Mistä voi etukäteen tietää, että tuleeko mies hoitamaan lapsia sitten kun niitä saadaan?
Täällä on koko ajan ketjuja, joissa joku äiti valittaa, että hänen mies ei osallistu lasten hoitamiseen tai kotitöihin eikä ymmärrä äidin väsymystä, ja sitten muut kommentoivat ketjuun, että mitäs menit lisääntymään miehen kanssa, jota ei kiinnosta omien lasten hoito. Mistä sen voi etukäteen tietää, että mies tulee tai ei tule hoitamaan niitä omia lapsiaan tai omaa vauvaansa, sitten kun niitä lapsia on saatu? Itse sain yhdessä suunnitellun lapsen miehen kanssa, joka ennen lapsen syntymää teki paljon kotitöitä, hoiteli paljon yhteisiä asioita, tykkäsi leikkiä kavereiden lasten kanssa ja sanoi monta kertaa, että sitten kun saadaan lapsia, niin hän tietenkin hoitaa niitä yhtä paljon kuin minä. No eipä hoitanut, lapsi on nyt vuoden, eikä mies ole hoitanut häntä juuri yhtään, joskus muutaman minuutin jaksaa lapsensa kanssa leikkiä. Miten olisin voinut ennakoida tämän ja olla lisääntymättä juuri hänen kanssa?
Kommentit (332)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
> Kuinka varmistaa ennen naimisiin menoa että tuleva äiti ei vaadi lapselle kahta "äitiä" eli
> isä voi toimia vauvan ja lapsen kanssa myös lapsen äidin menettelyistä poikkeavalla tavalla.
> Ellei isä toimi äidin vaatimalla tavalla on isä helposti siirretty syrjään ja sitten toisaalla
> valitetaan kun isä ei osallistu lapsen ja kodin hoitamiseen.> Niin, kuinka varmistaa ennen naimisiin menoa ettei nainan lapsen tai useamman myötä
> omistaudu pelkästään lapsille laiminlyöden parisuhteen seksiä myöten?
> Vauva-lehden keskusteluja seuratessa tulee mieleen että rakennetaan mahdottomia
> yhtälöitä jotka pikkulapsi- vai sanotaanko ruuhkavuosina saa jaksamisen loppumaan ja
> jomman kumman tai molemmat hakemaan parisuhteesta puuttuvia elementtejä liiton
> ulkopuolelta.Aloitukseni koskee sitä, että mies ei hoida vauvaa ollenkaan. Ei sitä, että mies hoitaa eri tavalla kuin äiti. Vaan sitä, että ei hoida ollenkaan, eli ei ollenkaan vaihda vaippoja, ei ollenkaan anna ruokaa, ei koskaan vaihda puhtaita vaatteita lapselle, ei koskaan pue vauvaa uloslähtiessä, ei koskaan osta lapselle vaatteita, ei ollenkaan anna juotavaa, ei koskaan laita nukkumaan. Varmaan jotkut äidit vaatii isää toimimaan samalla tavalla kuin äiti itse toimii, mutta se aihe ei liity aloitukseeni mitenkään. Ap
Kommenttini koskee nimenomaan sitä että äidin ylimitoitetuilla vaatimuksilla estetään isän osallistuminen vauvan hoitamiseen ja sitten valitetaan ettei isä osallistu. Perimmältään on kyse siitä että isä ei saa tehdä lainkaan ellei tee juuri kuten äiti halua. Eli äiti edellyttää että lapsella on kaksi äitiä. Todennäköisesti on monia muikakin menettelyitä joilla äiti pyrkii rajaamaan isän pois vauvaa hoitamasta. : (
Olet niin pihalla asioista kuin joku vain voi pihalla olla.
Totta, olen pihalla kuin lumiukko monen muun miehen seurassa lapsen äidin vaatimusten ajettua meidät sinne. : (
Isäukko, mene muualle kitisemään! Olit todella ikävä ja piittaamaton isä. Jatkuva valituksesi oli jo lapsuudessa uskomattoman rasittavaa kuunneltavaa. Siksi äitikin kai sai seurastasi tarpeekseen, yksin vastuun kantamiseen väsyttyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
> Kuinka varmistaa ennen naimisiin menoa että tuleva äiti ei vaadi lapselle kahta "äitiä" eli
> isä voi toimia vauvan ja lapsen kanssa myös lapsen äidin menettelyistä poikkeavalla tavalla.
> Ellei isä toimi äidin vaatimalla tavalla on isä helposti siirretty syrjään ja sitten toisaalla
> valitetaan kun isä ei osallistu lapsen ja kodin hoitamiseen.> Niin, kuinka varmistaa ennen naimisiin menoa ettei nainan lapsen tai useamman myötä
> Vauva-lehden keskusteluja seuratessa tulee mieleen että rakennetaan mahdottomia
> yhtälöitä jotka pikkulapsi- vai sanotaanko ruuhkavuosina saa jaksamisen loppumaan ja
> jomman kumman tai molemmat hakemaan parisuhteesta puuttuvia elementtejä liiton
> ulkopuolelta.Aloitukseni koskee sitä, että mies ei hoida vauvaa ollenkaan. Ei sitä, että mies hoitaa eri tavalla kuin äiti. Vaan sitä, että ei hoida ollenkaan, eli ei ollenkaan vaihda vaippoja, ei ollenkaan anna ruokaa, ei koskaan vaihda puhtaita vaatteita lapselle, ei koskaan pue vauvaa uloslähtiessä, ei koskaan osta lapselle vaatteita, ei ollenkaan anna juotavaa, ei koskaan laita nukkumaan. Varmaan jotkut äidit vaatii isää toimimaan samalla tavalla kuin äiti itse toimii, mutta se aihe ei liity aloitukseeni mitenkään. Ap
Kommenttini koskee nimenomaan sitä että äidin ylimitoitetuilla vaatimuksilla estetään isän osallistuminen vauvan hoitamiseen ja sitten valitetaan ettei isä osallistu. Perimmältään on kyse siitä että isä ei saa tehdä lainkaan ellei tee juuri kuten äiti halua. Eli äiti edellyttää että lapsella on kaksi äitiä. Todennäköisesti on monia muikakin menettelyitä joilla äiti pyrkii rajaamaan isän pois vauvaa hoitamasta. : (
Totta, olen pihalla kuin lumiukko monen muun miehen seurassa lapsen äidin vaatimusten ajettua meidät sinne. : (
En ihan ymmärrä mikä pointtisi on, joten voisitko kertoa mitä tarkoitat sillä, että lapsen äidin vaatimukset ovat ajaneet sinut pihalle. Itse yritin vaatia mieheltäni, että hän vaihtaisi edes kerran kuukaudessa lapselle vaipan. Ei haittaa vaikka se puhdas vaippa menisi vaikka väärinpäin tai mikä se miehen oma tapa nyt sitten onkaan. Ja yritin vaatia mieheltäni, että hän edes joskus antaisi lapselle ruokaa tai juotavaa. Minulle oli aivan sama, että antaako mies sen juotavan tuttipullosta vai juomalasista vai mistä nyt mieluiten antaakin. Hän ei ole suostunut vaihtamaan vaippaa edes sillä omalla tavallaan kertaakaan eikä antamaan juotavaa eikä syötävää edes sillä omalla tavallaan kertaakaan. Onko sinusta äidin asettama kohtuuton vaatimus, että lapsi saisi puhtaan vaipan tai juotavaa? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäukko, mene muualle kitisemään! Olit todella ikävä ja piittaamaton isä. Jatkuva valituksesi oli jo lapsuudessa uskomattoman rasittavaa kuunneltavaa. Siksi äitikin kai sai seurastasi tarpeekseen, yksin vastuun kantamiseen väsyttyään.
Olet oikeassa, niin minä olin ikävä ja piittaamaton isä joka yöllä kellon ollessa mitä hyvänsä kävin ensin pesemässä kakkapyllyn ja laittamassa puhtaan vaipan pukemisen kera. Imetyksen aikana tein lapsen äidille välipalaa jotta jaksaisi. Sitten röyhtäytin lapsen ja sain hänet nukkumaan. Aamulla muiden nukkuessa lähdin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Mies tekee kotitöitä, leikki ja jutteli kavereiden lasten kanssa. Ajattelin, että siinäpä iskäainesta. Ei ollu.
Meillä taas mies ei halunnut alunperin lapsia ollenkaan, mutta oma biologinen kelloni tikitti 35v. niin voimakkaasti, että lähes pakotin hänet tekemään lapsen kanssani. Viisi vuotta yritin kieltää tuntemuksiani ja sysätä syrjään halua olla äiti, joten asia kärjistyi niin, että hyvin suoraan ilmoitin kaksi vaihtoehtoa, joista hän valitsi lapsentekohommat. Oltiin oltu tässä vaiheessa 9v. yhdessä.
Hän on alusta asti ollut hyvä ja huolehtiva isä. On myös kiitollinen siitä, että sain hänet tähän ryhtymään. Rakastaa lastaan yli kaiken.
Minä aavistelin jo ennen lapsen syntymää, että on varmasti hyvä isä, mutta hän itse ei ollut asiasta lainkaan varma. Näinkin päin voi siis käydä.
Vierailija kirjoitti:
> Totta, olen pihalla kuin lumiukko monen muun miehen seurassa lapsen
> äidin vaatimusten ajettua meidät sinne. : (En ihan ymmärrä mikä pointtisi on, joten voisitko kertoa mitä tarkoitat sillä, että lapsen äidin vaatimukset ovat ajaneet sinut pihalle. Itse yritin vaatia mieheltäni, että hän vaihtaisi edes kerran kuukaudessa lapselle vaipan. Ei haittaa vaikka se puhdas vaippa menisi vaikka väärinpäin tai mikä se miehen oma tapa nyt sitten onkaan. Ja yritin vaatia mieheltäni, että hän edes joskus antaisi lapselle ruokaa tai juotavaa. Minulle oli aivan sama, että antaako mies sen juotavan tuttipullosta vai juomalasista vai mistä nyt mieluiten antaakin. Hän ei ole suostunut vaihtamaan vaippaa edes sillä omalla tavallaan kertaakaan eikä antamaan juotavaa eikä syötävää edes sillä omalla tavallaan kertaakaan. Onko sinusta äidin asettama kohtuuton vaatimus, että lapsi saisi puhtaan vaipan tai juotavaa? Ap
Hienoa että pystyt hyväksymään miehen menettelyn. Pointtini on se että monelle miehelle vai pitäisikö sanoa naiselle on ongelma isän erilainen menettely jo poikkeaa äidin tavasta.
Yhdestä omasta menettelytavasta kirjoitin kommentissa #300 ja sama tekemisen meininki on ollut siitä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
> Totta, olen pihalla kuin lumiukko monen muun miehen seurassa lapsen
> äidin vaatimusten ajettua meidät sinne. : (En ihan ymmärrä mikä pointtisi on, joten voisitko kertoa mitä tarkoitat sillä, että lapsen äidin vaatimukset ovat ajaneet sinut pihalle. Itse yritin vaatia mieheltäni, että hän vaihtaisi edes kerran kuukaudessa lapselle vaipan. Ei haittaa vaikka se puhdas vaippa menisi vaikka väärinpäin tai mikä se miehen oma tapa nyt sitten onkaan. Ja yritin vaatia mieheltäni, että hän edes joskus antaisi lapselle ruokaa tai juotavaa. Minulle oli aivan sama, että antaako mies sen juotavan tuttipullosta vai juomalasista vai mistä nyt mieluiten antaakin. Hän ei ole suostunut vaihtamaan vaippaa edes sillä omalla tavallaan kertaakaan eikä antamaan juotavaa eikä syötävää edes sillä omalla tavallaan kertaakaan. Onko sinusta äidin asettama kohtuuton vaatimus, että lapsi saisi puhtaan vaipan tai juotavaa? Ap
Hienoa että pystyt hyväksymään miehen menettelyn. Pointtini on se että monelle miehelle vai pitäisikö sanoa naiselle on ongelma isän erilainen menettely jo poikkeaa äidin tavasta.
Yhdestä omasta menettelytavasta kirjoitin kommentissa #300 ja sama tekemisen meininki on ollut siitä lähtien.
No sinä ilmeisesti olet hoitanut vauvaasi yöllä ja päivällä, ja hyvä niin. Kurjaa, jos se ei ole vaimollesi kelvannut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli miehen pitää elättää perheensä ja lisäksi hoitaa kotityötkin? Mitä se äityislomaäityli/kotirouva päivisin tekee muuta kuin nillittää vauvapalstalla?
Kylläpä oli oikeata asiantuntijaa siinä. ”Mitä se äitiyslomaäityli/kotirouva päivisin tekee muuta kuin nillittää vauvapalstalla?”
Oletko kokeillut sitä äitiyslomaäitylin hommaa joskus. Valvot yöt ja 2-3 tunnin yöunilla teet kotityöt (siivous, tiskit, kaupassakäynti, ruoanlaitto, pyykkäys jota riittää kiitos vauvan), ja aikaa lapsen kanssa olemiseen, että saa hoivaa ja huolenpitoa ja sitten mies kotona odottaa hoivaa ja huolenpitoa kun se ylirasittunut ja rättiväsynyt äitiyslomaäityli kaatuu sänkyyn päivänpäätteeksi vain herätäkseen 2-3 tunnin päästä taas vaihtamaan vaipat ja syöttämään vauveli.
Mies vetää lonkkaa yöt ja jatkaa uniaan. Miten monta kuukautta itse mahtaisit jaksaa? Taitais riittää viikko mä luulen mutta se äitiyslomaäityli jatkaa tätä ainakin pari vuotta jotkut vielä pidempään.
Voi hitsi kun se astian- ja pyykinpesukoneen napin painaminen on niiiiin raskasta. Jos nainen rakastaa siivoamista niin ei kai siinä sitten mitään, kukin tavallaan.
Kyllä tuo niin vaativaa ydinfysiikkaa tuntuu oleva, ettei siihen suomalainen kies kykene.
Tutustumalla mieheen ennen lastentekopuuhiin alkamista. Se, että leikkii naapurin tms lasten kanssa ei sano yhtään mitään. Sen tietää luonteesta ja vaikka siitä, mikä on tärkeää tämän elämässä ja missä määrin ja minkä verran se tärkeä asia aikaa vie jne.
Minulle mies myös vakuutteli, että hoitaa "ihan itse kokonaan lapsen". No tiesin ja tunsin miehen, joten lapsia ei tullut: yksinhuoltajuus ei ole ikinä ollut mun juttuni.
Serkkunsa, kun sai lapsen, jonka kummiksi mies myös ryhtyi, sanoi tämä alkavansa nyt olla tämän lapsen kanssa. Alkoihan se... lapsi on 12-vuotias ja kerran oli tämän kanssa muutaman tunnin.
Mun kokemus on se, että itse olen hoitanut lapseni 100%:sti vauva-aikana. Kun olen mennyt töihin niin mies on saanut enemmän vastuuta. Mun mies on lämmin, ihmisläheinen. Siitä tiesin, että hoitaa kaikkia läheisiään :). Välittää ja rakastaa aidosti. Ei siinä lupauksia tarvita. Mutta vauva-aikana tunsi itsensä vähän ulkopuoliseksi, kun katosin sinne "vauvakuplaan". Leikki-ikäisten kanssa on ollut jo paljonkin.
Oikeastaan vain sillä, että mies on hoitanut omia aikaisempia lapsiaan hyvin. Eikä sekään ole sataprosenttisen varma keino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli miehen pitää elättää perheensä ja lisäksi hoitaa kotityötkin? Mitä se äityislomaäityli/kotirouva päivisin tekee muuta kuin nillittää vauvapalstalla?
Kylläpä oli oikeata asiantuntijaa siinä. ”Mitä se äitiyslomaäityli/kotirouva päivisin tekee muuta kuin nillittää vauvapalstalla?”
Oletko kokeillut sitä äitiyslomaäitylin hommaa joskus. Valvot yöt ja 2-3 tunnin yöunilla teet kotityöt (siivous, tiskit, kaupassakäynti, ruoanlaitto, pyykkäys jota riittää kiitos vauvan), ja aikaa lapsen kanssa olemiseen, että saa hoivaa ja huolenpitoa ja sitten mies kotona odottaa hoivaa ja huolenpitoa kun se ylirasittunut ja rättiväsynyt äitiyslomaäityli kaatuu sänkyyn päivänpäätteeksi vain herätäkseen 2-3 tunnin päästä taas vaihtamaan vaipat ja syöttämään vauveli.
Mies vetää lonkkaa yöt ja jatkaa uniaan. Miten monta kuukautta itse mahtaisit jaksaa? Taitais riittää viikko mä luulen mutta se äitiyslomaäityli jatkaa tätä ainakin pari vuotta jotkut vielä pidempään.
Voi hitsi kun se astian- ja pyykinpesukoneen napin painaminen on niiiiin raskasta. Jos nainen rakastaa siivoamista niin ei kai siinä sitten mitään, kukin tavallaan.
Muistuipa mieleen kommentti, jonka yksi mies kirjoitti pari vuotta sitten. Siinä oli aiheena se, kun mies olisi joutunut vapaapäivänään laittamaan koneellisen pyykkiä kuivumaan, mutta mies "ei ehtinyt". Jos joku ei muista, niin voin kertoa enemmän.
Olet jankannut jo vuosia tätä tarinaasi. Kuinka helvetissä kukaan jaksaa tällaista jankkaamista?
Samaa voisi kysyä tuolta napinpainallusmieheltä. Miten helvetissä se jaksaa jauhaa siitä napin painalluksesta joka jumalan ketjussa vudesta toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemus on se, että itse olen hoitanut lapseni 100%:sti vauva-aikana. Kun olen mennyt töihin niin mies on saanut enemmän vastuuta. Mun mies on lämmin, ihmisläheinen. Siitä tiesin, että hoitaa kaikkia läheisiään :). Välittää ja rakastaa aidosti. Ei siinä lupauksia tarvita. Mutta vauva-aikana tunsi itsensä vähän ulkopuoliseksi, kun katosin sinne "vauvakuplaan". Leikki-ikäisten kanssa on ollut jo paljonkin.
Ei pidä kadota sinne vauvakuplaan. Isä pystyy hoitamaan pientä vauvaa aivan tasan yhtä hyvin. Sen ei nimenomaan pidä mennä niin, että isä pakenee vastuuta ja sitten vasta osallistuu, kun lapset vanhempia.
Aika pitkälle voit päätellä miehesi isän suhtautumisesta omiin lapsiinsa. Onko hän ollut läsnä? Huolehtinut? Ollut mukana harrastuksissa? Auttanut koulutehtävien kanssa? Laittanut ruokaa? Vaihtanut vaippoja jne.
Miehesi tulee monin tavoin muistuttamaan omaa isäänsä.
Miehelle voi olla iso kriisinpaikka kun vauva syntyy. Ehkä ei koe rakkautta lastaan kohtaa samalla tavalla kuin ajatteli ennen lapsen syntymää. Voi myös kokea, että vauva on hänet syrjäyttänyt ja parisuhteessa ei ole mitään hyvää.
Monesti meille äideille alkaa melko pian muodostua käsitys mikä on vauvalle parasta ja miten asiat vauvan kanssa pitää hoitaa ja reagoimme vauvan tarpeisiin herkemmin kuin miehet.
Syytämme hormoonihöyryissämme ja väsymyksen keskellä miehiämme siitä, että he eivät osaa tehdä mitään oikein.
Ei ihme jos osa niistä hyvistäkin miehistä pakenee eivätkä halua yrittää kun moitteita tulee milloin mistäkin.
Tiedän myös isiä, jotka ovat taaperoiässä ottaneet enemmän vastuuta ja alkaneet antaa lapselleen aikaa. Tuolloin kommunikointikin lapsen kanssa on jo helpompaa. Toki niitä täysin vastuuttimiakin on ja usein miesten on vaikea ymmärtää, että miten raskasta vauvan kanssa voi oikesti olla.
En ole lukenut kuin aloituksen ja pari viimeistä sivua ja eihän tuota voi tietää ja toiseksi osallistuminen hoitamiseen on sitten määrittelykysymys.
Osa ei halua ja osaa hoitaa ollenkaan. Ovat egoisteja, uraohjuksia tai palikka-aivoisia nörttejä jne, , kyllä sen huomaa.
Osa tuosta tulee ylimitoituista nykyajan odotuksista. Kun mies on mies eikä nainen, niin eroja hoitamisessa tulee väkisin. Alkaen siitä, ettei mies voi imettää eikä ole samanlaista symbioosia lapsen kanssa. Eli kyllä tuo vauvan/lapsen omiminen lievässä muodossa on tuttua.
Kuule ap, et sinä voi tulevaisuutta tietää mistään. Sinä tai mies voitte kuolla kun teillä on pienet lapset. Voitte sairastua, jäädä työttömiksi, talonne palaa.
Se tulevaisuudessa on jännää, ettei sitä pysty kukaan ennustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muijalle pentu jalkaan kotiin kiinni ja ittelle ralli päälle.
Eipähän oo kylillä jakamassa.
Itte voi silloin "ulkoilla" ja harrastaa.
Ei ainoa tilintuoja voi himaan hautautua.
Pena, 51
Heh, mun ex "Pena, 41" ajatteli noin. Se liitto kesti lapsen syntymän jälkeen neljä vuotta ja päättyi minun aloitteestani. Yksi parhaita päätöksiäni.
Jatkoit työttömänä kunnan vuokrayksiöhuoltajana?
Pena heitti välillä elaria, kun olit taantunut lähiterassille sata kertaa surkeamman ukon nuoltavaksi..?
No, nyt kaikki siis hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pena, 51
Heh, mun ex "Pena, 41" ajatteli noin. Se liitto kesti lapsen syntymän jälkeen neljä vuotta ja päättyi minun aloitteestani. Yksi parhaita päätöksiäni.
Pena heitti välillä elaria, kun olit taantunut lähiterassille sata kertaa surkeamman ukon nuoltavaksi..?
Heh, mä oon nähny kymmenen tällasta naisen elon "settiä" tuttavapiirissä.
- Mirkku, 41, mikä vaan suomalaiskaupungin räkälähiö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pena, 51
Itse asiassa, sama vakityö on edelleen, tosin hankin myöhemmin myös yliopistokoulutuksen. Asunto on oma, velaton osake, yhdessä aviomies 2.0:n kanssa, jonka löysin hiukan "Penasta" eroamisen jälkeen, liki 15 vuotta sitten. Terassilla ei käydä, ei alko maistu kummallekaan. Siinä kyllä olet oikeassa, että "Pena" luisteli elareista, nyt on sekin elämänvaihe jo historiaa. Kaikki on hyvin, kiitos.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3434197/
Because cross-species evidence suggests that high testosterone (T) may interfere with paternal investment, the relationships between men's transition to parenting and changes in their T are of growing interest. Studies of human males suggest that fathers who provide childcare often have lower T than uninvolved fathers
Ottakaa mies, jolla alhaiset testot.