Oletko 30+v vela tehnyt sterilisaation? Miksi? Miksi et?
Harkitsemme mieheni kanssa tätä vaihtoehtoa. Hormonaalinen ehkäisy ei sovi eikä meistä kumpikaan halua lisääntyä.
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen, heti kun täytin 30. Halusin mahdollisimman varman ja helpon ehkäisyn.
Miltä henkisesti tuntui lopettaa hedelmällisyys lopullisesti? Itse olen 100% varma etten halua lapsia, mutta mulla on yleisestikin vaikea ”sitoutua” mihinkään, niin lopullisuus käsitteenä sinällään hieman ahdistaa. Olisi ihanaa olla luonnostaan hedelmätön.
KIERUKKA ON KEKSITTY!
Kaikki eivät halua vierasesineitä kohtuunsa, en myöskään minä.
Toivotaan että et tarvitse koskaan
tekoniveltä
ruuveja murtuneeseen luuhun
diabetespumppua
sydämentahdistajaa
Ahaa, lääketiede on siis kehittynyt siihen suuntaan, että sydämentahdistimet ja diabetespumput asennetaan kohtuun nykyään?
T. Se, jolle vastasit.
P.S. Opettele lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä lapsettomat aina riehuvat täällä vauva-sivustolla. Menkää muille palstoille lapsia vihaamaan. Ei tuota jaksa kukaan kuunnella. Ei ole kovin kannustavaa perheellisen lukea ikisinkkujen jorinaa. Samalla sivustolla voisi tavata niitä joille on tehty 3 aborttia aviliiton aikana. Olette elämänvastaisia.
No miksi sinä tulet keskusteluun jonka otsikossa jo puhutaan lapsettomuudesta? :'''DDD Mee vaihtamaan niitä paskavaippoja kiitos, heihei
No miksi se keskustelu pitää virittää tänne vauvapalstalle? Olet kyllä niin tyypillinen lajisi edustaja, epäystävällinen ja alentuva.
-Eri kuin jolle vastasit
Tämä on aihe vapaa- palsta, täällä ei siis keskustella pelkästään sinappitykeistä, paskavaipoista ja niiden ihanuudesta.
Olen 30 ja aika varattu. Olen yrittänyt jo aiemmin saada sterilisaatiota. En pysty käyttämään kierukkaa, joten tästä aiheesta on puhuttu pitkään lääkärin ja gynekologin kanssa. Olen myös joutunut tekemään kerran abortin e-pillereiden käytön aikana, koska valitettavasti mikään ehkäisy ei ole 100% ja muun lääkitykseni takia kaikki hormonaaliset lääkkeet toimivat alennetulla teholla. Myös kondomiraskauden olen kokenut, mutta se onneksi päättyi itsenäisesti alkuviikoilla.
En missään tapauksessa halua lapsia. Kuulun autismin kirjolle ja pystyn juuri ja juuri selviytymään normaalista elämästä ja huolehtimaan itsestäni. Silti sterilisaatiota ei tipu. En itse ymmärrä, miksi kukaan edes haluaisi minun saavan lapsia. Olen kuullut lääkärin ehdottavan, etten harrastaisi seksiä. Minulta kielletään siis valta omaan kehooni, koska Suomen valtio haluaa minun olevan lisääntymiskykyinen.
Pian ei tarvitse sitä murehtia.
Olen 31-vuotias, enkä halua lapsia, mutta en koe tarvetta sterilisaation, koska käytän e-pillereitä en ehkäisyn takia, koska olen sinkku, vaan koska ne halventavat menkat 5 kertaan vuodessa ja niistä on muitakin terveyshyötyjä. Jos joudun luopumaan e-pillereistä iäkkäämpänä, vaihdan hormonikierukkaan.
Sterilisaatiomenetelmistä en halua klipsejä enkä essure spiraaleja, koska en halua metallia sisälleni kehoon, ja muutenkin toimenpide on aina toimenpide ja niissäkin omat riskinsä ja vaivansa
^lisäys edelliseen, jos olisinmies, ehdottomasti menisin vasektomian, jotta varmistaisin, ettei kukaan kiero akka huijaisi minua elatusmaksujen maksajaksi ja toisekseen, miehille sterilisaatio on niin pieni toimenpide, että sen voisi tehdä vaikka työpäivänä lounastunnilla...
Olen mies, 44, ja kuusi vuotta sitten pantiin piuhat poikki, pelkkään kumiin en uskaltanut luottaa, ja lisäksi seksi tuntuu paljon paremmalta ilman sitä. Jonkin verran toki piti perustella päätöstä, mutta en koe, että olisin saanut asiatonta kohtelua.
Olin tuossa iässä vielä parisuhteessa ja mies meni sterilointiin, koska se on miehille pienempi operaatio. Sittemmin selvisi, että tiettyjen sairauksien hoitamiseksi minun kannattaa joka tapauksessa syödä ehkäisypillereitä hedelmällisen iän loppuun saakka. Kun tuo parisuhde päättyi, en nähnyt enää tarvetta tuplaehkäisylle eli omalle steriloinnille, varsinkin kun olin essuren suhteen epäileväinen ja näköjään ihan aiheesta.
Olen 33 ja minut on steriloitu kolme vuotta sitten. Teinistä saakka olen tiennyt, että äitiys ei ole minun tieni. Ikävuodet 25-30 se ajatus vain vahvistui, joten iän tullessa täyteen marssin hakemaan sterilähetteen. Minulle steri ei merkinnyt niinkään ehkäisykeinoa, vaan ei-toivotun, ylimääräisen ominaisuuden poistamista kehosta. Ehkäisyn puolesta olisin pärjännyt muillakin konsteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt, heti kun täytin 30. Nyt olen 42 (nainen). Päivääkään en ole katunut. Olen aina tiennyt, että en tule haluamaan omia lapsia koskaan, ja hormonaalinen ehkäisy aiheutti lukuisia terveysongelmia. Odotin kuin kuuta nousevaa tuota päivää, kun sain mennä sterilisaatiota hakemaan. Helppoa se ei silti ollut, päätäni yritettiin käännyttää moneen otteeseen prosessin aikana. Mutta todella tyytyväinen päätökseeni olen.
Minusta on vain hyvä jos halutaan varmistaa, ettei mieli tule muuttumaan eikä jää miettimättä voisiko se lapsi kuitenkin olla jonain ajatuksena vielä. Ei sitä pidä ottaa ’käännytyksenä’ vaan varmistuksena. Minä ainakin veronmaksajana toivon, ettei näitä sterilisaation purkuja tehtäisi turhan tuuliviireille.
Tämä varmistelu sitten pitäisi tehdä myös miehille. Hehän saavat kuulemma vasektomian ihan ilmoitusasiana. Pidetäänkö naisia jotenkin tyhminä.
Lapseni kysyi kerran mitä veluus on, niin kommentoin: seon sitä kun harrastaa mieluummin seksiä yksin kuin kaksin; eli lapsia ei synny.
En, koska minulla on kierukassa vielä tehoja jäljellä ja haluaisin, että ennemmin mies hoitaisi tuon sterilisaatiopuolen, kun itse olen hoitanut ehkäisyn tähän asti.
Hain lähetteen heti 30 täytettyäni, ja steri tehtiin kun olin 31,5-vuotias (pitkät jonot, jep). Halusin helpon ja hormonittoman ehkäisyn, ennen steriä söin e-pillereitä.
Vierailija kirjoitti:
En ole tehnyt (vielä). Hinta hirvittää. Paljonko tuo suunnilleen kustantaa?
Taisi maksaa jotain 120 euron luokkaa, päiväkirurgisena tehtiin (aamulla sairaalaan, iltapäivällä kotiin).
Vierailija kirjoitti:
Olen 29 -vuotias vela nainen, en ole saanut sterilisaatiota pyynnöistä huolimatta. Jatkuva ramppaaminen lääkäreillä on alentavaa, kuluttavaa ja aikaa vievää. Jossain vaiheessa taas kuitenkin varattava aikaa, tämä luonnollisesti vaikuttaa ihan päivittäiseen elämään. En haluaisi käyttää hormonaalista ehkäisyä, pelkään kuollakseni seksiä pelkän kumin kanssa ja tämä kaikki vaikuttaa parisuhteeseen ja sen tyydyttävyyteen. Koen ettei minua kohdata terveydenhuollossa järkevästi ja itsemääräämisoikeuttani poljetaan, LAPSIA EN HALUA, IKINÄ.
Musta tämä on höpsö näkökulma! Vai itsemääräämisoikeutta poljetaan puuttumalla luonnolliseen elämään... Ei yhteiskunnalla ole tähän mitään velvollisuutta. Olisit onnellinen että saat tuon palvelun edes joskus!
En ole tehnyt, haluaisin kyllä, mutta riskit (raskaus, elinikäset vammat yms) pelottaa. Kapseli käytössä.
En ole tehnyt, sillä pidän sitä tarpeettomana invaasivisena toimenpiteenä. Lapsia en silti aio hankkia nyt enkä tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Iselläni muutama abortti takana, joten sterilisaatio oli järkevä ratkaisu. Tein heti kun sain lääkäriltä luvan. En halua lapsia, haluan elää vain itselleni. Matkustella, nauttia omasta rauhasta ja tehdä asioita mitä haluan vaikka ihan extempore.
Muutama abortti - kuulutko niihin harvinaisiin tapauksiin, joilla hormonaalinen ehkäisy ei näytä tehoavan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt, heti kun täytin 30. Nyt olen 42 (nainen). Päivääkään en ole katunut. Olen aina tiennyt, että en tule haluamaan omia lapsia koskaan, ja hormonaalinen ehkäisy aiheutti lukuisia terveysongelmia. Odotin kuin kuuta nousevaa tuota päivää, kun sain mennä sterilisaatiota hakemaan. Helppoa se ei silti ollut, päätäni yritettiin käännyttää moneen otteeseen prosessin aikana. Mutta todella tyytyväinen päätökseeni olen.
Minusta on vain hyvä jos halutaan varmistaa, ettei mieli tule muuttumaan eikä jää miettimättä voisiko se lapsi kuitenkin olla jonain ajatuksena vielä. Ei sitä pidä ottaa ’käännytyksenä’ vaan varmistuksena. Minä ainakin veronmaksajana toivon, ettei näitä sterilisaation purkuja tehtäisi turhan tuuliviireille.
Tämä varmistelu sitten pitäisi tehdä myös miehille. Hehän saavat kuulemma vasektomian ihan ilmoitusasiana. Pidetäänkö naisia jotenkin tyhminä.
No ei varmasti pidetä tyhmiä, vaan kokemus on opettanut, että se on useimmiten nainen, joka mielensä muuttaa. Näin vaan usein käy, ei tietenkään kaikille.
En ole tehnyt (vielä). Hinta hirvittää. Paljonko tuo suunnilleen kustantaa?