Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi olin niin tyhmä etten opiskellut itselleni kunnon ammattia...

Vierailija
03.12.2018 |

Tein aloituksen aiheesta jo aiemmin, mutta se kai poistettiin, koska julkaisun jälkeen sitä ei en'ää löytynyt.

Mutta oikeasti aidosti pohdin sitä miten olin niin tyhmä ja tietämätön, etten opiskellut nuorena. Olin täysin pihalla siitä mitä tai miten voisi opiskella, mikä tuntuu aivan hullulta nyt.
Olen syntynyt v. -75 ja kun ikäiseni kertovat olevansa vaikka lääkäreitä, psykologeja, sairaanhoitajia tms. Niin olen ihmeissäni ja mietin, miten he osasivat nuorena opiskella, mitä he ajattelivat, miten he ymmärsivät hakeutua eteenpäin.

Omat vanhempani eivät ole kansakoulun jälkeen käyneet mitään kouluja, vaan menneeet 15-vuotiaana suoraan töihin. He eivät ikinä olleet kiinnostuneita koulunkäynnistäni, muistan että yriitn pyytää heitä kyselemään kokeisiini tai tarkistamaan läksyjäni, mutta sain vaan naurua osakseni. Olin peruskoulussa ihan hyvä, keskiarvo oli aina yli 8.

Peruskoulun jälkeen menin lukioon ja se olikin vanhemmilleni kova pala, minulta kysyttiin että luulenko olevani herrojen lapsi ja titteleidenkö perässä juoksen.
He eivät maksaneet kirjojani joten kun pääsin sitten eräälle kioskille töihin niin siinä iässä, sen aikaisen fiksuuteni (eli tyhmyyteni) perusteella ajattelin, että on järkevää jättää lukio kesken ja tehdä töitä, kun siitä saa rahaa.

Niin sitten lukio jäi kesken ja tein töitä ja perustin perheen. Isäni vielä moneen otteeseen kehui, että olen fiksu kun olen ottanut sellaisen miehen joka elättää minua.
Eli siinä tosiaan se ajatusmaaailma mihin kasvoin, minun koulutustani ei mitenkään tuettu ja olin niin täydellisen uuvatti etten ymmärtänyt ajatella toisin, ottaa selvää mahdollisuuksistani tms.

Nyt olen matalapalkka-alalla ja haluaisin toki opiskella vihdoin, mutta tuleva eläkkeeni on niin pieni etten tiedä voinko olla 3-4 vuotta pois työelämästä ja olla kerryttämättä eläkettä ja muutenkaan tällä hetkellä, kun omat lapset ovat lukioiässä niin palkkaani tarvitaan siihen, että saan heidän kirjansa maksettua ja heille jotain parempaa mitä itse sain.

Että näin, ei ihan oikeesti täällä ole kaikilla samat mahdollisuudet tai samat lähtökohdat vaikka niin yritetään aina väittää.
Tyhmyydestäänkin saa maksaa, kuten mina eli vaikka olisi ollut mahdollista opiskella niinkuin joku tähänkin ketjun tulee minua sättimään, niin tyhmyydelleni en voinut mitään, en voi sitä infoa jälkikäteen 17-vuotiaan päähäni laittaa ja valitsemaan toisin, kun silloin en muusta tiennyt.

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, oma valintahan tuo on ollut että keskeytit lukion. Itse olen muutaman vuoden nuorempi, ja samanlaisista lähtökohdista. Jouduin esim odottamaan täysi-ikäiseksi ennen kuin menin iltalukioon, koska vanhemmat eivät hyväksyneet lukio-opiskelua. Iltalukiossa pystyin käymään samalla töissä, eikä kursseja ollut niin paljon eli ei tarvinnut ostaa niin paljon kirjoja.

Vaikka menneisyyttä ei voi muuttaa, niin silti omista valinnoista pitäisi pystyä ottamaan vastuu. Sinä keskeytit lukion, sinä teit nuorena lapsia, sinä et myöhemminkään opiskellut. Nyt SINÄ valitset yhä saman polun,ja ehkä sitten eläkeiässä taas syyttelet muita kuinka "olisinhan minä, mutta...".

Se vastuun ottaminen ja esim opiskelu ei ole helppoa, ei todellakaan. Se, että se olisi hankalaa on siis huono tekosyy - helvetin hankalaa se oli minullekin. Itse sinä päätät viitsitko nähdä vaivaa tulevaisuuden eteen vai käytätkö yhä samaa tekosyyta "mutta kun se on joillekin helpompaa ja maailma ei ole reilu". Joo ei ole, mutta sinä päätät onko se este tai hidaste.

Moni on luullut opiskelleensa hyvän ammatin, mutta maailma on muuttunut niin, ettei enää olekaan töitä.

Moni viisikymppinen Nokialta kenkää saanut insinööri on ollut vuosia työttömänä.

Eli... Oliko pointti se että ei kannata edes aloittaa, kun saattaa valita jotain joka ei kymmenien vuosien päästä enää työllistä? Ainoa varma keino hävitä on jättää kokonaan pelaamatta.

Vierailija
122/145 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en käsitä, millaisista suvuista te olette. Omat vanhempani ovat kansakoulun käyneiden maalaisihmisten lapsia, joille elämä on ollut aina kovaa työtä. Siis nämä ihmiset on jo kuolleet, olivat syntyneet 1910-luvulla. Silti isänäidille oli superisoylpeys, että isäni oli ylioppilas ja myöhemmin maisteri. Sinänsä ei osattu tukea tai neuvoa tietenkään, mutta kyllä naapureille sillä rehenneltiin. Ja äidin kotona taas mummu oikein buustasi sieltä köyhyydestä lapsia oppikouluun ja opiskelemaan, jotteivat "joutuisi tällä tavoin raskasta työtä raatamaan elämäänsä kuin minä...".  Ei sitä osattu neuvoa kotitehtävissä ja rahaakaan ei ollut antaa kotoa vanhemmilleni, mutta kyllä isovanhemmat tuki opintoja henkisesti ja olivat mahdottoman ylpeitä menestyvistä lapsistaan.

Mun isällä oli sama asenne. Itse hän oli käynyt muutaman vuoden kansakoulua. Meitä lapsia hän kannusti opiskelemaan. Samoin mummo. Kaikilla meillä on hyvä koulutus ja ammatit ja lapsillamme vielä paremmat.

Isän veli ja toinen enoni olivat toista maata. Koulutus on turhaa ja turmiollista. Enon mielästä oli rahan haaskausta ostaa lapsille soittimia, kirjoja ja kehittäviä leluja. Lapsista tuli tukitöissä ajelehtivia syrjäytyneitä. Paitsi yhdestä serkusta, joka omin päin ja omilla rahoilla opiskeli ja sai hyvän työpaikan. Nämä ajelehtijat eivät kotiseudultaan lähde työn perässä mihinkään.

Kun minä menin lukioon, naapurin lapset lällättivät, että sinusta tehdään herra. Keneltähän olivat oppineet.

Omat lapseni viime vuosituhannen lopulla ihmettelivät, kun naapureille ei tullut lehtiä. Naapureiden lapset ihmetteli, miksi teillä on noin paljon kirjoja. Vanhempansa olivat sitä mieltä, että kyllä tehtaalta töitä löytyy aikanaan kun sieltä se on leipä irronnut jo monelle sukupolvelle. Turha käydä kouluja tai ainakaan mennä lukioon persettä puuduttamaan. Mutta sitten alkoi paperitehtaiden alasajo. Niiltä joille töitä vielä tehtailta löytyy, edellytetään koulutusta. Konsernin koulutusputkeen pääsevillä pitää olla valmis ammattitutkinto ja terävä äly.

Syrjäytyminen on periytyvää. Pitää olla luja luonne ja tahto, että pääsee riistäytymään irti sohvanvaltaajien piiristä ja asenteista.

Kannustavien vanhempien tuella kaikki sujuu helpommin.

Vaimoani ei päästetty keskikouluun rahaa tuhlaamaan. Hän lähti hyvin nuorena kotoa piikomaan opetta-inssi parin perheeseen. He kannustivat opiskelemaan ammatin ja auttoivat jopa taloudellisesti perustutkinnon opiskelussa. Tavattuamme hän tentti peruskoulun päästäkseen opistotason koulutukseen. Lasten välissä tradenomiksi. Myöhemmin aikuislukiosta lakki päähän L:n paperein yli nelikymppisenä, työn ohessa. Korkeakoulututkinto yhtä aikaa lasten kanssa viisissä kymmenissä. Myöhemmin erikoistumisopintoja.

Joten ap:lle vaimoni on hyvä esimerkki siitä, että onnistuu se opiskelu myöhemminkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että oikeesti on vanhempia jotka ovat koulunkäyntiä ja opiskelua vastaan.

Minun isäni sanoi aikanaan sisarelleni tämän miettiessä opintojen jatkamista lukioon, että tästä tulee sitten herrojen hu**a.

Satua.

Kyllä tämä on totisinta totta! Minun isäni totesi, kun pääsin AUK:hon että olet vain tittelien perässä. Samaa joki kun aloitin yliopisto-opinnot. Että taitaa olla ihan yleistä.

M30

Ei se kyllä yleistä ole.

Sivusta niin kyllä se kuule harmillisen yleistä on. Se että sinun lähipiirissäsi ei tuota tapahdu, ei tarkoita sitä etteikö sitä tapahtuisi. Ei välttämättä olla opiskelua vastaan, mutta lytätään haaveet ja itseluottamus. 

Sitä tapahtuu kyllä, muttei yli 50% ajasta. Harvinaista tänä päivänä, onneksi.

Vierailija
124/145 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukion voi suorittaa etäopintoina. Avoimessa yliopistossa voi suorittaa kursseja ja sitä kautta jatkaa yliopistoon.

Suomessa siis voi todella opiskella jos haluaa.

Itse jouduin kuuntelemaan katkeraa äitiäni siitä kun hän ei saanut opiskella...kumminkin hänellä oli ihan samat mahkut opiskella iltalukiossa ja sieltä avoimen kautta vaikka yliopistoon.

Rahaakin olisi ollut.

Mutta halusi vain valittaa ja valittaa. Eikä tehnyt mitään opiskelujen eteen. Syyllisti vielä lapsensa ja vieläkin kuulen sen narisevan äänen ”kun minä en voinut opiskella” ei ollut meidän vika ettei opiskellut.

Onkohan pelkän avoimen kautta mahdollista päästä sisään jos lukio ei ole loppuun käyty?

Joku toisen asteen tutkinto tarvitaan. Voi olla amis. Tai pelkkä lukion päästötodistus, ei tarvitse olla ylioppilas.

Vierailija
125/145 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua tuo itselleni, kuviteltiin että haluan herrojen pennuksi ja luulen itsestäni liikoja jos joksikin halusin tulla. Äitini sanoi että ei hänen tyttärestään ylioppilasta tule, mitkä hullut kuvitelmat sinulla oikein on... ja olen syntynyt -78.

Suvussani ei kukaan ole ylioppilas, paitsi poikani olisi katkaisemassa tätä perinnettä keväällä. Itse olen lapsiani tukenut ja kannustanut niin kuin olisi toivonut itsekin saaneeni tukea.

Vierailija
126/145 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi liiketalouden tradenomiopintoja voi tehdä monimuotoja, eli välillään illalla lähiopintoja ja verkko-opintoja. Varmasti jotain muitakin.

Avoin AMK ei ole kallis, kun miettii sen tärkeyttä (150-200 e 6 kk). 60 opintopistettä suoritettua voi hakea opiskelijaksi. Ei tarvitse olla lukio tai amis käyty.

Parikin kaveria teki tämän viime vuonna. Opiskelu ja työnteko on raskasta, mutta mahdollista.

Vierailija
127/145 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuo eläkehomma on? Anna olla. Lähemmäs 40 v mieheni aloittaa korkeakouluopinnot ensi kuussa. Hänen tarinansa lähes kuin sinun, mutta ei lapsia.

Sitten valmistumisen jälkeen tuskin samalla tavalla ei pidä tehä osa-aikaista pätkää kuten tähän asti. Sitä eläkeikää varten voi vaikka siitä palkasta säästää. 3,5 v AMK-tutkinnon suorittamalla voi päästä ainakin ennen pitkää yli 3000 e palkkoihin, eiköhän siitä vähän eläkesäästä?!

Vierailija
128/145 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että oikeesti on vanhempia jotka ovat koulunkäyntiä ja opiskelua vastaan.

Minun isäni sanoi aikanaan sisarelleni tämän miettiessä opintojen jatkamista lukioon, että tästä tulee sitten herrojen hu**a.

Minkä ihmeen herrojen :D

Vierailija
129/145 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi liiketalouden tradenomiopintoja voi tehdä monimuotoja, eli välillään illalla lähiopintoja ja verkko-opintoja. Varmasti jotain muitakin.

Avoin AMK ei ole kallis, kun miettii sen tärkeyttä (150-200 e 6 kk). 60 opintopistettä suoritettua voi hakea opiskelijaksi. Ei tarvitse olla lukio tai amis käyty.

Parikin kaveria teki tämän viime vuonna. Opiskelu ja työnteko on raskasta, mutta mahdollista.

Kyllä nuo avoimet aika reippaasti kalliinpia ovat, mutta muuten kyllä aivan totta kirjoitat. 

Vierailija
130/145 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi lukioaikana joku vanha lukion oppilas kertomassa minkälaista on opiskella Helsingin yliopistossa, hän opiskeli siellä tällöin filosofiaa. Olen myös syntynyt -75. Meillä oli perheessä tärkeää, että tyttöjen pitää käydä koulua, jotta pärjää elämässä. Niinpä ei ollut vaihtoehtoa kuin mennä lukioon. Ja sain lukiosta kimmokkeen hakea jonain päivänä yliopistoon, pääsin sinne 4 vuotta lukiosta valmistumisen jälkeen. Valmistuin maisteriksi 30-vuotiaana ja siitä lähtien olen ollut vakituisissa töissä. Olen nykyään ihan hyvä tuloinen ja tyytyväinen elämääni ja valintoihini. Vanhempani eivät pystyneet auttamaan minua rahallisesti, kun opiskelin lukion jälkeen, mutta löysin puolison (nykyään aviomies), joka sponssasi opintoni.

Vierailija
131/145 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt et kyllä tiedä mistä puhut. Monimuoto-opiskelussa on yleensä n.5 päivää kuukaudesta lähiopetusta,muuten opetus tapahtuu etänä tietokoneella. Päästäkseen tutkinto-opiskelijaksi amkiin täytyy olla toisen asteen tutkinto,eli lukio tai amis käytynä. Hait sitten minkä haun kautta vain ja monesti pitää ihan yhteishaussa hakea silti ja saada esim.hyväksytty valintakoetulos jotta pääsee tutkinto-opuskelijaksi(tuon suoritetun 60 op.lisäksi).

Vierailija
132/145 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täytyy olla amis tai lukio alla sen avoimien opintojen 60op lisäksi!!!! Todellakin täytyy! Nyt levitit aivan väärää tietoa.

Vierailija
133/145 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka hakee avoimen amk kautta sisään niin AINA täytyy olla toisen asteen tutkinto pohjalla jos hakee tutkinto-opiskelijaksi. Avoimen amk kautta ei pääse tutkinto-opiskelijaksi mikäli ei ole toisen asteen tutkintoa. Avoimessa voi kyllä opiskella joo, mutta varsinaiseksi tutkinto-opiskelijaksi ei pääse hakemaan ilman toisen asteen tutkintoa.

Vierailija
134/145 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap! Et voi perhetaustallesi mitään, ymmärrän että se on vaikuttanut valintoihisi. Voit vielä helposti opiskella itsellesi uuden ammatin.

Vierailija
135/145 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukion voi suorittaa etäopintoina. Avoimessa yliopistossa voi suorittaa kursseja ja sitä kautta jatkaa yliopistoon.

Suomessa siis voi todella opiskella jos haluaa.

Itse jouduin kuuntelemaan katkeraa äitiäni siitä kun hän ei saanut opiskella...kumminkin hänellä oli ihan samat mahkut opiskella iltalukiossa ja sieltä avoimen kautta vaikka yliopistoon.

Rahaakin olisi ollut.

Mutta halusi vain valittaa ja valittaa. Eikä tehnyt mitään opiskelujen eteen. Syyllisti vielä lapsensa ja vieläkin kuulen sen narisevan äänen ”kun minä en voinut opiskella” ei ollut meidän vika ettei opiskellut.

Onkohan pelkän avoimen kautta mahdollista päästä sisään jos lukio ei ole loppuun käyty?

On! Hakukriteereissä ei oteta lainkaan huomioon sitä, onko lukio tai amis käyty.

Ei ole vaatimuksia. Tosin jos englanniksi opiskelee, voidaa vaatia esim. TOEFL tai vastaava koe.

Vierailija
136/145 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka hakee avoimen amk kautta sisään niin AINA täytyy olla toisen asteen tutkinto pohjalla jos hakee tutkinto-opiskelijaksi. Avoimen amk kautta ei pääse tutkinto-opiskelijaksi mikäli ei ole toisen asteen tutkintoa. Avoimessa voi kyllä opiskella joo, mutta varsinaiseksi tutkinto-opiskelijaksi ei pääse hakemaan ilman toisen asteen tutkintoa.

KYLLÄ PÄÄSEE.

Viime viikolla KAKSI ystävääni pääsi avoimen kautta sisään. Vain peruskoulu käyty.

Vierailija
137/145 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten siskosi teki, toivottavasti opiskeli.

Vierailija
138/145 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuo avoimet aika reippaasti kalliinpia ovat, mutta muuten kyllä aivan totta kirjoitat. 

Joo monessa paikkaa on 15 e per opintopiste. Mutta esim. Haaga-Heliassa 150 e per lukukausi (koko vuosi 300 e) ja Turun AMK polkuopiskelijamaksu on 200 e per 6 kk ja 400 e per vuosi.

Yliopistossa taas aina se 15 e per 1 piste. :(

Vierailija
139/145 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta kirjoituksen mukaan voisin olla. Kyllä minunkin vanhempani työnsivät vaan suoraan peruskoulusta töihin eikä puhettakaan jatko opinnoista.

19 v olinkin sitten jo äiti kun muut ikätoverit opiskelivat.

Seuraavina vuosina siunaantu sitten lapsia lisää ja lopulta ei ollut työtä eikä ammattiakaan.

En tiedä mitä koulukavereistani lopulta tuli eikä sen väliä. Täytyy vaan tyytyä matalapalkka töihin nyt omalla kohdallani.

Omia lapsia kannusta opiskeluun. Yksi on nyt yliopistossa ja toinen ammattikoulussa.

Niin ja sain hankittua töiden ohella ammattitutkinnon itselleni, 37 vuotiaana kylläkin. Ei sillä kehumaan pääse mutta yritän omalla esimerkilläni kannustaa jälkasvua opiskelussa.

Vierailija
140/145 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et usko, niin tässä vaatimukset opintopolusta esim. tradenomiksi hakevalle:

Valintaperusteet

Hakukelpoisuusvaatimukset

- Vähintään 60 opintopistettä suomalaisessa avoimessa ammattikorkeakoulussa suoritettuja sen koulutuksen koulutuskohtaisia opintoja, johon hakija on hakemassa, TAI

- vähintään 60 opintopistettä kesken jääneessä tutkinto-ohjelmassa suomalaisessa ammattikorkeakoulussa suoritettuja sen koulutuksen koulutuskohtaisia opintoja, johon hakija on hakemassa.

Hakijalla on oltava hakuhetkellä suoritettuna vähintään 30/60 opintopistettä hakukelpoisuuteen vaadittavia opintoja. Hakukelpoisuuteen vaadittavien 60 opintopisteen tulee olla opintorekisterissä viimeistään 9.1.2019.

Yliopistossa suoritetut opinnot, erikoistumisopinnot tai ulkomailla suoritetut opinnot eivät anna hakukelpoisuutta avoimen väylän kautta.

Huom! Avoimen väylän kautta hakevalla ei saa olla voimassaolevaa opiskeluoikeutta tutkintoon johtavassa koulutuksessa missään suomalaisessa ammattikorkeakoulussa.