Tiedätkö, miltä tuntuu miettiä lapsiperheen joulua, kun ei ole rahaa?
Tytär 8 v. kirjoitti pukille, että toivoo uudet talvikengät, petshoppeja ja tyttöjen luistimet. Poika 11 v. sanoi, että ei hän tarvitse muuta kuin elokuvalipun ja suklaarasian, kun e meillä kuitenkaan ole rahaa. Perheellä on nyt hankala tilanne. Mies ollut kelan sairauspäivärahalla useamman kuukauden, minä käyn töissä. Auto hajosi, korjautin osamaksulla 230€ kuussa helmikuun loppuun asti. Taloon tuli iso remontti kesällä, uutta velkaa oli pakko ottaa 12 000€. Sitä lyhennetään 300€ kuussa. Asuntolainaa menee nyt vain 800€ kuussa vuoden ajan, koska jouduttiin pankin kanssa neuvottelemaan, kun ei pystytä maksamaan tonnia kuussa, mikä on sovittu muutama vuosi sitten. Tässä syksyllä on tullut niin monenlaista odottamatonta, esim. sairaalamaksuja. Tili on lähes tyhjä. Lapsilisillä syödään veronpalautuksiin asti, joita tulee ruhtinaalliset 72€. Palkka tulee 15. pv ja menee saman tien laskuihin ja lainoihin. Tuntuu pahalta!
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, todellakin.
Toisaalta haluaisin auttaa jotain meitäkin vähävaraisempaa perhettä toteuttamaan joulutoiveitaan, mutta kun ei ole rahaa siihen. Joskus olen osallistunut johonkin joululahjakeräykseen, ja toivon, että ostamani lahja on tuonut iloa jollekulle, mutta aina siihen ei ole varaa.
Soitin tänään sosiaalitoimeen. Tänä vuonna keräävät lapsiperheille lahjapaketteja, ja ne on päätetty suunnata lastensuojelun asiakasperheille, koska heihin on asiakassuhde ja yhteystiedot. Kuulostaa järkevältä.
-ap
Näin se menee, että elämässä vaihtelee hyvät ja huonot jaksot. Ensin olet terve ja sitten sairastut. Tai sinulla on hyvä, lämmin koti ja sitten katto alkaa vuotaa, minkä takia joudut ottamaan lainaa. Taloa et saa edes kaupaksi, jos katto vuotaa ja villat on homeessa. Kokemusta on noista tilanteista. Rintasyöpä ja kattoremontti samana keväänä.
No onneksi ei mennyt tupakkaan ja Hesburgeriin,kaljan ja tilauspizzojen lisäksi kuten näillä Joulusatua...Ei kun Jouluapua-sivuston "köyhillä".
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kysyy tiedänkö, niin voin vastata että tiedän kyllä yksinhuoltajan Joulun.
Erottuani menin heti kolmivuorotyöhöni, käyden edelleen työssä!
Mieheni maksoi melko hyvät elarit, lisäksi lapsilisät kahdesta tuon ajan yh-korotuksilla jotka tuolloin olivat 30e. (Tosin toisesta ehdin saada 50 e korotuksen)
Joulut eivät olleet meillä köyhiä mielestäni. Lahjoja lapseni saivat , voi sanoa runsaasti; mummot, ukit, tädit, enot jne. Myös isänsä osti lapsille useitakin lahjoja joka vuosi, sekä antoi "joulurahaa".
Hän myös osallistui kaikkiin kuluihin kuten kuuluukin elarien lisäksi. mm. kännykät, pyörät, mopot, ajokortit , autot yms kustantaen. Ei ollut valittamista, enkä kokenut köyhyyttä missään vaiheessa. En ollut vailla avustuksia miltään tahoilta, enkä niitä saanutkaan lukuunottamatta tuota yh-korotusta lapsilisään.
Joten ei aina yh. n lapset näe kurjuutta, edes Jouluisin, toisin kuin täällä väitetään.
Kysyin aloituksessa tiedätkö, miltä tuntuu, kun ei ole rahaa lapsiperheellä ja joulu tulossa. En kysynyt, tiedätkö, miltä tuntuu olla yh. En ole itse yh.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kysyy tiedänkö, niin voin vastata että tiedän kyllä yksinhuoltajan Joulun.
Erottuani menin heti kolmivuorotyöhöni, käyden edelleen työssä!
Mieheni maksoi melko hyvät elarit, lisäksi lapsilisät kahdesta tuon ajan yh-korotuksilla jotka tuolloin olivat 30e. (Tosin toisesta ehdin saada 50 e korotuksen)
Joulut eivät olleet meillä köyhiä mielestäni. Lahjoja lapseni saivat , voi sanoa runsaasti; mummot, ukit, tädit, enot jne. Myös isänsä osti lapsille useitakin lahjoja joka vuosi, sekä antoi "joulurahaa".
Hän myös osallistui kaikkiin kuluihin kuten kuuluukin elarien lisäksi. mm. kännykät, pyörät, mopot, ajokortit , autot yms kustantaen. Ei ollut valittamista, enkä kokenut köyhyyttä missään vaiheessa. En ollut vailla avustuksia miltään tahoilta, enkä niitä saanutkaan lukuunottamatta tuota yh-korotusta lapsilisään.
Joten ei aina yh. n lapset näe kurjuutta, edes Jouluisin, toisin kuin täällä väitetään.
Kysyin aloituksessa tiedätkö, miltä tuntuu, kun ei ole rahaa lapsiperheellä ja joulu tulossa. En kysynyt, tiedätkö, miltä tuntuu olla yh. En ole itse yh.
Et vastannut minulle. Tiedoksi kuitenkin, että kahden lapsen yksinhuoltajana pärjäsin hyvin. Mieheni, lasteni isä oli turha menoerä. Nyt kaikki hyvin, erosimme, viikko-viikko-systeemi, maksan kaiken, kuten ennenkin. Yllätys, lapsetkin pitävät tästä systeemistä, riitoja ei ole. Kannattaisi harkita yh:ta, jos menee huonosti.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär 8 v. kirjoitti pukille, että toivoo uudet talvikengät, petshoppeja ja tyttöjen luistimet. Poika 11 v. sanoi, että ei hän tarvitse muuta kuin elokuvalipun ja suklaarasian, kun e meillä kuitenkaan ole rahaa. Perheellä on nyt hankala tilanne. Mies ollut kelan sairauspäivärahalla useamman kuukauden, minä käyn töissä. Auto hajosi, korjautin osamaksulla 230€ kuussa helmikuun loppuun asti. Taloon tuli iso remontti kesällä, uutta velkaa oli pakko ottaa 12 000€. Sitä lyhennetään 300€ kuussa. Asuntolainaa menee nyt vain 800€ kuussa vuoden ajan, koska jouduttiin pankin kanssa neuvottelemaan, kun ei pystytä maksamaan tonnia kuussa, mikä on sovittu muutama vuosi sitten. Tässä syksyllä on tullut niin monenlaista odottamatonta, esim. sairaalamaksuja. Tili on lähes tyhjä. Lapsilisillä syödään veronpalautuksiin asti, joita tulee ruhtinaalliset 72€. Palkka tulee 15. pv ja menee saman tien laskuihin ja lainoihin. Tuntuu pahalta!
Samanlaisia tilanteita on monilla ! Olen lopen kyllästynyt näihin naukujiin! Elätte yli varojenne, varautumatta millään lailla mahdollisiin yllättäviin kuluihin ! Ostetaan liian kalliit asunnot maksukykyyn nähden, lapsille muotivaatteet, itsellä tekoripset, kynnet , rinnat, hiukset ym ym ym....!!
Monen , keskituloisen = pienituloisen on näköjään hankala käsittää ettei kaikkea mahdollista voi ostaa, eikä pienillä tuloilla voi elää leveästi. !!
Toistenko, varojaan hakiten käyttävien kansalaisten teille pitäisi vielä joululahjat kustantaa, ja vieläpä kalliitten toiveitttenne mukaiset!! ? Että saisitte sen "onnellisen joulun" jota ette itse tyhmyyttäänne saa laitettua! Sitten vedotaan vielä sairauksiin yms.
Jopa jotkut vanhemmat lahjankerjääjät toivovat jouluapua sivustolla lahjoja itselleen, puolisolleen, lapsilleen , joista osa jo aikuisia tyyliin 18-22v vuotiaita, sekä röyhkeimmät vielä lastenlapsilleen. Millä varoin toiset viel ä teillekin voisivat kustantaa Joulun, omansa lisäksi!!?? Täysin tuntemattomille elämänkoululaisille! Kysyn vaan , joulukerjääjät !!
Ottakaappa peilit käteenne ! Sieltä se syy huonoon tilanteeseen on nähtävillä!
Olen katsellut esim jouluapua-sivuston mammojen ja perheiden lahjatoiveita. Jopa vanhemmat, äidit ja isätkin toivovat paitsi lapsilleen kalliitta lahjoja, myös itselleen joululahjoja, aikuiset ihmiset!!!!
Ihme viesti. Rinnat..? Miksi luulet että ap olis ostanut uudet rinnat tai yleensä olis niille tarvetta. Et voi kyseenalaistaa miehensä sairautta, tai väittää että ap:lla tekokynnet...huhuh. Ja lasten toiveet vaatimattomia! Poikakin toivoo vain elokuvalippua ja suklaata. Ja sinä syytät kalliista toiveista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, todellakin.
Toisaalta haluaisin auttaa jotain meitäkin vähävaraisempaa perhettä toteuttamaan joulutoiveitaan, mutta kun ei ole rahaa siihen. Joskus olen osallistunut johonkin joululahjakeräykseen, ja toivon, että ostamani lahja on tuonut iloa jollekulle, mutta aina siihen ei ole varaa.
Soitin tänään sosiaalitoimeen. Tänä vuonna keräävät lapsiperheille lahjapaketteja, ja ne on päätetty suunnata lastensuojelun asiakasperheille, koska heihin on asiakassuhde ja yhteystiedot. Kuulostaa järkevältä.
-ap
Ota yhteyttä srk:n diakoniin ja MLL:ään kuten tällä palstalla jo kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan lapset eivät ansaitse lahjoja, koska heillä on velkainen talo ja auto. Jos aloittaja menee lasten kanssa turvakotiin niin sitten heille voi lahjoittaa? Täällä on kyllä ihme porukkaa kommentoimassa.
Sinä täällä olet ihme porukkaa! Lapset eivät ansaitse lahjoja, koska äiti saa pientä palkkaa ja isä on sairastunut? Huh huh... kyllä tämä on täynnä pahanilman lintuja!
Kaikki ansaitsevat kaikkea mahdollista hyvää, noin ei voi ajatella. Tai voi, mutta se päättyy rahaongelmiin.
Tyttöjen luistimet maksaa uutena Prismassa 29 e, noi lelut ehkä pari kymppiä, ja saman verran kenkiin. Ei ole pystytty säästämään koko vuonna 70 euroa, jotta tyttö saisi kaiken haluamansa? Kymppi kuussa säästöön, ja molemmat lapset saavat kaikki tahtomansa lahjat, mutta ei onnistu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, todellakin.
-ap
Mll ei toimi tällä paikkakunnalla. Ehkä olen yhteydessä sinne diakoniin. Jännittää jonkin verran, kun en ole seurakunnan kanssa ollut tekemisissä lasten ristiäisten jälkeen. Sinnekö voi ottaa yhteyttä, vaikkei olisi kovin uskonnollinen? Voisikohan sieltä pyytää kinkun? En taida uskaltaa mennä minkään maksuosoitusten kanssa kauppaan, kun ei ole ikinä oltu lahjoitusten varassa ja puolet s-marketin väestä on entisiä työkavereitani 10 vuoden takaa. Kävin muuten heti stadiumin nettikaupasta selaamassa luistimia (tytön toive). Halvimmat on 35-40€. Aika kalliita ovat. Talvikengät hän ansaitsisi ehdottomasti. Kulkee nyt veljen vanhoilla, mustilla kuoma-saappailla vapaa-ajalla ja syyslenkkareilla koulussa. Lenkkarit alkaa olla pienet. Käytetyt kengät varmaankin kelpaa, mutta ei se ole hyvä joululahja 8-vuotiaalle. En tiedä, onko se minulla omassa päässä tämä pakko, että joululahjan pitää olla uusi ja mieluinen. Oletteko muut vähävaraiset perheet antaneet käytettyjä tavaroita joululahjaksi ja miten lapsi on reagoinut?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan lapset eivät ansaitse lahjoja, koska heillä on velkainen talo ja auto. Jos aloittaja menee lasten kanssa turvakotiin niin sitten heille voi lahjoittaa? Täällä on kyllä ihme porukkaa kommentoimassa.
Sinä täällä olet ihme porukkaa! Lapset eivät ansaitse lahjoja, koska äiti saa pientä palkkaa ja isä on sairastunut? Huh huh... kyllä tämä on täynnä pahanilman lintuja!
Kaikki ansaitsevat kaikkea mahdollista hyvää, noin ei voi ajatella. Tai voi, mutta se päättyy rahaongelmiin.
Tyttöjen luistimet maksaa uutena Prismassa 29 e, noi lelut ehkä pari kymppiä, ja saman verran kenkiin. Ei ole pystytty säästämään koko vuonna 70 euroa, jotta tyttö saisi kaiken haluamansa? Kymppi kuussa säästöön, ja molemmat lapset saavat kaikki tahtomansa lahjat, mutta ei onnistu?
Ei ole kyse kympeistä kuussa. Meillä on ollut paljon odottamattomia menoja kesällä ja syksyllä, kuten aloituksessa kerroin. Sairaalalaskuja, lääkkeitä, yllättävä autoremontti, joka maksoi maltaita. Kesällä tuli yllättäen iso remontti, johon käytettiin säästöjä noin 2000 euroa ja silti jouduttiin ottamaan iso laina. Meillä ei ole varauduttu laittamalla säästöön, koska mitään laitettavaa ei ole jäänyt, ei edes kynppiä. Tietyt laskut on vaan pakko maksaa, esim. sähkö, lämmitys ja vesi sekä vakuutukset. Vaihdoin auton vakuutuksen halvempaan, ja edelleen tekee tiukkaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, todellakin.
-ap
Mll ei toimi tällä paikkakunnalla. Ehkä olen yhteydessä sinne diakoniin. Jännittää jonkin verran, kun en ole seurakunnan kanssa ollut tekemisissä lasten ristiäisten jälkeen. Sinnekö voi ottaa yhteyttä, vaikkei olisi kovin uskonnollinen? Voisikohan sieltä pyytää kinkun? En taida uskaltaa mennä minkään maksuosoitusten kanssa kauppaan, kun ei ole ikinä oltu lahjoitusten varassa ja puolet s-marketin väestä on entisiä työkavereitani 10 vuoden takaa. Kävin muuten heti stadiumin nettikaupasta selaamassa luistimia (tytön toive). Halvimmat on 35-40€. Aika kalliita ovat. Talvikengät hän ansaitsisi ehdottomasti. Kulkee nyt veljen vanhoilla, mustilla kuoma-saappailla vapaa-ajalla ja syyslenkkareilla koulussa. Lenkkarit alkaa olla pienet. Käytetyt kengät varmaankin kelpaa, mutta ei se ole hyvä joululahja 8-vuotiaalle. En tiedä, onko se minulla omassa päässä tämä pakko, että joululahjan pitää olla uusi ja mieluinen. Oletteko muut vähävaraiset perheet antaneet käytettyjä tavaroita joululahjaksi ja miten lapsi on reagoinut?
-ap
En ole vähävarainen, mutta aikoinaan ostin kirppiksiltä Barbie-nukkeja, siistin ne, joillekin värjäsin hiukset ja laitoin kuluneet meikit uudelleen sekä ompelin vaatteet. Hyvin kelpasivat niin sukulaislapsille kuin ihan tuntemattomillekin, joille lahjoitin netin kautta. Alla muutama kuva:
Kierrätyskeskuksista, Fidasta, Kontista ym kirppareilta kannattaa katsastaa luistintarjonta! Tosi siistin
näköisiä olen nähnyt niissä.
Vähävaraisilla ei ole omaisuutta, teillä on!
Ihan oma ratkaisu opettaa lapsille, että vain uusi kelpaa. Meillä on lapsille hyvin kelvanneet käytetyt urheiluvälineet, lapset kasvavat niin nopeasti että harva saa esim suksia oikeasti kulumaan loppuun, samoin luistimilla ehtii luistella muutaman kerran vuodessa ennen kuin tarvitsee isommat.
Me emme ole pienituloisia, ei vaan tuhlata aiheetta, nykyään on kaikenlainen kierrätys ja ekologisuus oikein muotia.
Jos ei yhtä satasta saa kasaan lapsille, niin pitäisikö sitä omaa asennetta muuttaa. Onko tärkeämpi että joku 10 v sitten ollut työkaveri huomaa että saatte apua todella niin kamala asia, että parempi jättää lapset ilman kenkiä? Huono äiti olet.
Nyt äkkiä ajanvaraus diakonille. Ei tartte olla edes kirkon jäsen tai uskova.
Mä hakisi kyllä ensisijassa myös parin kuukauden lyhennysvapaata pankista.
Aika paljon kyse on myös prioriteeteista. Miten ei löydy muutamaa satAsta lasten hyväksi, mutta kalliisiin remontteihin löytyy eikä pankin kanssa voi neuvotella. Puhelin käteen ja joulukuu maksuvapaaksi. Edes yritä.
Eikö lapsilla ole yhtään sukulaisia, kummia, mummoa tai vaaria? Yleensä läheiset kyselevät, mitä lapset haluavat lahjaksi. Edes joku heistä.
Tästä palstasta on tullut kummallinen valituskenttä - ei ole rahaa, ei voi tehdä joulua, ei voi ostaa sitä ja tätä. Kyllä aikuisten ihmisten täytyy osata hoitaa asiansa ja ennakoida tilanteita. Sairauden ymmärrän, jos sellainen iskee, niin voi tarvita rahallista apua. Mutta liian helposti valitetaan eikä mietitä, milloin voi omaa tilannettaan parantaa. Elää pitää niiden tulojen mukaan, mitä on käytettävissä.
Mä olen yh ja vaikka töissä käyn, tiukkaa silti välillä on. Mutta, lapsen joululahjoihin, vaatteisiin, kenkiin, leluihin ym.ym.ym oon aina taikonut rahat. Ottanut vaikka asuntolainaan lyhennysvapaata jos ollut tarvis.
Kasvoin itse perheessä jossa aina sai kuulla ettei ole rahaa vaikka vanhemmat kävi töissä. Mielummin kituuttivat ison asuntolainan kanssa vaikka vuokralla olisi asunut halvemmalla ja tilavammin. Siksi en koskaan kehdannut pyytääkään mitään ja jotenkin koin olevani syyllinen heidän rahattomuuteen.
Omalle lapselle en rahasta juuri puhu, toki olen opettanut ettei kaikkea voi saada. Mutta sellaista joulua ei tule että joutuisin lapselle selittämään että nyt ei saa joululahjoja. Hankkisin rahat niihin ihan mistä tahansa.
Pöh, monilla ei ole jouluna vapaata. Vuorotyö ja sitä rataa.
Terv. Hoitsu