatuoijan töitä ja olen tatuoitu ja pukeudun nahkatakkiin ja maihareihin). Kerroin olevani hyvä äiti ulkonäöstäni huolimatta ja että lähden nyt. Vein pullat takaisin pöytään ja lähdin. Näin kuitenkin että äiti heitti nämä pullat roskiin ja väänteli ilmeisesti naamaansa. Tämä tapahtui eilen.
Nyt sitten tyttäreni kertoi, että luokalaiset ilkkuilivat minusta hänelle. Tyttärellä selvästi paha olo ja ahdistaa mennä kouluun. Puhuttiin tyttären kanssa asiasta, mutta silti.
En tiedä mitä tehdä. V*tuttaa niin paljon, ei koskaan aiemmin ole tälläistä tapahtunut.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten kaikki ainekset hyvään provoon, mutta kukaan ei usko että luokkakaverit ilkkuvat tai kiusaavat leipomisten takia. Ja tatskajuttukin oli vähän korni. Melkein hyvä, mutta ei sitten kuitenkaan.
Siis lapset eivät ilku näistä munkeista, vaan minun ulkonäöstäni ja "huonosta äitiydestäni". Ap
Lällällää sun äitillä on nahkatakki! Just joo...
Vierailija kirjoitti:
Puhu suoraan opettajalle. Kiusaamista on.
Täytyy kyllä heti huomenna. Ap
OT
Muistan, kun meillä oli luokan myyjäiset (tai kahvilatyyppinen, kun koulupäivän aikana myytiin koulussa)
Eräs poika oli sitten aamulla napannut pakkasesta puolikkaan kuivakakun mukaansa ja toi sen myyjäisiin. Köntsä oli yhä jäässä ja siitäkös sitten luokkamme puuhapimut suuttuivat. Aikansa siinä röyhysivät ja kiukkusin niistä heitti sillä jäisellä kakulla tätä poikaa. Poika latas litsarin takas ja siitähän se mylly sitten alkoi.
Meillä ei ollutkaan myyjäisiä sillä kertaa, kun nuo kaksi tuhosivat toisiinsa lähes kaiken.
Muutenkin hirmuhallitsija tuo bosslady. Se aina määräs kuka tuo mitäkin.
Vappuna oli yhdet myyjäiset ja tää vaan ilmoitti mulle, että sä teet itse munkkeja, kiitos. Väitin vastaan, etten todellakaan ala liian aikaisin heräilemään ja raahaamaan sataa tuoretta munkkia neidolle aamu kasiksi. Enkä sitten viennytkään, yhtään mitään, vaan haistatin mäkin koko rahankeruulle ja reissulle haisevat. Raati langetti mulle siitä hyvästä viidenkymmenen markan sakot. Se piti maksaa luokan kassaan. No, enpä maksanut.
Ei sitä luokanreissua koskaan tullut. Jaettiin rahat puuhapimujen oikeudenmukaisuuden mukaan. Mun osuudesta oli miinustettu se viisikymppinen, mutta muutaman satasen kuitenkin sain. Tuo jääpalakakun tuoja ei saanut latiakaan, kun oli tuhonnut yhden päivän myynnit - yksin. Justjust, kyllä tästäkin kaikenlaista jälkilöylyjä tuli. No, osa kävi laivalla, muttei tiettyä porukkaa edes pyydetty. Siitäkin tuli riita.
Semmonen lukiotarina ysäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Olispas se ollutkin kamalaa leipoa jotain itse. Aikaahan siihen olisi tuhraantunut alle tunti. No, helpompaa on ostaa jotain vehnäjauho-sokeri-mössöä kaupasta, jota myös pullaksi kutsutaan.
Mitä väliä myyjäisten kannalta, onko se vehnäjauho ja sokeri mössätty yhteen omassa keittiössä vai jonkun leipomon kupissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olispas se ollutkin kamalaa leipoa jotain itse. Aikaahan siihen olisi tuhraantunut alle tunti. No, helpompaa on ostaa jotain vehnäjauho-sokeri-mössöä kaupasta, jota myös pullaksi kutsutaan.
Mitä väliä myyjäisten kannalta, onko se vehnäjauho ja sokeri mössätty yhteen omassa keittiössä vai jonkun leipomon kupissa?
Kuka ostaa kaupantuotteita myyjäisistä, kun niitä voi käydä kaupastakin ostamassa? Siten myyjäisten kannalta sillä on väliä, että jää niinku ne rahat sitten saamatta.
Miksi ihmeessä täällä on niin ilkeitä kommentteja?
Joku tuolla äidillä mättää omassa käytöksessä, ei sinulla. Ja jos joku asia toisen lapsen vanhemmassa ärsyttää, ei pidä omaa lasta laittaa sitä ärsytystä toiseen lapseen purkamaan.
Kamalaa, odotan esikoistani ja nyt jo hirvittää tuleva kouluaika (lähinnä siis muiden vanhempien vuoksi). Miks ei ihmiset voi olla normaaleja?????
En ymmärrä miksi kukaan edes kehtaaviedä mitään kaupan halpistuotteita yhtään mihinkään?
Sen kyllä ymmärrän, ettei kaikilla ole aikaa ja taitoa leipoa. Silloin pitää olla mahdollisuus osallistua toiseen toimintaan tai rahalla selvitä tilanteesta.
Huonosti laaditut säännöt.
Minusta se on ymmärrettävää, että myyjäisissä ei haluta myydä kaupasta ostettuja leivonnaisia, mutta se ei tietenkään ole, että ilkeillään sen takia, että joku vanhempi ei leivo itse. Melkein aina jotain kautta tuollaiset vanhempien ristiriidat kulkeutuvat lasten tietoon ja se on kaikkein ikävintä. Muistan omiltakin ala-asteajoilta, että jonkun äiti oli arvostellut ikävästi jonkun toisen äidin myyjäisiin leipomaa kakkua tms., heh.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa, odotan esikoistani ja nyt jo hirvittää tuleva kouluaika (lähinnä siis muiden vanhempien vuoksi). Miks ei ihmiset voi olla normaaleja?????
Älä nyt ala stressaamaan. Mulla on kokemusta varmaan sadoista myyjäisistä, discoista, buffeteista... Kaikki on toiminut, eikä jälkipyykkiä ole ollut. Onneksi kohdalle ei ole osunut tuommoisia "omistautuvia puuhanaisia".
Tavallisia perheenvanhempia, jotka käyvät töissä tai eivät. Toiset jaksaa, toiset ehtii, osa ei. Tuo osallistuminenkin pitää vaan sopia, että ei laita itseään likoon joka kerta, eikä kukaan saa sitä vaatiakaan. Tasaisesti silloin tällöin kuin osallistuu, niin pysyy rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto.
Lapset 18, 16x2 ja 13 vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta taatusti menisi enemmän kuin tunti. Ensin pitäisi keksiä mitä leipoo. Tutkittava reseptit ja mietittävä onnistuuko, kun en leivo koskaan. Onko jotain käsittämättömiä valkuaisen erotteluja tms. Sitten tutkittava mitä aineksia kotona on (tuskin mitään jos leipomisesta on kyse). Sitten kauppaan ostamaan ainekset. Muutama kokeilukierros että näkee tulisiko hommasta mitään. Jos tulisi, niin kuljetuksen ja astioiden miettiminen. Kaiken kruunaisi vastuu ja ahdistus siitä mitähän näistä ajatellaan ja saako joku ruokamyrkytyksen. 25 vuotta sitten yritin leipoa pullia useammankin kerran. Niistä tuli kivikovia. En leivo ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta taatusti menisi enemmän kuin tunti. Ensin pitäisi keksiä mitä leipoo. Tutkittava reseptit ja mietittävä onnistuuko, kun en leivo koskaan. Onko jotain käsittämättömiä valkuaisen erotteluja tms. Sitten tutkittava mitä aineksia kotona on (tuskin mitään jos leipomisesta on kyse). Sitten kauppaan ostamaan ainekset. Muutama kokeilukierros että näkee tulisiko hommasta mitään. Jos tulisi, niin kuljetuksen ja astioiden miettiminen. Kaiken kruunaisi vastuu ja ahdistus siitä mitähän näistä ajatellaan ja saako joku ruokamyrkytyksen. 25 vuotta sitten yritin leipoa pullia useammankin kerran. Niistä tuli kivikovia. En leivo ikinä.
Tee ohjeiden mukaan.
Tai oliko ohjeet kivikoviin....
Valitse HELPOT.
Ap:lle vinkkinä että pyydä & maksa jollekin innokkaalle kotileipurille niiden mokkapalojen leipomisesta. Kysyt jo etukäteen sopivilta onnistuisko (töistä, naapurista, kavereilta, Facebookista jne).
Sitten kiikutat ne taidokkaat luomukset myyjäisiin "aamulla pyöräytin".
Jos nyt jokatapauksessa oot valmis maksamaan "osuutesi" muttet viitsi leipoa. Tälleen et menetä kasvojasi. Halpis kaupan pullien vieminen helposti tulkitaan veetuiluna ja muiden vaivannäön väheksymisenä.
Joku asennevammainen, roikkutissinen lapsitehdas hyökkää kimppuun ja täällä kiinnitetään huomiota uhrin erilaiseen ulkonäköön. Eipä tarvitse kaukaa hakea syytä koulukiusaajien käytökseen saati ihmisten suvaitsemattomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle vinkkinä että pyydä & maksa jollekin innokkaalle kotileipurille niiden mokkapalojen leipomisesta. Kysyt jo etukäteen sopivilta onnistuisko (töistä, naapurista, kavereilta, Facebookista jne).
Sitten kiikutat ne taidokkaat luomukset myyjäisiin "aamulla pyöräytin".
Jos nyt jokatapauksessa oot valmis maksamaan "osuutesi" muttet viitsi leipoa. Tälleen et menetä kasvojasi. Halpis kaupan pullien vieminen helposti tulkitaan veetuiluna ja muiden vaivannäön väheksymisenä.
Hyvä idea, eipä ole tullut mieleenkään. Ja en missään nimessä ole tarkoittanut vittuiluna niitä pullia, mitä sinne on pitänyt viedä. Rahaa olen aina antanut tarvittavan määrän. Jotain on pitänyt viedä, niin olen vienyt sitten jotain.
Ärsyttää toisaalta se myös, että jotkut isät tuovat yhtälailla myyjäisiin yms kaupasta ostettuja pullia ja kyllähän ne kelpaavat ja kiitellään, kun he ovat isiä ja "edes osallistuvat". Jos itse teen äitinä samaa niin se on tuomittava teko.
Ap
Kuka haluaa köyhän narkkari äitin pullia? Nii ei kukaan. Jatkossa älä näytä naamaasi koulun alueella
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa köyhän narkkari äitin pullia? Nii ei kukaan. Jatkossa älä näytä naamaasi koulun alueella
En nyt ymmärrä miksi tässä takerrutaan minun ulkonäköön. Minä en ole köyhä, asun velattomassa omakotitalossa ja tienaan hyvin. Minä en ole narkkari, en ole koskaan käyttänyt huumeita. Viiniä ja viskiä juon silloin tällöin.
Se että minulla on tatuointeja, pukeudun nahkatakkiin, kesäsisin revittyihin farkkuihin, bändipaitoihin, maihareisiin, tykkään käyttää mustaa kajaalia ja luomiväriä ei tee minusta huonoa äitiä. Tai narkkaria, juoppoa, tyhmää, köyhää, saatananpalvojaa, mielenterveyspotilasta jne.
Olen hyvä äiti, opetan lapsilleni suvaitsevaisuutta, muiden kunnioitusta ja huomioon ottamista, käytöstapoja ja sitä, ettei ketään tuomita tai kiusata ulkoisten seikkojen/uskonnon/sukupuolen/seksuaalisen suuntautumisen mukaan.
Suosittelisin teidänkin opetella näitä asioita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä ottaisi tuollaista vaimoa tai äitiä lapsilleni, joka ei leivo koulun myyjäisiin.
No, kuka mistäkin tykkää - sano koira kun muniaan nuoli
Säkin voit leipoa lapsesi myyjäisiin ihan ite, ei se mikään äitien yksinoikeus ole.
Neuvottiin että olisi vähän niinkuin "tuotava" jotain pullaa myyjäisiin. Annan aina kyllä poikkeuksia lukuunottamatta aina rahat suoraan.
Niin ja siis siksi en ala itse leipomaan, koska en oikein osaa ja ei kiinnosta.
Ap