Oletko 30+v vela tehnyt sterilisaation? Miksi? Miksi et?
Harkitsemme mieheni kanssa tätä vaihtoehtoa. Hormonaalinen ehkäisy ei sovi eikä meistä kumpikaan halua lisääntyä.
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen, heti kun täytin 30. Halusin mahdollisimman varman ja helpon ehkäisyn.
Naisen sterilisaatio on valitettavasti epävarmempi kuin varmimmat hormonaaliset menetelmät.
Ei merkittävästi. Ja siinä on ihan tarpeeksi hormoneja, kun syö niitä 15 vuotta ennen kuin edes saa sterilisaation. Pitäisikö vielä vetää 20 vuotta lisää? Ei kiitos.
Sanoinko että pitää? En. Itsekin haluan sterilisaation itselleni kunhan ikä riittää, koska en pidä kropan toiminnan sotkemusesta ylimääräisillä hormoneilla. Halusin vain tuoda esiin tuon pointin, koska niin moni luulee virheellisesti sterilisaation olevan varmin ehkäisykeino.
En ole tehnyt eikä varmaan lääkäri anna tehdäkään (olen vasta 31). En tosin koe tarvettakaan koska seksielämää ei ole eikä varmaan enää tule. Lisäksi toimenpide on vaivalloisempi naiselle, joten pyytäisin ennemmin miestä menemään toimenpiteeseen. Jos ei, niin menisin itse jos tarve tulisi. Kovasti olisin aiemmin halunnut, mutta ei kuulemma onnistu koska ”kyllä se mieli vielä muuttuu” >:(
En ole enkä näillä näkymin aiokaan. Siihen liittyy kumminkin aina riskejä, mutta minulle siitä ei varsinaisesti ole mitään hyötyä, kun sillä ei kuukautiset lopu. Vahinkoraskaaksi en ole aiemminkaan tullut ikinä pelkän kondomin kanssa (en halua ottaa hormoneja), enkä harrasta seksiä säännöllisesti, joten en koe tarpeelliseksi.
Mä en ole vieläkään tehnyt, vaikka olen jo 43 ja koko ikäni olen ollut vela.
En tiedä miksi. Ehkä tässä iässä se hedelmällisyyden mahdollisuus alkaa muutenkin olemaan aika kortilla, on tarve pitää edes viimeisistä rippeistä kiinni :D
Vierailija kirjoitti:
En ole tehnyt eikä varmaan lääkäri anna tehdäkään (olen vasta 31). Kovasti olisin aiemmin halunnut, mutta ei kuulemma onnistu koska ”kyllä se mieli vielä muuttuu” >:(
Taas yksi joka ei tiedä asiasta mitään. Lääkäri ei päätä kuka saa sterilisaation, sen määrää laki. Jos sä olet yli 30-vuotias, sulla on siihen oikeus, oli lääkäri mitä mieltä tahansa. Jos yksi lääkäri vinkuu vastaan, etsi toinen, ja tee ilmoitus ensimmäisestä, joka rikkoo lakia.
Velana olen valinnut järkevimmän vaihtoehdon eli masturboin. En siis tunne tarvetta seksiin muiden kanssa.
Joten miksi ihmeessä leikkaisin piuhoja pois kun olen masturbaattori?
Muiden ihmisten läsnäolokin ahdistaa ja kuvottaa samanaikaisesti.
Minulle ei ole tehty sterilisaatiota, koska muu ehkäisy toimii hyvin ja siitä ei ole mitään haittavaikutuksia. Nyt myös ikää on jo yli 40. Käsittääkseni nykyään monissa tapauksissa suositaan hormonikierukkaa sterilisaation sijaan. Esim. itselle on tärkeää, että vuodot pysyy niukkoja, joten sterilisaatio ei vaikuttaisi myönteisesti tuohon. Mutta tottakai sterilisaatio on erinomainen vaihtoehto, jos muut ehkäisymenetelmät ei sovi. Ja onhan myös vaadittava 30 vuoden ikäraja siihen melko korkeahko.
Ne jotka kitisevät "muuttavat mielensä ja purkavat sterin" on niitä joilla on jo entuudestaan lapsia, velat tuskin koskaan katuvat steriä päinvastoin se on yksi elämän parhaimmista päätöksistä.
Vierailija kirjoitti:
En ole edes harkinnut sterilisaatiota vaikka olen aina tiennyt etten halua lapsia. Miestäni en myöskään halua painostaa moiseen operaatioon. Nimenomaan en halua teettää ns. turhia leikkauksia koska niissä on aina riskinsä. Luultavasti joutuisin joka tapauksessa käyttämään jotain hormonia, koska minulla on taipumus saada munasarjakystia.
Pelkään kyllä raskautta, harrastamme kuitenkin seksiä lähes joka päivä, ehkäisynä Nuvaring.
Munasarjakystat eivät ole mikään syy syödä jatkuvasti hormoneja. Itsellänikin niitä tulee parin vuoden välein ja ne hoidetaan silloin pois 10 päivän keltarauhashormonikuurilla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vela?
Vela on joko henkisiltä ominaisuuksiltaan epäkypsä tai jo elämänsä alkutaipaleella sielultaan rikkoutunut ihminen, joka ei kyseisistä syistä johtuen halua lapsia. Ja hyvä niin, koska eihän heistä vanhemmiksi yhdellekään lapselle olisikaan. Joten siinä mielessä hyvä, että itse tämän tiedostavat ja tyytyvät elämään lapsettomina. Surullista siinä mielessä, että jäävät paitsi niin hienosta ja merkittävästä asiasta, kuin omat lapset ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vela?
Vela on joko henkisiltä ominaisuuksiltaan epäkypsä tai jo elämänsä alkutaipaleella sielultaan rikkoutunut ihminen, joka ei kyseisistä syistä johtuen halua lapsia. Ja hyvä niin, koska eihän heistä vanhemmiksi yhdellekään lapselle olisikaan. Joten siinä mielessä hyvä, että itse tämän tiedostavat ja tyytyvät elämään lapsettomina. Surullista siinä mielessä, että jäävät paitsi niin hienosta ja merkittävästä asiasta, kuin omat lapset ovat.
Älä viitsi, hävettää.
T: äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vela?
Herranjumala siis ei kai sinulla ole lapsia? Voi kieroon pian kasvavat ihmisalun parat..
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä lapsettomat aina riehuvat täällä vauva-sivustolla. Menkää muille palstoille lapsia vihaamaan. Ei tuota jaksa kukaan kuunnella. Ei ole kovin kannustavaa perheellisen lukea ikisinkkujen jorinaa. Samalla sivustolla voisi tavata niitä joille on tehty 3 aborttia aviliiton aikana. Olette elämänvastaisia.
No miksi sinä tulet keskusteluun jonka otsikossa jo puhutaan lapsettomuudesta? :'''DDD Mee vaihtamaan niitä paskavaippoja kiitos, heihei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vela?
Herranjumala siis ei kai sinulla ole lapsia? Voi kieroon pian kasvavat ihmisalun parat..
Täällähän on ihan pähkähullua porukkaa liikkeellä, taidat itse olla se kieroon kasvanut. Älä vaan ikinä hanki lapsia, kun olet noin tekopyhä jeesustelija!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vela?
Täällähän on ihan pähkähullua porukkaa liikkeellä, taidat itse olla se kieroon kasvanut. Älä vaan ikinä hanki lapsia, kun olet noin tekopyhä jeesustelija!
Ei hätää, en hankikaan. Siksi täällä keskustelussa ollaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä lapsettomat aina riehuvat täällä vauva-sivustolla. Menkää muille palstoille lapsia vihaamaan. Ei tuota jaksa kukaan kuunnella. Ei ole kovin kannustavaa perheellisen lukea ikisinkkujen jorinaa. Samalla sivustolla voisi tavata niitä joille on tehty 3 aborttia aviliiton aikana. Olette elämänvastaisia.
No miksi sinä tulet keskusteluun jonka otsikossa jo puhutaan lapsettomuudesta? :'''DDD Mee vaihtamaan niitä paskavaippoja kiitos, heihei
No miksi se keskustelu pitää virittää tänne vauvapalstalle? Olet kyllä niin tyypillinen lajisi edustaja, epäystävällinen ja alentuva.
-Eri kuin jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vela?
Älä viitsi, hävettää.
T: äiti
Höpöhöpö, et sinä ole kenenkään äiti.
T: Äitisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi se keskustelu pitää virittää tänne vauvapalstalle? Olet kyllä niin tyypillinen lajisi edustaja, epäystävällinen ja alentuva.
-Eri kuin jolle vastasit
Siis eihän täällä läheskään joka kymmeneskään näkemäni keskustelu liity lapsiin vaikka osoite onkin vauva.fi. Enkä ole vela siis itse, en vaan jaksa kun lapsia hankkineet tulee jeesustelemaan siitä kuinka antoisaa on siivota oksennusta ja valvoa vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vela?
Ei hätää, en hankikaan. Siksi täällä keskustelussa ollaan
Olet vela keskustelussa mukana, koska olet tekopyhä jeesustelija???!!!:)
Heti 32 vuotiaana kahdenlapsen jälkeen. Päätin että tämä asia on nyt tässä. Paras päätös ikinä. Ei hormoonit ole enään kiusana eikä rahaa kulu niihin. Myöskin luonto säästyy, kun ei vesistö saastu hormoneista.