Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoitajilla on niin huonot palkat?

Vierailija
27.11.2018 |

Raskasta työtä ja kolmivuorotyötä... Vastuu ihmishengistä ja koko ajan saa kiittämyyttä niskaan. Ihmiset voisi ruveta arvostamaan hoitajien tekemää työtä, mutta eihän sitä arvosteta ennen kuin itse joutuu terveydenhuolloin pariin.

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös sairaanhoitajilla 3-vuorossa ja työterveyshoitajilla ainakin ole ihan keskiverto hyvät palkat? Kolmosella alkava palkka.

Vierailija
62/114 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskasta työtä ja kolmivuorotyötä... Vastuu ihmishengistä ja koko ajan saa kiittämyyttä niskaan. Ihmiset voisi ruveta arvostamaan hoitajien tekemää työtä, mutta eihän sitä arvosteta ennen kuin itse joutuu terveydenhuolloin pariin.

Naisvaltainen ala. Siinäpä se!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hakeutua jonnekin tehtaan liukuhihnalle duuniin ilman mitään koulutusta ja saa parempaa palkkaa huomattavasti paremmilla lisillä, kuin hoitajana :)

No minäpä vaihdoin sieltä nimenomaan hoitoalalle. Se työ oli ihan hirveetä. Tuntui siltä ettei elämällä ollut mitään merkitystä 😂 ainiin, ja palkka on itse asiassa parempi hoitoalalla. :)

Riippuu työstä. Meillä olin tehdastyöläiset repii monet reippaasti yli 3000€/kk bruttona jotkut yltävät 4000€/kk ja todellakin sitä liukuhihnahommaa.

Kivaa hommaa? No sitä se ei ole.

Olen ollut tuollaisessa liukuhihnatyössä. Ihan järkyttävää työtä, ahdistuin eikä työpäivissä ollut mitään sisältöä. Palkka oli huono ja työilmapiiri huono.

Niin kuin sanoin riippuu työpaikasta eli missä ollaan töissä ja millä pisteellä olet töissä. Voin mainita esimerkkinä Nokian renkaat. Siellä on perusduunareilla suhteellisen kovia palkkoja monilla mutta koulutus on ammattikoulutasoa.

Vierailija
64/114 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien palkat eivät ole huonot. Miksi pidätte yllä tätä harhakäsitystä?

Ja taas joku palikka ölisee insinööreistä. 

Minusta 2300€ brutto on kyllä siitä hommasta huono. Tk-lääkäri opiskelee 2 vuotta pidempään ja saa monesti kuitenkin yli tuplasti enemmän + lisät työn vastuusta. En sano että sama pitäisi olla mutta ero on päätä huimaava kun puhutaan työn tasolla ja vastuusta.

Näytä YKSIKIN tilasto jossa hoitajien palkan mediaani olisi edes lähellä tuota 2300 euroa.

Keskipalkka on noin 2500€/kk, vasta aloittaneella voi jäädä jopa alle ja siihen lisät päälle. Sen tietää kaikki, en tiedä mistä kuvittelet sairaanhoitajien palkkojen olevan jotenkin päätähuimaavia. Voit itse katsoa vaikka oikotie —> palkkavertailu.

Minä taas luotan mieluummin tilastokeskukseen kuin johonkin "kerro itse tänne palkkasi" sivustoon.

No Tilastokeskus sanoo samaa joku tonne asiasta mainitsikin joten 🤷🏼‍♀️

Vierailija
65/114 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat on 80% työajastaan vauvapalstalla ja suomi24ssa, ehkä siinä syy palkkojen "huonouteen".

Vierailija
66/114 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen farmaseutti ja sairaanhoitaja- ystäväni tienaa paremmin kuin minä. Toki on sen kyllä mielestäni ansainnutkin. Tärkeä työ.

Vierailija
67/114 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta 2300€ brutto on kyllä siitä hommasta huono. Tk-lääkäri opiskelee 2 vuotta pidempään ja saa monesti kuitenkin yli tuplasti enemmän + lisät työn vastuusta. En sano että sama pitäisi olla mutta ero on päätä huimaava kun puhutaan työn tasolla ja vastuusta.

Tiedätkö sinä, mitä siihen lääkärin työhön oikeasti sisältyy, ja millainen vastuu verrattuna hoitajaan?

Tiedätkö sinä? Luuletko ettei sairaanhoitajalla ole mitään vastuuta ja työnkuvaa? En sano etteikö lääkäri olisi vastuussa hengistä ja toimenpiteiden seurauksista ja palkka on kyllä kohdillaan ja pitääkin olla isompi. Minusta vaan 2300€ on liian vähän vastuullisesta työstä. Se olisi sama jos lääkäri saisi vain esim. 3500€/kk bruttona.

Mittakaava voisi olla enemmän oikeaan suuntaan euromäärillä hoitaja 2300 ja lääkäri 4100.

Vierailija
68/114 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoitajilla ole mitään hätää! Ainakaan sairaanhoitajilla, fyssareilla ja terveydenhoitajilla. Heillä on lähes poikkeuksetta varakkaat puolisot tai ainakin ammatin puolesta täydelliset mahdollisuudet siihen. Lähipiirissä ja vähemmän lähipiirissä sattuu olemaan useampikin näiden ammattien edustaja ja suurimmalla osalla puoliso on lääkäri (ylläri..), yhdellä käsittääkseni hammaslääkäri, yhdellä joku perämies tai kapteeni ilmailualalla ja kahdella insinööri tai dippainssi. Ainiin ja yhdellä joku rekkakuski joka käsittääkseni tienaa kyllä oikein hyvin.

Nou hätä. Hoitajat on miesten silmissä eliittiä ja hoitajat nai aina ylöspäin. En tiedä yhtäkään hoitajaa jonka puoliso olisi vähemmän tienaava.

Vierailija
69/114 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, voitaisiin pudottaa nykyisestä puoleen.

Vierailija
70/114 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on huonot palkat monilla muillakin, jopa huonommat, esim. yhtä lailla tarkkuutta ja huolellisuutta vaativa bioanalyytikko, fysioterapeutti, sosiaaliohjaaja etc.

Myös monissa akateemisen tutkinnon vaativissa, paljon juridista virkamiesvastuuta sisältävissä hommissa on huonot palkat, esim. sossut. Jopa sillä sairaanhoitajalla voi olla parempi palkka kuin sosiaalityöntekijällä. Että ei hoitajat mikään erityisryhmä siinä mielessä ole.

Minun palkkani on 11e/h ravintola/keittiötyöntekijänä. Bruttona tulee käteen n. 1700-1800e/kk, että silleen.

Bruttona tulee käteen?

Vierailija
71/114 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robert Ressler kirjoitti:

Hoitajat on 80% työajastaan vauvapalstalla ja suomi24ssa, ehkä siinä syy palkkojen "huonouteen".

Niin osalla saattaa jäädä aikaa Facebookissa juoruilunkin näiden lisäksi

Vierailija
72/114 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä YKSIKIN tilasto jossa hoitajien palkan mediaani olisi edes lähellä tuota 2300 euroa.

Keskipalkka on noin 2500€/kk, vasta aloittaneella voi jäädä jopa alle ja siihen lisät päälle. Sen tietää kaikki, en tiedä mistä kuvittelet sairaanhoitajien palkkojen olevan jotenkin päätähuimaavia. Voit itse katsoa vaikka oikotie —> palkkavertailu.

Minä taas luotan mieluummin tilastokeskukseen kuin johonkin "kerro itse tänne palkkasi" sivustoon.

No Tilastokeskus sanoo samaa joku tonne asiasta mainitsikin joten 🤷🏼‍♀️

No 2500-2600 euroa on merkittävästi enemmän kuin 2300 jota täällä toitotetaan, ja viime vuonna se on jo noussut tuosta entisestään, samaten varmaan tänä vuonna (nähdään tilastoista vasta ensi vuoden loppupuolella.) joten ihan turha inistä mistään 2300 eurosta.

Vierailija
73/114 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö sinä, mitä siihen lääkärin työhön oikeasti sisältyy, ja millainen vastuu verrattuna hoitajaan?

Tuskin, jos vertaa hoitsua ja lääkäriä toisiinsa.

Vierailija
74/114 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lääkäreiltä pois kirjoitti:

Koska lääkäreillä on niin korkea palkka. Siksi hoitajilla on pienempi.

Lääkärillä on siksi parempi palkka koska koulutus on pidempi ja vaativampi tietyssä mielessä. Töiden kuvaa ei kuitenkaan voi verrata koska kyseessä on aivan eri asia onko hoitaja vai lääkäri.

Kukaan ei väitä että samantasoinen palkka pitäisi olla, mutta kyllä pohjana 2300€/kk brutto on liian vähän ei siitä mihinkään pääse. 3000€ + lisät olisi realistinen.

Koulupsykologit ja kuraattorit saavat yli 3000€/kk ja työnkuva on huomattavasti helpompaa; sisäsiistiä, päivätyötä jne. Vastuu? No ihan ihmishengistä ei ensisijaisesti olla vastuussa päivittäin.

Kuraattorit tekevät paljon kansalaisten kannalta arvokkaampaa työtä.

Vierailija
75/114 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärienkin palkat on aika huonot vastuuseen ja koulutukseen nähden, varsinkin sairaalalääkäreiden. Jotkut ylilääkärit, kirurgit ja erikoistuneet lääkärit eli 12 vuotta (!) Kouluttautuneet tienaa hyvin, mutta ei nuo 6v opiskelleet yleislääkärit edes ihmeemmin tienaa. Siis kun suhteutetaan koulutukseen ja vastuuseen. Ihmettelenkin aina lääkäreiden hyvästä palkasta puhumista, kun mun mielestä työnkuvaan ja vastuuseen nähden ei todellakaan edes kummonen palkka. Ja eikös lääkärit ole tosi kiireisiä, tekee hirveen pitkiä päiviä, paljon pöivystyksiä ja ovat ihan loppu.

Vierailija
76/114 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lääkäreiltä pois kirjoitti:

Koska lääkäreillä on niin korkea palkka. Siksi hoitajilla on pienempi.

Lääkärillä on siksi parempi palkka koska koulutus on pidempi ja vaativampi tietyssä mielessä. Töiden kuvaa ei kuitenkaan voi verrata koska kyseessä on aivan eri asia onko hoitaja vai lääkäri.

Kukaan ei väitä että samantasoinen palkka pitäisi olla, mutta kyllä pohjana 2300€/kk brutto on liian vähän ei siitä mihinkään pääse. 3000€ + lisät olisi realistinen.

Koulupsykologit ja kuraattorit saavat yli 3000€/kk ja työnkuva on huomattavasti helpompaa; sisäsiistiä, päivätyötä jne. Vastuu? No ihan ihmishengistä ei ensisijaisesti olla vastuussa päivittäin.

Kuraattorit tekevät paljon kansalaisten kannalta arvokkaampaa työtä.

Eikös kuraattorit ole sosionomeja? Heillä on huonompi palkka kuin hoitajilla. Mutta silti sulle sanottava, että toivottavasti et ikinä hakeudu terveydenhuoltoon jos esim. Sairastut vakavasti.

Vierailija
77/114 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hoitajana voisin ottaa pienempää palkkaa kunhan hoitajien määrää lisättäisiin :( vähällä henkilöstöllä kun on vaikea antaa kaikille parasta mihin kykenisi kun on jatkuva kiire ja se aiheuttaa omantunnontuskia :(

Siinä onkin varsinainen uhrautuja, jonka vuoksi naisten ja hoitajien palkat ei taatusti nouse.

Juuri näin. Lainaamasi teksti kiteyttää sen miksi terveys- ja sosiaalipuolella on pienet palkat. Nämä marttyyri- ihmiset kun eivät näytä tajuavan, että kaivavat palkkakuoppaa ja aliarvostusta alalle. Miksi ihmiset, miltei poikkeuksetta naispuoliset ovat näin epälojaaleja toisilleen? Vaikea käsittää.

Vierailija
78/114 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen Ruotsissa sairaanhoitajana ja saan 3900 euron peruspalkkaa ja tähän lisät päälle. Vain tyhmät jäävät Suomeen.

Ja silti Ruotsissa on kovat pula hoitajista ja lääkäreistä. Hoitajat eivät jaksa raskasta työtä. Niinpä Ruotsi on sopinut Turun yliopistollisen sairaalan kanssa, että keskosia odottavia äitejä lennätetään Turkuun synnyttämää

Ruotsissa lyhennetään hoitajien työaikaa, että kaikki eivät irtisanoutuisi. Työtä on paljon se on kamalaa, on paljon vihaisia ja uhkailevia asiakkaita ja järjetön kiire. Ja potilaille ei voi antaa hoitoa,vaikka haluaisikin, kun ei ehdi eikä ole paikkoja sairaalassa. Keskellä yötä joutuvat siirtämään vanhuksia sairaalasta toiseen, että saisivat tilaa. Joka päivä on uutisia, kun ihmisiä kuolee hoidon puutteeseen, ambulanssin tulo voi kestää yli 7 tuntia jne. Nämä ongelmat siis tietenkin akuutissa ja suurissa kaupungeissa.

Et sovi alalle jos koet että sinua uhkaillaan työssäsi, oletko harkinnut alanvaihtoa, vaikka toimistoja siivoamaan, sinun asenteellasi se olisi kaikkien kannalta varmasti parempi ratkaisu.

Vierailija
79/114 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, voitaisiin pudottaa nykyisestä puoleen.

No mikäs siinä. Ei tulis kukaan töihin enää sitten. Ihmiset hoitakoot itse itsensä. :D

Vierailija
80/114 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat miehet nai hoitajia joten naispuolisilla hoitajilla ei ainakaan ole mitään hätää. Tosin nykyään on miespuoleisiakin selvästi lisääntyvissä määrin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan