Mikä maanisia ulkomailla ramppaajia oikein vaivaa?
sikinsokin pitää lennellä maapalloa ja ollaan sitten olevinaan niin trendikkäitä.
Eihän tossa touhussa enää mitään järkeä ole.
Kaksi asiaa on lähtenyt ihan käsistä ihmisillä selvästi, toinen on tää matkustelu ulkomailla, toinen on lihansyönti. Kumpaakaan ei enää tehdä kohtuudella, vaan jos sitä tehdään yhtään, se on vedetty kunnolla ÖVERIKSI. Ulkomailla käydään monta kertaa vuodessa ja lihaa syödään joka aterialla. Mitään keskitietä ei ole näillä ihmisillä.
Itse en ole koskaan lentänyt ulkomaille, enkä ole sen tyhmempi tai tynnyrissä kasvaneempi kuin joku roope salminen esim, joka käy ulkomailla jatkuvasti.
Menee hermot ihmisiin.
Kommentit (512)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mt-ongelma on kyllä siinä, kun jaksaa pahoitella mielensä toisten ihmisten tekemisistä. Vastuun voi ottaa omasta itsestään. Jos muiden kanssa menee hermot, kantsii keskittyä omaan juttuun.
Tänä vuonna olen käynyt kolmesti ulkomailla (Unkari, Espanja ja Ruotsi). Aika keskimääräinen vuosi. Lihaa en ole syönyt yhteentoista vuoteen. Yhtään ei kiristä enemmän tai vähemmän reissaavat eikä kiristä lihansyöjätkään.
Lihansyönnin ilmastovaikutukset ovat kärpäsen kakka verrattuna matkailun ilmastovaikutuksiin.
Matkailun ilmastovaikutukset ovat kärpäsenkakka verrattuna lisääntymiseen.
Mä voin olla sitten eka joka kertoo vähentäneensä ulkomaan matkailua ilmastonmuutoksen takia.
Ennen mieheni kanssa reissattiin enemmän ehkä 3krt vuodessa. Nykyään ollaan sovittu että ei kertaa enemmän vuodessa lennetä.
Olemme pian lähdössä reissuun mutta junalla.
Olemme muutenkin muuttaneet viime vuosina paljon elintapojamme. Lisänneet kasvissyöntiä, vähentäneet lihaa, maitoa ja juustoa. Vältämme turhan ostamista ja laitteet käytetään loppuun.
Suomalaista ja lähituotteita ollaan aina suosittu. Meillä on myös mahdollisuus kasvattaa itse ravintoa.
Rahasta ei matkustus ole meillä kiinni. Vaikka tällä hetkellä opiskelen miehen tulot riittäisivät hyvin matkusteluun. Sen sijaan vietämme nykyään aikaa paljon luonnossa ja vaellamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kertokaas te, jotka joka ikinen kerta vinisette lentämisen ilmastokuormittavuudesta, eli asia on teille siis henkilökohtaisesti tärkeä, kun eihän siitä muuten jaksaisi kerran viikossa nettipalstalla itkeä, millä tavalla vihreät arvot näkyvät muuten arjessanne?
Mä en "vinise". Punaista lihaa ei nykyään tule syötyä kotona ollenkaan, maito ja juusto pannassa. Auto on pakko olla mutta se on mahdollisimman "ympäristöystävällinen" ja mahdollisuuksien mukaan bussilla kulkeminen.
Kierrätys nyt on sanomattakin selvää. Suositaan kotimaista ja vältetään muovia. Kaupassa mukana on omat kipot ja pussit.
Kosmetiikka on luontoystävällistä. Jne jne.Ehkä suurin ympäristöteko, ei lapsia.
Itsellä samat, tosin olen lisäksi vegaani, eikä autoa ole, ei lapsia, ei lemmikkiä, hyvin vähän ostelua ylipäänsä. Ostan vuosittain esim. suomalaista suota ja tavoite onkin ostaa niin paljon elämän aikana, että sillä kuittaantuu hiilijalanjälkeni, mm. lentomatkani. Silti en koe mitään mieltä itkeä ketjusta toiseen vaikka yksityisautoiluhlvetistä ja sen pahuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kertokaas te, jotka joka ikinen kerta vinisette lentämisen ilmastokuormittavuudesta, eli asia on teille siis henkilökohtaisesti tärkeä, kun eihän siitä muuten jaksaisi kerran viikossa nettipalstalla itkeä, millä tavalla vihreät arvot näkyvät muuten arjessanne?
Mä en "vinise". Punaista lihaa ei nykyään tule syötyä kotona ollenkaan, maito ja juusto pannassa. Auto on pakko olla mutta se on mahdollisimman "ympäristöystävällinen" ja mahdollisuuksien mukaan bussilla kulkeminen.
Kierrätys nyt on sanomattakin selvää. Suositaan kotimaista ja vältetään muovia. Kaupassa mukana on omat kipot ja pussit.
Kosmetiikka on luontoystävällistä. Jne jne.Ehkä suurin ympäristöteko, ei lapsia.
Itsellä samat, tosin olen lisäksi vegaani, eikä autoa ole, ei lapsia, ei lemmikkiä, hyvin vähän ostelua ylipäänsä. Ostan vuosittain esim. suomalaista suota ja tavoite onkin ostaa niin paljon elämän aikana, että sillä kuittaantuu hiilijalanjälkeni, mm. lentomatkani. Silti en koe mitään mieltä itkeä ketjusta toiseen vaikka yksityisautoiluhlvetistä ja sen pahuudesta.
Onko keskustelu itkemistä? Monet tarvitsee sitä autoa että pääsee töihin ja töitä kun on melkein pakko tehdä. Matkustaminen taas on silkkaa huvia. (toki erikseen liikematkat)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me käydään ulkomailla 5-7 kertaa vuodessa. Pari reissua ilman lapsia ja sitten loput koko perheen voimin. Kaikki tykkää matkustamisesta, lapset puhuvat sujuvaa englantia ja se vaan on sellainen meidän perheen juttu. Nyt suunnitellaan asuntoauton ostoa, jotta pari noista vuotuisista reissuista voisi tehdä ilman lentokonetta Eurooppaan.
Ei stana "se vaan on sellainen meidän perheen juttu" ei ole itsekkyydellä rajaa.. Voisko teidän juttu olla vaikka ihan koti Suomeen tutustuminen tai vaikka junalla matkustus..
En ole lainaamasi viestin kirjoittaja, mua ei ainakaan kotimaan matkailu kiinnosta yhtään. Ja samalla rahalla saa ulkomailla enemmän.
Lisäksi ulkomailla kukaan ei ala jankuttaa ilmastonmuutoksesta. Uskokaa, tämä on ihan suomalaisten oma juttu (siis siten, että rivikansalaiset alkaisivat hihhuloimaan).
:D Monessa maassa on esimerkiksi muovipussit kielletty jo aikoja sitten. Silloin kun Suomessa ei asiaa edes mietitty
Ei sillä pussikiellolla ole mitään tekemistä ilmastonmuutoksen kanssa. Katso merta.
Vierailija kirjoitti:
Ne pakenevat itseään, mutta pakoon ei pääse.
Joku pakenee uskontoon, joku alkoholkiin, joku matkailuun jne, se on kuolmenapelkoa, elämänpelkoa, pakenemista pois pelosta.
Ja sitten nämä lentonarkit tulevat kotiin, eikä heillä ole kuin entgistä tyhjempi ja pelokkaampi olo. Käteen ei jäänyt matkasta mitään. Olo on vain huonompi, se pitää korjata suunnittelemalla uutta ulkomaanmatkaa.
Ei, vaan olo on upea! Ja silti alan suunnittelemaan seuraava matkaa.
Suomen kesästä nautin kyllä ihan täysillä -tallissa on avoauto sitä varten.
Valitettava tosiasia on se, että sillä ei ole mitään merkitystä, jos minä lopetan lentämisen. Sillä ei ole mitään merkitystä vaikka koko Suomi lopettaisi lentämisen. Siitä tulee vain ihmiselle hyvä mieli. Oikea muutos voidaab saada aikaan vaan lobbaamalla ja aktivismilla. Ainoastaan poliitikot ja suuryritykset voivat vielä pelastaa planeetan.
Mä haen ulkomailta valoa ja lämpöä, historiaa ja hyvää paikallista ruokaa.
Kotona on toki sähkövalot ja lämmitys, historiaa seuraan dokumenteista ja laitamme paljon etnisiä ruokia.
Jotenkin se ei vain ole sama??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me käydään ulkomailla 5-7 kertaa vuodessa. Pari reissua ilman lapsia ja sitten loput koko perheen voimin. Kaikki tykkää matkustamisesta, lapset puhuvat sujuvaa englantia ja se vaan on sellainen meidän perheen juttu. Nyt suunnitellaan asuntoauton ostoa, jotta pari noista vuotuisista reissuista voisi tehdä ilman lentokonetta Eurooppaan.
Ei stana "se vaan on sellainen meidän perheen juttu" ei ole itsekkyydellä rajaa.. Voisko teidän juttu olla vaikka ihan koti Suomeen tutustuminen tai vaikka junalla matkustus..
En ole lainaamasi viestin kirjoittaja, mua ei ainakaan kotimaan matkailu kiinnosta yhtään. Ja samalla rahalla saa ulkomailla enemmän.
Lisäksi ulkomailla kukaan ei ala jankuttaa ilmastonmuutoksesta. Uskokaa, tämä on ihan suomalaisten oma juttu (siis siten, että rivikansalaiset alkaisivat hihhuloimaan).
:D Monessa maassa on esimerkiksi muovipussit kielletty jo aikoja sitten. Silloin kun Suomessa ei asiaa edes mietitty
Ei sillä pussikiellolla ole mitään tekemistä ilmastonmuutoksen kanssa. Katso merta.
ja monet ostavat ns biohajoavia pusseja pelastaakseen maailman
Kukaan ei tajua että sen pussin valmistus vaatii enemmän energiaa ja haitallisia kemikaaleja kuin tavallisen muovipussin. Eli hyöty menee jo miinukelle:)
Mulla kans tuttava, joka valittaa jatkuvasti työtä ja elämäänsä. Ainoa tavoite on, että pääsee matkalle. Matkalta palattua saattaa olla monta viikkoa ihan masiksessa ja valittaa, kuinka huono maa Suomi on. Kai se on joku tyhjyyden tunne, johon yrittää saada hetkellistä helpotusta matkustelulla. Matkustelu ei kuitenkaan korjaa niitä syvimpiä tuntemuksia, joita yrittää paeta.
Lemmikkien omistajana ei voi "rampata" koko ajan ulkomailla, ainakaan lentomatkoilla. Olen ratkaissut asian niin, että panostan asumiseeni tosi paljon. Kun on unelmien koti, jossa riittää aina uusia projekteja (100 vuotta vanha iso talo isolla pihalla), ei ole niin tyhjä ja tyytymätön fiilis. Kotiviikonloppukin on todella tervetullut, koska voi taas jatkaa jotain meneillään olevaa hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessa alkaa kyllä epäilyttää kirjoittajien ilmastohuolen aitous. Niin selvä kateus monesta viestistä paistaa niitä kohtaan, joilla on varaa matkustaa. Jos huolenne on todellista, hyvä juttu - mutta toivottavasti ette seuraavassa viestissä mollaa kasvissyöjiä tai valita autoilun kalleutta tms.
Matkustan kotimaassa ja voin taata että halvemmalla pääset Keski Eurooppaan. Toi kateuskortti on niin lapsellista.
Olisin mielelläni väärässä tässä asiassa, mutta katkeruus "lentelijöitä" kohtaan paistaa niin monesta viestistä. Ja se katkeruus vaikuttaa ihan henkilökohtaiselta...
Kylmää ja pimeyttä pakoon?
Kellarissako te asutte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjää se elämä on. Tuttu joskus myönsi että elämässä ei ole muuta odotettavaa kuin lomamatkat. Ja sosiaaliseen mediaan äkkiä kuvia.
Kyllä mä ymmärrän että kerran vuodessa haluaa lentää reissuun mutta vaikka 5krt on ihan liikaa ja nämä vasta hölmöjä ovat jotka lentävät toiselle puolelle maapalloa ja ovat sielä viikon tai Euroopan sisällä lennetään jonnekin yhdeksi yöksi.
En ymmärrä eikä nämä ihmiset tajua yhtään hiilijalanjäljen päälle vai eikö heitä vaan kiinnosta?
Ei kiinnosta tippaakaan.
Miksi ei? Onko sulla lapsia? Etkö halua jättää tuleville sukupolville parempaa planeettaa?
Voisi kiinnostaa jos tulevat sukupolvet lupaisivat maksaa eläkkeeni ja hoitaa minua kun olen vana ja sairas. Epäilen että näin käy, siksi on kiire nauttia maapallon elämästä nyt kun jalat kantavat ja itse tienattua rahaa on.
Minulle on merkityksetöntä olenko "hyvä vai huono" ihminen koska sellaisia titteleitä ei jaeta.
Vierailija kirjoitti:
Lemmikkien omistajana ei voi "rampata" koko ajan ulkomailla, ainakaan lentomatkoilla. Olen ratkaissut asian niin, että panostan asumiseeni tosi paljon. Kun on unelmien koti, jossa riittää aina uusia projekteja (100 vuotta vanha iso talo isolla pihalla), ei ole niin tyhjä ja tyytymätön fiilis. Kotiviikonloppukin on todella tervetullut, koska voi taas jatkaa jotain meneillään olevaa hommaa.
Tsemppiä hometalon korjausurakkaasi. Kotini on vankilani.
Kun me emme vaan ymmärrä. Luonnontila on sellainen jossa eliölajit jotka eivät osaa lentää, eivät myöskään lennä. Kulutus joka ihmisen luonnottomasta energian käytöstä syntyy on jotain aivan järkyttävää. Se energia joka kuluu yhdellä lentomatkalla vastaa sitä, että lämmittäisi omakotitaloa kokonaisen talven.
Historia on opettanut että ylellisyysesineet muuttuvat pikkuhiljaa sosiaalisen paineen alla välttämättömyyksiksi. Auto, kännykkä, tietokone, miksipä ei tämä loputon lentely jonnekin muualle, kaikki ovat asioita jotka ovat ensin olleet ylellisyyttä, ja markkinavoimien rattaat ovat muuttaneet ne kaiken kansan huviksi.
Siis lyhyesti: Me ollaan kaikki niiiin vieraantuneita luonnosta että kukaan meistä ei sitä enää kykene ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjää se elämä on. Tuttu joskus myönsi että elämässä ei ole muuta odotettavaa kuin lomamatkat. Ja sosiaaliseen mediaan äkkiä kuvia.
Kyllä mä ymmärrän että kerran vuodessa haluaa lentää reissuun mutta vaikka 5krt on ihan liikaa ja nämä vasta hölmöjä ovat jotka lentävät toiselle puolelle maapalloa ja ovat sielä viikon tai Euroopan sisällä lennetään jonnekin yhdeksi yöksi.
En ymmärrä eikä nämä ihmiset tajua yhtään hiilijalanjäljen päälle vai eikö heitä vaan kiinnosta?
Ei kiinnosta tippaakaan.
Miksi ei? Onko sulla lapsia? Etkö halua jättää tuleville sukupolville parempaa planeettaa?
Voisi kiinnostaa jos tulevat sukupolvet lupaisivat maksaa eläkkeeni ja hoitaa minua kun olen vana ja sairas. Epäilen että näin käy, siksi on kiire nauttia maapallon elämästä nyt kun jalat kantavat ja itse tienattua rahaa on.
Minulle on merkityksetöntä olenko "hyvä vai huono" ihminen koska sellaisia titteleitä ei jaeta.
Kyllä sinunkin kaltaiselle ihmiselle suitset löytyy, eikä silloinkaan ole kyse siitä oletko "hyvä" vai "huono". Kyse on siitä miten käyttäydyt. Lisää kulutusveroja.
Ei kannata toisten ihmisten ratkaisusta hermostua. Ehkä yksi etelänmatka ei tekisi pahaa sullekkaan 😊 me käydään tavallisesti kaksi kertaa ulkomailla vuodessa. Ajatuksena on joskus muuttaa sinne pysyvästi.
Luonto korjaa kyllä itsensä täydelliseksi kun ihminen on poistanut itsensä maapallolta. Siksi en ole huolissani luonnosta.
Lentäminen on nykyään liian halpaa. Suomen sisälläkin lentolippu voi maksaa vähemmän kuin junalippu. Kulutustottumukset eivät muutu, mikäli lentolippujen hintoja ei nosteta reilusti. Ja kuka niitä uskaltaisi nostaa? Lentäminen on niin halpaa, että käytännössä kaikilla on varaa matkustaa.
Jos lentämisen välttäminen jätetään kuluttajan omantunnon varaan, mitään näkyvää, saati riittävää, muutosta ei tule tapahtumaan.
Tämä on hankala yhtälö. Matkustelu on mukavaa ja mielenkiintoista, ja matkailu oikeasti avartaa. Ja nykyään kaikilla on varaa, joskaan ei ehkä mahdollisuutta, matkustaa. Olisin nuorena kiljunut riemusta, mikäli silloin olisi ollut mahdollista ostaa lentoliput netistä satasella tai halvemmallakin edestakaisin Pariisiin tai Roomaan. Eli en ihmettele sitä, että ihmiset matkustelevat paljon, koska se on nykyään tehty sekä helpoksi että halvaksi.
Matkailu kuitenkin myös tuhoaa ympäristöä. Turistimassat itsessään ovat jo paikoittain paha ongelma, lentojen vaikutuksesta puhumattakaan.
Olen kuitenkin jäävi tuomitsemaan paljon matkustelevia, koska itsekin on tullut aikoinaan reissattua paljon, ja useammalla mantereella. Mutta tämä on kuitenkin ongelma, joka on ratkaistava ennemmin tai myöhemmin, tavalla tai toisella. Näinä aikoina olen kuitenkin tyytyväinen päätökseeni olla hankkimatta lapsia. Jotenkin hirvittää, miltä maailma mahtaakaan näyttää 50 vuoden päästä.