Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö, miltä tuntuu miettiä lapsiperheen joulua, kun ei ole rahaa?

Vierailija
29.11.2018 |

Tytär 8 v. kirjoitti pukille, että toivoo uudet talvikengät, petshoppeja ja tyttöjen luistimet. Poika 11 v. sanoi, että ei hän tarvitse muuta kuin elokuvalipun ja suklaarasian, kun e meillä kuitenkaan ole rahaa. Perheellä on nyt hankala tilanne. Mies ollut kelan sairauspäivärahalla useamman kuukauden, minä käyn töissä. Auto hajosi, korjautin osamaksulla 230€ kuussa helmikuun loppuun asti. Taloon tuli iso remontti kesällä, uutta velkaa oli pakko ottaa 12 000€. Sitä lyhennetään 300€ kuussa. Asuntolainaa menee nyt vain 800€ kuussa vuoden ajan, koska jouduttiin pankin kanssa neuvottelemaan, kun ei pystytä maksamaan tonnia kuussa, mikä on sovittu muutama vuosi sitten. Tässä syksyllä on tullut niin monenlaista odottamatonta, esim. sairaalamaksuja. Tili on lähes tyhjä. Lapsilisillä syödään veronpalautuksiin asti, joita tulee ruhtinaalliset 72€. Palkka tulee 15. pv ja menee saman tien laskuihin ja lainoihin. Tuntuu pahalta!

Kommentit (301)

Vierailija
21/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut jo useamman vuoden superpienellä rahalla, avioeron jälkeen.

Minulla on selkeät suunnitelmat ja joka kk onnistun laittamaan sivuun hieman rahaa. Alle 100 e joka tapauksessa.

Koko ajan etsin uusia tapoja tienaa rahaa.

Nyt tienasin 2000 e. Myin älyttömän kasan kransseja ja vielä enemmän joulukortteja.

Muutama vuosi sitten meillä oli lomautuksia. Minun oli joulukuussa ja menin 10 e tuntipalkalla myymään pop Up myymälään joulujuttuja. Ilman lisiä tein 7 päiväistä työaikaa koko liikkeen aukioloajan.

Lapset olivat koko joulukuun isällään, paitsi joulun olivat minulla.

Teen paljon palveluksia ja saan ”palkaksi” kirppistavaraa. 2 x vuodessa minulta haetaan kotoa 10 banaanilaatikollista ja kirppiksen pitäjä myy ne ja tilittää puolet. Tilitykset tulevat marraskuussa ja toukokuussa. Joskus on tullut 500 e, joskus 50 e. Nyt tuli 150 e.

Tämä raha on jouluun. Sillä saa tehtyä joulun.

Vierailija
22/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, olisi ollut luistimet tarjolla isommalle tytölle. Toivottavasti muualta löytyy!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa nyt lyhennysvapaata lainoista sen aikaa kun mies on sairauslomalla, tai nyt edes joulu-tammikuuksi. Vaikka mikä olisi niin lapset on aina joulun ansainneet.

Vierailija
24/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut jo useamman vuoden superpienellä rahalla, avioeron jälkeen.

Minulla on selkeät suunnitelmat ja joka kk onnistun laittamaan sivuun hieman rahaa. Alle 100 e joka tapauksessa.

Koko ajan etsin uusia tapoja tienaa rahaa.

Nyt tienasin 2000 e. Myin älyttömän kasan kransseja ja vielä enemmän joulukortteja.

Muutama vuosi sitten meillä oli lomautuksia. Minun oli joulukuussa ja menin 10 e tuntipalkalla myymään pop Up myymälään joulujuttuja. Ilman lisiä tein 7 päiväistä työaikaa koko liikkeen aukioloajan.

Lapset olivat koko joulukuun isällään, paitsi joulun olivat minulla.

Teen paljon palveluksia ja saan ”palkaksi” kirppistavaraa. 2 x vuodessa minulta haetaan kotoa 10 banaanilaatikollista ja kirppiksen pitäjä myy ne ja tilittää puolet. Tilitykset tulevat marraskuussa ja toukokuussa. Joskus on tullut 500 e, joskus 50 e. Nyt tuli 150 e.

Tämä raha on jouluun. Sillä saa tehtyä joulun.

Paljonko jäi voittoa verojen ja tarvikeostojen jälkeen? Puolet sinulle, joka teet on narettavan vähän.

Vierailija
25/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä noi lasten toiveet ei oo se mistä kiikastaa.. Esim ihan uudenveroisia luistimia saa torista alkaen 5e. Sopivasta alesta myös uudet talvikengät saattaa saada kympillä. Ja pari petsiä ei nyt kovin montaa euroa maksa.. Mä oon ollut aina vähävaraisena ja myös lapset ovat oppineet elämään nuukasti. Saavat 3-4 pakettia per nenä, eivätkä edes mitään kalliita juttuja. Menot pitää vaan suhteuttaa tuloihin.

Vierailija
26/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yh, palkka ei ole kaksinen, mutta sillä elää ihan mukavasti. Nyt ollaan saamassa 4 eri joululahjakeräyksestä ilmaiseksi ruuat, lahjat, joulukoristeet, elokuvalippuja ja jopa rahaa. Erilaiset järjestöt on onnistuneet iskemään ihmisten omatuntoon ja se näkyy siinä, että "köyhille" tungetaan ruokaa ja tavaraa uskomattomia määriä.

Miksi sä olet vastaanottamassa kaikkea tuota, jos ja kun et ilmiselvästi tarvitse.? Anna oikeasti tarvitsevalle!

Koska nämä lahjojen kerääjät tarkistavat, olenko "ansainnut" lahjat eli riittää, että osoittaa palkan olevan pieni ja olevansa yh. (varmaan perhekin kelpaa,jos on sairautta jne.) Olen siis läpäissyt seulan, jonka mukaan olen avun tarpeessa, koska samalla palkalla ja samalla vuokralla moni muu on vallan rahaton.

Vierailija
27/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, olemme lomalla ulkomailla ja pankkitunnukset katosivat. Uusia ei saa kuin käymällä paikanpäällä pankissa. Eli joulurahaa ei nyt siirretä käyttötilille. Kummankin vanhemmalta jo lainattu vaikka kuinka. Ja miksi rahat ei olleet pankki/visakortti tilillä. Siksi että jos kortti varasretaan niin ei mee kaikki. Varakortteja on tuolle samalle tilille useita. Ei herkkuja eikä lahjoja tänä jouluna.

No toi nyt on helposti ratkaistu ongelma! Sen kun marssit pankin tiskille nostamaan rahaa tililtä!

Vierailija
28/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei ole todellista!

Talo ja auto on mutta pitää lisäksi kerjätä fb ryhmistä köyhäin apua....

Auttakaa niitä kodittomia mieluummin.

Turvakodissa esim . moni lapsi tulisi onnelliseksi extra lahjasta tai ehkä se on se ainoa jonka saa. Näin esimerkkinä vaan.

Vierailija
29/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko lainan kk-erää saanut vielä pienemmäksi tai kokonaan lyhennysvapaalle? Jos lainaa on hoidettu hyvin (= maksettu ajallaan ja sovitusti), pankki yleensä hyvinkin joustavasti neuvottelee ehtoja ainakin hetkellisesti kevyemmiksi. Voi ihan suoraan kertoa, että hetkellisesti on tiukempaa.

Vierailija
30/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, olemme lomalla ulkomailla ja pankkitunnukset katosivat. Uusia ei saa kuin käymällä paikanpäällä pankissa. Eli joulurahaa ei nyt siirretä käyttötilille. Kummankin vanhemmalta jo lainattu vaikka kuinka. Ja miksi rahat ei olleet pankki/visakortti tilillä. Siksi että jos kortti varasretaan niin ei mee kaikki. Varakortteja on tuolle samalle tilille useita. Ei herkkuja eikä lahjoja tänä jouluna.

No toi nyt on helposti ratkaistu ongelma! Sen kun marssit pankin tiskille nostamaan rahaa tililtä!

Ovat ULKOMAILLA.

Vierailija
31/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan lapset eivät ansaitse lahjoja, koska heillä on velkainen talo ja auto. Jos aloittaja menee lasten kanssa turvakotiin niin sitten heille voi lahjoittaa? Täällä on kyllä ihme porukkaa kommentoimassa.

Vierailija
32/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan lapset eivät ansaitse lahjoja, koska heillä on velkainen talo ja auto. Jos aloittaja menee lasten kanssa turvakotiin niin sitten heille voi lahjoittaa? Täällä on kyllä ihme porukkaa kommentoimassa.

Missä noin on lukenut ja kuka lahjoituksia on pyytänyt?

Vierailija
33/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvakodin lapset? Miksi näistä ei puhuta. Kerätäänkö niillekin jouluna apua?

Vierailija
34/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulumieli kirjoitti:

Hei, olen diakoniatyöntekijä. Rohkaisisin ottamaan yhteyttä ajan varaamiseksi. Tiedämme, olemme kuulleet, saatamme ymmärtää millaisia arjen tilanteet ovat kun tulot eivät riitä.

Seurakunnilla on diakoniatyön määrärahoja heidän auttamiseksi, joilla tarve on suuri eikä muu tuki riitä. Meillä on monia lapsiperheitä asiakkaina. Asiakkuus ei edellytä kuulumista kirkkoon tai srk:n jäsenyyttä.

Tiedotamme myös yhteistyötahojen ja avustusjärjestöjen yhteystietoja

Olen ollut nyt yksinhuoltaja 7v. Elämme lapseni kanssa minimituella. En ole pyytänyt juurikaan apua, vanhemmat auttaa jonkin verran, ilman sitä emme selviäisi tai selviäisimme todella huonosti.

Ihmettelen tämän kaupungin kitsasta ja vihamielistä suhtautumista yksinhuoltajaan, jos apua ”kehtaa” mennä pyytämään. Joko suoraan kieltäydytään tai sitten annetaan niin vähän, että sillä ei ole juurikaan merkitystä. Ja tämä kokemus nimenomaan seurakunnasta. Leipäjonoja täällä ei edes ole. En tiedä mistä ihmiset hakee ruokaa jos on kaikki rahat loppu. Olen alkanut vihaamaan erityisesti tätä kristillistä tekopyhyyttä. En usko enää ihmisistä hyvää. Olen hyvinkin kristityn kasvatuksen saanut, mutta nykyään ainostaan vihaan syvästi ihmiskuntaa.

Vierailija
35/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä lapsiperheestä, mutta opiskelijan joulusta tiedän. Mua oikeasti hävettää, mennä jouluksi kotiin ilman mitään. Ei vaan oo varaa osallistua, kun tuet menee oman elämiseen ja fysioterapiaan, kuntosalimaksuun ja lääkkeisiin. Oon laskenut, että joulukuun lopussa mun tilillä on 10€, jos elän samaan tapaan niukasti. Koetan edes sen pullapussin saada leivottua, niin en ihan vain kahta kättä heilutellen mene syömään vanhempien ruokia ja isompien sisarusteni tekemiä leivonnaisia yms. Lahjoja ei ole kenellekään, vaikka tiedän niitä itse saavani. Vaan kai se on tärkeämpi kuntouttaa itsensä kuin ostaa lahjoja muille?

Vierailija
36/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär 8 v. kirjoitti pukille, että toivoo uudet talvikengät, petshoppeja ja tyttöjen luistimet. Poika 11 v. sanoi, että ei hän tarvitse muuta kuin elokuvalipun ja suklaarasian, kun e meillä kuitenkaan ole rahaa. Perheellä on nyt hankala tilanne. Mies ollut kelan sairauspäivärahalla useamman kuukauden, minä käyn töissä. Auto hajosi, korjautin osamaksulla 230€ kuussa helmikuun loppuun asti. Taloon tuli iso remontti kesällä, uutta velkaa oli pakko ottaa 12 000€. Sitä lyhennetään 300€ kuussa. Asuntolainaa menee nyt vain 800€ kuussa vuoden ajan, koska jouduttiin pankin kanssa neuvottelemaan, kun ei pystytä maksamaan tonnia kuussa, mikä on sovittu muutama vuosi sitten. Tässä syksyllä on tullut niin monenlaista odottamatonta, esim. sairaalamaksuja. Tili on lähes tyhjä. Lapsilisillä syödään veronpalautuksiin asti, joita tulee ruhtinaalliset 72€. Palkka tulee 15. pv ja menee saman tien laskuihin ja lainoihin. Tuntuu pahalta!

Tilaa talvikengät Sportamoresta tai XXL:stä tms. Saa laskulla ja maksu helmikuussa. Sportamoressa muutenkin kengät kolmasosan siitä mitä liikkeissä.

Stadiumista olen ostanut lasteni luistimet joka vuosi 20-30 eurolla ennen joulua.

ToysRus:ssa on Pet shoppeja 6-11e.

Vierailija
37/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä lapsiperheestä, mutta opiskelijan joulusta tiedän. Mua oikeasti hävettää, mennä jouluksi kotiin ilman mitään. Ei vaan oo varaa osallistua, kun tuet menee oman elämiseen ja fysioterapiaan, kuntosalimaksuun ja lääkkeisiin. Oon laskenut, että joulukuun lopussa mun tilillä on 10€, jos elän samaan tapaan niukasti. Koetan edes sen pullapussin saada leivottua, niin en ihan vain kahta kättä heilutellen mene syömään vanhempien ruokia ja isompien sisarusteni tekemiä leivonnaisia yms. Lahjoja ei ole kenellekään, vaikka tiedän niitä itse saavani. Vaan kai se on tärkeämpi kuntouttaa itsensä kuin ostaa lahjoja muille?

Eiköhän sun perheelle ole sun hyvinvointi se tärkein asia. Turhaa tunnet huonoa omaatuntoa.

Vierailija
38/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudesta itse muistan lahjoja enemmän tietyt tunnelmalliset hetket, mutta ne on niin rakkaita, etten niistä edes halunnut koulussa puhua. Jos tammikuussa kysyttiin koulun pihalla, mikä oli joulussa kivointa, sanoin aina jonkun lahjan - kuten muutkin - mutta mielessäni mietin, että parasta oli olla äidin kanssa rauhassa kotona ja katsoa monta elokuvaa pyjama päällä. Tai parasta oli käydä yökirkossa laulamassa joululauluja ja kävellä öisillä kaduilla. Lapset ovat tuntevia olentoja, ja lahjojen määrällä on hyvin vähän merkitystä oikeasti. Jouluruuista harva lapsi edes pitää, on turhaa ostaa kinkkua, graavikaloja, mätejä ja joululaatikoita väkisin, suurin osa lapsista syö paljon mieluummin ihan muuta - edullisempaa. 

Lahjavillitys on markkinavoimien masinoimaa, ja edesauttaa lähinnä tuottamaan pahaa oloa kaikille. Ei ne uusimmat älypuhelimet halaa ja leiki sun kanssa...  

Vierailija
39/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä apua jostain fb-ryhmästä. Mäkin voisin auttaa, mutten tiedä miten sen voisi tehdä täältä kautta. Ehkä ei voi mitenkään järkevästi...

Tarvi muilta rahaa kerjätä. Hankkikoot lisää töitä, muuttakoot halvempaan ja onko se autokaa mikään pakko olla.

Ukko töihin sieltä makaamasta!!

Etkö osaa lukea? Aloituksen mukaan on sairaana. Kuule, ei sunlaisten tarvi auttaa muita, jos se on niin vastenmielistä. Ei luulis kuitenkaan sun persettä kaivelevan, jos joku muu haluaa! Niin tyypillistä suomalaisen käytöstä...

Vierailija
40/301 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osallistua voit toki muullakin tavalla. Tarjoa apuasi, leivo siellä paikan päällä, koristele, soita musiikkia, leiki lasten kanssa, tuo hyvää mieltä... Silloin kukaan ei huomaa tuotko jotain muuta. Sen sijaan jos meet ankeilemaan, niin tulee helposti sellainen olo, ettet tosiaan tuo yhteiseen juhlaan mitään.

Kyl se siitä!