Miksi hoitajilla on niin huonot palkat?
Raskasta työtä ja kolmivuorotyötä... Vastuu ihmishengistä ja koko ajan saa kiittämyyttä niskaan. Ihmiset voisi ruveta arvostamaan hoitajien tekemää työtä, mutta eihän sitä arvosteta ennen kuin itse joutuu terveydenhuolloin pariin.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole : ) Mulla on tuttuja hoitsuja, ei ihan nuoria tosin, mutta lentelevät lomat ja viikonloppuvapaat ympäri maailmaa, on uudet autot, talot, säästöt ja kaikki.
Jaa viikonloppuvapaita ympäri maailmaa? Provoat, ei tosiaan ole asiat noin noilla palkoilla oli sitten ammatiltaan mikä tahansa.
Totta se vaan on, mutta voihan pelissä olla esim. perintöjä tms. Tuttavapiirissä on kuitenkin paljon sairaanhoitajia jotka elelevät mukavan näköisesti. Nuorilla asuntovelallisilla tietenkin tiukempaa uran alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien palkat eivät ole huonot. Miksi pidätte yllä tätä harhakäsitystä?
Ja taas joku palikka ölisee insinööreistä.
Minusta 2300€ brutto on kyllä siitä hommasta huono. Tk-lääkäri opiskelee 2 vuotta pidempään ja saa monesti kuitenkin yli tuplasti enemmän + lisät työn vastuusta. En sano että sama pitäisi olla mutta ero on päätä huimaava kun puhutaan työn tasolla ja vastuusta.
Tilastokeskuksen mukaan parempi, ja jopa erittäin tyypillinen palkka. Onhan noita hoitsuja sen verran paljon että en ihmetteli.
Alla lainaus vuodelta 2017, vuoden 2017 tilasto on vasta julkistettu ja siinä oli moodi 100 euroa korkeampi, jossa samat ryhmät kuin aiemmin, vastaavasti mediaani ja keskiarvo olivat laskeneet (palkkaerot kaventuneet).
"Tämä oli yleisin (moodi) ansioluokka. Tyypillisimpiä ammattiluokkia 2 500-2 599 euroa kuukaudessa ansaitsevissa olivat mm. sairaanhoitaja, lastentarhanopettaja ja rakennustyöntekijä, tilastokeskuksen sivuilla todetaan."
Itsee en ainakaaan pystyiisi olla syventymätttä yhä enemmän ihhmisen anatomiaaan ja psykologiaaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta 2300€ brutto on kyllä siitä hommasta huono. Tk-lääkäri opiskelee 2 vuotta pidempään ja saa monesti kuitenkin yli tuplasti enemmän + lisät työn vastuusta. En sano että sama pitäisi olla mutta ero on päätä huimaava kun puhutaan työn tasolla ja vastuusta.
Näytä YKSIKIN tilasto jossa hoitajien palkan mediaani olisi edes lähellä tuota 2300 euroa.
Keskipalkka on noin 2500€/kk, vasta aloittaneella voi jäädä jopa alle ja siihen lisät päälle. Sen tietää kaikki, en tiedä mistä kuvittelet sairaanhoitajien palkkojen olevan jotenkin päätähuimaavia. Voit itse katsoa vaikka oikotie —> palkkavertailu.
Niin on huonot palkat monilla muillakin, jopa huonommat, esim. yhtä lailla tarkkuutta ja huolellisuutta vaativa bioanalyytikko, fysioterapeutti, sosiaaliohjaaja etc.
Myös monissa akateemisen tutkinnon vaativissa, paljon juridista virkamiesvastuuta sisältävissä hommissa on huonot palkat, esim. sossut. Jopa sillä sairaanhoitajalla voi olla parempi palkka kuin sosiaalityöntekijällä. Että ei hoitajat mikään erityisryhmä siinä mielessä ole.
Minun palkkani on 11e/h ravintola/keittiötyöntekijänä. Bruttona tulee käteen n. 1700-1800e/kk, että silleen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakeutua jonnekin tehtaan liukuhihnalle duuniin ilman mitään koulutusta ja saa parempaa palkkaa huomattavasti paremmilla lisillä, kuin hoitajana :)
No minäpä vaihdoin sieltä nimenomaan hoitoalalle. Se työ oli ihan hirveetä. Tuntui siltä ettei elämällä ollut mitään merkitystä 😂 ainiin, ja palkka on itse asiassa parempi hoitoalalla. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole : ) Mulla on tuttuja hoitsuja, ei ihan nuoria tosin, mutta lentelevät lomat ja viikonloppuvapaat ympäri maailmaa, on uudet autot, talot, säästöt ja kaikki.
Jaa viikonloppuvapaita ympäri maailmaa? Provoat, ei tosiaan ole asiat noin noilla palkoilla oli sitten ammatiltaan mikä tahansa.
Totta se vaan on, mutta voihan pelissä olla esim. perintöjä tms. Tuttavapiirissä on kuitenkin paljon sairaanhoitajia jotka elelevät mukavan näköisesti. Nuorilla asuntovelallisilla tietenkin tiukempaa uran alussa.
Entä puolisot? Heidän tulonsa myös vaikuttavat. Suomessa on myös muotia että esitetään varakkaampia kuin oikeasti ollaan. Ostetaan kaikki velaksi ja ollaan muka rikkaita vaikka todellisuudessa ollaan korvia myöten veloissa ja kylmänhiki otsalla mietitään miten seuraavan kuuhun pärjätään näillä kulisseilla.
Koska hoitajat eivät ole lääkäreitä.
Mun tuntipalkka 17e/h. Ei lisät mukana. Päivätyössä palkka n. 2600e ja lisillä taas vaihtelee tosi paljon. 3000e -->
Sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö sinä, mitä siihen lääkärin työhön oikeasti sisältyy, ja millainen vastuu verrattuna hoitajaan?
Hoitsut lakkoilivat vuonna 2007 . Tehyn pj Jaana Laitinen-Pesola kusi liittonsa jäseniään öögaan, kun väitti, että hoitsut saavat lakon ansiosta kaiken kaikkiaan 30 % liksan korotukset.
Näitä tulevien vuosien korotuksiahan ei koskaan tullutkaan. Aivan samat peruskorotukset jaettiin sittemmin kaikille kunta-alan työntekijöille.
Eli hoitajat eivät saaneet yhtään sen enempää kaulaa muihin, kuin ennenkään, eli jäivät sinne matalapalkka-alalle, minne itse asiassa kuuluvatkin.
Siksi heillä on huonot palkat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakeutua jonnekin tehtaan liukuhihnalle duuniin ilman mitään koulutusta ja saa parempaa palkkaa huomattavasti paremmilla lisillä, kuin hoitajana :)
No minäpä vaihdoin sieltä nimenomaan hoitoalalle. Se työ oli ihan hirveetä. Tuntui siltä ettei elämällä ollut mitään merkitystä 😂 ainiin, ja palkka on itse asiassa parempi hoitoalalla. :)
Riippuu työstä. Meillä olin tehdastyöläiset repii monet reippaasti yli 3000€/kk bruttona jotkut yltävät 4000€/kk ja todellakin sitä liukuhihnahommaa.
Kivaa hommaa? No sitä se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt sanoisi, että palkka vastaa koulutusta. Esim. insinööreillä suht samanlainen koulutus ja palkat moninkertaiset päivätyöstä. Tai vaikkapa sähkömiehillä amiskoulutus 2-3v ja palkka tutulla sähkärilläkin yli 4 tonnia. Meillä sairaanhoitaja on ylioppilas + 3,5v AMK koulutus ja palkka päivätyöstä on n.2350e (brutto).
Insinöörillä oikea työ ja vastuu
Höpön pöppöä! Pistäpä sairaanhoitajana kotihoidossa potilaaseen väärä insuliiniannos... että ei muka vastuuta?
niin tait teet insinöörinä lujuuslaskennassa pienen huolimattomuusvirheen todella monimutkaisessa kaavassa ja kauppakeskus romahtaa tappaen kerralla tuhansia. Ei muka vastuuta.
Taitaa olla tuo DI hommaa? Eikä tavallisen raksainssin.
Äläpä jauha mutua vaan lue FiSen sivuilta faktaa. Voit jopa yllättyö kuinka työkokemusperusteisesti AMK-inssi voidaan luokitella pätevämmäksi.
Omalla alallani vanhan liiton teknikko voi ottaa vastuut suunnitelmista, kun tekniikan tohtorilla ei riitä työkokemus suunnittelupätevyyden saavuttamiseksi. Tosin nuo teknikot alkaa olla kaikki eläkkeellä joten kyse on enää teoreettisesta tilanteesta.
T: sähkötekniikan ins/DI.
Vierailija kirjoitti:
Miten se nyt tähän liittyy? Kumma juttu kun ei ne ole lääkäreitä ulkomaillakaan mutta siellä saadaan peruspalkkaa vähintään tonni enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö sinä, mitä siihen lääkärin työhön oikeasti sisältyy, ja millainen vastuu verrattuna hoitajaan?
Tiedätkö sinä? Luuletko ettei sairaanhoitajalla ole mitään vastuuta ja työnkuvaa? En sano etteikö lääkäri olisi vastuussa hengistä ja toimenpiteiden seurauksista ja palkka on kyllä kohdillaan ja pitääkin olla isompi. Minusta vaan 2300€ on liian vähän vastuullisesta työstä. Se olisi sama jos lääkäri saisi vain esim. 3500€/kk bruttona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työstä. Meillä olin tehdastyöläiset repii monet reippaasti yli 3000€/kk bruttona jotkut yltävät 4000€/kk ja todellakin sitä liukuhihnahommaa.
Kivaa hommaa? No sitä se ei ole.
Olen ollut tuollaisessa liukuhihnatyössä. Ihan järkyttävää työtä, ahdistuin eikä työpäivissä ollut mitään sisältöä. Palkka oli huono ja työilmapiiri huono.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Onko joku väittänyt että pitäisi olla sama palkka vai mikä pointtisi oli?
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole, joskushan heille sitä mahdollisuutta tarjottiin, kun oli muuntokulutuskokeilu sairaanhoitajasta lääkäriksi. Yksikään hoitaja ryhmästä ei lopulta valmistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytä YKSIKIN tilasto jossa hoitajien palkan mediaani olisi edes lähellä tuota 2300 euroa.
Keskipalkka on noin 2500€/kk, vasta aloittaneella voi jäädä jopa alle ja siihen lisät päälle. Sen tietää kaikki, en tiedä mistä kuvittelet sairaanhoitajien palkkojen olevan jotenkin päätähuimaavia. Voit itse katsoa vaikka oikotie —> palkkavertailu.
Minä taas luotan mieluummin tilastokeskukseen kuin johonkin "kerro itse tänne palkkasi" sivustoon.
Puhumattakaan, että poliisilla on AMK-tutkinto tosin kuin lähäreillä.