Oletko 30+v vela tehnyt sterilisaation? Miksi? Miksi et?
Harkitsemme mieheni kanssa tätä vaihtoehtoa. Hormonaalinen ehkäisy ei sovi eikä meistä kumpikaan halua lisääntyä.
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
eipä sitä anneta tehdä 30 vuotiaalle. sanotaan vain että kyllä sinä joskus lapsia vielä
Miksi kannattaisi edes tehdä sitä noin nuorelle? Oikeasti elintärkeä hormonitoiminta muuttuu.
Ei kannata 30-vuotiaana tehdä vielä niin radikaalia päätöstä. Minulla ei ollut mitään vauvatoiveita siinä iässä, eikä miehellänikään, mutta n. 34-35-vuotiaana tilanne muuttui yhtäkkiä ja aloimme haaveilla vauvasta. En tiedä mitä tapahtui. Mutta onneksi raskauduin nopeasti ja nyt meillä kaksi ihanaa teiniä talossa (syntyivät kun olin 36 ja 38).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eipä sitä anneta tehdä 30 vuotiaalle. sanotaan vain että kyllä sinä joskus lapsia vielä
Miksi kannattaisi edes tehdä sitä noin nuorelle? Oikeasti elintärkeä hormonitoiminta muuttuu.
Jos lapsia saa tehdä 18veenä, sitten pitää olla oikeus myös sterilisaatioon 18veenä.
Lapsen hankkiminen on isompi vastuu ja riski, kuin lapsen poissaolo.
Lapsen hankkimista voi katua, ja sitä tapahtuu.
En ole. Sillä en koe lesbona tarvitsevani moisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata 30-vuotiaana tehdä vielä niin radikaalia päätöstä. Minulla ei ollut mitään vauvatoiveita siinä iässä, eikä miehellänikään, mutta n. 34-35-vuotiaana tilanne muuttui yhtäkkiä ja aloimme haaveilla vauvasta. En tiedä mitä tapahtui. Mutta onneksi raskauduin nopeasti ja nyt meillä kaksi ihanaa teiniä talossa (syntyivät kun olin 36 ja 38).
En itse kokenut että tarvitsee seksielämänsä pilata sillä että joutuu jännittämään ehkäisyn pettämistä, joten tein päätöksen asiasta jo paljon ennen kolmeakymmentä. Kolmekymppisenä sitten toteutin ja nyt yli 50 vuotiaana en edelleenkään ole katunut sekuntiakaan enkä todellakaan muuttanut mieltäni. Ei kannata neuvoa muita omien mieltymystensä ja tuuliviirimäisen mielensä perusteella. Ei kaikki ole kaltaisiasia "en tiedä mitä haluan" ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos 30 vuotiaana ei saa päättää että ei halua saada lapsia, miten sitten 18 vuotiaat saavat hankkia lapsia? Lapsien hankkiminen on paljon isompi vastuu kuin se ettei niitä koskaan ole. Selitä se järjellä?
Sitä paitsi ikärajan pitäisi sterkkaan olla 18v kuten Suomea kehittyneemmissä maissa (Tanska, Saksa).
Kai teit ilmoituksen potilasasiamiehelle? Kuulostaa että lakia on rikottu.